Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
![]() |
Náš modelársky kolega Peter D. z Bratislavy predáva v nadpise spomínaný torpédový čln.
Dôvod je jednoduchý: Peter už má svoje roky a náhle a trvalé zhoršenie jeho zdravotného stavu mu už nedovolí, aby rozostavaný model dokončil, no hlavne aby s ním šiel na vodu. pripravil: Janko O. |
![]() |
Zase nejaká „šifra“?!
Nie, nie. To nie je šifra, to je skratka. PPL znamená: Private Pilot Licence, ľudovo povedané: pilotný preukaz. A kto ho získal? Nuž, len „toť“ pred nedávnom: náš kamarát a modelársky kolega Roman Miga. A tie Donovaly? Zase v tom majú „prsty“ Migovci (a ako obvykle aj náš ďalší kamarát a modelársky kolega: „Laky“). Tak ako to títo traja majú vo zvyku, opäť si na jeseň boli (extrémne) zalietať na Donovaloch. pripravil: Janko O. |
![]() |
Vzhľadom na veľkú rozsiahlosť štvrtého dielu Aeroškoly, rozhodli sme sa ju rozdeliť na časti, ktoré budú označené písmenami. Dnes záverečná časť: C.
Ověřené vysílače pro začátečníky. Na žádost čtenářů ještě aktualizujeme článek o vysílače, o kterých si myslíme, že můžou být vhodnou volbou pro začátečníky. Seznam není v žádném případě kompletní a pokud toto čte již nějaký pokročilý pilot, budeme velmi rádi, když se v komentářích pochlubí, s jakým vysílačem začínal on (či ona), případně jaký další vysílač by mohl začátečníkům vyhovovat. autor: Dr.LuckyLuke pripravil: Janko O. |
![]() |
Nie je žiadnym tajomstvom, že pomerne často chodíme lietať sami. Väčšinou totiž potrebujeme otestovať nejaké technické riešenie, vylepšenie, či technickú „vychytávku“.
A na takéto príležitosti je potrebné plné sústredenie a kľud. Ale občas by sa nejaký „asistent“ zišiel. Nie len preto aby pomohol, ale niekedy už len jeho rozvážny a ukľudňujúci hlas stačí na to, aby sa osamelý pilot cítil lepšie. V tomto prípade pod pojmom asistent rozumieme opäť nejaký technický systém, ktorý s pilotom počas letu nejakým spôsobom „kooperuje“ a tým mu uľahčuje život. My medzi modelárske asistenčné systémy radíme Letový stabilizátor a v podstate aj telemetriu s hlasovým výstupom. autor: Janko O. |
![]() |
Mnohí modelári síce v zime lietajú (a zase iní zásadne nie), ale nie všetky modely sú na zimné lety vhodné a tak aj ich pohonné LiPol batérie sa ukladajú na "zimný spánok".
Pravdu povediac, na zimný spánok by ich mali "pekne krásne" uložiť ich majitelia, ak chcú, aby im na začiatku nasledujúcej letovej sezóny ich LiPolky spoľahlivo slúžili. Sú aj takí, čo na to "kašlú", ale my ostatní, čo zvykneme na rozlúčku "vybozkávať" a slzami zvlhčiť každé Euro alebo korunku, kým ich pustíme z ruky, radšej nasledujúce riadky berieme vážne. autor: Janko O. |
![]() |
Podnadpis: Based on true story.
Skrátka: tento článok bol (rovnako ako mnoho iných) napísaný pod dojmami z udalosti, ktorá sa naozaj stala. V sobotu 21.10.2017 na Zatváraní neba štartoval náš modelársky kolega a dobrý kamarát Duško B. so svojim motorizovaným Blaníkom z vozíka pozdĺžne z dráhy. Naraz, v tom istom čase, priečne na dráhu, tesne popri Blaníkovi odštartoval iný model. Čuduj sa svete - bol to (opäť) Duškov model: motorový Scout. A riadil ho kto? No nikto! Ale riadiace signály vychádzali z Duškovho vysielača. autor: Janko O. |
![]() |
V tomto prípade výrazom „na pulte“, či dokonca „pod pultom“ nemáme na mysli pulty obchodov a v druhom prípade nedostatkový tovar predávaný „po známosti“, ale pult modelársky, teda pult na RC vysielač.
Ale asi by bolo dobre, aby sme veci uviedli na pravú mieru. autor: Janko O. |
![]() |
Vzhľadom na veľkú rozsiahlosť štvrtého dielu Aeroškoly, rozhodli sme sa ju rozdeliť na časti, ktoré budú označené písmenami. Dnes časť: B.
.................................................................. Pokračujeme v naší škole létání s RC letadly letmým pohledem na RC soupravy. Zjistíme, jak je to s počtem kanálů, ovládáním, různými funkcemi, které dokáží zjednodušit život a podobně. Pochopit, jak všechno funguje a jak různé věci spolu souvisí je docela těžké. Doufejme, že vám tato lekce alespoň trošku problematiku vysílaček osvětlí. autor: Dr.LuckyLuke pripravil: Janko O. |
![]() |
"Čítal som vaše články v Akademii letectví.
V čísle 12/2009 sú navrhnuté modely, do ktorých je treba pridať balast, aby dosiahli tie správne výkony.
Chcem sa opýtať, či by namiesto balastu nebolo lepšie postaviť ťažšie krídlo alebo trup alebo oboje." J.D.
pripravil: Janko O. |
![]() |
Většina modelářů, jakmile “uchlastá” motor svého modelu, vyšroubovává svíčku a vysouší válec i svíčku, aby ji pak znovu zašroubovávali. Je to jednak časově náročné a jednak to v sobě nese nebezpečí poškození svíčky nebo závitu v hlavě válce.
Jak jsem zjistil, ne vše, co platí pro velké motory, lze uplatnit na ty maličké, ale způsob “vysušeni” válce a svíčky startováním s plně sešlápnutým pedálem “plynu”, který jsem v minulosti nesčetněkrát úspěšně použil u své staré škodovky s karburátorovým motorem, stejně jako teď u svého 2,5ccm Kyosha, platí i tady. autor: Jan Cinger pripravil: Janko O. |