Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Návštevník našej web stránky s prezývkou „Redkofka“ nám poslal link na zaujímavý článok a dve videá.

Jedná sa o úpravu bežného EDF pohonu na EDF pohon s „prídavným spaľovaním“ (afterburner) pomocou Propan butanovej bombičky (zrejme na plnenie zapaľovačov).

Na bežné lietanie to zrejme nebude, ale na rôzne exhibičné predvádzačky je to efekt ako hrom.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 20. 1. 2022, 07:53 | Prečítané: 6922x
Na záver tejto série sme si nechali tému zdanlivo najjednoduchšiu: povrch modelu, ktorý zaručí, že model bude rýchly.

Princíp je jednoduchý - povrch musí byť hladký, aby neroztáčal víry.

Ale ako to urobiť, keď trh ovládli "penové" modely, kde o hladkosti môžeme rozprávať len veľmi ťažko?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 19. 1. 2022, 08:01 | Prečítané: 10503x
Možno si poviete: „Blbá otázka!

No predsa jednoAmpérový jeden Ampér, dvojAmpérový dva Ampére a tak.“

Lenže situácia nie je taká jednoznačná a za určitých okolností môže byť maximálna hodnota trvale odoberaného prúdu z lineárneho BECu len zlomok z jeho udávanej hodnoty.

Že by nám výrobcovia klamali?

Nie neklamú, len nám nepovedia všetko.

Alebo lepšie povedané, hodnoty, ktoré na svojich výrobkoch uvádzajú, platia len za určitých podmienok.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Elektronika | 18. 1. 2022, 07:58 | Prečítané: 11078x
Na web stránke Libora Kolmana bolo pred časom uverejnené video, na ktorom sa snažia rovnakou rýchlosťou letieť dve diametrálne rozdielne lietadlá: vrtuľový Supermarine Spitfire z druhej svetovej vojny a tryskový Eurofighter Typhoon zo súčasnosti.

Že pre Typhoon letieť takto „nudne“ pomaly nie je vôbec jednoduché, je úplne jasné. Cez to všetko sa mu to darí veľmi dobre.

Zrejme tu zohrali významnú rolu dva rozhodujúce faktory: výborné letové vlastnosti lietadla a hlavne vynikajúci pilot.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 17. 1. 2022, 08:01 | Prečítané: 5619x
Týmto tak trochu kontroverzne nadväzujeme na naše nadšené články o využití SuperKondenzátorov v modelárstve.

Čo nás k tomu vedie?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Elektronika | 16. 1. 2022, 07:56 | Prečítané: 4847x
Touto informáciou sme asi nikoho neohúrili.

Ale ponúkame vám video, kde uvidíte nie len notoricky známe „vyšpičkované“ UAV, ale aj vojenské prieskumné zariadenia, ktoré vám budú silno pripomínať model, s ktorým ste možno pred rokmi s modelárstvom začínali.

Na druhú stranu treba podotknúť, že technika je to naozaj špičková, ale niektoré pilotné schopnosti jej obsluhy sú priam žalostné (čas 8:09 a 9:03).

Skrátka: čo sa týka techniky a technológií, tak sa my (modelári) môžeme učiť od nich, no čo sa týka pilotovania (obzvlášť pristávania), tak sa oni môžu učiť od nás.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 15. 1. 2022, 08:37 | Prečítané: 3912x
Nasledujúce video je fakt úžasné.

Nie je to žiadny feik ani počítačová animácia. A navyše perfektná hudba k tomu.

Je to dielo „chlapcov“ z firmy Boston Dynamics, myslím že najlepšej v oblasti autonómneho pohybu kybernetických „tvorov“.

Na druhú stranu - „chlapci“ z Boston Dynamics sú vlastne tiež modelári: tiež používajú servá, motory, regulátory, stabilizátory, senzory … (síce trochu iné a "trošíčku" lepšie ako my, ale ...)

Keby sa zrazu zjavili na lúke či kopci, povedal by som: „Naši“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 14. 1. 2022, 08:20 | Prečítané: 1183x
V jednej časti série "Čo robiť, aby bol model rýchly" je uvedené, že modely poháňané EDF-kami nemôžu v rýchlosti konkurovať modelom so spaľovacími turbínami.

Prečo je to tak? Veď obidve pracujú na podobnom princípe: vstupným kanálom vzduch vchádza a výstupným kanálom zase vychádza.

Ale je tu niekoľko zásadných ALE.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 13. 1. 2022, 07:53 | Prečítané: 12520x
Výkon pohonnej jednotky je pre maximálnu rýchlosť modelu dôležitý.

Ale ako bolo už v 1. časti zdôrazňované, aká tá maximálna rýchlosť v skutočnosti bude, o tom definitívne rozhodne konštrukcia modelu a kvalita jeho povrchu.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Lietanie | 12. 1. 2022, 08:01 | Prečítané: 7695x
„Klasický“ tvar lietadiel, ale aj našich modelov, v zmysle: trup, krídla a chvostové plochy, v súčasnosti prevláda.

Ale postupne sa to mení a časom zrejme zmení ešte viac.

Začali to geniálni bratia Hortenovci.

V súčasnosti je to americký bombardér B-2 Spirit.

A do budúcnosti pripravuje firma Northrop Grumman pre americkú armádu aj stíhač podobných tvarov.

Avšak nemôžeme si pomôcť, ale oba akoby lietadlám bratov Hortenovcov „z oka vypadli“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Iné | 11. 1. 2022, 07:58 | Prečítané: 5494x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 44287.71 kb