Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Tento článok vznikol prepracovaním článku s podobným, ale predsa len iným názvom.

Jeho obsah bol a (tento) vlastne stále je o večných a asi nikdy nekončiacich sporoch medzi zástancami a odporcami kondenzátorov v palubnom rozvode modelu.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Elektronika | 9. 6. 2020, 08:02 | Prečítané: 8522x
Modelárska sezóna sa hádam pomaly začína a dúfajme, že ani Korona-kríza už ju nedokáže zastaviť.

A tak okrem modelov pripravujeme aj ostatné všakovaké „drobnosti“, ktoré sú pri modelárskom „kočovaní“ potrebné.

Neviem, či stojan na krídla, ktorého jeden z rozmerov je takmer meter, je „drobnosť“, ale isté je, že pri preprave modelu na miesto lietania je to naozaj veľký pomocník.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Drobné nápady | 7. 6. 2020, 12:32 | Prečítané: 212x
Na našom webe sa často ako miesto lietania spomína „Ďatelina“.

Prakticky každý náš nový model okúsi „slasti lietania“ práve tam.

Pre nás je toto miesto ak nie posvätné, tak prinajmenšom kultové. Prečo?

Náš najstarší brat Milan to raz (v povznesenej nálade) lakonicky zhrnul: „My sme na Ďateline lietali v časoch, keď ostatní ešte len ťahali gumového káčera po pieskovisku.“

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Denník | 5. 6. 2020, 18:10 | Prečítané: 8415x
Aj tieto články dokazujú platnosť nášho výroku, že najproblematickejšou časťou modelu je jeho podvozok.

Minule sme „odpružovali“ hlavný podvozok Belugy, teraz sme naň dorobili aj brzdy.

Dôvod je jasný: po dosadnutí model stále pokračuje v pohybe po dráhe a hoci „vyhodím aj batrflaje“, tak napokon ledva-ledva zastaví až po vyše sto metroch.

„Batrflaje“ (butterfly = krídelká hore, klapky dole) sú aerodynamické brzdy, výrazne dynamického charakteru. To znamená, že brzdia tým viac, čím je rýchlosť modelu vyššia. Pri malej rýchlosti už však nebrzdia takmer vôbec.

A práve vtedy by sa hodili „klasické“ brzdy na kolesá podvozku, ktorých účinnosť nie je závislá od rýchlosti pohybu modelu.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Stavba modelov | 3. 6. 2020, 10:28 | Prečítané: 232x
Návštevník našej web stránky s prezývkou PeterOBD nám ešte dávnejšie poslal link na web stránku firmy Horizon Fuel Cell Technologies, s dovetkom: „Technická zaujímavosť.“

Pozreli sme si to a keďže táto technická zaujímavosť je naozaj zaujímavá, ponúkame vám: Pozrite si to tiež.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 31. 5. 2020, 16:30 | Prečítané: 3650x
So záujmom sledujem vašu stránku a v poslednom čase ma zaujali články týkajúce sa akumulátorov a snaženie o predĺženie ich životnosti.

Priznám sa, že v tomto smere som bol doteraz dosť lajdák a akumulátory som nechával plne nabité pri izbovej teplote.

Teraz som pokročil aspoň v tom, že už aspoň zvažujem, že sa bude o ne trochu starať.

Prvý krok je dostať ich do "storage" stavu, čiže do stavu kedy je v nich energia, resp. náboj, ktorý vytvára napätie cca. 3,8V/článok.

autor: Tomáš Lancz

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Drobné nápady | 30. 5. 2020, 08:16 | Prečítané: 2682x
Hoci sme svojho času Aladina a jeho predpovede veterných pomerov dosť „zopsuli“, tak na jeho predpovede daždivých dní sa väčšinou bezproblémovo spoliehame.

A tak keď Aladin pred časom zrazu „hlásil“ relatívne pekný deň (bez dažďa, slabý vietor, kde-tu aj slnko) a na nasledujúce dni skôr dážď, povedal som si: „Buď teraz, alebo nikdy!“

Taktiež bolo treba odskúšať Mirážovo „rozšírené“ pozičné osvetlenie, neustále zdokonaľovaný záznam letových dát a tiež tzv. „letovú asistenciu“.

Okrem toho, Milan má stále v pamäti ten nevydarený štart Miráža z (jeho) ruky a tak bolo treba „vyliečiť“ túto jeho fóbiu (vždy úspešnými) štartmi z Katapultu.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 29. 5. 2020, 11:03 | Prečítané: 2219x
Teraz nemáme na mysli model kategórie F3K, ale náš (starý dobrý) Katapult, ktorý sme z určitých dôvodov vybavili novými – o dosť dlhšími „rampami“.

Čo sme tým sledovali? Čo si od toho sľubujeme?

Pred tromi týždňami sme uviedli článok „Štart ťažšieho modelu: mať silnejšiu gumu alebo dlhší katapult?“, ktorý trochu prezrádza, akým smerom sa v poslednom období uberali naše myšlienky.

Zatiaľ čo tento článok je rýdza teória, tak teraz sme konečne pristúpili k praxi.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Drobné nápady | 28. 5. 2020, 07:58 | Prečítané: 2152x
Opäť vzorka našej „diaľkovej“ konverzácie.

Keď si moji dvaja bratia, Milan a Miroslav, pozreli predchádzajúci článok, v ktorom popisujem, ako som urobil pruženie hlavného podvozku na 2,54-metrového bieleho (C-130) Herculesa, tak si o mne zrejme pomysleli:

„Ten sa na (B-24) Liberátora asi vykašľal!“

Aby som ich mrzké podozrenia vyvrátil, tak som opäť musel predložiť nevyvrátiteľné dôkazy:

Kratučké video o tom, že hlavný podvozok Liberátora funguje ako má.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Stavba modelov | 26. 5. 2020, 12:00 | Prečítané: 204x
Na začiatku mája (května) sme zverejnili článok s názvom - „Cúvajúci“ model Airbus A400M.

V jeho závere sme sa priznali, že tento nádherný model bol pre nás inšpiráciou.

Inšpiráciou, aby sme aj môjmu 2 a 1/2 metrovému bielemu C-130 Herculesovi, ktorého prezývame „Beluga“, odpružili hlavný (zadný) 4-kolesový podvozok.

Pretože predný podvozok už má odpružený dávnejšie.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Stavba modelov | 24. 5. 2020, 10:26 | Prečítané: 239x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 37472.19 kb