Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
![]() |
Už dávnejšie mi Roman M. poslal pár fotiek z ich bláznenia sa s Acromastrami.
foto: Roman M. pripravil: Janko O. |
![]() |
Na jednej už dávnejšej webovej diskusii sa spomínal ŤAH DÚCHADIEL, hlavne elektrických - teda EDF, ale spomínali sa tam aj dúchadlá poháňané piestovým spaľovacím motorom).
A tak som si urobil trochu poriadok v rôznych lístočkoch a našiel som takéto výsledky meraní. autor: Janko O. |
![]() |
Ľubo Roziak je v modelárskom svete dostatočne známy. Jeho začiatky modelárstva sa datujú ešte v sedemdesiatych rokoch minulého storočia.
A do dnešného dňa uchoval kúsok histórie – svoju prvú RC súpravu, ktorú postavil vlastnými rukami ešte ako študent SOU v Banskej Bystrici v roku 1976. V dnešnej dobe ju zrenovoval a jej fotky ako aj popis poskytol našej web stránke. autor: Ľubo Roziak pridal: mior |
![]() |
Pred pár dňami sme v článku „Paretovo pravidlo 80/20 v modelárstve“ uviedli aj túto vetu: Ešte pred pár rokmi aj odporcovia T9X riadili svoje modely RC súpravami takpovediac „samo-domo“ (aj my s mojim bratom Miroslavom sme k nim patrili), alebo továrenskými výrobkami, ktoré technológiami, svojim spracovaním a spoľahlivosťou nesiahali vysielaču Turnigy 9X ani po členky (po kotníky). A lietali (sme), a modelmi (sme) neničili cudzí (a ani svoj) majetok, a ani (sme) modelom nikoho nezabili, tak ako v poslednej dobe neskúsených modelárov „niektorí elitní modelári“ stále strašia.
A aby sme vinu nehádzali len na odporcov T9X, tak dnes sa priznáme aj my a ukážeme, s akými RC súpravami sme riadili svoje modely v rozmedzí rokov 1982 až 1989. Takže sa pripravte na malé RETRO. autor: Janko O. |
![]() |
Uplynulú sobotu a nedeľu bol Miroslav na návšteve tu, v Banskej Bystrici.
V sobotu dopoludnia, keď bol ešte len na pol-ceste, mi náš starší brat Milan zavolal, že o 11.00 budú spolu s Romanom Migom na letisku Čerín-Čačín zalietavať Milanov nový model Tucan od Multiplexu. Okamžite som to oznámil Miroslavovi a ten šliapol na plyn, aby to stihol. A potom už udalosti nabrali rýchly spád. pripravil: Janko O. |
![]() |
Chcel som zistiť na akú vzdialenosť je možné komunikovať pomocou bežne dostupných vf modulov od firmy Aurel.
Možno tieto informácie budú zaujímať aj niekoho druhého, takže svoje výsledky dávam k dispozícii. autor: Andrej B. |
![]() |
Že má náš kolega Dušan M. model lietadla Piper J3 CUB s rozpätím 231 cm už z našej stránky viete. Čo však neviete, že Duško sa rozhodol vymeniť elektromotor za spalovák. Prestavba sa podarila, a tak Duško teraz lieta s takto upraveným modelom. Že má bublajúci motor svoju krásu si môžete pozrieť na videu. A do pozornosti dávam šírku dráhy v úvode videa!
pridal: mior video: Duško M. alias rolandus |
![]() |
Naše prvé moduly na 2,4 GHz boli značky Assan. Systém to je lacný a veľmi spoľahlivý a preto sme si ho obľúbili.
Neskôr sme vďaka možnosti voľného telemetrického kanála prešli na FrSky, ale ako sa hovorí: „Stará láska nehrdzavie“. A tak niekoľko Assanov stále máme, používame a nehodláme sa ich „zbaviť“. A zistili sme, že nie sme sami. Peter Baláž alias Bulman je na tom rovnako a navyše našiel „bezplatný“ spôsob, ako zo šesť-kanálového prijímača Assan urobiť prijímač sedem-kanálový. autor: Peter Baláž alias Bulman pripravil: Janko O. |
![]() |
Mail s takýmto textom nám ešte 2. januára poslal náš kamarát Roman M..
Musíme uznať, že mal pravdu: na svoje si prídu vyznávači modelov lietadiel z 1. i 2. svetovej vojny, ale aj priaznivci moderných strojov. No a samozrejme aj vrtulníkari. Video trvá bezmála pol hodinu, ale stojí to za to. Škoda, že nám to Roman neposlal skôr, pretože posledných 5 minút videa sa perfektne hodí na silvestrovskú polnoc. pripravil: Janko O. |
![]() |
Po niekoľkých rokoch striedavo pozvoľného ale aj úporného snaženia, môj brat Miroslav konečne pripravil k ďalším letom svojho Blizzarda.
Je to 3,5-metrový motorizovaný pohodový vetroň od firmy Reichard, s laminátovým trupom a krídlami s polystyrénovým jadrom, potiahnutým balzou a nažehlovacou fóliou. Jeho rozpätie je 3500 mm, dĺžka 1400 mm a Miroslav ho vybavil tak, že dosiahol hmotnosť 3200 g. autor: Janko O. |