Články v kategórii Pohony

Vzhľadom na to, že stále vládne pani zima, tak nás odpoveď na túto otázku môže zaujímať.

…...................

Občas sa môžeme takéto mýty dočítať aj na renomovaných modelárskych weboch. Objavujú sa tam konštatovania v zmysle: „Za nízkych teplôt je pokles kapacity významný.“

Alebo: „ Ak chcete lietať pri nízkych teplotách, počítajte s menšou kapacitou LiPo-aku.“ A tiež: „Platí to pre použitie pohonných akumulátorov, platí to aj pre akumulátory použité k napájaniu vysielača.“

A basta!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 22. 1. 2019, 09:24 | Prečítané: 2174x
Ešte niekedy pred niekoľkými rokmi náš kamarát Bohdan vo jednom článku na svojom webe zverejnil svoj sen o "malom" modeli.

Vraj nič moc: 4kg a aspoň 25% prebytku výkonu.

A tak sme začali len tak mimochodom odhadovať a kalkulovať, ako to bude s tým elektro-pohonom a či mu bude LiPol batéria 5s 3000 mAh , ktorú má, stačiť.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Pohony | 9. 1. 2019, 17:27 | Prečítané: 10828x
Občas sa na modelárskych fórach objaví dotaz na porovnanie ťahu trojlistej alebo štvorlistej vrtule voči vrtuli dvojlistej toho istého priemeru a stúpania.

Alebo iná formulácia otázky, aký rozmer trojlistej (štvorlistej) vrtule použiť, aby bol jej ťah rovnaký ako vrtule dvojlistej?

autor: Janko O.

Komentáre: 18 | Kategórie: Pohony | 28. 12. 2018, 10:15 | Prečítané: 11968x
Jedným z najdôležitejších parametrov striedavého motora je napäťová konštanta Kv. Tá udáva, koľko otáčok by mal motor „dať“ na každý Volt privedeného napájacieho napätia (z pohonnej batérie).

A keďže mnohé fyzikálne deje sú reverzibilné, to znamená, že fungujú „tak“, ale aj „onak“, čiže naopak, zaujímalo nás, či to funguje aj v súvislosti so spomínanou napäťovou konštantou.

Skrátka, ak motor niečím roztočíme, či sa na jeho svorkách objaví napätie, ktorého veľkosť je daná akousi invertovanou napäťovou konštantou. Či existuje závislosť, niečo ako Volty na otáčku a či by sa tak nedali zistiť parametre neznámych motorov.

Odpovieme rovno: Dá sa to!

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 11. 12. 2018, 11:45 | Prečítané: 15209x
Ľubo Roziak nám poslal sken stránky časopisu Modelář z roku 1964.

Je v ňom popisovaný jeden z prvých elektroletov na svete.

A keďže my sme veľkí priaznivci elektropohonu, tak nás to naozaj potešilo a rozhodli sme sa, že sa o túto radosť podelíme aj s ostatnými.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Pohony | 9. 12. 2018, 10:45 | Prečítané: 3741x
Pôvodne som mal pre tento článok pripravený "vtipný" názov: "Ako merať prúd otáčkomerom", ale potom Miroslav prišiel s ešte vtipnejším názvom: "Ako merať otáčky ampérmetrom" a tak sme to radšej nechali tak.

K napísaniu tohto článku nás priviedla myšlienka, či by bolo možné, ak poznáme parametre motora (napäťovú konštatntu - Kv (otáčky na Volt) a odpor vinutia - Rd), určiť jeho prúdový odber a otáčky.

Konkrétne: ak poznám veľkosť odoberaného prúdu, tak určiť jeho otáčky, bez ohľadu na použitú vrtuľu. Alebo: ak poznám otáčky vrtule (motora), tak stanoviť veľkosť prúdu.

Odpoveď znie: MOŽNÉ TO JE !

autor: Janko O.

Komentáre: 13 | Kategórie: Pohony | 18. 11. 2018, 17:48 | Prečítané: 12027x
Náš kolega Marek K. z Trenčína si postavil model EasyCub od firmy Multiplex.

Osadil ho vybraným motorom a začal sa učiť lietať.

Má z tohto modelu naozaj veľkú radosť, ba dokonca ho núti konať určité akrobatické prvky, na ktoré už naozaj nie je stavaný.

To ešte nevedel, že mu to tento model vôbec neodpustí.

autor: mior

Komentáre: 8 | Kategórie: Pohony | 26. 10. 2018, 09:20 | Prečítané: 4517x
Impulzom k napísaniu tohoto článku niekedy pred siedmimi rokmi bola pomerne búrlivá debata s názvom "Teorie okolo Lipol, Ri, "Céčka", max.odběry..." na jednom populárnom modelárskom fóre.

Jedným z aktérov diskusie tam boli predkladané niektoré "zaručené" informácie o čudesných vlastnostiach LiPol batérií, ktorým sa nám akosi nechcelo veriť.

Jednou z takých prapodivných vlastností LiPoliek mala byť nelinearita ich vnútorného odporu v závislosti od zaťažovacieho prúdu. Alebo inak: pri určitom odoberanom prúde je vraj vnútorný odpor (Ri) nejaký, avšak pri inom prúde je údajne úplne odlišný.

Považovali sme to za hlúposť, ale dotyčný to prezentoval tak suverénne, že sme si povedali: "Čo ak?" A tak sme to radšej zmerali.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | Kategórie: Pohony | 14. 10. 2018, 18:39 | Prečítané: 6234x
Každý to pozná: Keď je batéria plne nabitá, motor ťahá perfektne.

Avšak počas letu sa batéria postupne vybíja, výkon motora znateľne klesá a ťah vrtule (eventuálne elektro-dúchadla) tiež.

Ale ako prudko? Je tento pokles lineárny, alebo je táto závislosť nepredvídateľná?

To sú otázky!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 19. 9. 2018, 09:12 | Prečítané: 6273x
Je zrejmé, že týmto tvrdením asi nikoho nijako neohúrime.

Ale niekedy si to človek musí uvedomiť v širšom kontexte vlastností aj iných súvisiacich komponentov elektro-pohonu.

Alebo: vlastnosti (tých ostatných) komponentov pohonu je potrebné posúdiť z pohľadu použitého pohonného elektromotora.

Že je to akési „zašmodrchané“?

No veď, v tom to práve je!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 30. 8. 2018, 11:56 | Prečítané: 670x
Návštevník našej web stránky s prezývkou „Redkofka“ nám poslal link na zaujímavý článok a dve videá.

Jedná sa o úpravu bežného EDF pohonu na EDF pohon s „prídavným spaľovaním“ (afterburner) pomocou Propan butanovej bombičky (zrejme na plnenie zapaľovačov).

Na bežné lietanie to zrejme nebude, ale na rôzne exhibičné predvádzačky je to efekt ako hrom.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 20. 8. 2018, 08:59 | Prečítané: 4107x
V jednej časti série "Čo robiť, aby bol model rýchly" je uvedené, že modely poháňané EDF-kami nemôžu v rýchlosti konkurovať modelom so spaľovacími turbínami.

Prečo je to tak? Veď obidve pracujú na podobnom princípe: vstupným kanálom vzduch vchádza a výstupným kanálom zase vychádza.

Ale je tu niekoľko zásadných ALE.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 10. 8. 2018, 09:08 | Prečítané: 10048x
Už párkrát sme na to narazili: nejaký modelár tvrdí, že keď LiPolku nabíja vyšším prúdom, tak je tvrdšia, teda má nižší vnútorný odpor (Ri) a je schopná dodať vyšší prúd. A ďalší modelári s ním napodiv súhlasia.

Je to pravda, nie je to pravda?

Alebo je to len ďalšia modelárska povera?

Nedalo nám to, a tak sme to vyskúšali.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 8. 7. 2018, 10:57 | Prečítané: 3490x
Aby sme nikoho zbytočne nenaťahovali: jedná sa o dôkaz, že dlhodobé skladovanie plne nabitých LiPoliek neprospieva ich vnútornému odporu (Ri) a teda aj Céčkam (C-rate) a v konečnom dôsledku ani ich (pre pohon modelu) využiteľnej kapacite.

….....................

Vždy sme si hovorili, že na takéto porovnania by bolo najlepšie vziať dve rovnaké LiPolky a potom ich na niekoľko mesiacov odložiť.

Avšak jedna by bola v stave Store (3,80 V/čl) a druhá by bola plne nabitá (4,20 V/čl).

Nikdy sme to tak ale neurobili, pretože nám bolo ľúto len tak mírnix-dírnix riskovať znehodnotenie dobrých LiPoliek.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 19. 6. 2018, 18:17 | Prečítané: 845x
Už dávnejšie sme zverejnili článok s názvom „Meranie vnútorného odporu (Ri) LiPoliek multimetrom“.

V ňom predstavujeme veľmi jednoduchú impedančnú metódu merania vnútorného odporu LiPoliek pomocou najbežnejšieho meracieho prístroja - multimetra.

Spomenuli sme aj skutočnosť, že väčšinou sa Ri článkov pri použití impedančnej metódy nerobí pri kmitočte 50 Hz, ale 1 kHz.

Tiež sme naznačili, že impedančnú metódu, na rozdiel od metódy Volt-Ampérovej, nemáme veľmi v láske.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 14. 5. 2018, 09:00 | Prečítané: 3175x
Len pred pár dňami sme "refrešovali" článok o neobvyklom motorizovaní vetroňa ASH-25 a naraz je tu druhá časť.

Dôvodom je to, že autor videí z prvej časti ich z YouTube odstránil a my sme tieto videá už nenašli.

Avšak včera dal do kometrárov k tomu článku náš český modelársky kolega "Honza" odkazy na videá aj na obrázky o motorizácii tohto modelu.

Máme však dojem, že sú to iné videá, pretože pilotom už nie je Gerry (za asistencie svojho vnuka), ale niekto iný.

To však nič nemení na tom, že je to stále ten istý netypický spôsob motorizácie vetroňa, ktorým sme sa nechali inšpirovať aj my v prípade nášho DG-808s Competition.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 12. 4. 2018, 09:48 | Prečítané: 858x
(Pôvodný článok s novým záverom.)

Francúzsky modelár s prezývkou Gerry (inak seriózny pán v rokoch) je veľký výmyselník a súčasne perfekcionalista.

Svoj model vetroňa ASH-25 v mierke 1:3 vybavil štyrmi kamerami Mobius, aerodynamickými brzdami, otáčaním hlavy pilota, ale hlavne ho dosť nekonvenčne motorizoval.

Nad odtokové hrany krídla, blízko trupu, namontoval pekné gondoly, ktoré osadil elektromotormi so sklápacími vrtuľami.

Takto vyriešil problém bezproblémového štartu modelu zo zeme bez potreby rôznych vlekov, navijákov, vozíkov, katapultov, „gumicukov“ a pod.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 29. 3. 2018, 10:10 | Prečítané: 2328x
Samozrejme máme na mysli batériu s čo najväčšou kapacitou, aby koptéra lietala čo najdlhšie.

A keďže medzi rozmermi batérie, jej hmotnosťou a jej (energetickou) kapacitou je dosť tesný vzťah, tak je jedno, či sa budeme pýtať na rozmery batérie, na jej váhu, či na jej kapacitu.

A tiež nám bude záležať na tom, aby s takýmto nákladom koptéra aj lietala.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 26. 3. 2018, 08:45 | Prečítané: 1511x
Zistiť (zmerať) Statický ťah pohonnej jednotky (batéria + regulátor + motor + vrtuľa) modelu nie je až také zložité: niekedy na to stačí silomer, alebo kuchynská váha.

Vždy sme zastávali názor, že aj táto (statická) hodnota nám pomôže urobiť si názor na to, či a ako bude takto „omotorovaný“ model lietať.

Preto nás hnevalo, keď v rôznych internetových diskusiách niekto vyhlásil, že zistenie Statického ťahu elektro-pohonu je nanič, pretože sa z toho nedá vôbec usúdiť, aký je ťah Dynamický, teda Ťah počas letu modelu.

A keďže sme v poslednom období lietať veľmi neboli, tak sme na niekoľko dní „zaľahli“ do odborných kníh a časopisov, „prešmátrali“ internet a „pohrali sa“ s rôznymi - na to určenými programami.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 7. 3. 2018, 09:43 | Prečítané: 1861x
Na modelárskych fórach sa s akousi nepravidelnou pravidelnosťou opakujú dotazy typu:

Aké LiPolky mám kúpiť?

Akú značku, od akého výrobcu?

Aké Céčka by batérie mali mať?

Stačia obyčajné, alebo radšej Nanotechy?

Aké ….. aké ..... aké?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 13. 2. 2018, 08:54 | Prečítané: 2009x
1 2 3 4 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 33937.23 kb