Články v kategórii Pohony

Každý to pozná: Keď je batéria plne nabitá, motor ťahá perfektne.

Avšak počas letu sa batéria postupne vybíja, výkon motora znateľne klesá a ťah vrtule (eventuálne elektro-dúchadla) tiež.

Ale ako prudko? Je tento pokles lineárny, alebo je táto závislosť nepredvídateľná?

To sú otázky!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 19. 9. 2018, 09:12 | Prečítané: 5865x
Je zrejmé, že týmto tvrdením asi nikoho nijako neohúrime.

Ale niekedy si to človek musí uvedomiť v širšom kontexte vlastností aj iných súvisiacich komponentov elektro-pohonu.

Alebo: vlastnosti (tých ostatných) komponentov pohonu je potrebné posúdiť z pohľadu použitého pohonného elektromotora.

Že je to akési „zašmodrchané“?

No veď, v tom to práve je!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 30. 8. 2018, 11:56 | Prečítané: 354x
Návštevník našej web stránky s prezývkou „Redkofka“ nám poslal link na zaujímavý článok a dve videá.

Jedná sa o úpravu bežného EDF pohonu na EDF pohon s „prídavným spaľovaním“ (afterburner) pomocou Propan butanovej bombičky (zrejme na plnenie zapaľovačov).

Na bežné lietanie to zrejme nebude, ale na rôzne exhibičné predvádzačky je to efekt ako hrom.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 20. 8. 2018, 08:59 | Prečítané: 3818x
V jednej časti série "Čo robiť, aby bol model rýchly" je uvedené, že modely poháňané EDF-kami nemôžu v rýchlosti konkurovať modelom so spaľovacími turbínami.

Prečo je to tak? Veď obidve pracujú na podobnom princípe: vstupným kanálom vzduch vchádza a výstupným kanálom zase vychádza.

Ale je tu niekoľko zásadných ALE.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 10. 8. 2018, 09:08 | Prečítané: 9780x
Už párkrát sme na to narazili: nejaký modelár tvrdí, že keď LiPolku nabíja vyšším prúdom, tak je tvrdšia, teda má nižší vnútorný odpor (Ri) a je schopná dodať vyšší prúd. A ďalší modelári s ním napodiv súhlasia.

Je to pravda, nie je to pravda?

Alebo je to len ďalšia modelárska povera?

Nedalo nám to, a tak sme to vyskúšali.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 8. 7. 2018, 10:57 | Prečítané: 3245x
Aby sme nikoho zbytočne nenaťahovali: jedná sa o dôkaz, že dlhodobé skladovanie plne nabitých LiPoliek neprospieva ich vnútornému odporu (Ri) a teda aj Céčkam (C-rate) a v konečnom dôsledku ani ich (pre pohon modelu) využiteľnej kapacite.

….....................

Vždy sme si hovorili, že na takéto porovnania by bolo najlepšie vziať dve rovnaké LiPolky a potom ich na niekoľko mesiacov odložiť.

Avšak jedna by bola v stave Store (3,80 V/čl) a druhá by bola plne nabitá (4,20 V/čl).

Nikdy sme to tak ale neurobili, pretože nám bolo ľúto len tak mírnix-dírnix riskovať znehodnotenie dobrých LiPoliek.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 19. 6. 2018, 18:17 | Prečítané: 594x
Už dávnejšie sme zverejnili článok s názvom „Meranie vnútorného odporu (Ri) LiPoliek multimetrom“.

V ňom predstavujeme veľmi jednoduchú impedančnú metódu merania vnútorného odporu LiPoliek pomocou najbežnejšieho meracieho prístroja - multimetra.

Spomenuli sme aj skutočnosť, že väčšinou sa Ri článkov pri použití impedančnej metódy nerobí pri kmitočte 50 Hz, ale 1 kHz.

Tiež sme naznačili, že impedančnú metódu, na rozdiel od metódy Volt-Ampérovej, nemáme veľmi v láske.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 14. 5. 2018, 09:00 | Prečítané: 2996x
Len pred pár dňami sme "refrešovali" článok o neobvyklom motorizovaní vetroňa ASH-25 a naraz je tu druhá časť.

Dôvodom je to, že autor videí z prvej časti ich z YouTube odstránil a my sme tieto videá už nenašli.

Avšak včera dal do kometrárov k tomu článku náš český modelársky kolega "Honza" odkazy na videá aj na obrázky o motorizácii tohto modelu.

Máme však dojem, že sú to iné videá, pretože pilotom už nie je Gerry (za asistencie svojho vnuka), ale niekto iný.

To však nič nemení na tom, že je to stále ten istý netypický spôsob motorizácie vetroňa, ktorým sme sa nechali inšpirovať aj my v prípade nášho DG-808s Competition.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 12. 4. 2018, 09:48 | Prečítané: 618x
(Pôvodný článok s novým záverom.)

Francúzsky modelár s prezývkou Gerry (inak seriózny pán v rokoch) je veľký výmyselník a súčasne perfekcionalista.

Svoj model vetroňa ASH-25 v mierke 1:3 vybavil štyrmi kamerami Mobius, aerodynamickými brzdami, otáčaním hlavy pilota, ale hlavne ho dosť nekonvenčne motorizoval.

Nad odtokové hrany krídla, blízko trupu, namontoval pekné gondoly, ktoré osadil elektromotormi so sklápacími vrtuľami.

Takto vyriešil problém bezproblémového štartu modelu zo zeme bez potreby rôznych vlekov, navijákov, vozíkov, katapultov, „gumicukov“ a pod.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 29. 3. 2018, 10:10 | Prečítané: 2077x
Samozrejme máme na mysli batériu s čo najväčšou kapacitou, aby koptéra lietala čo najdlhšie.

A keďže medzi rozmermi batérie, jej hmotnosťou a jej (energetickou) kapacitou je dosť tesný vzťah, tak je jedno, či sa budeme pýtať na rozmery batérie, na jej váhu, či na jej kapacitu.

A tiež nám bude záležať na tom, aby s takýmto nákladom koptéra aj lietala.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 26. 3. 2018, 08:45 | Prečítané: 1311x
Zistiť (zmerať) Statický ťah pohonnej jednotky (batéria + regulátor + motor + vrtuľa) modelu nie je až také zložité: niekedy na to stačí silomer, alebo kuchynská váha.

Vždy sme zastávali názor, že aj táto (statická) hodnota nám pomôže urobiť si názor na to, či a ako bude takto „omotorovaný“ model lietať.

Preto nás hnevalo, keď v rôznych internetových diskusiách niekto vyhlásil, že zistenie Statického ťahu elektro-pohonu je nanič, pretože sa z toho nedá vôbec usúdiť, aký je ťah Dynamický, teda Ťah počas letu modelu.

A keďže sme v poslednom období lietať veľmi neboli, tak sme na niekoľko dní „zaľahli“ do odborných kníh a časopisov, „prešmátrali“ internet a „pohrali sa“ s rôznymi - na to určenými programami.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 7. 3. 2018, 09:43 | Prečítané: 1602x
Vzhľadom na to, že stále vládne pani zima, tak nás odpoveď na túto otázku môže zaujímať.

…...................

Občas sa môžeme takéto mýty dočítať aj na renomovaných modelárskych weboch. Objavujú sa tam konštatovania v zmysle: „Za nízkych teplôt je pokles kapacity významný.“

Alebo: „ Ak chcete lietať pri nízkych teplotách, počítajte s menšou kapacitou LiPo-aku.“ A tiež: „Platí to pre použitie pohonných akumulátorov, platí to aj pre akumulátory použité k napájaniu vysielača.“

A basta!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 20. 2. 2018, 09:20 | Prečítané: 1946x
Na modelárskych fórach sa s akousi nepravidelnou pravidelnosťou opakujú dotazy typu:

Aké LiPolky mám kúpiť?

Akú značku, od akého výrobcu?

Aké Céčka by batérie mali mať?

Stačia obyčajné, alebo radšej Nanotechy?

Aké ….. aké ..... aké?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 13. 2. 2018, 08:54 | Prečítané: 1704x
Nuž, ťažko povedať.

Vadí aj nevadí.

Na prvé zamyslenie by človek povedal, že vlhkosť, či priamo voda modelárskym elektromotorom jednoznačne škodia.

A takto to častokrát prezentujú aj renomované modelárske weby.

Na druhú stranu vám ukážeme fotografie, ako s elektromotormi zaobchádzajú lodičkári (a že tí majú s vlhkosťou a vodou svoje bohaté skúsenosti), že vám nad tým bude rozum stáť.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 7 | Kategórie: Pohony | 6. 2. 2018, 17:33 | Prečítané: 1424x
Vždy, keď pozerám podobné videá, obdivujem tých, čo si niečo podobné (či vlastný spaľovací motor, alebo vlastnú modelársku spaľovaciu turbínu) vyrobili sami.

Žiaľ, nikdy som taký amatérsky výtvor nevidel na vlastné oči, ale nemám dôvod neveriť tým modelárskym kolegom, ktorí tvrdia, že ten alebo henten modelár si vlastný motor, nedajbože spaľovaciu turbínu vyrobil takpovediac „samo-domo“.

Takže: pustite si spomínané video a v jeho priebehu si skúste predstaviť, že by ste si mali jednotlivé diely turbíny vyrobiť doma, prípadne ako „fušku“ v zamestnaní.

No ja by som na to odvahu veru nenabral.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 25. 1. 2018, 18:48 | Prečítané: 727x
Mnohí (aj skúsení) modelári tvrdia, že v zime (za nízkych teplôt) im ich pohonná LiPol batéria v modeli vydrží „ťahať“ kratšie, ako počas letných (teplých) dní.

Navyše sme si to v uplynulých dňoch sami overili na našich konvertoplánoch.

Na druhú stranu tvrdíme, že kapacita LiPolky sa s jej teplotou nemení.

Tak ako je to?

Kto klame? Kto sa mýli? Alebo je to „trochu“ inak?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 2. 12. 2017, 09:11 | Prečítané: 1243x
Teraz, keď je vonku chladno, sa skoro každý deň na modelárskych fórach objaví žiadosť začínajúceho modelára o pomoc pri riešení problému: dotyčný deklaruje problémy s regulátorom, no nakoniec sa spravidla ukáže, že tým pravým vinníkom je "prechladnutá" pohonná LiPol batéria.

Konkrétne: na vine je závislosť vnútorného odporu (Ri) batérie na teplote.

V súvislosti s tým sa vynárajú nasledovné vzťahy: "Zmena Céčok LiPol článkov pri zmene teploty".

No oveľa názornejšie to vyzerá takto: "Veľkosť maximálneho odoberaťeľného prúdu z LiPol článkov v závislosti od ich teploty".

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 21. 11. 2017, 11:47 | Prečítané: 7503x
Tí, čo nás už trochu poznajú, si teraz povedia: „O čom to tu ten chlap točí? Posledné roky vyhlasuje, že „Spaľováky nikdy viac!“ a naraz sa tu rozcíti a so slzou v oku spomína na „Svoje“ spaľováky“.

Nuž, musíme priznať, že v niečom majú naozaj pravdu.

Na druhú stranu sa tu však odhaľuje naša rozpoltená osobnosť, pretože stále síce tvrdíme, že „Spaľováky nikdy viac!“, no na druhú stranu k nim pristupujeme v duchu onoho legendárneho vtipu: „Kak charašo spaminať“.

Takže sa vráťme v čase o nejakých 35 rokov späť, zaspomínajme si, zatlačme slzu v oku …

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 6. 10. 2017, 14:41 | Prečítané: 973x
Teda, musím túto vetu trochu upresniť. Nemyslím tým nezdravé opaľovanie z jednej strany tela (podľa smeru vetra), ani pohľad do Slnka pri lietaní v štýle „najlepšie to nosí nad hlavou a proti slnku“.

A musím poupraviť aj kategóriu modelárov – tento článoček sa bude týkať najmä elektromodelárov.

autor: mior

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 29. 8. 2017, 09:00 | Prečítané: 4368x
Pred pár týždňami sme sa vybrali aj s mojou rodinkou, ku ktorej sa pridali dve bývalé spolužiačky s deckami, na dlhšie sľubovanú návštevu na spriatelenú Moravu za našim spolužiakom Marekom S. Marek je, ako inak – tiež modelár.

Plán na celý deň znel od začiatku veľmi sľubne. Baby vyvenčíme a my „deti“ sa zabavíme po svojom. Zalietame si.

Počasie ako z katalógu, trávnik na letisku vzorne pokosený. Baby rozložili piknik. Skrátka malý raj na zemi.

Takto nevinne sa to začalo...

autor: Tomáš Lancz

Komentáre: 8 | Kategórie: Pohony | 22. 8. 2017, 10:30 | Prečítané: 1028x
1 2 3 4 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 30329.93 kb