Články v kategórii Pohony

Teda, musím túto vetu trochu upresniť.

Nemyslím tým nezdravé opaľovanie z jednej strany tela (podľa smeru vetra), ani pohľad do Slnka pri lietaní v štýle „najlepšie to nosí nad hlavou a proti slnku“.

A musím poupraviť aj kategóriu modelárov – tento článoček sa bude týkať najmä elektromodelárov.

autor: mior

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 3. 9. 2020, 16:25 | Prečítané: 5674x
Článok bol napísaný pred takmer desiatimi rokmi.

(A vyzerá to, že sa situácia ani veľmi nezmenila.)

-------------------------------------------------------

"Sbírá céčka", to pred vyše dvadsiatimi rokmi spieval Michal David vo veľmi vydarenej piesni.

Hm, história sa opakuje, teraz Céčka zbierame my - modelári. A čím sú vyššie, tým lepšie. Ale dá sa výrobcom veriť?

Snažili sme sa to overiť, a tu sú výsledky.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 27. 8. 2020, 08:17 | Prečítané: 11046x
Hoci sa nepovažujeme za žiadnych aerodynamických guru, tak nás taká tá „primeraná modelárska aerodynamika“ samozrejme zaujíma.

Zaujíma nás z princípu, napriek tomu, že od svojich modelov nevyžadujeme nejaké špičkové - súťažné výkony, pretože sa bytostne cítime byť modelármi rekreačnými.

A pretože sa necítime na to, aby sme všetko okolo aerodynamiky a vrtúľ, len tak - „ľavou zadnou“ zdôvodnili matematicky, nezostáva nám nič iné, ako si tieto deje na vlastnej koži odskúšať, odpozorovať, navzájom porovnať alebo priamo zmerať.

Avšak občas narazíme na tvrdenia (aj skúsených) modelárov, ktoré sú však v príkrom rozpore s našimi názormi, postrehmi, skúsenosťami alebo meraniami.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 3. 8. 2020, 08:09 | Prečítané: 2486x
Upravený a doplnený pôvodný článok.

Vo viacerých článkoch na našej Web stránke sme dostatočne zdôraznili význam vnútorného odporu pohonnej batérie, ale pojem "kapacita" sa akosi ocitol na vedľajšej koľaji.

Teraz nám to prišlo ľúto a pokúsime sa to vykompenzovať.

Samozrejme máme na mysli kapacitu pohonnej batérie s dôrazom na LiPol.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 5. 7. 2020, 17:22 | Prečítané: 12887x
Na RC-Portáli sme našli zaujímavé video kolmo štartujúcej (a samozrejme kolmo pristávajúcej) F-35-ky.

Jej technické riešenie nás natoľko zaujalo, že sme si o tomto spôsobe kolmého štartu a pristátia niečo „vygúglili“.

A je to zaujímavé čítanie a pozeranie.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | Kategórie: Pohony | 28. 6. 2020, 12:13 | Prečítané: 7102x
Návštevník našej web stránky s prezývkou PeterOBD nám ešte dávnejšie poslal link na web stránku firmy Horizon Fuel Cell Technologies, s dovetkom: „Technická zaujímavosť.“

Pozreli sme si to a keďže táto technická zaujímavosť je naozaj zaujímavá, ponúkame vám: Pozrite si to tiež.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 31. 5. 2020, 16:30 | Prečítané: 3743x
Občas modelári riešia problém s elektro-pohonom: zvolená konštalácia nevyhovuje, je treba zmeniť priemer vrtule.

Na modelárskych fórach sa však objavujú varovania, že zväčšenie priemeru vrtule hoci aj o jeden palec, môže mať za následok preťaženie motora či regulátora, niekedy až do stavu „upečenia“.

Sú tieto varovania oprávnené, alebo je to len zlomyseľné strašenie?

Nuž, naše výpočty (ale aj praktické skúsenosti) ukazujú, že by nebolo dobré, brať to na ľahkú váhu.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 13. 5. 2020, 08:20 | Prečítané: 2555x
Vyzerá to ako nejaký odtrhnutý zvyšok vety, ale …

Je to vlastne voľné pokračovanie nadpisu minulého článku: Zmerali sme ťah pohonu 2,8m bombardéra B-24 Liberátor.

Lenže sme nechceli „miešať hrušky s jablkami“ a hoci sme obe merania urobili v jeden deň - „jedným vrzom“, tak sme meranie parametrov pohonnej jednotky, zloženej zo 127-mm dúchadla, oddelili do samostatného článku.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 12. 3. 2020, 18:55 | Prečítané: 589x
Väčšina modelárov presadzuje zásadu: Len nič nemerať!

A drvivá väčšina modelárov má ešte „vyššiu“ zásadu: Len nič nepočítať!

Lenže my sme takí voláki "opační".

Keď ideme do nového projektu, tak čo sa dá (teoreticky) vypočítame alebo nasimulujeme – v počítači.

A čo sa vypočítať alebo nasimulovať nedá (alebo to nevieme), to zmeriame.

A až potom začneme projekt realizovať.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 10. 3. 2020, 18:32 | Prečítané: 603x
Niekedy pred vyše desiatimi rokmi sme zažili búrlivý rozvoj LiPoliek:

Ich ceny (vďaka „nástupu“ čínskych výrobcov) pekne klesali a ich Céčka (C Rate) pre zmenu pekne rástli.

Keď sa táto hodnota „vyšplhala“ ku hranici 40 – 50 – 60, začali sme sa obávať, že ak to takto pôjde ďalej, tak či naše merače Ri (a Céčok) budú schopné parametre takýchto batérií zmerať.

Potom ako keby nás výrobcovia vypočuli a Céčka LiPoliek už ďalej nerástli.

Teda tie skutočné.

Tie „papierové“ - tie deklarované rástli utešene ďalej, lenže naše merače a ani naše modely nevedia čítať a tak sa namiesto tých úžasných „papierových“ museli stále potýkať s tými priemernými (a niekedy aj pod-priemernými) skutočnými.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 28. 2. 2020, 18:43 | Prečítané: 2535x
Už dávnejšie na RC mánii vzniklo zaujímavé vlákno s názvom „Jak dlouho lze skladovat vybité lipolky?“

Je tam mnoho zaujímavých a poučných (ale aj rozporuplných) informácií.

Ale najviac sme ocenili, keď tam náš kamarát Drondys (a určitú dobu aj moderátor na tomto fóre) dal link na dva a trištvrte minútové video, zachycujúce postup výroby LiPoliek značky Gens Ace.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 30. 1. 2020, 21:06 | Prečítané: 4540x
Pri našom fantazírovaní, že aký viac-motorový väčší model - niekedy, „až budeme veľkí“, by sme chceli postaviť (alebo skôr z nejakej stavebnice skompletovať), prišiel na pretras aj štvormotorový Airbus A400M.

Nuž, čože o to. Model by to bol krásny, veď aj jeho „dospelá“ predloha je krásna. Ale naše nadšenie „schladilo“ niekoľko faktov:

- nevideli sme, že by niektorý (čínsky?) výrobca niečo také v požadovanej veľkosti (rozpätie aspoň 2,5 metra) ponúkal

- na vlastnú stavbu (trebárs aj z penových materiálov) je tento model príliš komplikovaný: príliš veľa „oblín“. To taký C-130 Hercules je svojim jednoduchým valcovitým trupom na amatérsku stavbu oveľa vhodnejší.

Ale nejakú inšpiráciu sme si z A400-ky predsa len vzali.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 28. 1. 2020, 18:28 | Prečítané: 696x
To, že sme priaznivcami paralelného spájania batérií, tým sa nijako netajíme.

Svedčí o tom aj séria našich článkov „Zapojenie batérií - paralelne či sériovo?“

Však sme si pri „obrane“ tohto názoru aj niečo „vytrpeli“!

Ale vždy sme zdôrazňovali, že paralelne spájané batérie by mali mať (pokiaľ možno čo najviac) rovnaké napätia.

Ak sa niekde písalo, že nie je dobrý nápad paralelne spojiť nabitú a vybitú (LiPol) batériu, neoponovali sme.

Ale prihodiť sa to môže - neúmyselne!

Akú „katastrofu“ potom človek môže očakávať?

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 22. 1. 2020, 18:41 | Prečítané: 786x
Hoci sú to pojmy zo sveta pohonu veľkých - „dospelých“ lietadiel, tak zistíme, že môžu mať svojich menších súrodencov aj vo svete modelárskych pohonov.

Ba čo viac, akýchsi „bratrancov“ získajú vtedy, ak výraz „turbo“ nahradíme výrazom „elektro“.

A to nie len v oblasti modelárskej, ale prvé „lastovičky“ sa s prívlastkom „elektrofan“ a „elektroprop“ objavujú aj v oblasti skutočných lietadiel.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 14. 1. 2020, 21:55 | Prečítané: 847x
Vzhľadom na to, že nám vládne pani zima, tak nás odpoveď na túto otázku môže zaujímať.

…...................

Občas sa môžeme takéto mýty dočítať aj na renomovaných modelárskych weboch. Objavujú sa tam konštatovania v zmysle: „Za nízkych teplôt je pokles kapacity významný.“

Alebo: „ Ak chcete lietať pri nízkych teplotách, počítajte s menšou kapacitou LiPo-aku.“ A tiež: „Platí to pre použitie pohonných akumulátorov, platí to aj pre akumulátory použité k napájaniu vysielača.“

A basta!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 10. 1. 2020, 09:09 | Prečítané: 3732x
Rozšírený a upravený pôvodný článok.

...............................................

Pred časom (čiže pred asi desiatimi rokmi), len tak z pasie, sme na skúšobnej doske zrealizovali merač vnútorného odporu (Ri) článkov LiPol batérií.

Dospeli sme k názoru, že subjektívny pocit, že nie je LiPolka ako LiPolka, by bolo dobre zhmatatelniť.

Čiže pomocou akéhosi merania zdôvodniť, prečo nie je LiPolka ako LiPolka.

Alebo radšej naopak: na základe meraní určiť vlastnosti LiPolky a tým jej vhodnosť na dané použitie.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 20. 10. 2019, 09:16 | Prečítané: 13435x
K napísaniu tohoto článku ma nepriamo "vyprovokoval" akýsi modelár, ktorý sa na jednom modelárskom fóre pýtal, či v striedavom motore aj pri plnom plyne má prúd tečúci (ľubovoľnou) fázou podobu PWM.

Teória hovorí jedno, ale prax môže hovoriť niečo úplne iné.

A tak mi neostávalo nič iné, ako svoju zvedavosť uspokojiť meraním.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 16. 10. 2019, 10:07 | Prečítané: 7263x
V prvej časti tejto série článkov sme uviedli nasledujúcu predtuchu:

"Sme si vedomí, že na túto tému existujú zásadné a skalopevné názory, pričom ten náš je zrejme menšinový. Cez to všetko sa pokúsime statočne odolávať a argumentovať, aby sme čestne obhájili svoje názory."

Že to vyvolá vlnu odporu, to sme - ako vidno, tušili, ale že to bude až taká "Tsunami", to nám ani vo sne nenapadlo.

autor: Janko O.

Komentáre: 35 | Kategórie: Pohony | 25. 9. 2019, 09:30 | Prečítané: 13014x
Čo sa však stane, ak paralelne zapojíme LiPolky s nerovnakými Céčkami?

Tzv. CÉČKA v zjednodušenej forme uľahčujú určiť, aký maximálny prúd je možné z batérie odoberať, ale v skutočnosti vyjadrujú, aký vnútorný odpor (Ri) batéria má.

Ale výpočet maximálnych odoberateľných prúdov pomocou vnútorného odporu by bol komplikovaný, preto výrobcovia "vymysleli" Céčka, kde je výpočet triviálny.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Pohony | 17. 9. 2019, 12:03 | Prečítané: 11978x
Po zverejnení prvých dvoch článkov o sériovom či paralelnom zapojení batérií vznikla na istom modelárskom fóre búrlivá diskusia, kde bolo paralené spájanie batérií poväčšinou kritizované a dokonca označené za "choré".

My sme však o správnosti paralelného spájania "pakov" naďalej presvedčení, zrejme preto, že neboli predložené žiadne presvedčivé protiargumenty.

To však neznamená, že odsudzujeme sériové zapojenie, veď jedno i druhé má svoje výhody aj nevýhody. Je vecou každého, čo kto preferuje.

Čo je pre jedného nedostatok, iný chápe ako prednosť.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 11. 9. 2019, 09:00 | Prečítané: 9350x
1 2 3 4 5 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 37794.46 kb