Články v kategórii Pohony

Svetové veľmoci v oblasti vojenských lietadiel, konkrétne bojových stíhačiek (USA, Rusko, Veľká Británia, Francúzsko) pojem "vektorovaný ťah" (Vectored Thrust) nie len že dávno poznajú, ale ho vo svojich výrobkoch aj používajú.

Ale v posledných rokoch sa tento pojem objavil aj v modelárstve.

Čo si pod tým predstaviť? V ktorých modeloch ho použiť?

Nie je to len módna vlna, ktorá po pár mesiacoch prejde?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 8. 5. 2019, 08:17 | Prečítané: 7299x
Hoci to môže vyznieť ako povzbudivá výzva pre všetkých alpinistov, vyznávačov cross-country, či bežných turistov, tak nie!

Reč bude o vrtuliach.

Konkrétne o vrtuliach s veľkým stúpaním, niekedy označovaných ako „štvorcových“, alebo o takých, ktoré sa k nim približujú.

Takéto vrtule sú totiž často démonizované a väčšinu modelárov to akosi pokorne (a takmer až zbožne) ťahá k vrtuliam zo svojich začiatkov, k vrtuliam s menším stúpaním, niekedy označovaných ako „pod-štvorcovým“ (dokonca až k „pol-štvorcovým“), alebo k takým, ktoré sa k nim približujú.

Až jedného dňa narazia (na problém), prípadne narazí ich model (väčšinou do zeme).

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 5. 5. 2019, 10:35 | Prečítané: 514x
Keď sme pred šiestimi rokmi na našej Web stránke uverejnili sériu článkov o merači vnútorného odporu LiPol batérií, viacerí si povzdychli: „Bolo by fajn, keby ešte dokázal zmerať aj ich kapacitu“.

Naša odpoveď bola taká, že daný prístroj kapacitu LiPol článkov či celých batérií skutočne merať nevie a nemali sme ani predstavu, ako by sa to eventuálne dalo.

Ale čas plynul, niečo okolo LiPol batérií sme ešte pomerali, nad kadečím sme popremýšľali a v hlavách nám skrsla myšlienka, že by sa to predsa len dalo.

Dnes na zistenie kapacity LiPol článkov zatiaľ použijeme obľúbený prístroj Watt's Up a jednoduché „udělátko“.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 16. 4. 2019, 09:44 | Prečítané: 8724x
Je všeobecne vžité, že vybitie LiPo batérie pod 3 Volty na článok spôsobí jej poškodenie a podvybitie na ešte nižšiu hodnotu je jej smrť.

Lenže sú veci medzi nebom a zemou, ktoré občas toto nerešpektujú a baterka sa dá - za určitých podmienok - oživiť a sprevádzkovať.

O tejto skúsenosti sa s nami podelil pán Václav Ježek z Karvinej.

autor: Václav Ježek alias vasek133

pridal: mior

Komentáre: 7 | Kategórie: Pohony | 24. 3. 2019, 08:42 | Prečítané: 6530x
Občas sa to stane každému.

Aj mne sa to už stalo! A to som pri zaobchádzaní s LiPolkami mimoriadne opatrný.

Takže, čo robiť, keď LiPolka spuchne?

Mnohí hneď navrhujú „konečné riešenie“ v slanom kúpeli.

….......................

Mne sa však podarilo moje mierne spuchnuté LiPolky vrátiť do „štíhlej podoby“.

….......................

Cez to všetko by som radšej pozornosť sústredil na otázku: „Čo robiť, aby sa LiPolky nenafukovali?“

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 13. 3. 2019, 17:15 | Prečítané: 708x
V našom článku "Návrh elektropohonu pre modely" popisujeme, ako sa dajú s pomocou programu DriveCalculator navrhnúť jednotlivé komponenty elektrického pohonu pre modely lietadiel.

Ale mnohým sa to zdá zložité a chceli by akúsi zjednodušenú "kuchárku".

A tak prinášame tento článok, ktorý navyše, okrem vrtuľových, rieši aj modely poháňané elektrickými dúchadlami.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 10. 3. 2019, 11:40 | Prečítané: 9395x
V poslednom období akoby sa s X-coptermi vrece roztrhlo.

Čím to je?

Prečo je to tak?

Skrátka, čo je na nich také skvelé a výnimočné, že medzi (nie len) modelármi tak úspešne expandujú?

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 6. 3. 2019, 08:54 | Prečítané: 7013x
Keď môj brat Janko O. napísal článok o voľnobehu v modeloch poháňaných dúchadlom, hneď ma napadlo, že by bolo dobré tento článok rozšíriť o modely poháňané elektromotorom a vrtuľou. Nakoniec som sa rozhodol, že bude lepšie, ak nebudeme rozširovať pôvodný článok, ale napíšem nový.

autor: mior

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 8. 2. 2019, 11:49 | Prečítané: 6322x
Automechanokom je to jasné: Voľnobeh sú otáčky motora, keď nepridávame plyn.

Ale ako to využiť v modeloch lietadiel?

Samozrejme, nedá sa to všade (vo vetroňoch asi sotva), ale v modeloch poháňaných elektro-dúchadlami (EDF) sa to vyložene osvedčilo.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 8. 2. 2019, 11:48 | Prečítané: 7769x
"Ešte sme nič nevyvažovali, len sme našli polohu, v ktorej je nedokonalosť unášača čiastočne eliminovaná nedokonalosťou rotoru. Skutočné vyvažovanie príde až teraz."

Týmito vetami začínal posledný odstavec tretej časti seriálu o vyvažovaní dúchadiel.

No a teraz konečne prišlo to "teraz".

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | Kategórie: Pohony | 2. 2. 2019, 15:56 | Prečítané: 10207x
Tretia časť seriálu o vyvažovaní elektrických dúchadiel.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 2. 2. 2019, 15:56 | Prečítané: 9067x
V čom teda tkvie vyváženosť alebo nevyváženosť dúchadla?

Problém je možné rozložiť na niekoľko častí, ktoré samozrejme súvisia s konštrukčným usporiadaním pohonnej jednotky.

Je zrejmé, že ak na vyvážený motor vďaka nepresnému unášaču krivo nasadíme samostatne vyvážený rotor dúchadla, celok bude nevyvážený.

Ak na vyvážený motor dobre nasadíme nevyvážený rotor dúchadla, výsledok bude rovnaký.

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | Kategórie: Pohony | 2. 2. 2019, 15:55 | Prečítané: 10194x
V priebehu posledných piatich rokov výrazne stúpla obľuba RC modelov poháňaných elektrickým dúchadlom (anglicky EDF - electric ducted fan).

Táto obľuba je zrejme ovplyvnená rozsiahlou ponukou a množstvom reklám, ktoré nás nabádajú, aby sme sa aj my stali pilotmi stíhačky.

Drvivá väčšina týchto modelov je vyrobená z penových materiálov a krajina ich pôvodu je zrejme jednoznačná.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Pohony | 2. 2. 2019, 15:55 | Prečítané: 15783x
Mnohí (aj skúsení) modelári tvrdia, že v zime (za nízkych teplôt) im ich pohonná LiPol batéria v modeli vydrží „ťahať“ kratšie, ako počas letných (teplých) dní.

Navyše sme si to v uplynulých dňoch sami overili na našich konvertoplánoch.

Na druhú stranu tvrdíme, že kapacita LiPolky sa s jej teplotou nemení.

Tak ako je to?

Kto klame? Kto sa mýli? Alebo je to „trochu“ inak?

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 23. 1. 2019, 09:57 | Prečítané: 1885x
Vzhľadom na to, že stále vládne pani zima, tak nás odpoveď na túto otázku môže zaujímať.

…...................

Občas sa môžeme takéto mýty dočítať aj na renomovaných modelárskych weboch. Objavujú sa tam konštatovania v zmysle: „Za nízkych teplôt je pokles kapacity významný.“

Alebo: „ Ak chcete lietať pri nízkych teplotách, počítajte s menšou kapacitou LiPo-aku.“ A tiež: „Platí to pre použitie pohonných akumulátorov, platí to aj pre akumulátory použité k napájaniu vysielača.“

A basta!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 22. 1. 2019, 09:24 | Prečítané: 2591x
Ešte niekedy pred niekoľkými rokmi náš kamarát Bohdan vo jednom článku na svojom webe zverejnil svoj sen o "malom" modeli.

Vraj nič moc: 4kg a aspoň 25% prebytku výkonu.

A tak sme začali len tak mimochodom odhadovať a kalkulovať, ako to bude s tým elektro-pohonom a či mu bude LiPol batéria 5s 3000 mAh , ktorú má, stačiť.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Pohony | 9. 1. 2019, 17:27 | Prečítané: 11298x
Občas sa na modelárskych fórach objaví dotaz na porovnanie ťahu trojlistej alebo štvorlistej vrtule voči vrtuli dvojlistej toho istého priemeru a stúpania.

Alebo iná formulácia otázky, aký rozmer trojlistej (štvorlistej) vrtule použiť, aby bol jej ťah rovnaký ako vrtule dvojlistej?

autor: Janko O.

Komentáre: 18 | Kategórie: Pohony | 28. 12. 2018, 10:15 | Prečítané: 12507x
Jedným z najdôležitejších parametrov striedavého motora je napäťová konštanta Kv. Tá udáva, koľko otáčok by mal motor „dať“ na každý Volt privedeného napájacieho napätia (z pohonnej batérie).

A keďže mnohé fyzikálne deje sú reverzibilné, to znamená, že fungujú „tak“, ale aj „onak“, čiže naopak, zaujímalo nás, či to funguje aj v súvislosti so spomínanou napäťovou konštantou.

Skrátka, ak motor niečím roztočíme, či sa na jeho svorkách objaví napätie, ktorého veľkosť je daná akousi invertovanou napäťovou konštantou. Či existuje závislosť, niečo ako Volty na otáčku a či by sa tak nedali zistiť parametre neznámych motorov.

Odpovieme rovno: Dá sa to!

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 11. 12. 2018, 11:45 | Prečítané: 15773x
Ľubo Roziak nám poslal sken stránky časopisu Modelář z roku 1964.

Je v ňom popisovaný jeden z prvých elektroletov na svete.

A keďže my sme veľkí priaznivci elektropohonu, tak nás to naozaj potešilo a rozhodli sme sa, že sa o túto radosť podelíme aj s ostatnými.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Pohony | 9. 12. 2018, 10:45 | Prečítané: 3967x
Pôvodne som mal pre tento článok pripravený "vtipný" názov: "Ako merať prúd otáčkomerom", ale potom Miroslav prišiel s ešte vtipnejším názvom: "Ako merať otáčky ampérmetrom" a tak sme to radšej nechali tak.

K napísaniu tohto článku nás priviedla myšlienka, či by bolo možné, ak poznáme parametre motora (napäťovú konštatntu - Kv (otáčky na Volt) a odpor vinutia - Rd), určiť jeho prúdový odber a otáčky.

Konkrétne: ak poznám veľkosť odoberaného prúdu, tak určiť jeho otáčky, bez ohľadu na použitú vrtuľu. Alebo: ak poznám otáčky vrtule (motora), tak stanoviť veľkosť prúdu.

Odpoveď znie: MOŽNÉ TO JE !

autor: Janko O.

Komentáre: 13 | Kategórie: Pohony | 18. 11. 2018, 17:48 | Prečítané: 12479x
1 2 3 4 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 34920.67 kb