Články v kategórii Lietanie

Keď sme po lietaní na Ďateline za zhoršenej viditeľnosti zverejnili článok „Lietanie len pre „bystrozrakých““, tak už vtedy sme boli rozhodnutí, že s osvetlením Skippera bude treba niečo urobiť.

Keď sme druhý deň boli za ešte horšej viditeľnosti lietať s modelom Convergence, ktorý bol ako prvý vybavený „Tuctovým“ pozičným osvetlením - teda osvetlením s „protisvetlami“, tak sme hneď vedeli, že takto budeme musieť upraviť aj Skippera.

No a hneď nasledujúci deň sme to aj zrealizovali a boli sme na Ďateline uskutočniť „porovnávacie“ lety.

A dnes prinášame výsledky porovnania.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 11. 12. 2017, 18:22 | Prečítané: 90x
Keďže v nedeľu (3.12.2017) som (v rámci overenia Vyhrievaných topánok) bol lietať so Skipperom, tak v pondelok (4.12.2017) prišlo na rad ďalšie overenie: prvé lety s (mojim novým) modelom Convergence.

Však počasie bolo (podľa mojich kritérií) ideálne: snežilo. Že však aj riadne fúkalo, to som zistil až na Ďateline.

Cez to všetko boli výsledky lietania nad očakávanie.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 8. 12. 2017, 10:44 | Prečítané: 178x
V nedeľu (3.12.2017) som dokončil realizáciu mojich Vyhrievaných topánok (bot) a ako v závere článku konštatujem, hneď „zatepla“ som bol ich prínos pre modelárovu pohodu na Ďateline overiť.

Aj som spomenul, že som lietal so Skipperom, ale nič bližšie som k lietaniu neuviedol. Že sa vyhrievané topánky osvedčili, to je jasné, ale dnes by som sa chcel zmieniť skôr o samotnom lietaní.

To preto, že podmienky na lietanie boli, ako sa hovorí, „na hrane“.

Ale v konečnom dôsledku je tento článok (a priložené videá) ukážkou významu výkonného pozičného osvetlenia modelu a tiež zdôvodnením, prečo najradšej lietame pred zotmením.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 5. 12. 2017, 16:52 | Prečítané: 197x
Tomáš vo svojom komentári k článku "Sú ťažšie modely skutočne rýchlejšie?" navodil otázku, či podobne ako existuje tzv. pocitová teplota, existuje aj pocitová rýchlosť modelu.

Tiež spomenul pojem maketová rýchlosť modelu.

V našej odpovedi sme mu sľúbili, že keď budeme mať viac času, napíšeme nejakú úvahu na túto tému.

Nie že by sme vtedy (článok bol napísaný takmer pred siedmimi rokmi) voľným časom akosi obzvlášť "oplývali", ale táto téma nás zaujala a usúdili sme, že by mohla zaujímať viacerých modelárov.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 26. 11. 2017, 18:27 | Prečítané: 8300x
Zrealizovať Katapult a bezproblémovo z neho štartovať modely, ktoré sme inak bezpečne štartovať nedokázali, sme sami pre seba nazvali: Nápad (alebo čin) roka 2017.

Toto sa týka hlavne modelov s veľkým plošným zaťažením a teda vysokou „štartovacou“ rýchlosťou (Black Sabbath), ale aj veľkých a teda ťažkých modelov (Mirage), kde ľudská ruka nedokáže modelu udeliť dostatočnú rýchlosť.

Ale potom sme chceli „gumový“ štart vyskúšať aj bez „rampy“, teda tak, aby veľký model (napr. 3,5-metrový Blizzard) mohol odštartovať priamo zo zeme – z krátko strihanej trávy.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 18. 11. 2017, 11:07 | Prečítané: 252x
Zase nejaká „šifra“?!

Nie, nie. To nie je šifra, to je skratka. PPL znamená: Private Pilot Licence, ľudovo povedané: pilotný preukaz.

A kto ho získal? Nuž, len „toť“ pred nedávnom: náš kamarát a modelársky kolega Roman Miga.

A tie Donovaly?

Zase v tom majú „prsty“ Migovci (a ako obvykle aj náš ďalší kamarát a modelársky kolega: „Laky“).

Tak ako to títo traja majú vo zvyku, opäť si na jeseň boli (extrémne) zalietať na Donovaloch.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 3. 11. 2017, 10:06 | Prečítané: 346x
Nie je žiadnym tajomstvom, že pomerne často chodíme lietať sami. Väčšinou totiž potrebujeme otestovať nejaké technické riešenie, vylepšenie, či technickú „vychytávku“.

A na takéto príležitosti je potrebné plné sústredenie a kľud.

Ale občas by sa nejaký „asistent“ zišiel. Nie len preto aby pomohol, ale niekedy už len jeho rozvážny a ukľudňujúci hlas stačí na to, aby sa osamelý pilot cítil lepšie.

V tomto prípade pod pojmom asistent rozumieme opäť nejaký technický systém, ktorý s pilotom počas letu nejakým spôsobom „kooperuje“ a tým mu uľahčuje život.

My medzi modelárske asistenčné systémy radíme Letový stabilizátor a v podstate aj telemetriu s hlasovým výstupom.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Lietanie | 29. 10. 2017, 12:07 | Prečítané: 391x
Ešte dávno - niekedy pred tromi rokmi: konkrétne v Októbri 2014 som od Romana Migu dostal mail. V ňom krátky text a dosť fotografií.

Text vám prinášam celý, fotografií som vybral len zopár.

foto: Roman Miga, Braňo Miga

pripravil: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 12. 10. 2017, 08:53 | Prečítané: 1952x
Uplynulý víkend (+ pondelok) bol Miroslav (mior) tu – v BB.

Nie na to, aby si váľal „šunky“, ale na to, aby si pekne vysúkal rukávy a spoločne so svojimi bratmi (teda Milanom a mnou) odviedol kus poctivej práce na poli modelárstva.

Po drobných úpravách sme hodlali (druhý-krát) dostať do vzduchu Milanovho 4,2-metrového Blaníka a odskúšať „gumové“ štarty Miroslavovho 3,5-metrového Blizarda.

Miroslav nám tiež chcel predviesť svoje Dvojfázové cevaro osvetlenie a ja som zas hodlal Miroslavovho ťažkotonážneho Herculesa využiť na overenie funkčnosti MDL (MultiDot Lasera) čoby núdzového pozičného osvetlenia modelov.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 3. 10. 2017, 17:05 | Prečítané: 377x
Hoci sme pred týždňom Aladina a jeho predpovede veterných pomerov dosť „zopsuli“, tak na jeho predpovede daždivých dní sa väčšinou bezproblémovo spoliehame.

A tak keď Aladin na pondelok „hlásil“ relatívne pekný deň (bez dažďa, slabý vietor, kde-tu aj slnko) a na nasledujúce dni skôr dážď, povedal som si: „Buď teraz (v pondelok), alebo nikdy!“

Taktiež bolo treba odskúšať Mirážovo „rozšírené“ pozičné osvetlenie, neustále zdokonaľovaný záznam letových dát a tiež tzv. „letovú asistenciu“.

Okrem toho, Milan má stále v pamäti ten nevydarený štart Miráža z (jeho) ruky a tak bolo treba „vyliečiť“ túto jeho fóbiu (vždy úspešnými) štartmi z Katapultu.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 19. 9. 2017, 12:58 | Prečítané: 328x
Dnes to bude málo rečí (rozumej textu), ale o to viac videí.

Konkrétne osem, ale zato krátkych.

Je na nich Miroslavov Convergence a štarty môjho Fantoma (3Phase) z Katapultu. Tak ako som to hneď prvý večer z piatich „letových“ dní predviedol Miroslavovi na Ďateline.

Niektoré videá sú robené už za pokročilého súmraku, čo sa odrazilo na kvalite video-signálu.

Avšak práve toto prítmie dodalo záberom na romantike a tajomnosti.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Lietanie | 27. 8. 2017, 10:14 | Prečítané: 369x
Od „overovacích“ štartov tohto modelu z Katapultu a následných letov nad Ďatelinou, ktoré sme absolvovali s Miroslavom, uplynulo niekoľko dní a ja povzbudený týmto úspechom, zatúžil som zalietať si s „Mirážom“ viac.

Predtým však bolo potrebné realizovať niektoré úpravy, ktoré z týchto overovacích letov vyplynuli:

- doplniť ovládanie smerovky

- zdvojiť napájanie palubnej inštalácie ďalším (S)BECom

- doplniť meranie rýchlosti modelu Pitotovou trubicou

- rozšíriť merací rozsah odoberaného prúdu nad 100 A

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 19. 8. 2017, 14:02 | Prečítané: 400x
Prvá „reportáž“ z piatich dní, ktoré boli venované ôsmim modelom, bola zameraná na môjho veľkého „Miráža“ (Mirage 2000-5).

Dnes sa budeme venovať ďalším dvom veľkým modelom: Milanovmu motorizovanému 4-metrovému vetroňu DG-808S Competition a Miroslavovmu 2,5-metrovému 4-motorovému Herculesovi (C-130), familiárne prezývanému „Obuch“.

Tomu prvému venujeme už len pietnu spomienku, toho druhého oslávime tromi krátkymi videami.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Lietanie | 12. 8. 2017, 15:35 | Prečítané: 481x
Možno by bolo dobré hneď v úvode „rozlúsknuť“ tento zdanlivo nepochopiteľný rébus.

Skrátka a jednoducho: Miroslav (mior) prišiel na 5 dní do Bystrice (BB) na „modelársku dovolenku“, pričom sme mali v pláne zalietať, otestovať, nastaviť ….. odskúšať 8 modelov.

Keďže 5 z nich je veľkých, a to až tak, že jeden človek si s nimi neporadí, tak vlastne všetky čakali na týchto päť dní, kedy budeme všetci traja bratia (Miroslav, Milan a ja) pokope.

A tie tri malé modely?

To už bola len taká „čerešnička na torte“, chuťovka či balzám na ukľudnenie nervov.

Ale poviem vám, bolo to päť naozaj náročných dní.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 5. 8. 2017, 16:58 | Prečítané: 481x
V nedeľu podvečer som bol otestovať štarty (dvoch) modelov zo zeme – konkrétne z trávy.

Jeden model (Easy Star) bol klasickej konštrukcie: trup, krídla, chvostové plochy, poháňaný vrtuľou, umiestnenou hore za krídlom.

Druhý model (Fantom od firmy Phase 3) je klasická delta, poháňaná dúchadlom – EDF, umiestneným vzadu medzi smerovkami.

Miesto testovania: lúka smerom na Pršany, ktorá po mojej nedávnej príhode dostala meno: diviačia lúka.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 10. 7. 2017, 18:15 | Prečítané: 372x
Je zrejmé, že toto nie je taká úplne obyčajná "koptérka".

Navyše ju asi nebudete riadiť z brehu nejakou RC súpravou, ale budete pekne sedieť za riadidlami (kormánom).

Nuž, dobrý tip na toto leto pre mužov, ktorí chcú pri vode zaujať - prilákať pozornosť (väčšinou krásnych dám).

No týmto prilákate pozornosť a vyvoláte závisť aj u mužov.

Takže je jasné, že toto je tá správna voľba na Leto 2017.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 17. 6. 2017, 08:48 | Prečítané: 335x
Tak som si bol včera (vo štvrtok 15.6.2017) zalietať s Heronom (vetroň).

Na tom by nebolo nič nezvyčajné, veď lietať chodím skoro každý deň.

No, skôr večer: na lúku prichádzam tak okolo pol ôsmej.

Lebo lietanie so svetielkami má svoje neopakovateľné čaro.

Ale včera to bolo „iné“: bol som na novom mieste a domov som sa vracal s „novými“ (dúfam neopakovateľnými) zážitkami.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 16. 6. 2017, 09:53 | Prečítané: 390x
Uplynulý týždeň nám počasie ukázalo, že Máj (Květen) môže byť aj iný ako studený, sychravý a upršaný.

A tak sa modelári húfne „vytiahli“ na lúky a letiská a lietali „o sto šesť“.

A ako to tak na začiatku letovej sezóny býva, vďaka „nevylietanosti“, spôsobenej zimnou prestávkou, viacerí aj padali, havarovali a inak rozbíjali (ako som sa dopočul).

Ja som pekné dni využil na to, aby som kolegom na Čerín-Čačíne predviedol štarty Black Sabbatha z Katapultu, potom som na Ďateline zase prevetral kolmo-štartujúceho TransTola a v závere týždňa som bol dvakrát s (vetroňom) Heronom. Tiež na Ďateline.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 21. 5. 2017, 11:13 | Prečítané: 467x
Tretí zostrih RC havárií a modelárskych pilotných nezdarov roku 2016.

Tak ako sme už konštatovali:

Drvivá väčšina havárií modelov má „ľudský pôvod“,

teda ich príčinu treba hľadať v rukách (nezvládnutej pilotáži, obzvlášť pristátí),

alebo skôr v hlavách (v zlom odhade a niekedy dokonca aj (zbytočnej) frajerine – čas 1:37) ich pilotov.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 8. 5. 2017, 18:47 | Prečítané: 581x
V minulom článku o Katapulte sme uviedli, že keď použijete správnu gumu a správne ju napnete, tak model s tou správnou váhou správne odštartuje.

Inými slovami: keď úspešne vyriešite túto rovnicu o troch neznámych, tak štarty z katapultu (bungee launch) sa pre vás stanú novým nevšedným zážitkom.

Pretože pre nás sa zážitkom naozaj stali.

A súdiac podľa reakcií, dovolíme si tvrdiť, že štart Black Sabbatha z katapultu sa stal zážitkom nielen pre „pozvaných hostí“, ale aj pre náhodných divákov (bežcov, psíčkárov ...) na Ďateline.

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | Kategórie: Lietanie | 2. 5. 2017, 12:37 | Prečítané: 692x
1 2 3 4 5 6 7 8 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26305.39 kb