Uplynulú sobotu a nedeľu bol Miroslav na návšteve tu, v Banskej Bystrici.
V sobotu dopoludnia, keď bol ešte len na pol-ceste, mi náš starší brat Milan zavolal, že o 11.00 budú spolu s Romanom Migom na letisku Čerín-Čačín zalietavať Milanov nový model Tucan od Multiplexu. Okamžite som to oznámil Miroslavovi a ten šliapol na plyn, aby to stihol. A potom už udalosti nabrali rýchly spád. pripravil: Janko O. |
Že má náš kolega Dušan M. model lietadla Piper J3 CUB s rozpätím 231 cm už z našej stránky viete. Čo však neviete, že Duško sa rozhodol vymeniť elektromotor za spalovák. Prestavba sa podarila, a tak Duško teraz lieta s takto upraveným modelom. Že má bublajúci motor svoju krásu si môžete pozrieť na videu. A do pozornosti dávam šírku dráhy v úvode videa!
pridal: mior video: Duško M. alias rolandus |
Mail s takýmto textom nám ešte 2. januára poslal náš kamarát Roman M..
Musíme uznať, že mal pravdu: na svoje si prídu vyznávači modelov lietadiel z 1. i 2. svetovej vojny, ale aj priaznivci moderných strojov. No a samozrejme aj vrtulníkari. Video trvá bezmála pol hodinu, ale stojí to za to. Škoda, že nám to Roman neposlal skôr, pretože posledných 5 minút videa sa perfektne hodí na silvestrovskú polnoc. pripravil: Janko O. |
Po niekoľkých rokoch striedavo pozvoľného ale aj úporného snaženia, môj brat Miroslav konečne pripravil k ďalším letom svojho Blizzarda.
Je to 3,5-metrový motorizovaný pohodový vetroň od firmy Reichard, s laminátovým trupom a krídlami s polystyrénovým jadrom, potiahnutým balzou a nažehlovacou fóliou. Jeho rozpätie je 3500 mm, dĺžka 1400 mm a Miroslav ho vybavil tak, že dosiahol hmotnosť 3200 g. autor: Janko O. |
Duško zakúpil na HobbyCity malú kamerku a umiestnil ju na svoj najobľúbenejší EDF model Squall od firmy Phase3.
Video z prvého letu si môžete pozrieť aj vy.
pridal: mior |
V týchto horúčavách sa trochu osviežime spomienkami na jedno vydarené zimné polietanie.
.................................................
Zima na prelome rokov 2016/2017, čo sa týka snehu a nízkych teplôt, sa rozhodla, že nás odškodní za všetky tie také „nijaké“ zimy rokov predchádzajúcich. Rok predtým sme „plakali“ nad tým, že hoci máme modely, ktoré sú vybavené na štarty a pristátia na snehu, tak nám to nič nepomohlo, pretože hrúbka a kvalita snehu bola nevyhovujúca. Ale vtedy - v (začiatkom) roku 2017 sme sa teda isto nemohli sťažovať. pripravil: Janko O. |
Ak vám tento nadpis evokuje predstavu „dochriamaného“ modelu vezeného na invalidnom vozíku, tak to síce bol náš zámer, ale veci sa majú trochu inak.
Na tieto dni, keď je vonku nepríjemne chladno (13 °C), sme si úmyselne nechali fotografie z dní, keď vonku bolo pre zmenu nepríjemne horúco (33 °C). A práve v jeden takýto deň sa náš kamarát Duško B. rozhodol na Čerín-Čačíne zalietať svojho nového Blaníka L-13 (rozpätie 2,7m) od firmy Black Horse. A ako inak, štart bolo nutné realizovať zo štartovacieho vozíka. pripravil: Janko O. |
My teda modely vrtuľníkov nejako „nemusíme“, ale toto je predsa len niečo iné.
Nie je to úplne klasický vrtuľník a nie je to ani (pre niektorých) „klasické“ lietanie s modelom vrtuľníka à la „splašené motyky“. V Čechách sa niekedy výstižne (a tak trochu aj roztomilo) hovorí, že pilot ten model neriadi, on ho vodí. A tak si pozrite, ako ladne a elegantne sa dá vodiť model dvojrotorového vrtuľníka Boeing Vertol KV-107. pripravil: Janko O. |
Tak toto boli Duškove slová po tom, čo v nedeľu polietal s jeho novým strojom - FunJetom od Multiplexu. To je model, ktorý s tlačnou vrtuľou dosahuje vysokých rýchlostí, podľa informácií z Googla vraj až 270 km/h. Bohužiaľ sme v ňom nemali rýchlomer, a tak to nemôžeme úplne overiť, ale aj tak tento stroj lieta diabolsky rýchlo. To sa nakoniec môžete presvedčiť sami z priloženého videa.
pridal: mior |
Že sa nedarí pristáť ani pilotom turbínových modelov svedčí táto ukážka letu modelu F-18.
Pozri si video.
pridal: mior |
Keďže v nedeľu (3.12.2017) som (v rámci overenia Vyhrievaných topánok) bol lietať so Skipperom, tak v pondelok (4.12.2017) prišlo na rad ďalšie overenie: prvé lety s (mojim novým) modelom Convergence.
Však počasie bolo (podľa mojich kritérií) ideálne: snežilo. Že však aj riadne fúkalo, to som zistil až na Ďateline. Cez to všetko boli výsledky lietania nad očakávanie. autor: Janko O. |
Tak presne takto to mám rád:
Videá a fotky, urobené počas pekných a príjemných dní, si pozerať vtedy, keď je vonku „kosa“, veterno a človek by psa (ba ani vlastnú manželku) nevyhnal. Postaviť sa k oknu, jemne sa oprieť o hrejúci radiátor, pozerať na uzimených ľudí vonku a pritom si v mysli „premietať“ príjemné spomienky z posledného fajnového polietania. A kedy že sme to stihli? Nuž minulý týždeň, keď „udrela“ druhá jar, medzi dvomi (novembrovými) dobami ľadovými. pripravil: Janko O. |
Z niekoľkých "Korona-modelov", ktoré sme za uplynulých cca 15 mesiacov stihli zrealizovať, je asi najnezvyklejší ten, ktorý dostal meno "Temný Prelud". Keď si pozorne pozriete titulnú fotografiu, tak uznáte, že toto meno nedostal náhodou.
Je to taký netypický VTOL. Minimálne už len tým, že jeho základom je riadiaca jednotka modelu konvertoplánu CL-84. Tým však podobnosť s CL-84 končí. Dosť sme sa nechali ovplyvniť futurismom, alebo Sci-fi, ani sám neviem, proste sme popustili uzdu fantázii. Skrátka: chceli sme niečo neokukané (a snáď sa to podarilo). autor: Janko O. |
Dnes to bude málo rečí (rozumej textu), ale o to viac videí.
Konkrétne osem, ale zato krátkych. Je na nich Miroslavov Convergence a štarty môjho Fantoma (3Phase) z Katapultu. Tak ako som to hneď prvý večer z piatich „letových“ dní predviedol Miroslavovi na Ďateline. Niektoré videá sú robené už za pokročilého súmraku, čo sa odrazilo na kvalite video-signálu. Avšak práve toto prítmie dodalo záberom na romantike a tajomnosti. autor: Janko O. |
Prvá „reportáž“ z piatich dní, ktoré boli venované ôsmim modelom, bola zameraná na môjho veľkého „Miráža“ (Mirage 2000-5).
Dnes sa budeme venovať ďalším dvom veľkým modelom: Milanovmu motorizovanému 4-metrovému vetroňu DG-808S Competition a Miroslavovmu 2,5-metrovému 4-motorovému Herculesovi (C-130), familiárne prezývanému „Obuch“. Tomu prvému venujeme už len pietnu spomienku, toho druhého oslávime tromi krátkymi videami. autor: Janko O. |
Možno by bolo dobré hneď v úvode „rozlúsknuť“ tento zdanlivo nepochopiteľný rébus.
Skrátka a jednoducho: Miroslav (mior) prišiel na 5 dní do Bystrice (BB) na „modelársku dovolenku“, pričom sme mali v pláne zalietať, otestovať, nastaviť ….. odskúšať 8 modelov. Keďže 5 z nich je veľkých, a to až tak, že jeden človek si s nimi neporadí, tak vlastne všetky čakali na týchto päť dní, kedy budeme všetci traja bratia (Miroslav, Milan a ja) pokope. A tie tri malé modely? To už bola len taká „čerešnička na torte“, chuťovka či balzám na ukľudnenie nervov. Ale poviem vám, bolo to päť naozaj náročných dní. autor: Janko O. |
V nedeľu podvečer som bol otestovať štarty (dvoch) modelov zo zeme – konkrétne z trávy.
Jeden model (Easy Star) bol klasickej konštrukcie: trup, krídla, chvostové plochy, poháňaný vrtuľou, umiestnenou hore za krídlom. Druhý model (Fantom od firmy Phase 3) je klasická delta, poháňaná dúchadlom – EDF, umiestneným vzadu medzi smerovkami. Miesto testovania: lúka smerom na Pršany, ktorá po mojej nedávnej príhode dostala meno: diviačia lúka. autor: Janko O. |
Tak som si bol včera (vo štvrtok 15.6.2017) zalietať s Heronom (vetroň).
Na tom by nebolo nič nezvyčajné, veď lietať chodím skoro každý deň. No, skôr večer: na lúku prichádzam tak okolo pol ôsmej. Lebo lietanie so svetielkami má svoje neopakovateľné čaro. Ale včera to bolo „iné“: bol som na novom mieste a domov som sa vracal s „novými“ (dúfam neopakovateľnými) zážitkami. autor: Janko O. |
Kratučký článok s týmto názvom bol už dávnejšie uverejnený na Web stránke Martina Pilného – www.pina.cz.
Jeho súčasťou je aj vyše štvor-minútové video. Okrem toho, že sa na to dobre pozerá, potešili ma tam dva momenty. pripravil: Janko O. |
Vychutnajte si let krásne vypracovaného dvoj-turbínového modelu Rafale, ktorý „bol k videniu“ na Air-show Švajčiarska.
Pravdu povediac, štart bol trochu nerealistický: „odtrhnutý“ - à la „hokejka“. Pristátie v závere zas trochu rozkolísané a „vlnkované“, ale samotný let bol perfektný. Však si to pozrite sami. pripravil: Janko O. |