Články v kategórii Lietanie

Každý modelár to pozná: Keď má model dostatočnú výšku, môže ju premeniť na rýchlosť.

A naopak: Keď má model dostatočnú rýchlosť, môže ju premeniť na výšku.

Ale otázka znie: Koľko za koľko? Čiže, aký je "výmenný kurz"?

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | Kategórie: Lietanie | 22. 8. 2019, 08:34 | Prečítané: 5634x
Toto video vytiahol na „svetlo božie“ český modelár s prezývkou „elepilot“ na modelárskom fóre mojehobby.

Že sa je na čo pozerať, o tom niet pochýb. Nás však zaujalo to, že tento model s rozpätím 4,2 metra, vážiaci 42 kg, riadia dvaja piloti.

Nie že by nás to prekvapilo, skôr nám to pripomenulo naše dávne túžby, keď sme si s Miroslavom hovorievali: „Raz by sme chceli mať taký model, ktorý budeme musieť riadiť obidvaja súčasne.“

A takto nejako si to vo svojich tajných modelárskych snoch predstavujeme.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Lietanie | 10. 6. 2019, 17:43 | Prečítané: 5363x
Tento sympatický "šialenec" nás svojimi videami zabáva už 10 rokov.

Keď som akési jeho video videl prvý krát, tak som si myslel, že je to fakt šialenec, či blázon. Veď aj jeho "nevšedný" výzor tomu tak trochu napomáha.

Ale po chvíli som si uvedomil, že aby zaujal, tak na jeho videách nemôže byť len také "bezduché" poletovanie. Musí tam byť niečo nezvyčajné, niečo čo nedokáže (a nemá na to odvahu) len tak hocikto a hlavne: isto nie ja.

A tak som pomerne rýchlo zamenil pocit ľahkého opovrhnutia za pocit hlbokého obdivu.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 7. 6. 2019, 09:55 | Prečítané: 678x
Chváliť sa, prikrášľovať a slovne "vylepšovať" parametre svojho modelu, to je ľudské.

Dá sa povedať - modelársky ľudské.

Len sa to nesmie príliš preháňať...

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Lietanie | 5. 6. 2019, 09:09 | Prečítané: 6875x
Vychutnajte si let krásne vypracovaného dvoj-turbínového modelu Rafale, ktorý „bol k videniu“ na Air-show Švajčiarska.

Pravdu povediac, štart bol trochu nerealistický: „odtrhnutý“ - à la „hokejka“.

Pristátie v závere zas trochu rozkolísané a „vlnkované“, ale samotný let bol perfektný.

Však si to pozrite sami.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 2. 6. 2019, 11:28 | Prečítané: 608x
Miroslav aj ja máme niekoľko rôznych dvoj-motorákov, niekoľko štvor-motorákov a dokonca aj niekoľko päť-motorákov (a ja aj jedného troj-motoráka).

Lietame s nimi decentne, takpovediac uhladene a dali sme tomu štýlu aj meno: smooth flying.

Proste nám to tak prišlo, že na „šantenie“ sú jedno-motoráky, ale ak má model viac motorov, tak ten je súci LEN na „seriózne“ lietanie.

Skrátka: na viac nemá, na viac sa nezmôže. Ale hlavne: tak sa to má!

To sme si mysleli až pokým sme neuvideli video, ktoré sme pre vás pripravili.

Až sme sa miestami sami seba pýtali, či je to fyzikálne vôbec možné.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 28. 5. 2019, 15:03 | Prečítané: 589x
Nad najčastejšími príčinami havárií RC modelov sa modelári zamýšľajú už dávno.

Stará múdrosť hovorí, že človek sa učí na vlastných chybách.

Faktom je, že vlastné chyby si človek zapamätá najlepšie.

Ale múdry človek sa dokáže učiť aj na chybách, ktoré urobili iní.

A tak, kolegovia - modelári, buďte múdri a učte sa trebárs aj na chybách našich.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Lietanie | 2. 5. 2019, 09:28 | Prečítané: 9569x
Možno si poviete: „Čo z toho robia takú vedu. No je tam toho, pristanem a hotovo.“ Ale všetci dobre vieme, že nie je pristátie ako pristátie. Pristátie s rýchlym penovým modelom bez podvozku do trávy klasickým „šuchnutím“ zanecháva na jeho bruchu nepekné (a ešte k tomu aj zelené) škrabance od trávy.

A keď sa vám pri tom podarí v rýchlosti naraziť do pevného trsu trávy alebo do tvrdej hrudy hliny, tak spravidla ešte poškodíte aj trup alebo nábežnú hranu krídla.

Ale existuje jeden oveľa bezpečnejší spôsob pristátia, ktorý sme poeticky nazvali: „Na žabiaka“.

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Lietanie | 27. 3. 2019, 08:02 | Prečítané: 6720x
Stavíme sa, že ste také slovo ešte nikdy nepočuli.

Aby sme to ozrejmili: vychádzali sme zo známeho slova: HeliPort. To je špeciálna plocha, určená na štartovanie a pristávanie vrtuľníkov.

A keďže my helikoptéry nemáme, ale máme niekoľko KonvertoPlánov, tak sme si postavili špeciálnu plochu, určenú na štarty a pristátia našich konvertoplánov, čiže KonvertoPlánoPort.

Ale prečo sme to vymysleli práve teraz?

A nestačí nám štartovať a pristávať na ceste, tráve … ?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 20. 2. 2019, 16:45 | Prečítané: 767x
... vraj! Tak sa aspoň hovorí medzi (pánmi) modelármi. Možno niečo na tom bude.

Spomínam si, že keď som si ako pätnásťročný kúpil svoju prvú kameru (ešte na 8 mm celuloidový film), kúpil som si aj výbornú knižku "Filmujeme amatérsky". V nej sa písali výborné finty na natočenie rôznych scén, ktoré vychádzali z fyziky.

A z tej predsa vychádzajú aj modely.

autor: mior

Komentáre: 5 | Kategórie: Lietanie | 12. 2. 2019, 09:40 | Prečítané: 6554x
V článku „My sme na zimu pripravení! Je aj zima pripravená na nás?“ sme sa kasali, že keď prídu vhodné podmienky, budeme chodiť lietať tak často, že štartmi a pristátiami sneh úplne zoderieme.

No sneh nás prekabátil a napadlo ho toľko, že ho asi len tak nezoderieme.

Cez to všetko boli sme prevetrať (či skôr „presnežiť“) všetky modely, ktoré sú na snehové podmienky uspôsobené.

Ja som bol lietať s tými ktoré sú spomenuté v nadpise a hoci medzi ne vlastne patrí aj EDF-kový Fantom, tak tohto veterána som nechal užívať si zaslúžený odpočinok.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 30. 1. 2019, 15:26 | Prečítané: 686x
Nijako sa netajíme tým, že nie sme len „letní lietači“.

My chodíme lietať aj v zime, samozrejme máme na mysli, že na snehu. Má to svoje nenapodobiteľné čaro.

Žiaľ, doterajšia zima modelárom príliš nepraje: snehu by aj ako-tak bolo, ale silný vietor, ktorý fúka už vyše dva týždne, pohodové polietanie znemožňuje.

Cez to všetko sme (niektoré) naše modely „prezuli“. A niektoré sú „prezuté“ celoročne.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 7. 1. 2019, 16:38 | Prečítané: 723x
Video, zachytávajúce „horúce“ chvíle v roku 2018.

Pri jeho pozeraní sme si nevdojak spomenuli na náš článok „Modelársky paradox“, ktorý sme prvý krát zverejnili už pred vyše siedmimi rokmi.

V ňom sme skonštatovali, že najproblematickejšou časťou modelov nie sú krídla, či trup, ba ani motor, ale paradoxne je to podvozok.

A hľa: čo sa tohto týka, vyzerá to, že za tie roky ako keby sa ani nič nezmenilo.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 18. 12. 2018, 11:17 | Prečítané: 894x
Na prvý pohľad by sa zdalo, že je to nadpis skôr pre dopravných policajtov v mesiaci bezpečnosti cestnej premávky, ale teraz máme na mysli skôr rýchlosť letiaceho modelu.

(Do tretice článok opäť o rýchlosti - o fenoméne, ktorý modelári tak neuveriteľne milujú.)

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Lietanie | 13. 12. 2018, 10:17 | Prečítané: 7101x
Krídielká, klapky, sloty, brzdy, spojlery...

Toto sú pojmy, ktoré patria doplnkom krídla a bohužiaľ, mnohí (nielen) menej skúsení modelári si ich dosť často pletú.

Preto si prečítajte článok od p. Lněničku.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 30. 11. 2018, 17:25 | Prečítané: 6861x
Namiesto kráľa sme „dosadili“ Herculesa, ale zmysel tohto historického zvolania zostal rovnaký:

Len čo jeden Hercules „zmizol zo scény“, nič nám nebráni prevolávať na slávu inému "novému" Herculesovi.

….........................

O tom, ako „zmizol zo scény“ prvý (modro-šedý) Hercules, sme už písali.

Ale kde sa vzal ten druhý – červeno-biely?

A čo je to vôbec za model?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 30. 10. 2018, 12:54 | Prečítané: 991x
Je to len pár dní, čo nám pri príležitosti milióntej návštevy našej web-stránky, na RC Portáli gratuloval náš modelársky kolega a kamarát Dano (s nickom ddano007) a len tak „nezáväzne“ skonštatoval:

„Škoda, že to nie je milión bez nehody. Aspoň teda predpokladám, že aj Vám sa občas nejaký garamból s modelom pritrafí ...“

My sme jeho predpoklad potvrdili a vymysleli sme na to aj poučku:

Ak niekto - nejaký modelár tvrdí, že on (občas) nehavaruje, tak sú len dve možnosti: buď nelieta, alebo klame!

pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Lietanie | 17. 10. 2018, 18:06 | Prečítané: 1232x
Medzi modelármi je pomerne zaužívaný názor, že ťažký model = rýchly model.

Na tomto základe sa s určitou mierou bojazlivosti (spolu s mojim bratom Miroslavom) pýtame: "Je ťažší model skutočne rýchlejší ako taký istý model s nižšou hmotnosťou?"

A odpoveď nemusí byť vôbec taká, akú by mnohí, tak akosi samozrejme očakávali.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | Kategórie: Lietanie | 30. 9. 2018, 09:26 | Prečítané: 7132x
Môj LearJet -45 od firmy Super Flying Model bol na našej stránke spomínaný už viackrát. Či už ako model so zaťahovacím podvozkom alebo model, ktorému som dorobil reverzáciu ťahu turbín a tým v podstate aerodynamické brzdy. V nedávnych dňoch jeden šikovný modelár s aliasom skriu natočil môjho LearJeta pomocou drona. A musím priznať, že je to trochu iný pohľad. No, veď pozrite si video!

pridal: mior

video: skriu

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 24. 9. 2018, 11:55 | Prečítané: 961x
Trojicou „padlých, odvrhnutých a adoptovaných“ rozumieme niekdajšie Milanove modely, ktoré najprv ťažko havarovali, potom ich Milan odvrhol, následne som sa nad nimi (skôr ich pozostatkami) zľutoval (niekoľko takých (od Milana) “adoptovaných“ má aj Miroslav), opravil som ich a napokon adoptoval.

Sú to: dúchadlový L-39 Albatros – teraz známy ako Fénix, dvoj-dúchadlový Messerschmitt Me-262 – familiárne nazývaný Schwalbe a dvoj-motorizovaný 4-metrový vetroň DG-808s Competition – teraz prezývaný ako DéGéčko.

Fénix a Schwalbe už majú pár letov za sebou, teraz sa konečne dočkalo aj DéGéčko.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 14. 9. 2018, 18:05 | Prečítané: 1048x
1 2 3 4 5 6 7 8 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 35315.8 kb