Články v kategórii Lietanie

Medzi modelármi je pomerne zaužívaný názor, že ťažký model = rýchly model.

Na tomto základe sa s určitou mierou bojazlivosti (spolu s mojim bratom Miroslavom) pýtame: "Je ťažší model skutočne rýchlejší ako taký istý model s nižšou hmotnosťou?"

A odpoveď nemusí byť vôbec taká, akú by mnohí, tak akosi samozrejme očakávali.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | Kategórie: Lietanie | 30. 9. 2018, 09:26 | Prečítané: 6446x
Môj LearJet -45 od firmy Super Flying Model bol na našej stránke spomínaný už viackrát. Či už ako model so zaťahovacím podvozkom alebo model, ktorému som dorobil reverzáciu ťahu turbín a tým v podstate aerodynamické brzdy. V nedávnych dňoch jeden šikovný modelár s aliasom skriu natočil môjho LearJeta pomocou drona. A musím priznať, že je to trochu iný pohľad. No, veď pozrite si video!

pridal: mior

video: skriu

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 24. 9. 2018, 11:55 | Prečítané: 255x
Trojicou „padlých, odvrhnutých a adoptovaných“ rozumieme niekdajšie Milanove modely, ktoré najprv ťažko havarovali, potom ich Milan odvrhol, následne som sa nad nimi (skôr ich pozostatkami) zľutoval (niekoľko takých (od Milana) “adoptovaných“ má aj Miroslav), opravil som ich a napokon adoptoval.

Sú to: dúchadlový L-39 Albatros – teraz známy ako Fénix, dvoj-dúchadlový Messerschmitt Me-262 – familiárne nazývaný Schwalbe a dvoj-motorizovaný 4-metrový vetroň DG-808s Competition – teraz prezývaný ako DéGéčko.

Fénix a Schwalbe už majú pár letov za sebou, teraz sa konečne dočkalo aj DéGéčko.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 14. 9. 2018, 18:05 | Prečítané: 291x
Článok s podobným názvom sme uviedli niekedy pred štyrmi rokmi.

Pravdu povediac, akcií „Modely nad Sliačom“ sme sa v minulosti zúčastnili (Milan, Miroslav a ja) niekoľkokrát, ale tentokrát sme tam neboli len ako diváci, ale aj ako „piloti“ (Miroslav a ja, Milan bol ako morálna podpora).

A keby len to: na záver sme dokonca dostali aj nejaké ocenenia.

A rovno poviem: úprimne nás to potešilo.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 12. 9. 2018, 11:40 | Prečítané: 348x
Začnem trochu okľukou:

Keď sa ma včera večer (môj mladší brat) Miroslav pýtal, či som bol lietať, tak som sa snažil vyjavenie krutej pravdy o havárii „Schwalbeho“ (Messerschmitt Me-262) zamaskovať inou - radoby pozitívnou správou: „Overil som platnosť piateho pravidla Modelárskych povier!“

Toto pravidlo hovorí: „Nechoď lietať viac ako raz v daný deň (napr. aj ráno, aj večer)“.

No a včera (štvrtok 6.9.2018) som bol lietať dvakrát: ráno aj večer.

A tak to aj dopadlo!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 7. 9. 2018, 15:18 | Prečítané: 372x
Nadpis ide akoby proti prúdu času: konštatuje, že to, čo sme si „zaumienili“, sme aj zrealizovali a že to teda funguje a že máme vlastne „hotovo“.

Ale ono to také rýchle a jednoduché veru nebolo.

Ovplyvnení myšlienkami Jána Amosa Komenského, dali sme na jeho dobre mienené rady a postupovali sme pekne pomaly v duchu: Od jednoduchého ku zložitejšiemu.

Čiže od (krátkeho) Katapultu k (dlhému) Long Shotovi a od (malého a jednoduchého) Black Sabbatha k (ťažkému a komplikovanému) Fénixovi.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 26. 8. 2018, 11:47 | Prečítané: 338x
Keďže už dosť dlho vládne to správne (termické) počasie, nasledujúce rady sa môžu niekomu hodiť.

Väčšina modelárov spravidla rieši presný opak: Ako nájsť termiku? Ako chytiť termiku? Ako sa dostať do termiky.

Ale občas sa stane (a už sa nám to stalo), že sa dostanete do termiky, idete hore ako rýchlovýťahom. A potom si poviete: Dosť! Stačilo.

Lenže "mrcha" termika váš model ťahá stále hore. A vy sa právom začnete báť o osud svojho milovaného modelu.

Čo robiť?

Na stránkach Libora Kolmana sme o tom našli krásny článok.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 12. 8. 2018, 15:39 | Prečítané: 3251x
Na web stránke Libora Kolmana bolo pred časom uverejnené video, na ktorom sa snažia rovnakou rýchlosťou letieť dve diametrálne rozdielne lietadlá: vrtuľový Supermarine Spitfire z druhej svetovej vojny a tryskový Eurofighter Typhoon zo súčasnosti.

Že pre Typhoon letieť takto „nudne“ pomaly nie je vôbec jednoduché, je úplne jasné. Cez to všetko sa mu to darí veľmi dobre.

Zrejme tu zohrali významnú rolu dva rozhodujúce faktory: výborné letové vlastnosti lietadla a hlavne vynikajúci pilot.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 5. 8. 2018, 15:45 | Prečítané: 3222x
Správne tušíte, že pojmom „vodník“ myslím model lietadla, ktorý na štarty a pristátia využíva vodnú hladinu.

Mám také modely dva: Skipper, ten slasti vody ešte neokúsil nikdy a „vodník“ (iné meno sme mu nikdy nedali a je spomínaný v predchádzajúcom článku „Nečakaný (a trochu aj nechcený) dôkaz“), s ktorým som štartoval a pristával na vodnej hladine ešte niekedy za vlády „komančov“.

A tak by som túto „suchú kliatbu“ chcel tohto roku prelomiť.

Lenže otázka znie: kde?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 18 | Kategórie: Lietanie | 21. 6. 2018, 17:33 | Prečítané: 553x
Štvrtok (31.5.2018), piatok, sobota, nedeľa a pondelok.

To boli dni „zasvätené“ intenzívnemu lietaniu. Dalo sa to spoznať aj podľa toho, že sa na našej web-stránke neobjavil žiadny nový článok, ba dokonca sme nestíhali ani „refrešovať“ tie staršie. Hádam sme ani počítač nezapli.

Bolo to krásne, no bolo to aj únavné: vstávali sme skoro ráno a do postele padali neskoro v noci.

V podstate tých dní - „nabitých“ modelárstvom bolo viac ako 5, pretože im predchádzali takmer tri týždne, kedy som denno-denne niekoľko hodín usilovne pracoval na oprave Messerschmitta Me-262 (Schwalbe), aby bol do príchodu Miroslava do Banskej Bystrice pripravený k letu.

Zas je fakt, že v tom období som chodil lietať zriedka.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 6. 6. 2018, 10:03 | Prečítané: 606x
Tak táto tajomná šifra je akýmsi superkrátkym zhrnutím letových vlastností vetroňa, v závislosti od jeho hmotnosti.

Inak povedané: ak je vetroň ťažší, tak sa jeho kĺzavosť (schopnosť z danej výšky doletieť ďalej) paradoxne zväčší, ale (logicky) bude letieť kratšiu dobu.

Jasne a zrozumiteľne o tom píše Roman Vojtěch, alias Lomcovák na svojom webe lomcovak.cz.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 30. 5. 2018, 08:31 | Prečítané: 3384x
Niekto si pomyslí:

„Hádam naopak! Najprv sa model zalietava a až potom sa s ním lieta.“

Áno to je pravda.

A hoci nie sme „opační“, tak my sme zvolili práve také poradie, ako je v nadpise.

Dôvodom je to, že niektoré Milanove modely sme zalietali už skôr – pred pár týždňami.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 16. 5. 2018, 18:03 | Prečítané: 506x
Vyzerá to, že teraz máme tzv. „zalietavacie“ obdobie.

Bude to tým, že počas „dlhých zimných večerov“ sme si modely zaobstarali a pripravovali a keď „vypukla“ jar, začali sme ich zalietavať.

Takže po Miroslavovom Lear Jete LJ-45 od firmy Airline, to bol Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe od firmy Dynam, no a teraz prišiel na rad Milanov P-51 Mustang Big Beautyful Doll, vyrobený firmou FMS.

Všetky tieto modely majú podvozky, ale keby len to, oni majú podvozky zaťahovacie.

A v tom bol najväčší problém.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 29. 4. 2018, 18:35 | Prečítané: 532x
Pred vyše týždňom (16.4.2018) sme uverejnili článok „Víkend dvojdúchadlových (2 x EDF) modelov“.

V ňom sa píše, že sme mali v pláne zalietať dva dvoj-dúchadlové (2 x EDF) modely: Miroslavov LearJet LJ-45 a Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička).

S LearJetom prakticky neboli problémy, avšak Messerdchmitta sme nezaliatali. Dalo by sa povedať, že z technických a konštrukčných príčin.

Messerschmitt pri tom utrpel nejaké drobné šrámy: poškodenú prednú podvozkovú nohu a škrabance.

No teraz – po týždni – už Schwalbe lieta ako z partesu.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 24. 4. 2018, 15:18 | Prečítané: 534x
Uplynulý víkend (14. a 15.4.2018) sme mali v pláne zalietať dva dvojdúchadlové modely: Miroslavov LearJet-45 od firmy Airline a Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička (vlaštovka)) od firmy Dynam.

Ale viete ako sa hovorí: „Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu o svojich plánoch.“

Hoci nám počasie prialo, tak napokon sme v sobotu pred večerom zalietali len jeden model – Miroslavov LearJet LJ-45.

A máme z toho niekoľko krátkych videí.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 16. 4. 2018, 13:00 | Prečítané: 745x
Použili sme parafrázu na klasickú „šejkspírovskú“ otázku, napriek tomu, že tí čo čítajú naše web-stránky vedia, že v tomto máme absolútne jasno.

Chceme vám to dokázať na porovnateľných „podvečerných“ podmienkach, na modeloch štartujúcich a pristávajúcich na vode, že mať model osvetlený, má naozaj zmysel.

pripravil: Janko O.

video: Mirka Mirina O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 10. 4. 2018, 18:39 | Prečítané: 1314x
Plachtenie (s modelom) na svahu je úžasné. Len to musí byť dobrý svah (a dobrý vietor z dobrého smeru).

Ak čokoľvek z toho nie je dosť dobré, tak si to plachtenie neužívate, ale sa skôr trápite.

Akosi samozrejme sa predpokladá, že plachtiť sa dá (alebo má) len s vetroňom.

Ale keď je to naozaj dobrý svah, fúka naozaj dobrý vietor a má naozaj dobrý smer, tak sa dá plachtiť aj s modelom prúdového lietadla. A motor v ňom vôbec byť nemusí.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 4. 4. 2018, 12:33 | Prečítané: 1934x
Peter „Newor“ Novoroľník z Popradu nám už dávnejšie poslal svoje „palubné“ video, ktoré nás natoľko zaujalo, že sme ho požiadali o nejaký sprievodný text. Mysleli sme, že tým Petra zaskočíme, no nepodarilo sa, pretože v priebehu niekoľkých hodín sme dostali článok a navyše aj vynikajúce fotografie.

autor: Peter “Newor“ Novoroľník

Poletovanie v teplom letnom podvečernom kľude je relaxom, ale určite mi dáte za pravdu, že štartujúci model na bielej panenskej pláni, oproti modrej oblohe prežiarenej slnkom je zážitkom, ktorý roztápa skrehnuté prsty na vysielači a ešte dlho rezonuje v predstavách pri zaspávaní.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Lietanie | 23. 1. 2018, 18:45 | Prečítané: 9559x
Dnes – 21.1.2018 je to osem rokov, čo vznikla táto naša modelárska web-stránka.

Zhodou okolností na tieto dni osud (no osud-osud, skôr to bola návšteva zubárky, našej netere Livky) Miroslava zavial sem – do Banskej Bystrice.

A tak sme (teoreticky) mohli bujaro oslavovať.

No my sme miesto toho lietali – na snehu.

Miroslavovi sa to rátalo, pretože u nich (v Novom Meste nad Váhom) sneh nemajú a tak sme si schuti zašantili: Miroslav s Carbon Z Cub-om a ja so Skipperom.

A pravdu povediac, to bola tá najlepšia oslava.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 21. 1. 2018, 18:37 | Prečítané: 665x
Keď sa povie flutter (vlastne sa má povedať flater), väčšina modelárov vie, že sa jedná o trepotanie – roztrasenie – rozkmitanie krídiel. Teda tých „veľkých“ čiže „hlavných“ krídiel – nosných plôch. Navyše si mnohí povedia: „Už som o tom počul (čítal), ale mne sa to stať nemôže, alebo aspoň dúfam, že sa mi to nestane.“ Ale že by sa mohli rozkmitať chvostové plochy? Tu už si väčšina povie: „O tom som ani nepočul (nečítal) a mne sa to isto-iste nestane.“ . . . . . . . Tiež som si dlho myslel, že flutter je "drobná" nepríjemnosť, ktorá sa stáva iným. Až sa to stalo mne. A roztriasli sa chvostové plochy a model je následkom toho „po smrti“. A jeho skazu som bezmocne pekne-krásne celú sledoval na vlastné oči, tak povediac „v priamom prenose“.

Aký pohľad na flutter má pán Jaroslav Lněnička sa môžete dozvedieť ďalej. A môžete si pozrieť aj video, ktoré ukazuje, aké to je „zemetrasenie“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 16. 1. 2018, 18:51 | Prečítané: 4542x
1 2 3 4 5 6 7 8 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 31388.93 kb