Články v kategórii Iné

Tým mladším to meno možno nič nehovorí, ale faktom je, že Brazílčan Ayrton Senna bol jedným z najlepších jazdcov vo Formuli 1. Dokonca samotní jazdci F1 ho prehlásili za najlepšieho pilota F1 všetkých čias.

Málokto však vie, že Ayrton Senna bol aj rovnako dobrým modelárom (ani ja som to nevedel, ale vďaka Stanovi O. to teraz budeme vedieť viacerí. (Stano, vďaka)).

Taký, aký bol Ayrton vo Formuli 1, taký bol aj v modelárstve: trpezlivý, pedantný, presný. S citom pre perfektnú jazdu, alebo perfektný let.

Veď pozrite si videá.

Pripravil: Stano O. a Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 10. 10. 2018, 15:11 | Prečítané: 1710x
Dnes „opustíme“ rodinu profilov, ktoré sa na krídlach rekreačných modelov príliš často nevyskytujú, teda už sa nebudeme venovať profilom symetrickým.

Doteraz nám dobre poslúžili, aby sme na ich jednoduchosti vysvetlili základné vlastnosti aj ostatných skupín profilov.

Skrátka: vezmeme symetrický profil a mierne ho prehneme (podobne ako luk). A dostaneme profil nesymetrický.

A práve takéto profily sa na krídlach modelov, ale aj skutočných lietadiel, vyskytujú najčastejšie.

Takže asi na to bude nejaký závažný dôvod?!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 2. 10. 2018, 13:20 | Prečítané: 244x
Leto sa skončilo, pekné dni s teplotami nad 25°C sú za nami, najbližšie také nastanú tak o pol roka.

Asi musíme počkať 10 dní až dva týždne a snáď príde aj Babie leto a teplota nad 20°C sa nám bude zdať úžasná.

Ale zatiaľ sa lietať nedá a tak sa poďme venovať aspoň modelárskej teórii – profilom. Opäť zdôrazňujeme, že náš pohľad na profily nebude príliš teoretický, ale tak ako sme už v prvej časti uviedli:

Skôr použijeme taký ten „sedliacky“ rukolapný spôsob: ak zmením „nejaký“ parameter profilu (napr. symetriu, hrúbku, prehnutie a pod.), ako to zmení jeho vlastnosti a na aký model bude takýto profil vhodný?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 23. 9. 2018, 08:39 | Prečítané: 250x
Američan Burt Rutan je členom skupiny vynálezcov, inžinierov, technikov či pilotov, ktorá nesie oficiálne meno „Žijúce legendy aviatiky“.

Tento „týpek“, pred ktorým ja hlboko smekám, je autorom takých lietadiel ako napr: Voyager, SpaceShipOne, Virgin Atlantic GlobalFlyer, Quickie, VariEze.

Jeho lietadlá sú povestné svojou originalitou nielen tvarovo, ale aj koncepčne.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 22. 9. 2018, 08:20 | Prečítané: 1585x
Mali sme pripravený aj záložný názov: Vlastnosti profilov lietadiel (modelov) videné „jednoduchými očami“, ale obávali sme sa, že by to niekto chápal ako voľné pokračovanie seriálu o jednoduchej Márii.

A tak sme radšej zvolili tento „oficiálnejší“ názov.

My vám však nechceme ukázať vlastnosti profilov prostredníctvom „oficiálnych“ (zložitých a otravných) teórií.

Skôr použijeme taký ten „sedliacky“ rukolapný spôsob: ak zmením „nejaký“ parameter profilu (napr. symetriu, hrúbku, prehnutie a pod.), ako to zmení jeho vlastnosti a na aký model bude takýto profil vhodný?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 4. 9. 2018, 16:34 | Prečítané: 412x
Cez to všetko, že účelom modelov lietadiel je hlavne lietať, už dávnejšie sme spolu s mojim bratom Miroslavom postrehli, že najproblematickejšou časťou určitej skupiny modelov nie sú krídla, alebo trup, či chvostové plochy. Ba ani motor to nieje.

Na základe vlastných (často neblahých) skúseností, ale aj pozorovaním modelov našich kamarátov, kolegov, či dokonca majetných zahraničných modelárov sme usúdili, že najväčším problémom je podvozok.

Vyšlo nám, že DOBRÝ podvozok predstavuje významnú časť ceny, zložitosti alebo pracnosti celého modelu.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 29. 8. 2018, 09:19 | Prečítané: 4760x
Vetroň Cularis od Multiplexu je (nie len) medzi Slovenskými a Českými modelármi veľmi obľúbený a dosť rozšírený.

Však aj moji bratia: Miroslav a Milan, ich majú.

Avšak, úprava Cularisa, ktorú som videl na jednom modelárskom fóre, „ma dostala“.

Náš český modelársky kolega s prezývkou „Vážka“ na tento vetroň prirobil plaváky a na fóre zverejnil „letové“ video.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 14. 8. 2018, 15:51 | Prečítané: 1339x
Nemáme teraz na mysli nové pracovné možnosti, hoci práve kvôli nim bol priemyselný park Banská Bystrica – Majer vytvorený.

Máme na mysli možnosti pre modelárov.

Ak krútite hlavou, že ako môže priemyselný park poslúžiť modelárom, tak pokračujte v čítaní.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 7. 8. 2018, 18:16 | Prečítané: 401x
Touto informáciou sme asi nikoho neohúrili.

Ale ponúkame vám video, kde uvidíte nie len notoricky známe „vyšpičkované“ UAV, ale aj vojenské prieskumné zariadenia, ktoré vám budú silno pripomínať model, s ktorým ste možno pred rokmi s modelárstvom začínali.

Na druhú stranu treba podotknúť, že technika je to naozaj špičková, ale niektoré pilotné schopnosti jej obsluhy sú priam žalostné (čas 8:09 a 9:03).

Skrátka: čo sa týka techniky a technológií, tak sa my (modelári) môžeme učiť od nich, no čo sa týka pilotovania (obzvlášť pristávania), tak sa oni môžu učiť od nás.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 31. 7. 2018, 08:48 | Prečítané: 1470x
„Klasický“ tvar lietadiel, ale aj našich modelov, v zmysle: trup, krídla a chvostové plochy, v súčasnosti prevláda.

Ale postupne sa to mení a časom zrejme zmení ešte viac.

Začali to geniálni bratia Hortenovci.

V súčasnosti je to americký bombardér B-2 Spirit.

A do budúcnosti pripravuje firma Northrop Grumman pre americkú armádu aj stíhač podobných tvarov.

Avšak nemôžeme si pomôcť, ale oba akoby lietadlám bratov Hortenovcov „z oka vypadli“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Iné | 10. 7. 2018, 09:19 | Prečítané: 2329x
Pred vyše dvomi rokmi sme zverejnili článok s názvom: „Bojové lietadlá menia tvar. Zmeníme aj my tvar svojich modelov?“

Okrem iných sme tam ukázali fotografiu a dali aj odkaz na Wikipédiu supermoderného amerického bezpilotného bojového lietadla Northrop Grumman X-47B.

Dnes vám prinášame odkaz na video tohto stroja v činnosti.

Vzhľadom na to, že je to bezpilotný stroj, tak absencia kabíny (a pilota) v nás stále vyvoláva pocit, že je to len taký trochu „prerastený“ model.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 6. 7. 2018, 17:37 | Prečítané: 1368x
No ja myslím, že ani nie, ale možno súčasné (už tak trochu archaické) kniple časom doznajú isté zmeny.

Čo ma k tomuto názoru vedie?

Pred časom sme uviedli článok, v ktorom my sami zdôvodňujeme potrebu doplniť kniple o rôzne spínače, prepínače, „kroutítka“ a ďalšie pomocné „udělátka“.

A tak sa Číňania naštvali a ponúkli modelárom akési „multi-kniple“, na ktorých je takýchto doplnkov naozaj „přehršel“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 13. 6. 2018, 12:55 | Prečítané: 2136x
Náš modelársky kolega sa rozhodol do modelu "nasadiť" letový stabilizátor Orange RX3S so softvérom ED_11.

Na HobbyKingu sú však dlhodobo nedostupné a ani my nemáme žiadny voľný, pretože všetky naše sú v modeloch - "v plnom nasadení".

Preto nás požiadal, či by sme mu nevedeli nejaký - aj s pôvodným softvérom, zohnať, my už mu ho potom preflešujeme.

Preto vás prosíme, ak nejaký Orange RX3S máte a neplánujete ho použiť, ozvite sa buď do komentárov, alebo mailom na adresu rcmodely(z)cevaro.sk, náš kolega ho od vás kúpi.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 10 | Kategórie: Iné | 9. 6. 2018, 10:24 | Prečítané: 485x
Hoci multikoptéram neholdujeme, tak otázka z nadpisu nám občas vŕta hlavou.

Niektorí hovoria, že „im to lieta“ štvrťhodinu – dvadsať minút, iní spomínajú pol hodiny, ale niekto sa chvastal aj dvomi hodinami.

Nechcelo sa nám veriť.

Ale inšpiráciou k zamysleniu a akémusi „kvalifikovanému odhadu“ bol článok „BRUS - dron Policie České republiky“ na web-stránke Martina Pilného.

Tento „Brus“ má maximum 40 minút.

Môže to tak byť?

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 27. 5. 2018, 08:57 | Prečítané: 1356x
Do vzduchu se už dostaneme. Co a jak ale dělat potom?

První věcí, kterou při létání zaregistrujete bude asi to, že jste nervózní. Nic si z toho nedělejte, protože je to naprosto normální. Sami v redakci létáme s letadly už nějakou dobu, ale stejně se i nám občas stane, že se před startem klepeme strachy. Je to součástí zábavy a veselí u našeho koníčku. Velmi důležité ale je nepodlehnout třesoucím se rukám a divoce bijícímu srdci.

Zůstaňte pěkně klidní a soustřeďte se na to, co je jen na Vás – létání s RC modelem.

autor: Dr.LuckyLuke

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Iné | 21. 5. 2018, 08:07 | Prečítané: 4185x
Pokračujeme v naší škole létání s RC letadly a dnes konečně nastává den D.

Jde se do vzduchu a tak se podíváme, jak startovat.

Hurá, jde se do vzduchu.

Trošku své nadšení ale kroťte, ať váš první let není taky poslední.

autor: Dr.LuckyLuke

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 1. 5. 2018, 17:16 | Prečítané: 3613x
Novozélandský modelár s prezývkou RunCam Ron je veľký výmyselník.

Okrem vymýšľania rôznych „nerozbitných“ modelov si jedného dňa zaumienil, že si chce aspoň na „staré kolená“ splniť sen - riadiť skutočné lietadlo.

Vzhľadom na jeho vek to však zrejme nepripadalo do úvahy a tak si povedal, že bude teda riadiť síce len modely, ale štýlom akým sa riadia skutočné „dospelé“ lietadlá.

A tak za pár hodín „zbúchal“ niečo ako pilotovu sedačku so všetkými „pákami“, ktoré na riadenie modelu potrebuje.

To stojí za pozretie!

pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Iné | 23. 3. 2018, 09:15 | Prečítané: 1980x
Jak si zkontrolovat letadlo před každým letem?

Před každým letem je dobré zkontrolovat stav modelu a ujistit se, že je vše v pořádku.

Nejdůležitější je kontrola před prvním letem dne, ale neměli byste ji zanedbávat ani mezi jednotlivými lety, například po výměně baterie.

Stačí třeba jen trošku nešetrné přistání a hned se nějaký ten konektor může uvolnit.

autor: Dr.LuckyLuke

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 20. 3. 2018, 09:09 | Prečítané: 3427x
Modelárska komunita je dosť konzervatívna (nechceli sme použiť výraz „staromódna“).

Už desaťročia majú modelári zažité, že svoje modely riadia pomocou RC súprav kniplami.

Ledva - ledva tolerujú, že vysielače sú buď tzv. „palcové“, prípadne „pultové“.

Ďalšia „rozmanitosť“ je už nežiadúca.

A ak sa niekto aj o nejakú „inakosť“ pokúsi, tak nech sa pripraví, že bude (v lepšom prípade) na smiech.

Ale skôr za idiota, tak ako to svojho času múdro vystihol Larry Ellison.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 13. 3. 2018, 18:47 | Prečítané: 1384x
Áno, priznávame sa, že nás fascinujú zábery (skutočných - dopravných) lietadiel počas vzletu (štartu), ale obzvlášť počas pristávania.

Tie magické (a často aj dramatické) okamihy priblíženia, dotyku podvozku s dráhou, brzdenia a následného zastavenia.

Avšak nie na všetkých videách je tak krásne vidieť tú intenzívnu a rôznorodú snahu o zníženie rýchlosti lietadla tak, ako to vidno na videu, ktoré sme našli.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 9. 2. 2018, 08:14 | Prečítané: 1654x
1 2 3 4 5 6 7 8 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 31386.32 kb