Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
![]() |
Keď sme 4. mája 2012 zverejnili 1. časť tohto seriálu, o ktorom ani teraz nevieme, koľko bude mať častí, asi sme mali v pláne ďalšie diely uviesť skôr ako po takmer ôsmich mesiacoch.
No ale ako sa hovorí, človek mieni a pán Boh mení. Samotné práce na oprave L-39-ky postupovali sľubne a rýchlo, dokonca ani foto-dokumentácia nezaostávala, len s textom to bolo slabšie. Stále sme si hovorili, že to má ešte čas (navyše mi mnohí vyčítali, že veľa píšem a málo lietam), medzitým najvyššiu prioritu dostali práce na našej PC-Telemetrii, lebo modelárska sezóna sa práve rozbiehala, no a napokon sa naozaj aj naplno rozbehla. Až sme viac lietali ako písali a na „Fénixa“ sme skoro zabudli. autor: Janko O. |
![]() |
Tak tento výjav z gréckej mytológie bol, je a aj v budúcnosti isto bude pre mnohých symbolom modelárskej nezlomnosti, húževnatosti a nádeje v „lepšie zajtrajšky“.
O čo vlastne ide?
O havarované modely a ich „druhý život“. Pred tromi rokmi takýmto prerodom prešiel nie príliš vydarený Jas-39 Gripen od Pelikána, až sa z neho stal milovaný a výborne lietajúci model Black Sabbath. A teraz je to L-39 Albatros, z ktorého sa stane: nuž, Boh vie čo? Asi začneme byť na tie 39-ky poverčiví. Autor: Janko O. |
![]() |
Magnetické uchytenie rôznych častí modelu (napr. kabíny) je medzi modelármi veľmi populárne a aj my ho radi používame.
Niekedy potrebujeme, aby bolo uchytenie pomerne pevné, ale použitý magnet musí byť malý. Dá sa to dosiahnuť správnou konštrukciou "magnetického obvodu". Výraz "magnetický obvod" sme dali do úvodzoviek, akoby to bola akási rarita, a pritom je to fyzikálny pojem. Podobne, ako elektrický obvod. Keď je nesprávne uzatvorený elektrický obvod, každému je jasné, že "to" asi nebude dobre fungovať, ale že by mal byť správne uzatvorený aj magnetický obvod, to takmer nikoho netrápi. Skrátka, magnet vraj má "držať" a basta. autor: Janko O. |
![]() |
V závere 2. časti článku o použití gýr v modeloch lietadiel som konštatoval, že haváriu Fantoma som zavinil tým, že som gyrám nastavil príliš veľkú účinnosť.
Ale na druhú stranu, priaznivý vplyv gýr na stabilitu letu modelu je nepopierateľný. Ako teda vyriešiť dilemu, aby boli gyrá maximálne účinné keď to treba a menej alebo vôbec neúčinné v iných, tomu zodpovedajúcich situáciách? autor: Janko O. |
![]() |
Takmer denno-denne sa medzi novinkami na HobbyKingu objaví niečo zaujímavé.
Minule to bol preglejkový pult pre (palcový) RC vysielač, ktorého tvary sa nám nevdojak javili akési povedomé. pripravil: Janko O. |
![]() |
Názov tohto príspevku som si požičal z jednej relácie na akomsi programe káblovky.
Už ako malý som o ufe veľa počul a čítal a náš otec vždy hovorieval, že to možno vyrobili ľudia na Zemi, žiadni mimozemšťania. Vtedy som začal rozmýšľať, či ľudstvo pozná také technológie, ktorými disponovali ufá v tej dobe. Video, ktoré nám poslal Vladko Perešíni akosi potvrdzuje, že by náš otec mohol mať pravdu. A ak nie, tak nech je to video pre vás akousi inšpiráciou... pridal: vpersing a mior |
![]() |
Ak vám tento nadpis evokuje predstavu „dochriamaného“ modelu vezeného na invalidnom vozíku, tak to síce bol náš zámer, ale veci sa majú trochu inak.
Na tieto dni, keď je vonku nepríjemne chladno (13 °C), sme si úmyselne nechali fotografie z dní, keď vonku bolo pre zmenu nepríjemne horúco (33 °C). A práve v jeden takýto deň sa náš kamarát Duško B. rozhodol na Čerín-Čačíne zalietať svojho nového Blaníka L-13 (rozpätie 2,7m) od firmy Black Horse. A ako inak, štart bolo nutné realizovať zo štartovacieho vozíka. pripravil: Janko O. |
![]() |
Tento mini-seriál zakončíme popisom palubnej inštalácie Milanovho Blaníka.
Jej koncepciu sme si s Miroslavom museli stanoviť hneď na začiatku, pretože od nej sa „odvíjala“ voľba komponentov elektro-pohonu (hlavne regulátora (ESC)), ktoré bolo treba objednať a kúpiť. To, čo z toho vzišlo, je výsledok snahy o čo najvyššiu spoľahlivosť, bezpečnosť, ale aj určitú „blbo-vzdornosť“, a to všetko pri zachovaní rozumnej ceny. Vieme, že nie všetci budú s našim riešením súhlasiť, ale my si za tým stojíme. autor: Janko O. |
![]() |
„Seriózny“ (elektro-)pohon, ktorý sme zvolili pre Milanovho Blaníka, si vyžaduje aj „seriózne“ napájanie.
Z praktických dôvodov sme sa rozhodli pre 6-článkovú LiPol batériu (preto sme vybrali aj motor G160 s výšším Kv). Ale čo kapacita napájania? V konečnom rozhodovaní však rozhodujúcu úlohu nezohrala kapacita, ale hmotnosť batérie. Paradoxne: čím ťažšia, tým lepšia! autor: Janko O. |
![]() |
Navzdory hlbokému opovrhnutiu mnohých modelárskych kolegov, viacerí vlastníme modely z polystyrénu, EPP, Elaporu alebo z Depronu.
Medzi nedostatky týchto materiálov patrí citlivosť na poškodenie povrchu. autor: Janko O. |