Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Článok bol napísaný pred takmer siedmimi rokmi.

-------------------------------------------------------

"Sbírá céčka", to pred vyše dvadsiatimi rokmi spieval Michal David vo veľmi vydarenej piesni.

Hm, história sa opakuje, teraz Céčka zbierame my - modelári. A čím sú vyššie, tým lepšie. Ale dá sa výrobcom veriť?

Snažili sme sa to overiť, a tu sú výsledky.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 15. 8. 2017, 17:59 | Prečítané: 8996x
Prvá „reportáž“ z piatich dní, ktoré boli venované ôsmim modelom, bola zameraná na môjho veľkého „Miráža“ (Mirage 2000-5).

Dnes sa budeme venovať ďalším dvom veľkým modelom: Milanovmu motorizovanému 4-metrovému vetroňu DG-808S Competition a Miroslavovmu 2,5-metrovému 4-motorovému Herculesovi (C-130), familiárne prezývanému „Obuch“.

Tomu prvému venujeme už len pietnu spomienku, toho druhého oslávime tromi krátkymi videami.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Lietanie | 12. 8. 2017, 15:35 | Prečítané: 425x
"Stretnúť" sa s ním môžeme skôr v stredných a väčších modeloch.

Dôvod? Regulátory pre väčšie prúdy už vlastný BEC väčšinou nemajú a navyše môžu byť vo verzii OPTO.

A druhý dôvod je ten, že vo väčších modeloch býva viac serv, ktorých spotreba prúdu prevyšuje možnosti lineárnych BECov.

A tak "na scénu vstupuje" spínaný BEC (ale niekedy je samostatný palubný zdroj lepším riešením) so všetkým, čo k tomu patrí: teda so svojimi prednosťami ale aj s nedostatkami.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Elektronika | 10. 8. 2017, 07:00 | Prečítané: 7679x
Ešte niekedy pred tromi rokmi prebehla na RC mánii vášnivá diskusia vo vlákne s názvom „Jak spadnout na Futabu.“ Jadrom problému bola skutočnosť, že niektoré prijímače tejto značky ťažko znášajú teploty nad 50 °C.

A najväčšie vášne sa rozpútali v polemike o tom, za akých podmienok môže palubná inštalácia takúto teplotu dosiahnuť. A je samozrejmé, že v letnom počasí tu významnú rolu hrá farba povrchu modelu.

A keďže v záplave jalových akademických (skôr jalových ako akademických) prekáračiek bolo ťažké nájsť hodnotné informácie, rozhodli sme sa, že si aspoň niečo zmeriame radšej sami.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 7. 8. 2017, 18:20 | Prečítané: 1919x
Možno by bolo dobré hneď v úvode „rozlúsknuť“ tento zdanlivo nepochopiteľný rébus.

Skrátka a jednoducho: Miroslav (mior) prišiel na 5 dní do Bystrice (BB) na „modelársku dovolenku“, pričom sme mali v pláne zalietať, otestovať, nastaviť ….. odskúšať 8 modelov.

Keďže 5 z nich je veľkých, a to až tak, že jeden človek si s nimi neporadí, tak vlastne všetky čakali na týchto päť dní, kedy budeme všetci traja bratia (Miroslav, Milan a ja) pokope.

A tie tri malé modely?

To už bola len taká „čerešnička na torte“, chuťovka či balzám na ukľudnenie nervov.

Ale poviem vám, bolo to päť naozaj náročných dní.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 5. 8. 2017, 16:58 | Prečítané: 433x
Zámysel mať Záznam letových dát (Log) sme do našej PC Telemetrie „zakomponovali“ hneď od samého začiatku.

Ale keďže sa nám to nejavilo ako to najpotrebnejšie na telemetrii, tak sme to stále odsúvali a odsúvali.

Až teraz (asi pred týždňom) ma Miroslav „dokopal“, aby sme to konečne dokončili.

A veru, urobil dobre.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Denník | 31. 7. 2017, 13:42 | Prečítané: 319x
V minulej časti sme videli, ako Oscar „o čumák prišiel“, teda ako vďaka slabej (a stále praskajúcej) motorovej prepážke bolo nutné vyrobiť mu novú - inú, silnejšiu.

Tiež sme videli, že ani geometria jeho chvostových plôch nebola v poriadku.

V tomto dieli už ukážeme Oscara bez týchto neduhov.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Stavba modelov | 30. 7. 2017, 07:30 | Prečítané: 3798x
Trochu sme si pomohli parafrázou na „šejkspírovskú“ filozofickú tému, ale to nič nemení na naliehavosti problému, či je nutné zakaždým pri nabíjaní LiPol batérií zapájať aj servisný konektor a nabíjač nastavovať do režimu „Balance“.

Tak ako to už v živote býva, nie je vhodný ani jeden extrém, teda balancovať VŽDY alebo nebalancovať NIKDY, ale najvhodnejšia je ona povestná „Zlatá stredná cesta“.

Čiže balancovať občas.

Autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 28. 7. 2017, 07:59 | Prečítané: 3505x
Keď som pred časom zháňal typ pre svoj nový model vetroňa, objavil som na stránkach Reichard modelsport Surikatu.

Model ma okamžite zaujal svojími rozmermi a spracovaním. No márne som hľadal po internete viac obrázkov a konkrétností o stavbe. Okrem jedného obrázku na stránke výrobcu takmer nič.

A práve to ma inšpirovalo k napísaniu tohoto článku.

autor: Ľubo Roziak

pridal: mior

Komentáre: 7 | Kategórie: Stavba modelov | 27. 7. 2017, 07:56 | Prečítané: 6293x
Na prvý pohľad je odpoveď na túto otázku jasná.

Ale bude taká jasná aj pri druhom pohľade, alebo pri podrobnejšej analýze?

No, nie sme si istí.

Máme na mysli alarm poklesu napätia pohonnej LiPol batérie a máme na mysli, že táto hodnota je/bude nastavená na telemetrii alebo aspoň na nejakom vhodnom akustickom signalizátore v modeli.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Elektronika | 26. 7. 2017, 07:39 | Prečítané: 2817x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 25744.97 kb