Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Po zverejnení prvých dvoch článkov o sériovom či paralelnom zapojení batérií vznikla na istom modelárskom fóre búrlivá diskusia, kde bolo paralené spájanie batérií poväčšinou kritizované a dokonca označené za "choré".

My sme však o správnosti paralelného spájania "pakov" naďalej presvedčení, zrejme preto, že neboli predložené žiadne presvedčivé protiargumenty.

To však neznamená, že odsudzujeme sériové zapojenie, veď jedno i druhé má svoje výhody aj nevýhody. Je vecou každého, čo kto preferuje.

Čo je pre jedného nedostatok, iný chápe ako prednosť.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 11. 9. 2019, 09:00 | Prečítané: 8848x
V niektorých lokalitách je lietanie s „čistým“ (rozumej bezmotorovým) vetroňom dosť často problém.

Z tohto dôvodu takmer všetky naše vetrone motor majú.

Povedzme si rovno, že motor v špici modelu je z hľadiska vlastností (klopivého momentu, ofukovania krídla a chvostových plôch) skvelým riešením, avšak vrtuľa sklopená pozdĺž trupu nie je vrcholom estetiky.

Ale motor na pylóne je oveľa horšie riešenie.

A tak už pred rokmi prišla nemecká firma Stemme AG vo svojom vetroni S10 s naozaj netypickým (a dosť komplikovaným) riešením.

Bolo jasné, že pre modely je to ťažko schodná cesta.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 9. 9. 2019, 09:03 | Prečítané: 4002x
Před pár lety se mi dostal do ruky světelný modul z Banggoodu, který je určen pro koptéry, ale dá se při troše fantazie použít i v jiných aplikacích.

Modul je nabízen pod označením Multifunction Buzzer Lost Finder/Low Voltage Alarm LED Controller a vyznačuje se tím, že je kombinován s obvodem pro akustickou signalizaci nízkého napětí akumulátoru a pro nalezení modelu v terénu.

autor: Michal Nováček

Komentáre: 1 | Kategórie: Elektronika | 3. 9. 2019, 11:44 | Prečítané: 2747x
Hneď na začiatku tejto časti článku je treba priznať, že vyznávači viacčlánkových (viac ako 3-článkových) batérií majú v jednom pravdu:

Stačia im regulátory na nižšie prúdy, ktoré spravidla bývajú trochu lacnejšie a aj vodičmi tečú nižšie prúdy, čo znamená, že môžu byť tenšie.

Ale keďže každá minca má dve strany, poďme sa pozrieť na tú druhú - odvrátenú.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 1. 9. 2019, 09:00 | Prečítané: 15166x
Produktom od firmy FrSky sa na našej stránke venujeme dávno. Samozrejme hlavne kvôli dostupnej telemetrii. Tá má mnoho podôb, tak ako sme naznačili vo viacerých článkoch. Dokonca má - ako ja hovorievam – nekonečné možnosti. Ale asi najdostupnejšou formou je kontrola napätia napájacej batérie pomocou napäťového senzora. Ten je veľmi jednoduchý, pretože sa jedná v podstate iba o odporový delič. Brat Janko O. pripravil schému takého deliča, ale tá je pre neelektronicky znalých určitým problémom - aj keď schému prelúskajú, nevedia, ako to celé zostaviť. A tak si dnes ukážeme, ako taký delič urobiť v domácich podmienkach aj pre menej zdatných, a to metódou step-by-step, čiže ako po našsky povie – krok za krokom. S cenou do pol eura...

autor: mior

foto: Kačenka Oravcová

Komentáre: 17 | Kategórie: FrSky a Telemetria | 30. 8. 2019, 09:18 | Prečítané: 14837x
Osvetlenie modelu možno niektorí chápu ako parádu.

Ale keďže väčšina modelárov spadá do kategórie „geriatria“, tak sa z parády či frajeriny stáva skôr životná nutnosť.

My máme výkonné osvetlenie takmer na každom modeli a ak na niektorom ešte nie je, tak je to len otázka času.

Je fakt, že naše pozičné osvetlenie je obvodovo pomerne zložité: ovládané procesorom a so stabilizáciou prúdu (aby svit LEDiek nebol závislý na stave nabitia batérie).

Mnohí modelári by boli spokojní aj s niečím jednoduchším, ale ako taký obvod navrhnúť a vypočítať?

Náš kamarát Michal Nováček má na to výbornú „kuchárku“ (vrátane LED-kalkulátora).

úvod pripravil: Janko O.

autor článku: Michal Nováček

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 27. 8. 2019, 11:50 | Prečítané: 2743x
Články s názvom "Zapojenie batérií - paralelne či sériovo?" si už prečítalo veľké množstvo modelárov. A z našich administrátorských prehľadov vyplýva, že aj po vyše deviatich rokoch od ich uvedenia, toto číslo denno-denne narastá.

Preto sme sa rozhodli ich znovu "oprášiť", túto tému opäť pripomenúť, čo zrejme mnohí pochopia tak, že zase "dráždime kobru bosou nohou".

__________________________________________

Na tejto Web stránke sa dosť často spomínajú pohonné batérie, samozrejme najviac LiPol.

Píše sa o kapacite, o vnútornom odpore, o tzv. Céčkach.

V inom článku sa píše o paralelnom zapojení BECov. Ale ako je to s batériami? Zapájať ich paralelne či sériovo?

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | Kategórie: Pohony | 25. 8. 2019, 15:56 | Prečítané: 35838x
Každý modelár to pozná: Keď má model dostatočnú výšku, môže ju premeniť na rýchlosť.

A naopak: Keď má model dostatočnú rýchlosť, môže ju premeniť na výšku.

Ale otázka znie: Koľko za koľko? Čiže, aký je "výmenný kurz"?

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | Kategórie: Lietanie | 22. 8. 2019, 08:34 | Prečítané: 6227x
Už dávnejšie sa na jednom modelárskom fóre objavil dotaz, týkajúci sa presnosti prístroja "Watt Meter & Power Analyzer / Watts Up (Ver.2)", ktorý sa dá na HobbyKingu kúpiť za necelých 40 US Dolárov.

Zaujalo nás to a skôr, ako sa objavili odpovede, sme si povedali, že si to overíme sami.

A nie len presnosť tohoto jedného prístroja.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 20. 8. 2019, 08:44 | Prečítané: 6613x
Vo viacerých článkoch na tejto Web stránke sme riešili problematiku BECov, Záložných zdrojov, Power Boxov, ale akosi "potichu" sme predpokladali, že konektory, ktorými sú tieto zariadenia zakončené, znesú všetko a preto nie je potrebné sa nimi vôbec zaoberať.

Ale v modeloch s viacerými servami alebo vo väčších modeloch môžu konektorom, napájajúcim celý palubný systém, tiecť naozaj značné prúdy a nás zaujímalo, ako to znášajú bežne používané modelárske (servo-) konektory.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Elektronika | 18. 8. 2019, 16:25 | Prečítané: 8848x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 36346.89 kb