Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Toto je akousi parafrázou na dva naše články, v ktorých sa konštatuje, že väčšie modely lietajú jednoducho lepšie. Ale teraz vám chceme ukázať video, ktoré dokazuje, že toto pravidlo platí aj pre skutočné lietadlá. Konkrétne platí, že väčšie (dopravné) lietadlá znášajú nepriazeň počasia (prudké poryvy vetra) lepšie ako tie menšie.

Zreteľne vidno, že taký Airbus A380 si z búrky Eberhard nad letiskom v Düsseldorfe robí oveľa menšie vrásky, ako ostatné – menšie dopravné lietadlá, pričom mnohé z nich si pokus o pristátie (pre veľký úspech) zopakovali, alebo to nad Düsseldorfom rovno vzdali.

Je síce pravda, že na záberoch sú A380-ky počas štartu, kedy môžu byť o pár sto ton paliva ťažšie ako počas pristávania, ale i tak je výhoda ich „veľkosti“ zrejmá.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 19. 4. 2019, 10:14 | Prečítané: 783x
Keď sme pred šiestimi rokmi na našej Web stránke uverejnili sériu článkov o merači vnútorného odporu LiPol batérií, viacerí si povzdychli: „Bolo by fajn, keby ešte dokázal zmerať aj ich kapacitu“.

Naša odpoveď bola taká, že daný prístroj kapacitu LiPol článkov či celých batérií skutočne merať nevie a nemali sme ani predstavu, ako by sa to eventuálne dalo.

Ale čas plynul, niečo okolo LiPol batérií sme ešte pomerali, nad kadečím sme popremýšľali a v hlavách nám skrsla myšlienka, že by sa to predsa len dalo.

Dnes na zistenie kapacity LiPol článkov zatiaľ použijeme obľúbený prístroj Watt's Up a jednoduché „udělátko“.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 16. 4. 2019, 09:44 | Prečítané: 9042x
Náš modelársky kolega a kamarát Ľubo Roziak opäť prispel „svojou troškou do mlyna“, teda do našej web-stránky.

Pravdu povediac, rovno sa priznal, že sa „na staré kolená“ zamiloval. A jeho trochu nečakanou láskou sa stalo Arduino.

My mu rozumieme a aj fandíme. Tiež máme takéto podobné lásky zo sféry elektronických „hračičiek“.

A Ľubo si z Arduina postavil 4-kanálovú RC súpravu (teda vysielač aj prijímač) na ovládanie nejakých (pre zmenu) mechanických „hračičiek“.

autor: Ľubo Roziak

úvod pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Elektronika | 14. 4. 2019, 17:09 | Prečítané: 1052x
Keďže si myslíme, že pre modelára je dôležité poznať stav svojich pohonných batérií, konkrétne ich Céčka, stále sa snažíme nájsť čo najjednoduchší spôsob ako zmerať Ri (Resistance internal).

Pretože to, ako dobre bude „ťahať“ batéria vo vašom elektropohone, závisí v prvom rade práve od jej vnútorného odporu.

Dnes prinášame ďalšiu jednoduchú metódu merania Ri pomocou multimetra a to metódu impedančnú.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Elektronika | 12. 4. 2019, 09:57 | Prečítané: 10153x
Naposledy sme tento model spomínali koncom októbra (října) 2018 v súvislosti s haváriou iného Herculesa – 2-metrového, šedomodrého. Konkrétne v článku: Hercules je mŕtvy. Nech žije HERCULES!

Uviedli sme, ako sa Moby Dick napokon „ocitol“ u mňa a aj to, ako prebiehal jeho prvý (a zatiaľ jediný) krátky let.

V podstate to bol moment, kedy sme pochopili, prečo ho jeho predchádzajúci majiteľ vlastne predával.

Od tej doby Moby Dick absolvoval množstvo menších či väčších úprav až sa dostal do stavu, kedy vám ho môžeme ukázať podrobnejšie.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Stavba modelov | 10. 4. 2019, 14:52 | Prečítané: 865x
Pred časom sme nie náhodou do popredia vytiahli článok s názvom „Ťažký „život“ kondenzátorov v striedavých regulátoroch“.

Nebolo to samoúčelné, ale malo to svoj jasný cieľ.

Lebo dnes vám chceme opäť pripomenúť, že namáhané a zle chladené rekuperačné kondenzátory regulátora môžu zapríčiniť haváriu modelu.

autor: Janko O.

Komentáre: 23 | Kategórie: Elektronika | 7. 4. 2019, 09:07 | Prečítané: 6864x
Poznáte to! Keď máte čas lietať, je zrovna počasie, ktoré to neumožňuje.

A keď je zase dobré počasie, nemôžete lietať, lebo ste mimo vašej „leteckej základne“.

Mne sa toto stáva pravidelne, keď dva-tri krát do týždňa cestujem do Trenčína za priateľkou.

A tak som sa už dávnejšie rozhodol, že tento status trochu pozmením.

autor: mior

foto: Tomáš Tomis alias googie

Komentáre: 3 | Kategórie: Stavba modelov | 5. 4. 2019, 09:55 | Prečítané: 7435x
Mali sme pre tento článok pripravený ešte iný názov: „Prúdy tečúce kondenzátorom v striedavom regulátore“, ale ten sa nám zdal byť voči skutočnosti málo „dramatický“.

Sme si vedomí toho, že tento článok sa môže javiť zaujímavým len pre pár modelárov, ale každý, kto chce mať lepšiu predstavu o zaťažení (a tým pádom o spoľahlivosti) jednotlivých súčiastok v obvode elektropohonu, uzná, že namerané hodnoty môžu byť priam dych-vyrážajúce.

Nikoho zrejme neprekvapuje, že spínacími tranzistormi 20 Ampérového regulátora potečie prúd 20 A a v špičkách aj viac. Ale že by ten elektrolytický kondenzátor, ktorý sa mnohým môže zdať ak nie zbytočný, tak prinajmenšom nepodstatný, mohol byť nejak výraznejšie „namáhaný“, tomu sa dá ťažko veriť. A predsa!

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | Kategórie: Elektronika | 3. 4. 2019, 09:23 | Prečítané: 14880x
Pokračovanie článku o úprave povrchu.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Stavba modelov | 31. 3. 2019, 18:46 | Prečítané: 16803x
Možno si poviete: „Čo z toho robia takú vedu. No je tam toho, pristanem a hotovo.“ Ale všetci dobre vieme, že nie je pristátie ako pristátie. Pristátie s rýchlym penovým modelom bez podvozku do trávy klasickým „šuchnutím“ zanecháva na jeho bruchu nepekné (a ešte k tomu aj zelené) škrabance od trávy.

A keď sa vám pri tom podarí v rýchlosti naraziť do pevného trsu trávy alebo do tvrdej hrudy hliny, tak spravidla ešte poškodíte aj trup alebo nábežnú hranu krídla.

Ale existuje jeden oveľa bezpečnejší spôsob pristátia, ktorý sme poeticky nazvali: „Na žabiaka“.

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Lietanie | 27. 3. 2019, 08:02 | Prečítané: 6751x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 35398.17 kb