Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Grafy a teórie sú názorné, možno poučné a dá sa povedať, že celkovo fajn.

Ale čo naozaj urobiť, aby bol model rýchly?

V tejto časti sa sústredíme na problematiku pohonnej jednotky.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 6. 12. 2020, 08:13 | Prečítané: 8539x
Hoci multikoptéram neholdujeme, tak otázka z nadpisu nám občas vŕta hlavou.

Niektorí hovoria, že „im to lieta“ štvrťhodinu – dvadsať minút, iní spomínajú pol hodiny, ale niekto sa chvastal aj dvomi hodinami.

Nechcelo sa nám veriť.

Ale inšpiráciou k zamysleniu a akémusi „kvalifikovanému odhadu“ bol článok „BRUS - dron Policie České republiky“ na web-stránke Martina Pilného.

Tento „Brus“ má maximum 40 minút.

Môže to tak byť?

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 5. 12. 2020, 08:30 | Prečítané: 2843x
Už dávnejšie sme zverejnili článok s názvom „Meranie vnútorného odporu (Ri) LiPoliek multimetrom“.

V ňom predstavujeme veľmi jednoduchú impedančnú metódu merania vnútorného odporu LiPoliek pomocou najbežnejšieho meracieho prístroja - multimetra.

Spomenuli sme aj skutočnosť, že väčšinou sa Ri článkov pri použití impedančnej metódy nerobí pri kmitočte 50 Hz, ale 1 kHz.

Tiež sme naznačili, že impedančnú metódu, na rozdiel od metódy Volt-Ampérovej, nemáme veľmi v láske.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 4. 12. 2020, 07:53 | Prečítané: 4415x
Ja už som v inom článku popisoval, ako som si upravil rukavice na pilotovanie v chladnom počasí.

Náš pravidelný čitateľ a občasný prispievateľ nám poskytol inú možnosť, ako zabezpečiť vhodné rukavice.

autor a foto: Janči "Diosko" Katuška

pridal: mior

Komentáre: 15 | Kategórie: Iné | 3. 12. 2020, 08:06 | Prečítané: 5578x
Tak táto tajomná šifra je akýmsi superkrátkym zhrnutím letových vlastností vetroňa, v závislosti od jeho hmotnosti.

Inak povedané: ak je vetroň ťažší, tak sa jeho kĺzavosť (schopnosť z danej výšky doletieť ďalej) paradoxne zväčší, ale (logicky) bude letieť kratšiu dobu.

Jasne a zrozumiteľne o tom píše Roman Vojtěch, alias Lomcovák na svojom webe lomcovak.cz.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 2. 12. 2020, 07:58 | Prečítané: 4834x
Už v článku „(Zimný) Rukáv na vysielač“ sme konštatovali: „To, že radi lietame nielen v lete ale aj v zime, nie je žiadne tajomstvo.“

Lenže …

Počas tej hodinky (niekedy aj dvoch) na lúke, či kopci, môže modelár pociťovať zimu nie len na rukách ale aj na nohách.

A toto môže byť dokonca ešte horšie.

Veď nie nadarmo nám naša mama zdôrazňovala, že teplo od nôh je základom nie len zdravia, ale aj momentálnej pohody – pocitu príjemného tepla.

Na HobbyKingu síce ponúkajú „Rukáv“ na vysielač, ale nikde tam nenájdete „Noháv“ na nohy?!

A tak sme si museli pomôcť sami.

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | Kategórie: Drobné nápady | 1. 12. 2020, 08:15 | Prečítané: 3304x
Samozrejme máme na mysli batériu s čo najväčšou kapacitou, aby koptéra lietala čo najdlhšie.

A keďže medzi rozmermi batérie, jej hmotnosťou a jej (energetickou) kapacitou je dosť tesný vzťah, tak je jedno, či sa budeme pýtať na rozmery batérie, na jej váhu, či na jej kapacitu.

A tiež nám bude záležať na tom, aby s takýmto nákladom koptéra aj lietala.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 30. 11. 2020, 07:45 | Prečítané: 2719x
Rýchlosť, to je modelárska droga.

Často sme ochotní svojmu modelu odpustiť nie práve brilantné letové vlastnosti, ale určite mu neodpustíme, že letí pomalšie ako kamarátovo "žihadlo".

Čo teda robiť, aby z pomyselných rýchlostných duelov vychádzal ako víťaz práve náš model?

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 29. 11. 2020, 07:59 | Prečítané: 8947x
Tak. A teraz si niekto povie: „Zas nejaké inotaje! Zas dáke dvojzmyselné narážky!“

Veru áno, lebo my takéto slovné hračky máme radi.

No na druhú stranu, nie je v tom žiadne zavádzanie: v tom nadpise je každé slovo pravda, každé slovo sedí.

Pretože tento článok bude naozaj o pozičnom osvetlení, v ktorom bude 12 výkonových (3-Wattových) LEDiek, takže ich tam bude tucet.

…........................................

Totiž: v poslednom čase sme dostali viacero dotazov, ako zapojiť „protisvetlá“, ako zapojiť „tajomné“ modré svetielka, ako v pozičnom (cevaro) osvetlení zapojiť to či ono? Skrátka ako to celé zapojiť?

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Elektronika | 28. 11. 2020, 08:05 | Prečítané: 3417x
Už dávnejšie som počas pravidelnej "obhliadky" situácie na modelárskych fórach objavil skvelé video.

Jeho autorom je Martin Hynek z Vysokého Mýta a názorne ukazuje, čo sa deje s odpruženým podvozkom modelu počas štartu a pristátia.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 27. 11. 2020, 07:58 | Prečítané: 7287x
« 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 38701.45 kb