Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
![]() |
Grafy a teórie sú názorné, možno poučné a dá sa povedať, že celkovo fajn.
Ale čo naozaj urobiť, aby bol model rýchly? V tejto časti sa sústredíme na problematiku pohonnej jednotky. autor: Janko O. |
![]() |
Hoci multikoptéram neholdujeme, tak otázka z nadpisu nám občas vŕta hlavou.
Niektorí hovoria, že „im to lieta“ štvrťhodinu – dvadsať minút, iní spomínajú pol hodiny, ale niekto sa chvastal aj dvomi hodinami. Nechcelo sa nám veriť. Ale inšpiráciou k zamysleniu a akémusi „kvalifikovanému odhadu“ bol článok „BRUS - dron Policie České republiky“ na web-stránke Martina Pilného. Tento „Brus“ má maximum 40 minút. Môže to tak byť? autor: Janko O. |
![]() |
Už dávnejšie sme zverejnili článok s názvom „Meranie vnútorného odporu (Ri) LiPoliek multimetrom“.
V ňom predstavujeme veľmi jednoduchú impedančnú metódu merania vnútorného odporu LiPoliek pomocou najbežnejšieho meracieho prístroja - multimetra. Spomenuli sme aj skutočnosť, že väčšinou sa Ri článkov pri použití impedančnej metódy nerobí pri kmitočte 50 Hz, ale 1 kHz. Tiež sme naznačili, že impedančnú metódu, na rozdiel od metódy Volt-Ampérovej, nemáme veľmi v láske. autor: Janko O. |
![]() |
Ja už som v inom článku popisoval, ako som si upravil rukavice na pilotovanie v chladnom počasí.
Náš pravidelný čitateľ a občasný prispievateľ nám poskytol inú možnosť, ako zabezpečiť vhodné rukavice. autor a foto: Janči "Diosko" Katuška pridal: mior |
![]() |
Tak táto tajomná šifra je akýmsi superkrátkym zhrnutím letových vlastností vetroňa, v závislosti od jeho hmotnosti.
Inak povedané: ak je vetroň ťažší, tak sa jeho kĺzavosť (schopnosť z danej výšky doletieť ďalej) paradoxne zväčší, ale (logicky) bude letieť kratšiu dobu. Jasne a zrozumiteľne o tom píše Roman Vojtěch, alias Lomcovák na svojom webe lomcovak.cz. pripravil: Janko O. |
![]() |
Už v článku „(Zimný) Rukáv na vysielač“ sme konštatovali: „To, že radi lietame nielen v lete ale aj v zime, nie je žiadne tajomstvo.“
Lenže … Počas tej hodinky (niekedy aj dvoch) na lúke, či kopci, môže modelár pociťovať zimu nie len na rukách ale aj na nohách. A toto môže byť dokonca ešte horšie. Veď nie nadarmo nám naša mama zdôrazňovala, že teplo od nôh je základom nie len zdravia, ale aj momentálnej pohody – pocitu príjemného tepla. Na HobbyKingu síce ponúkajú „Rukáv“ na vysielač, ale nikde tam nenájdete „Noháv“ na nohy?! A tak sme si museli pomôcť sami. autor: Janko O. |
![]() |
Samozrejme máme na mysli batériu s čo najväčšou kapacitou, aby koptéra lietala čo najdlhšie.
A keďže medzi rozmermi batérie, jej hmotnosťou a jej (energetickou) kapacitou je dosť tesný vzťah, tak je jedno, či sa budeme pýtať na rozmery batérie, na jej váhu, či na jej kapacitu. A tiež nám bude záležať na tom, aby s takýmto nákladom koptéra aj lietala. autor: Janko O. |
![]() |
Rýchlosť, to je modelárska droga.
Často sme ochotní svojmu modelu odpustiť nie práve brilantné letové vlastnosti, ale určite mu neodpustíme, že letí pomalšie ako kamarátovo "žihadlo". Čo teda robiť, aby z pomyselných rýchlostných duelov vychádzal ako víťaz práve náš model? autor: Janko O. |
![]() |
Tak. A teraz si niekto povie: „Zas nejaké inotaje! Zas dáke dvojzmyselné narážky!“
Veru áno, lebo my takéto slovné hračky máme radi. No na druhú stranu, nie je v tom žiadne zavádzanie: v tom nadpise je každé slovo pravda, každé slovo sedí. Pretože tento článok bude naozaj o pozičnom osvetlení, v ktorom bude 12 výkonových (3-Wattových) LEDiek, takže ich tam bude tucet. …........................................ Totiž: v poslednom čase sme dostali viacero dotazov, ako zapojiť „protisvetlá“, ako zapojiť „tajomné“ modré svetielka, ako v pozičnom (cevaro) osvetlení zapojiť to či ono? Skrátka ako to celé zapojiť? autor: Janko O. |
![]() |
Už dávnejšie som počas pravidelnej "obhliadky" situácie na modelárskych fórach objavil skvelé video.
Jeho autorom je Martin Hynek z Vysokého Mýta a názorne ukazuje, čo sa deje s odpruženým podvozkom modelu počas štartu a pristátia. autor: Janko O. |