Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Impulzom k napísaniu tohoto článku niekedy pred siedmimi rokmi bola pomerne búrlivá debata s názvom "Teorie okolo Lipol, Ri, "Céčka", max.odběry..." na jednom populárnom modelárskom fóre.

Jedným z aktérov diskusie tam boli predkladané niektoré "zaručené" informácie o čudesných vlastnostiach LiPol batérií, ktorým sa nám akosi nechcelo veriť.

Jednou z takých prapodivných vlastností LiPoliek mala byť nelinearita ich vnútorného odporu v závislosti od zaťažovacieho prúdu. Alebo inak: pri určitom odoberanom prúde je vraj vnútorný odpor (Ri) nejaký, avšak pri inom prúde je údajne úplne odlišný.

Považovali sme to za hlúposť, ale dotyčný to prezentoval tak suverénne, že sme si povedali: "Čo ak?" A tak sme to radšej zmerali.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | Kategórie: Pohony | 14. 10. 2018, 18:39 | Prečítané: 5951x
Celkom nové a teda ešte "neokukané" video z prostredia amerických vojenských lietadiel, leteckých základní a lietadlových lodí.

Za pozornosť stojí aj činnosť ovládacích plôch lietadla počas obratov a pod.

Pohybujú sa (a tým vlastne menia tvar profilu krídla) nie len ovládacie plochy na odtokovej hrane, ale aj na nábežnej hrane krídla.

A to nie len počas štartu a pristátia, ale prekvapivo aj v priebehu letu počas manévrovania.

Samozrejme, "na svedomí" to má skôr palubný počítač, ako vedomý zásah pilota.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Denník | 12. 10. 2018, 10:45 | Prečítané: 238x
Tým mladším to meno možno nič nehovorí, ale faktom je, že Brazílčan Ayrton Senna bol jedným z najlepších jazdcov vo Formuli 1. Dokonca samotní jazdci F1 ho prehlásili za najlepšieho pilota F1 všetkých čias.

Málokto však vie, že Ayrton Senna bol aj rovnako dobrým modelárom (ani ja som to nevedel, ale vďaka Stanovi O. to teraz budeme vedieť viacerí. (Stano, vďaka)).

Taký, aký bol Ayrton vo Formuli 1, taký bol aj v modelárstve: trpezlivý, pedantný, presný. S citom pre perfektnú jazdu, alebo perfektný let.

Veď pozrite si videá.

Pripravil: Stano O. a Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 10. 10. 2018, 15:11 | Prečítané: 1709x
Dnes – v nedeľu 7.10.2018 na pravé poludnie, sme sa stali milionármi.

Nebudeme falošne skromní a povieme rovno, že sme to (už nejaký čas) čakali.

….............................

Nuž, aby vás nespaľovala tá nefalšovaná prajnosť či nebodaj pravá ľudská závisť, tak vám musíme so zármutkom v (našom) srdci oznámiť, že sa nejedná o sumu (v Eurách) na našich účtoch.

Ide o počet návštev našej web-stránky od jej založenia.

A pravdu povediac, celkom nás to teší (hoci ten milión Eur na účte by tiež nebol márny...).

pripravil: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Denník | 7. 10. 2018, 18:58 | Prečítané: 632x
Iný, možno výstižnejší názov tohoto článku by mohol byť: Vplyv napätia LiPol článkov na ich vnútorný odpor.

Už dávnejšie sme si všimli, že tá istá LiPol batéria nám pri rôznych "príležitostiach" vykazovala rôzny vnútorný odpor Ri. Opakované merania a ani merania inými metódami nepriniesli iné výsledky a tým pádom ani vysvetlenie vzniku nezrovnalostí.

Dokonca aj teplota batérie bola zhodná, tak kde je teda "zakopaný pes"?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 5. 10. 2018, 10:57 | Prečítané: 6688x
Dnes „opustíme“ rodinu profilov, ktoré sa na krídlach rekreačných modelov príliš často nevyskytujú, teda už sa nebudeme venovať profilom symetrickým.

Doteraz nám dobre poslúžili, aby sme na ich jednoduchosti vysvetlili základné vlastnosti aj ostatných skupín profilov.

Skrátka: vezmeme symetrický profil a mierne ho prehneme (podobne ako luk). A dostaneme profil nesymetrický.

A práve takéto profily sa na krídlach modelov, ale aj skutočných lietadiel, vyskytujú najčastejšie.

Takže asi na to bude nejaký závažný dôvod?!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 2. 10. 2018, 13:20 | Prečítané: 243x
Medzi modelármi je pomerne zaužívaný názor, že ťažký model = rýchly model.

Na tomto základe sa s určitou mierou bojazlivosti (spolu s mojim bratom Miroslavom) pýtame: "Je ťažší model skutočne rýchlejší ako taký istý model s nižšou hmotnosťou?"

A odpoveď nemusí byť vôbec taká, akú by mnohí, tak akosi samozrejme očakávali.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | Kategórie: Lietanie | 30. 9. 2018, 09:26 | Prečítané: 6446x
Keď sme v polovici septembra (září) boli naposledy lietať s „DéGéčkom“, tak na záver sme prijali neochvejné rozhodnutie: Nabudúce jedine s osvetlením!

Tento motorizovaný vetroň, ktorý je prakticky celý biely, len s decentnými červeno-oranžovými „aplikáciami“, je v diaľke (obzvlášť zospodu) viac-menej šedý a počas letu (smerom k nám alebo od nás) sa nám viackrát stalo, že sme na chvíľu stratili istotu, kde model je a v akej je naozaj pozícii.

Tento „žalúdok-zvierajúci“ pocit isto každý pozná a hoci väčšinou trvá len pár sekúnd, tak môže pokaziť ten vznešený pocit z lietania s takýmto veľkým modelom.

Pri lietaní s modelmi vybavenými pozičným (cevaro) osvetlením, sa to väčšinou nestáva a keď už, tak len na chvíľočku - do najbližšieho bliknutia.

No a keďže sme si potvrdili naše predpovede, že DéGéčko nikdy nebude pomaly lietajúca „orchidea“, ale skôr riadny „rýchlik“, tak sme ho hneď vybavili aj rýchlomerom.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Stavba modelov | 27. 9. 2018, 14:29 | Prečítané: 276x
Môj LearJet -45 od firmy Super Flying Model bol na našej stránke spomínaný už viackrát. Či už ako model so zaťahovacím podvozkom alebo model, ktorému som dorobil reverzáciu ťahu turbín a tým v podstate aerodynamické brzdy. V nedávnych dňoch jeden šikovný modelár s aliasom skriu natočil môjho LearJeta pomocou drona. A musím priznať, že je to trochu iný pohľad. No, veď pozrite si video!

pridal: mior

video: skriu

Komentáre: 3 | Kategórie: Lietanie | 24. 9. 2018, 11:55 | Prečítané: 251x
Leto sa skončilo, pekné dni s teplotami nad 25°C sú za nami, najbližšie také nastanú tak o pol roka.

Asi musíme počkať 10 dní až dva týždne a snáď príde aj Babie leto a teplota nad 20°C sa nám bude zdať úžasná.

Ale zatiaľ sa lietať nedá a tak sa poďme venovať aspoň modelárskej teórii – profilom. Opäť zdôrazňujeme, že náš pohľad na profily nebude príliš teoretický, ale tak ako sme už v prvej časti uviedli:

Skôr použijeme taký ten „sedliacky“ rukolapný spôsob: ak zmením „nejaký“ parameter profilu (napr. symetriu, hrúbku, prehnutie a pod.), ako to zmení jeho vlastnosti a na aký model bude takýto profil vhodný?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 23. 9. 2018, 08:39 | Prečítané: 248x
1 2 3 4 5 6 7 8 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 31385.87 kb