Don't understand? Use Google Translator (click on the flag):

Vítame Ťa

Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty

Video, zachytávajúce „horúce“ chvíle v roku 2018.

Pri jeho pozeraní sme si nevdojak spomenuli na náš článok „Modelársky paradox“, ktorý sme prvý krát zverejnili už pred vyše siedmimi rokmi.

V ňom sme skonštatovali, že najproblematickejšou časťou modelov nie sú krídla, či trup, ba ani motor, ale paradoxne je to podvozok.

A hľa: čo sa tohto týka, vyzerá to, že za tie roky ako keby sa ani nič nezmenilo.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 18. 12. 2018, 11:17 | Prečítané: 102x
Inšpiráciou k napísaniu tohoto článku bol dotaz začínajúceho modelára na RC Mánii, ktorý sa pýtal, či mu na pohon vetroňa s hmotnosťou 900 gramov bude stačiť pohonná jednotka s ťahom (statickým) 700 gramov.

Niektorí mu tvrdili, že nebude, ale to samozrejme záleží od toho, čo od takého modelu očakáva. Keďže to je začínajúci modelár, tak podľa nás mu stačiť bude až-až.

Ale možno by bolo dobré mať presnejšiu predstavu, alebo takmer rukolapný dôkaz, ako sa taký model s touto pohonnou jednotkou bude správať.

A vtedy sme si spomenuli, ako sme pred desiatimi rokmi experimentovali s elektropohonom pre nejaký model a ako výdatne nám pri tom pomohol simulátor FMS.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Iné | 15. 12. 2018, 12:29 | Prečítané: 5619x
Na prvý pohľad by sa zdalo, že je to nadpis skôr pre dopravných policajtov v mesiaci bezpečnosti cestnej premávky, ale teraz máme na mysli skôr rýchlosť letiaceho modelu.

(Do tretice článok opäť o rýchlosti - o fenoméne, ktorý modelári tak neuveriteľne milujú.)

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Lietanie | 13. 12. 2018, 10:17 | Prečítané: 6381x
Jedným z najdôležitejších parametrov striedavého motora je napäťová konštanta Kv. Tá udáva, koľko otáčok by mal motor „dať“ na každý Volt privedeného napájacieho napätia (z pohonnej batérie).

A keďže mnohé fyzikálne deje sú reverzibilné, to znamená, že fungujú „tak“, ale aj „onak“, čiže naopak, zaujímalo nás, či to funguje aj v súvislosti so spomínanou napäťovou konštantou.

Skrátka, ak motor niečím roztočíme, či sa na jeho svorkách objaví napätie, ktorého veľkosť je daná akousi invertovanou napäťovou konštantou. Či existuje závislosť, niečo ako Volty na otáčku a či by sa tak nedali zistiť parametre neznámych motorov.

Odpovieme rovno: Dá sa to!

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 11. 12. 2018, 11:45 | Prečítané: 15029x
Ľubo Roziak nám poslal sken stránky časopisu Modelář z roku 1964.

Je v ňom popisovaný jeden z prvých elektroletov na svete.

A keďže my sme veľkí priaznivci elektropohonu, tak nás to naozaj potešilo a rozhodli sme sa, že sa o túto radosť podelíme aj s ostatnými.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Pohony | 9. 12. 2018, 10:45 | Prečítané: 3643x
Jozef Horňák, ktorý svoje modely preháňa na letisku Ražňany, nám poslal jednoduché, ale vtipné riešenie, ktoré sme zaradili do sekcie Drobné nápady.

autor: Jozef Horňák

pripravil: Janko O.

Určite každý „bežný“ modelár pri stavbe modelov hľadá tie najlepšie, najlacnejšie a najefektívnejšie riešenia, lacné súčiastky a hlavne mu ide o to, aby model lietal. Nemám pravdu?

Komentáre: 4 | Kategórie: Drobné nápady | 7. 12. 2018, 08:20 | Prečítané: 10536x
Pred nejakým časom sa mi vďaka súhre blbých náhod „podarilo“ odpáliť môj 25 ampérový napájací zdroj (jeho vstupnú časť) pre modelársky nabíjač.

Nebol som z toho dvakrát šťastný, ale povedal som si, že ho treba opraviť a pustil som sa do toho.

Avšak po zistení, že len cena súčiastok bude vyššia ako nový zdroj, som si povedal: Tak to teda nie.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Drobné nápady | 4. 12. 2018, 17:07 | Prečítané: 4323x
Kanadský startup Opener predstavil ultralajt pre jednu osobu, poháňaný ôsmimi elektro-motormi a vybavený dvomi (pomerne malými rovnakými) krídlami.

Ovláda sa joystickom a v USA na lietanie s ním nepotrebujete žiadnu licenciu, či pilotný preukaz.

Nemá naklápacie krídla ani motory ani iné mechanické komplikácie, cez to všetko štartuje a pristáva kolmo.

Zakladateľ Googlu, Larry Page projektu verí natoľko, že doň „vrazil“ slušnú hrču peňazí.

Nás na tom zaujalo to, že koncepcia BlackFly je mechanicky jednoduchá a takýto model by dokázal štartovať a pristávať z miesta, a lietať krásne pomaly, ale aj celkom rýchlo.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 2. 12. 2018, 09:45 | Prečítané: 342x
Krídielká, klapky, sloty, brzdy, spojlery...

Toto sú pojmy, ktoré patria doplnkom krídla a bohužiaľ, mnohí (nielen) menej skúsení modelári si ich dosť často pletú.

Preto si prečítajte článok od p. Lněničku.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 30. 11. 2018, 17:25 | Prečítané: 6464x
Občas sa to stáva: problém s podvozkom a tak musí lietadlo (núdzovo) pristáť „na brucho“.

Ale keď je to ťažký bojový stíhací bombardér, ktorého maximálna rýchlosť je viac ako 2,5 Machu, tak to už je riadny „šrumec“.

Na druhú stranu: stíhací bombardér F-111 od firmy General Dynamic mal svojho času takú zlú povesť (čo sa týka množstva porúch), že to ani nikoho neprekvapilo a dokonca si na „domovskom letisku“ na tento účel pripravili aj „prípravok“.

Veď sa pozrite sami.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Denník | 27. 11. 2018, 10:06 | Prečítané: 370x
1 2 3 4 5 6 7 8 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 32597.58 kb