Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
![]() |
V mnohých našich článkoch na tejto Web stránke sa uvádza: "Odber z pohonnej batérie v modeli meriame pomocou prúdového senzora ...", alebo: "Priebeh prúdov tečúcich medzi batériou a regulátorom a tiež medzi regulátorom a motorom sme snímali pomocou prúdového senzora ...".
A v ďalších článkoch sme jednotlivé prúdy paralelne spojených BECov merali tiež pomocou prúdových senzorov. Z toho jasne vyplýva, že je to naša obľúbená súčiastka, ale čo to vlastne prúdový senzor je a ako ho môže modelár využiť? autor: Janko O. ............................ Poznámka: Za povšimnutie stojí aj "roztomilá" diskusia, ktorú rozprúdil diskutér Roman. |
![]() |
Možno nás vnímajú (tak ako je to ukázané v nasledujúcej vydarenej animácii) ako veľkú hrozbu a preto cítia potrebu "pristrihnúť nám krídelká".
Hoci by sa dala tejto animácii vyčítať značná miera naivity (protivník sa nezmohol ani na jediný výstrel a tak jediné "monštrum" zlikvidovalo celú armádu), treba priznať, že ukázané technológie a postupy nie sú nereálne a niečo také by sa dalo realizovať už dnes a nie až o 10 či 20 rokov. Cez to všetko sa mi zdá byť trochu pritiahnuté za vlasy, ak dvaja "frajeri" na motorkách s tabletmi v ruke "odfajčia" stovky stíhačiek F-16, desiatky bombardérov B-1 a B-2 a nespočet tankov, zatiaľ čo personál len bezhlavo uteká a nezmôže sa absolútne na nič. Takýto útok by nezvládli ani dvaja agenti 007, no úradníci si možno myslia, že dronisti a modelári toho schopní sú. pripravil: Janko O. |
![]() |
Ešte skôr, ako sa postupne rozbieha tohtoročná modelárska sezóna, snažíme sa zistiť, aké modely pripravujú naši modelárski kolegovia.
Mnohé ich modely sú podľa našich "ľahkovážnych" zvyklostí "seriózneho" charakteru (3 kg a viac), poháňané elektropohonom, ale aj "spaľovákmi". Také modely sa už z ruky hádzať nedajú a tak sú (alebo budú) vybavené podvozkami, niektoré aj zaťahovacími. autor: Janko O. |
![]() |
Mnohí modelári túžia postaviť si viacmotorový model, či už vrtuľový alebo dúchadlový.
Vyvstáva tu však problém silového rozvodu - elektroinštalácie, pretože je síce isté, že motor nebude len jeden, ale môže byť len jeden regulátor alebo len jedna pohonná batéria? A keď nebude jedna, ako ich zapojiť, alebo dokonca, ako ich prepojiť? autor: Janko O. |
![]() |
Keďže sa o návrh vrtuľového pohonu zaujíma mnoho modelárov a niektorým nie sú úplne jasné niektoré pojmy, pripravili sme voľné pokračovanie.
autor: Janko O. |
![]() |
Asi pred vyše deviatimi rokmi sme uviedli článok o kolmo štartujúcej (a samozrejme kolmo pristávajúcej) F-35-ke.
Na webe Libora Kolmana sme našli akési voľné pokračovanie. Ide o skúšky vhodnosti využitia F-35-ky na lietadlových lodiach pri štartoch bez (obvyklého) parného katapultu. pripravil: Janko O. |
![]() |
Dnes si ukážeme, že pomocou elektroniky serva, čoby spínača, môžeme ovládať nie len jedny svetielka, alebo len jedno elektronické zariadenie.
Môžeme spínať aj dve, tri, či štyri svetielka (alebo čokoľvek iné). A v závere si ukážeme, že si takto môžeme vyrobiť automatické prižhavovanie spaľovacieho motora, alebo diaľkové ovládanie generátora dymu. autor: Janko O. |
![]() |
Vždy som si myslel (a bol som na to aj patrične hrdý), že tie „naše“ RC prijímače, teda prijímače do modelov lietadiel sú tie najmenšie a samozrejme aj najľahšie.
A prijímače do RC aut a lodí môžu byť „hocijaké“, však to nelieta a teda uvezie hocičo. Avšak na web-stránke nášho modelárskeho kolegu a kamaráta Michala Nováčka som našiel informácie o vskutku miniatúrnych „autíčkárskych“ RC prijímačoch, ktoré ma z tohto omylu vyviedli. Ich „najväčší“ rozmer je asi 1cm a vážia sotva 0,3 gramu. pripravil: Janko O. autor článkov: Michal Nováček |
![]() |
Toto video vytiahol na „svetlo božie“ český modelár s prezývkou „elepilot“ na modelárskom fóre mojehobby.
Že sa je na čo pozerať, o tom niet pochýb. Nás však zaujalo to, že tento model s rozpätím 4,2 metra, vážiaci 42 kg, riadia dvaja piloti. Nie že by nás to prekvapilo, skôr nám to pripomenulo naše dávne túžby, keď sme si s Miroslavom hovorievali: „Raz by sme chceli mať taký model, ktorý budeme musieť riadiť obidvaja súčasne.“ A takto nejako si to vo svojich tajných modelárskych snoch predstavujeme. pripravil: Janko O. |
![]() |
Preed nejakým časom sme uverejnili článok „(„Cevaro“) Pozičné osvetlenie modelu: podrobne, aj s návodom“.
A považovali sme to za „vybavenú“ vec. Skrátka, niečo v zmysle: tu je popis a návod a kto chce, nech si to postaví. Lenže, v komentároch a občas aj v mailoch sa objaví prosba, aby sme to či ono zariadenie dotyčnému urobili. Občas zvykneme (skôr zo srandy) odpovedať: „Dobre, vy namiesto nás píšte články (na tento web) a my vám to zariadenie postavíme.“ Zatiaľ ešte nikto nikdy nesúhlasil. Ktovie prečo? autor: Janko O. |