Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
![]() |
Vyzerá to ako nejaký odtrhnutý zvyšok vety, ale …
Je to vlastne voľné pokračovanie nadpisu minulého článku: Zmerali sme ťah pohonu 2,8m bombardéra B-24 Liberátor. Lenže sme nechceli „miešať hrušky s jablkami“ a hoci sme obe merania urobili v jeden deň - „jedným vrzom“, tak sme meranie parametrov pohonnej jednotky, zloženej zo 127-mm dúchadla, oddelili do samostatného článku. autor: Janko O. |
![]() |
Video (vlastne je to krátky film), ktoré vám dnes ponúkam, som našiel na web-stránke Libora Kolmana.
Niekoľko úvodných záberov mi navodilo mylný dojem, že reč bude o „modelárskej dobe kamennej“, teda roky 40-te, 50-te, v najlepšom 60-te. Teda voľné modely, gumovým zväzkom poháňané modely, modely s detonačnými motormi, možno elektrónkové RC vysielače a prijímače a k tomu všetkému smiešne „prehistorické“ tvary modelov. Ale nie. Sú tam aj modely a modelárske „technológie“, ktoré aj ja ešte pamätám. …............ Alebo že by som sa aj ja mal dobrovoľne zaradiť medzi modelárskych dinosaurov? pripravil: Janko O. |
![]() |
( vzpomínka napsaná na požádání )
............................................... Celé sa to začalo mailom od nášho českého modelárskeho kolegu Miroslava Mužného, v ktorom boli veľmi zaujímavé informácie o jeho otcovi v súvislosti s modelom Polysterix, o ktorom sme minule na našej WEB-stránke písali. V maili stálo: ............................................... Přeposílám trochu vzpomínek mého otce a několik současných fotek Polysterixe. Otci je letos 83 let (rok 2017) a stále aktivně létá. V současné době s 1,4m balzovou variantou Edge na 10ccm OS max. Jmenuje se Vlastimil Mužný - možná si ho pamatují i slovenští modeláři, lítal i s Josefem Gábrišem, Olinem Vitáskem a dalšími. autor mailu: Miroslav Mužný autor textu: Vlastimil Mužný |
![]() |
Nedávno som na tento výraz narazil na web-stránke Ľuboša D. - Aviatika.
Priznám sa, nebolo mi na prvý a dokonca ani na druhý pohľad jasné, o čo presne tu ide. Pozrel som si aj priložené video a ako prvé mi napadlo, že na tých „hranatých výstupkoch“ sú z boku nejaké kontakty a že výraz „bezdrôtové“ má znamenať, že sa netreba „babrať“ so servo-káblami a servo-spojkami … Ale v tom som neobjavil žiadne „nóvum“, ktoré by stálo za zmienku v súčasnom high-tech modelárskom „kyber-priestore“. A tak som začal pátrať … pripravil: Janko O. |
![]() |
Náš modelársky kolega Ľubo Roziak nám už dávnejšie opäť (za čo mu samozrejme ďakujeme) poslal zaujímavý mail.
A v tom maile bol sken štyroch strán z modelárskeho časopisu z roku 1963. mail a sken: Ľubo Roziak Pripravil: Janko O. |
![]() |
Väčšina modelárov presadzuje zásadu: Len nič nemerať!
A drvivá väčšina modelárov má ešte „vyššiu“ zásadu: Len nič nepočítať! Lenže my sme takí voláki "opační". Keď ideme do nového projektu, tak čo sa dá (teoreticky) vypočítame alebo nasimulujeme – v počítači. A čo sa vypočítať alebo nasimulovať nedá (alebo to nevieme), to zmeriame. A až potom začneme projekt realizovať. autor: Janko O. |
![]() |
Je všeobecne známe, že väčšie modely lietajú lepšie a realistickejšie, sú odolnejšie voči poveternostným podmienkam, v diaľke sú lepšie vidieť …..
No veď hej, ale na druhú stranu sú s nimi oveľa väčšie starosti ako s modelmi menšími. Ja osobne som skôr priaznivcom modelov, takých Middle. Ale demokracia ma prevalcovala a tak keď sme my traja bratia (pomyselne) hlasovali o tom, že či „sa dáme“ na veľké modely, tak som bol 2/3-vou väčšinou prehlasovaný. autor: Janko O. |
![]() |
Tí zasvätenejší tušia, o čom tu „točíme“.
O 20. ročníku akcie Lietame pre radosť, konanom 7.8.2021 na modelárskom letisku v Očovej. Ale asi mnohých zarazí, prečo to spomíname teraz – toľko dní po akcii. Nuž, my sme z toho urobili pravidlo: Na akcie, ktoré sa uskutočnili za horúcich tropických dní, zásadne spomíname neskôr, keď je vonku chladno - dnes ledva 18 stupňov. V modelároch to vyvoláva taký príjemný hrejivý pocit. pripravil: Janko O. |
![]() |
V závere predchádzajúcej časti sme sľúbili, že sa chystáme zmerať teplotnú stabilitu kľudovej polohy aj serv „lepších“, slávnejších, eventuálne väčších a aj niektorých digitálnych.
Dúfame, že sme splnili všetky naše sľuby, ačkoľvek niekto môže oprávnene namietať, že pod pojmom „lepšie“ servo si predstavuje niečo úplne iné. A má zrejme pravdu, ale „vzorka“ zmeraných serv reprezentuje naše reálne možnosti. autor: Janko O. |
![]() |
Jasné!
Diódy sa v modelárstve používajú kade-kde. Ale nás teraz zaujíma využitie diód v obvodoch palubného napájania. Konkrétne v obvodoch viac-násobného, alebo inak povedané, v obvodoch zálohovaného napájania. No a tu majú Schottkyho diódy svoje, v podstate nezastupiteľné postavenie. autor: Janko O. |