Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Pred pár dňami sme zverejnili článok „Katapult (bungee launcher) ako z núdze cnosť“.
V ňom popisujeme naše trápenie so štartom niektorých modelov a ako riešenie vidíme stavbu a následné používanie Katapultu. Katapult sme už dávnejšie odskúšali a po určitom „laborovaní“ sme došli k pozitívnym výsledkom. Avšak stále nás hnevá, že nikde sme nenašli údaje o tom, že model vážiaci X kilogramov treba katapultovať takou-a-takou silou, teda konkrétnou gumou, napnutou na takú-a-takú dĺžku. A túto medzeru by sme chceli zaplniť. autor: Janko O. |
Tak takto nejako, asi pred rokom - v tej „koronárnej“ dobe, prebiehala naša konverzácia na diaľku:
Medzi Miroslavom a mnou. Aj medzi Milanom a mnou. Miroslav býva v Novom Meste nad Váhom a my dvaja (starší) bratia sme tu, v Banskej Bystrici. Ale aj tak sme všetci dodržiavali odporúčanie: Zostaňte doma! pripravil: Janko O. |
Nemáme na mysli haváriu takzvane „na ruky“, teda haváriu zavinenú pilotom.
Máme na mysli haváriu, spôsobenú zlyhaním nejakej technickej časti modelu. Hoci v percentuálnom poňatí havárie „na ruky“ vysoko prevažujú nad haváriami, zavinenými technikou, tak „technické“ havárie sa zase vyznačujú mimoriadne silným pocitom bezmocnosti. Preto obzvlášť u veľkých, a teda drahých a na stavbu náročných modelov je snaha minimalizovať dôsledky technických zlyhaní zdvojovaním kľúčových komponentov riadenia. pripravil: Janko O. |
Zdravím kolegy modeláře. K napsání této úvahy mě přivedl fakt, že jsem si chtěl pořídit o málo lepší rádio. Jelikož používám ke své spokojenosti víceméně roky systém Spektrum DSM2/X na vysílači DX6i a mám hodně přijímačů, zajímal jsem se o novější typy rádia.
Dále ještě používám systém Frsky s rádiem Taranis X7 a to hlavně kvůli telemetrii a hláškám. Co mě právě chybělo u již zmiňovaného rádia Spetrum bylo hlasový výstup stavů, hodnot i telemetrických dat. Tak jsem samozřejmě jako každý modelář porovnával a hodnotil, které rádio by bylo NEJ pro moje polétání. autor: Stanislav Hanisch pripravil: Janko O. |
Častokrát je modelár, ktorý lieta s maketou skutočného lietadla, sklamaný z jej letových vlastností.
Áno, maketa je niekoľkokrát menšia, Reynoldsove čísla sú úplne iné, ani rýchlosť spravidla nie je ani trochu maketová a navyše je tu problém hmotnosti. Model je väčšinou nemaketovo ľahký a hlavne, rozloženie hmotností v modeli je úplne iné, ako v skutočnom lietadle. autor: Janko O. |
V živote to tak chodí: človek ani niečo neplánuje (nechce to), ale napokon to urobí, pretože ho k tomu dotlačí tá povestná bieda, čo naučila aj Dalibora „housti“.
A aj my – modelári: niečomu sa roky bránime, no potom sa do toho (chtiac – nechtiac (ale väčšinou nechtiac)) pustíme a napokon (keď je to hotové) sa tým dokonca ešte aj pochválime. Koľko takýchto našich modelárskych „projektov“ by sme mohli označiť ako „nechcené dieťa“? Niekedy mám pocit, že každý druhý. No a teraz je to: katapult. autor: Janko O. |
Vyzerá to ako nejaký odtrhnutý zvyšok vety, ale …
Je to vlastne voľné pokračovanie nadpisu minulého článku: Zmerali sme ťah pohonu 2,8m bombardéra B-24 Liberátor. Lenže sme nechceli „miešať hrušky s jablkami“ a hoci sme obe merania urobili v jeden deň - „jedným vrzom“, tak sme meranie parametrov pohonnej jednotky, zloženej zo 127-mm dúchadla, oddelili do samostatného článku. autor: Janko O. |
Video (vlastne je to krátky film), ktoré vám dnes ponúkam, som našiel na web-stránke Libora Kolmana.
Niekoľko úvodných záberov mi navodilo mylný dojem, že reč bude o „modelárskej dobe kamennej“, teda roky 40-te, 50-te, v najlepšom 60-te. Teda voľné modely, gumovým zväzkom poháňané modely, modely s detonačnými motormi, možno elektrónkové RC vysielače a prijímače a k tomu všetkému smiešne „prehistorické“ tvary modelov. Ale nie. Sú tam aj modely a modelárske „technológie“, ktoré aj ja ešte pamätám. …............ Alebo že by som sa aj ja mal dobrovoľne zaradiť medzi modelárskych dinosaurov? pripravil: Janko O. |
( vzpomínka napsaná na požádání )
............................................... Celé sa to začalo mailom od nášho českého modelárskeho kolegu Miroslava Mužného, v ktorom boli veľmi zaujímavé informácie o jeho otcovi v súvislosti s modelom Polysterix, o ktorom sme minule na našej WEB-stránke písali. V maili stálo: ............................................... Přeposílám trochu vzpomínek mého otce a několik současných fotek Polysterixe. Otci je letos 83 let (rok 2017) a stále aktivně létá. V současné době s 1,4m balzovou variantou Edge na 10ccm OS max. Jmenuje se Vlastimil Mužný - možná si ho pamatují i slovenští modeláři, lítal i s Josefem Gábrišem, Olinem Vitáskem a dalšími. autor mailu: Miroslav Mužný autor textu: Vlastimil Mužný |
Nedávno som na tento výraz narazil na web-stránke Ľuboša D. - Aviatika.
Priznám sa, nebolo mi na prvý a dokonca ani na druhý pohľad jasné, o čo presne tu ide. Pozrel som si aj priložené video a ako prvé mi napadlo, že na tých „hranatých výstupkoch“ sú z boku nejaké kontakty a že výraz „bezdrôtové“ má znamenať, že sa netreba „babrať“ so servo-káblami a servo-spojkami … Ale v tom som neobjavil žiadne „nóvum“, ktoré by stálo za zmienku v súčasnom high-tech modelárskom „kyber-priestore“. A tak som začal pátrať … pripravil: Janko O. |