Dynamické riadenie gýr v modeloch lietadiel

V závere 2. časti článku o použití gýr v modeloch lietadiel som konštatoval, že haváriu Fantoma som zavinil tým, že som gyrám nastavil príliš veľkú účinnosť.

Ale na druhú stranu, priaznivý vplyv gýr na stabilitu letu modelu je nepopierateľný.

Ako teda vyriešiť dilemu, aby boli gyrá maximálne účinné keď to treba a menej alebo vôbec neúčinné v iných, tomu zodpovedajúcich situáciách?

autor: Janko O.

 

Kľúčom k vyriešeniu tohoto problému bola nielen analýza príčin havárie Fantoma, ale hlavne celková analýza situácií, kedy by gyrá mali účinkovať a situácií, kedy by ich účinok mal byť minimálny, alebo vôbec žiadny.

Bez dlhého rozpisovania uvedieme výsledok:

- účinok gýr by mal byť maximálny vtedy, keď sú páky riadenia  (kniple) v neutráli, čiže dráha modelu nie je zakrivená (ani smerovo ani výškovo), a

- minimálny vtedy, keď páky riadenia nie sú v neutráli, teda chceme, aby dráha modelu zakrivená bola (a gyrá nám v tom nebránili).

Navyše by bolo ideálne, aby sa účinnosť gyra nemenila skokom, ale plynule, od maximálnej hodnoty pri páke riadenia v neutráli, až po minimum (nulu) pri páke riadenia v jednej alebo v druhej krajnej polohe.

Toto sa dá bez problémov dosiahnuť v RC vysielačoch, ktoré sú vybavené tzv. grafickými mixami. Nebudeme popisovať podrobný návod, ako to nastaviť, pretože každý výrobca RC súprav to rieši trochu inak a okrem toho, kto takýto RC vysielač má, si to  (s pomocou návodu) nastaví sám. Výsledný tvar takejto charakteristiky je vidieť na obrázku.
 

Je možné nastaviť lomenú lineárnu charakteristiku, pripomínajúcu strechu domu, alebo pri použití funkcie "exponencial" je možné dosiahnuť krásnu oblú charkteristiku, kedy účinnosť gýr smerom od neutrálu nenarastá lineárne, ale exponenciálne.

Pri použití tejto funkcie je dobré vypnúť (alebo aspoň znížiť)  exponencialitu pri nastavení "Dual Rates / Exponencial" účinnosti riadiacich pák, pretože by sa nám tu zbiehali exponenciality dve.
 

RC vysielače, ktoré nemajú grafické mixy, ale majú možnosť nastaviť rozdielne hodnoty mixu pre polohu riadiacej páky na jednu a na druhú stranu od neutrálu, umožňujú dosiahnuť aspoň lomenú lineárnu charakteristiku. Na jednej strane je nastavená kladná hodnota mixu, na opačnej strane je nastavená záporná hodnota mixu, tej istej veľkosti. Viac povie obrázok.
 

Ak má RC vysielač pri týchto mixoch možnosť nastaviť tzv. "Offset", je možné pomocou neho takto vzniknutú pomyselnú "striešku" posúvať smerom hore alebo dole.

Treba ale podotknúť, že toto je skôr akési núdzové riešenie a že pomocou grafických mixov je to oveľa jednoduchšie, názornejšie a so širšími možnosťami nastavenia. 

Pri klasických modeloch, ktoré majú zvlášť výškovku a zvlášť krídielká, je možné nastaviť samostatné riadenie účinnosti každého gyra zvlášť (dvomi mixami a dvomi kanálmi). To prináša výhody v tom, že napr. pri zatáčaní, keď vychýlime páku krídeliek, model sa ochotne nakloní (pretože sme mu znížili účinnosť gyra krídeliek), ale výšku nezmení, pretože účinnosť gyra výškovky je naplno (pretože pákou výškovky sme nepohli).

Podobne, pri zmene výšky (model ochotne reaguje, pretože sme mu znížili účinnosť gyra výškovky) sa model nenakláňa, pretože účinnosť gyra krídeliek je maximálna (páku krídeliek sme nevychýlili).

Je zrejmé, že  účinnosť gýr klesá tým viac, čím viac vychylujeme páky riadenia z neutrálnych polôh. V neutráloch je účinnosť obidvoch gýr maximálna.

Pri modeloch s Delta krídlami, ktoré na riadenie využívajú Elevony, toto možné nie je a je nutné ovládanie účinnosti obidvoch gýr zlúčiť pomocou tzv. "zreťazeného" mixu do jedného kanálu.

Toto riešenie, žiaľ, stráca výhody nezávislej stabilizácie, ako je to popísané v predchádzajúcom odstavci. To znamená, že napr. pri náklone sa zníži nielen "náklonová" stabilizácia (čo chceme), ale aj výšková stabilizácia (čo ale nechceme). Podobne, pri zmene výšky sa zníži nielen výšková stabilizácia (čo chceme), ale aj náklonová stabilizácia o ale nechceme).
 

Súvisiace články:

Použitie gýr v modeloch lietadiel - 2.časť

Použitie gýr v modeloch lietadiel - 1.časť

Ako funguje Piezo-Gyro?

 

Dynamic control of the gyro in the model aircraft airplane modeler Il controllo dinamico del giroscopio del modellatore modello di aereo aerei Dynamisk kontroll av gyro i modellflygplan flygplanet modellerare Control dinámico del giroscopio en el modelador de aviones de aeromodelismo Динамическое управление гироскопа в модели модельер самолет Controle dinâmico do giroscópio no modelador modelo de aeronave avião Dynamiczna kontrola żyroskopu w modelu modelarz samolot Dynamisk kontroll av gyro i modellfly flyet modeler Dynamische Steuerung des Kreisels im Flugmodellbau Flugzeug Modeler Dinamikus ellenőrzését a giroszkóp a modell repülőgép repülőgép modellező Dynamische controle van de gyro in het model vliegtuigen vliegtuig modeler Le contrôle dynamique du gyroscope dans le modeleur avion modèles réduits d'avions Dynaaminen valvonta gyro mallissa ilma lentokone modeler Dynamisk kontrol af gyro i modelfly flyvemaskinen modeler دينامية السيطرة على الدوران في مصمم نماذج الطائرات نموذج الطائرة דינאמית מלאה של gyro ב modeler מטוסים דגם המטוס


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 10. 2. 2012, 15:42 | Prečítané: 8140x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 4
.:. jova | mail
Dobrý den mám jeden dotaz. Na modelu typu Delta hodlám rozdělit každý elevont na dvě části. Původně to mělo být z toho důvodu, abych získal ještě brzdné klapky. Nyní mě napadlo jestli by se nadala dvě gira použít na stabilizaci elevontů, a na ty brzdné klapky spojené Y kabelem by se nedalo připojit další samostatné giro a využít je za letu k výškové stabilizaci + mix na elevonty pro změnu výšky a brždění.
Odpoveď | 2010-04-19 08:57:44
.:. Janko
Ahoj jova.
Ano, dalo by sa to. Je to zaujímavá myšlienka, len musíte mať na mysli, že výšku stabilizujete vlastne dvojmo. Totiž aj samotné elevony, okrem bočného nakláňania (ako krídielká - vychylujú sa protibežne) fungujú aj ako výškovka - vtedy idú súhlasne. S tým brzdením to bude "trochu" problém, pretože u klasických lietadiel klopivý moment brzdiacich plôch je treba kompenzovať vhodným mixom výškovky. U delta krídla by sa dal skôr využiť "butterfly" princíp, čiže jedna časť elevonu na jednom krídle by šla hore, druhá dole a na druhom krídle to isté, ale zrkadlovo.
V každom prípade ste prišiel so zaujímavou myšlienkou. Dík.
Odpoveď | 2010-04-19 14:59:23
.:. roman
dik za info,pouzil som takyto mix citlivosti gyra a aileronov na piper cub 1,7m a krasne my to kompenzuje krutiaci moment motoru a pritom neznecitlivuje ovladanie...SUPER:-D
Odpoveď | 2010-10-20 04:33:15
Jen doplnění - u některých gyr je tento typ mixu již "zadrátován", což pro konkrétní typ gyra ovlivní konečné nastavení. Je třeba se pídit po funkci nazvané "Pilot Authority Mixing".
Odpoveď | 2010-10-31 23:46:01
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26920.95 kb