Posmelení priaznivým účinkom gýr na letové vlastnosti vetroňa Harmony, zkrsla nám v hlavách pomerne odvážna myšlienka:
Inštalovať gyrá aj do dúchadlových (EDF) modelov s Delta krídlom.
autor: Janko O.
Priznávame sa: bola to výzva "dotknúť" sa niečoho neprebádaného, pretože sme (vtedy - pred dvomi rokmi) ani na internete nenašli zmienku o tom, že by sa niekto pokúšal o takéto "zverstvo".
Podobne ako v prípade Easy Stara, aj tu sme siahli po niečom osvedčenom a spoľahlivom: Prvým našim modelom s Delta krídlom, ktorý mal byť ovenčený prívlastkom "Gyrami stabilizovaný" sa stal Fantom od firmy Ripmax. Tento mimoriadne vďačný a všestranný model môže dosahovať vysoké rýchlosti (bližšie v článku: Výsledky merania rýchlosti modelov), ale dokáže aj celkom dobre plachtiť bez motora.
Modely s Delta krídlom nemajú samostatné krídielká a výškovku, ale majú tzv. Elevony, ktoré pri súhlasnom pohybe (napr. hore) fungujú ako výškovka (stúpanie) a pri nesúhlasnom pohybe (napr. ľavý dole a pravý hore) fungujú ako krídielká (náklon doprava a zatáčanie).
Bolo zrejmé, že na ovládanie Elevonov bude nutné použiť gyrá s úplne rovnakými vlastnosťami, ktoré budú mať aj rovnako nastavenú citlivosť (účinnosť). Vzhľadom na to, že sme mali gýr len niekoľko, výber bol obmedzený a nakoniec sme vybrali dve, o ktorých sme sami seba presvedčili, že sú snáď rovnaké .
Na rad prišli úvahy o ich správnom umiestnení - orientácii. Všetko sa dialo zatiaľ len v teoretickej rovine a s odstupom času musíme uznať, že to bolá dobrá logická rozcvička na "tú guľu medzi ušami". Keď sme dospeli k záveru, že "takto by to malo fungovať", inštalovali sme gyrá do Fantoma pomocou suchých zipsov (pre prípad, že by to tak nefungovalo a bolo by treba polohu zmeniť). Navyše suchý zips celkom dobre tlmí mierne otrasy a chvenie od motora.
Gyrá navzájom zvierajú uhol 90 stupňov, pričom každé gyro zviera s osou modelu uhol 45 stupňov. Ich orientácia musí byť taká, že pri sklonení nosu modelu smerom dole, musia obidve gyrá zaúčinkovať tak, aby elevony išli súhlasne hore a pri bočnom naklonení modelu, keď ľavá polovica Delta krídla ide dole a pravá hore, musia gyrá zaúčinkovať tak, aby elevony išli nesúhlasne - ľavý dole a pravý hore. Ale načo sa siahodlho rozpisovať, obrázok povie viac, navyše je táto problematika podrobne a ilustratívne popísaná v článku: Ako umiestniť gyrá v modeli lietadla? .
(Model na obrázku je otočený tak, že špica modelu - predok smeruje doprava a chvôst lietadla doľava - pozn. mior)
Vývody riadenia účinosti obidvoch gýr sme zlúčili do jediného vývodu, ktorý sme zapojili do prijímača, do voľného kanálu. Tento kanál sme na vysielači ovládali prepínačom (vypínačom), kde v jednej polohe boli impulzy krátke (1000 mikrosekúnd), čo znamenalo, že gyrá neúčinkujú a v druhej polohe boli impulzy dlhšie, čo znamenalo, že gyrá účinkujú. Nastavovaním dĺžky impulzu (programovo) bolo možné meniť účinnosť gýr. Ako správne zapojiť gyrá v modeli je popísané v článku: Ako pripojiť a nastaviť gyro v lietadle? .
V modeloch klasického usporiadania, kde je samostatné gyro na výškovku a ďalšie na krídielká, by bolo možné vývody riadenia účinnosti gýr zapojiť do dvoch samostatných kanálových výstupov a gyrá zapínať a vypínať jednotlivo, ale (zatiaľ) sme v tom nevideli žiadny zvláštny prínos.
Výsledok letových skúšok bol rovnaký ako s Easy Starom - nadšenie. Evidentne stabilnejší a vetru odolnejší model priam zvádzal k supernízkym preletom, hraničiacim so štýlom "Touch and Go". Loopingy neboli vajcovité, ale pekne kruhové. Každý úspešný akrobatický obrat inšpiroval a posmeloval psychiku k ďalšiemu experimentovaniu.
(Model na obrázku je otočený tak, že špica modelu - predok smeruje doprava a chvôst lietadla doľava - pozn. mior)
Až jedného dňa sme v snahe ďalšieho vylepšovania "protiveternej" stability nastavili gyrám asi príliš veľký zisk (účinnosť).
Hodil som (Janko O.) Fantoma, nabral dosť veľkú rýchlosť (pre tento model to naozaj nie je žiadny problém), ale asi nie dosť veľkú výšku a ako vždy, "elegantným stihačkovým obratom" som hodlal model otočiť k sebe. "Elegantný stihačkový obrat" znamená: polvýkrut (model hore bruchom) a pritiahnutá výškovka spôsobí polkruh zhora smerom dole tak, že model sa ocitne opäť v normálnej polohe, ale v menšej výške.
Ako sme už v 1. časti spomínali, gyrá pôsobia ako záporná spätná väzba, čiže znižujú efektívnu účinnosť (výchylky) ovládacích plôch, v tomto prípade elevonov (dynamicky - len počas letu, v kľude je všetko normálne). A keďže sme účinnosť gýr zvýšili, účinnosť ovládacích plôch sa znížila. S pákou výškovky naplno pritiahnutou som do poslednej chvíle dúfal, že to vyberiem. Skrátka a jednoducho: ten polkruh som nevybral a v plnej rýchlosti Fantoma zapichol do ďateliny.
Zúril som, nadával sám na seba, ba priznám sa, že ačkoľvek som chlap už v nejakých rokoch, slzy som mal na krajíčku. "Prečo tí najlepší vždy takto dopadnú" vzýval som do neba, samozrejme mysliac Fantoma, nie seba .
Bolo jasné, že haváriu som zapríčinil ja, tým, že som nastavil príliš veľkú účinnosť gýr a bolo jasné, že s tým bude treba niečo robiť. A takto nenápadne, z "nešťastia" sa zrodil nový nápad: "Dynamické riadenie gýr". Ale o tom až v ďalšom článku.
Súvisiace články:
Použitie gýr v modeloch lietadiel - 1.časť
Dynamické riadenie gýr v modeloch lietadiel
Nastavenie účinnosti gyra - trimrom alebo diaľkovo?
Ako pripojiť a nastaviť gyro v lietadle?
Ako umiestniť gyrá v modeli lietadla?
Gyro in the model of aircraft airplane Gyro nel modello di aereo Gyro i modellen av flygplan Gyro en el modelo de avión aviones Gyro в модели самолет Gyro no modelo de avião aeronave Żyroskopu w modelu samolotu Gyro i modellen av flyet fly Gyro im Modell des Flugzeug Giroszkóp a modell repülőgép Giro dalam model pesawat Gyro in het model van het vliegtuig vliegtuigen Gyro dans le modèle d'avion d'aéronefs Gyro mallin lentokoneen ilma Gyro i modellen af flyvemaskine fly الدوران في نموذج من طائرة طائرة Gyro בדגם של מטוס מטוסים