Použitie gýr v modeloch lietadiel - 2.časť

Posmelení priaznivým účinkom gýr na letové vlastnosti vetroňa Harmony, zkrsla nám v hlavách pomerne odvážna myšlienka:

Inštalovať gyrá aj do dúchadlových (EDF) modelov s Delta krídlom.

autor: Janko O.

 

 

Priznávame sa: bola to výzva "dotknúť" sa niečoho neprebádaného, pretože sme (vtedy - pred dvomi rokmi) ani na internete nenašli zmienku o tom, že by sa niekto pokúšal o takéto "zverstvo".

Podobne ako v prípade Easy Stara, aj tu sme siahli po niečom osvedčenom a spoľahlivom: Prvým našim modelom s Delta krídlom, ktorý mal byť ovenčený prívlastkom "Gyrami stabilizovaný" sa stal  Fantom  od firmy Ripmax. Tento mimoriadne vďačný a všestranný model môže dosahovať vysoké rýchlosti (bližšie v článku: Výsledky merania rýchlosti modelov), ale dokáže aj celkom dobre plachtiť bez motora.

Modely s Delta krídlom nemajú samostatné krídielká a výškovku, ale majú tzv. Elevony, ktoré pri súhlasnom pohybe (napr. hore) fungujú ako výškovka (stúpanie) a pri nesúhlasnom pohybe (napr. ľavý dole a pravý hore) fungujú ako krídielká (náklon doprava a zatáčanie).

Bolo zrejmé, že na ovládanie Elevonov bude nutné použiť gyrá s úplne rovnakými vlastnosťami, ktoré budú mať aj rovnako nastavenú citlivosť (účinnosť).  Vzhľadom na to, že sme mali gýr len niekoľko, výber bol obmedzený a nakoniec sme vybrali dve, o ktorých sme sami seba presvedčili, že sú snáď rovnaké .

Na rad prišli úvahy o ich správnom umiestnení - orientácii. Všetko sa dialo zatiaľ len v teoretickej rovine a s odstupom času musíme uznať, že to bolá dobrá logická rozcvička na "tú guľu medzi ušami". Keď sme dospeli k záveru, že "takto by to malo fungovať", inštalovali sme gyrá do Fantoma pomocou suchých zipsov (pre prípad, že by to tak nefungovalo a bolo by treba polohu zmeniť). Navyše suchý zips celkom dobre tlmí mierne otrasy a chvenie od motora.

Gyrá navzájom zvierajú uhol 90 stupňov, pričom každé gyro zviera s osou modelu uhol 45 stupňov. Ich orientácia musí byť taká, že pri sklonení nosu modelu smerom dole, musia obidve gyrá zaúčinkovať tak, aby elevony išli súhlasne hore a pri bočnom naklonení modelu, keď ľavá polovica Delta krídla ide dole a pravá hore, musia gyrá zaúčinkovať tak, aby elevony išli nesúhlasne - ľavý dole a pravý hore. Ale načo sa siahodlho rozpisovať, obrázok povie viac, navyše je táto problematika podrobne a ilustratívne popísaná v článku: Ako umiestniť gyrá v modeli lietadla? .

(Model na obrázku je otočený tak, že špica modelu - predok smeruje doprava a chvôst lietadla doľava - pozn. mior)

Vývody riadenia účinosti obidvoch gýr sme zlúčili do jediného vývodu, ktorý sme zapojili do prijímača, do voľného kanálu. Tento kanál sme na vysielači ovládali prepínačom (vypínačom), kde v jednej polohe boli impulzy krátke (1000 mikrosekúnd), čo znamenalo, že gyrá neúčinkujú a v druhej polohe boli impulzy dlhšie, čo znamenalo, že gyrá účinkujú. Nastavovaním dĺžky impulzu (programovo)  bolo možné meniť účinnosť gýr. Ako správne zapojiť gyrá v modeli je popísané v článku: Ako pripojiť a nastaviť gyro v lietadle? .

V modeloch klasického usporiadania, kde je samostatné gyro na výškovku a ďalšie na krídielká, by bolo možné vývody riadenia účinnosti gýr zapojiť do dvoch samostatných kanálových výstupov a gyrá zapínať a vypínať jednotlivo, ale (zatiaľ) sme v tom nevideli žiadny zvláštny prínos.

Výsledok letových skúšok bol rovnaký ako s Easy Starom - nadšenie. Evidentne stabilnejší a vetru odolnejší model priam zvádzal k supernízkym preletom, hraničiacim so štýlom "Touch and Go". Loopingy neboli vajcovité, ale pekne kruhové. Každý úspešný akrobatický obrat inšpiroval a posmeloval psychiku k ďalšiemu experimentovaniu.

(Model na obrázku je otočený tak, že špica modelu - predok smeruje doprava a chvôst lietadla doľava - pozn. mior)

Až jedného dňa sme v snahe ďalšieho vylepšovania "protiveternej" stability nastavili gyrám asi príliš veľký zisk (účinnosť).

Hodil som (Janko O.) Fantoma, nabral dosť veľkú rýchlosť (pre tento model to naozaj nie je žiadny problém), ale asi nie dosť veľkú výšku a ako vždy, "elegantným stihačkovým obratom" som hodlal model otočiť k sebe. "Elegantný stihačkový obrat" znamená: polvýkrut (model hore bruchom)  a pritiahnutá výškovka spôsobí polkruh zhora smerom dole tak, že model sa ocitne opäť v normálnej polohe, ale v menšej výške.

Ako sme už v 1. časti spomínali,  gyrá pôsobia ako záporná spätná väzba, čiže znižujú efektívnu účinnosť (výchylky) ovládacích plôch, v tomto prípade elevonov (dynamicky - len počas letu, v kľude je všetko normálne). A keďže sme účinnosť gýr zvýšili, účinnosť ovládacích plôch sa znížila. S pákou výškovky naplno pritiahnutou som do poslednej chvíle dúfal, že to vyberiem. Skrátka a jednoducho: ten polkruh som nevybral a v plnej rýchlosti Fantoma zapichol do ďateliny.

Zúril som, nadával sám na seba, ba priznám sa, že ačkoľvek som chlap už v nejakých rokoch, slzy som mal na krajíčku. "Prečo tí najlepší vždy takto dopadnú" vzýval som do neba, samozrejme mysliac Fantoma, nie seba .

Bolo jasné, že haváriu som zapríčinil ja, tým, že som nastavil príliš veľkú účinnosť gýr a bolo jasné, že s tým bude treba niečo robiť. A takto  nenápadne,  z "nešťastia" sa zrodil nový nápad: "Dynamické riadenie gýr". Ale o tom až v ďalšom článku.
 
 

Súvisiace články: 

Použitie gýr v modeloch lietadiel - 1.časť

Dynamické riadenie gýr v modeloch lietadiel

Ako funguje Piezo-Gyro? 

Nastavenie účinnosti gyra - trimrom alebo diaľkovo?

Ako pripojiť a nastaviť gyro v lietadle?

Ako umiestniť gyrá v modeli lietadla?

 

 

 

Gyro in the model of aircraft airplane Gyro nel modello di aereo  Gyro i modellen av flygplan  Gyro en el modelo de avión aviones Gyro в модели самолет  Gyro no modelo de avião aeronave Żyroskopu w modelu samolotu  Gyro i modellen av flyet fly Gyro im Modell des Flugzeug Giroszkóp a modell repülőgép Giro dalam model pesawat Gyro in het model van het vliegtuig vliegtuigen Gyro dans le modèle d'avion d'aéronefs Gyro mallin lentokoneen ilma Gyro i modellen af flyvemaskine fly الدوران في نموذج من طائرة طائرة Gyro בדגם של מטוס מטוסים


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 29. 1. 2012, 17:59 | Prečítané: 9189x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 5
dobry clanok, myslis ze do Mirage by mohli ist? Pomohlo by mi to. Inac, ako vzdy jedna otazka, mozno blba. Ako s trimami? Priklad, mas nevytrimovane kridelka, ktore by si normalne musel za letu trimom potlacit dolava, alebo doprava. Skoriguje gyro toto za teba? Tym myslim, ze mozes nechat trimy napokoji? Inac na zdravie, sukam do seba prvy fernet
Odpoveď | 2010-04-09 20:42:41
.:. Janko
Ahoj Googie,
samozrejme, že do Mirage môžeš dať gyrá. Ja ich do môjho Mirage určite dám, práve na tom pracujem. Gyrá nemajú na trimy žiadny vplyv, budú fungovať rovnako, akoby tam ani gyrá neboli.
Gyrá reagujú len na pohyb, konkrétne otáčanie okolo jeho osi. A keďže je gyro pevne spojené s modelom, bude reagovať na pohyby modelu. Keď je model bez pohybu, javí sa akoby gyrá nemal. Vtedy signál z prijímača prechádza gyrom do serva bez zmeny. Pri pohybe modelu (nemyslím doprednom, ale zatáčanie horizontálne alebo vertikálne, čiže sa model nepohybuje po priamke) gyro koriguje výstupný signál tak, aby servo pohlo ovládacou plochou tak, aby sa model snažil robiť opačný pohyb, ako ten, čo to zapríčinil. Gyro nie je autopilot (ani Co-Pilot), je to stabilizátor polohy.
Odpoveď | 2010-04-09 22:15:19
.:. ESA
zdravim, v prvom rade musim pochvalit skvele stranky s kvalitnym materialom na čitanie a rychlou aktualizaciou :))
teraz k veci, nešlo by na vasom vysielači nastavit jeden letový mód na to, aby sa gyro vyplo ? čiže nebude gyrovať ? gyro mam len na vrtulniku, takže v lietadle to asi bude tak že citlivost 0 gyro vypne, čiže gyro negyruje. v krizovych momentoch by ste gyra vypli a vratili sa do riadneho riadenia...
ma to zmysel ?
Odpoveď | 2010-04-10 20:30:29
.:. Janko
Ahoj ESA.
Ano, dá sa to tak a dokonca to tak bežne robím. Aj v tých článkoch je popisované, že najprv som štartoval s gyrami s nulovou citlivosťou, čiže "negyrovali" a vo výške som gyrám nastavil nejakú rozumnú hodnotu citlivosti - účinnosti, čiže potom ož "gyrovali". (Ten výraz sa mi zapáčil.)
To vypínanie gýr mám na vysielači cez nejaký vypínač, že keby dačo, aby sa dali rýchlo vypnúť.
Zmysel to má.
Odpoveď | 2010-04-10 20:39:21
.:. Janko O
Kolegovi - modelárovi Palimu z BB som na počiatočné nastavenie gýr napísal nasledovný postup. Možno sa hodí aj ostatným:

- účinnosť gýr nastav trimríkom na asi 70%.

- vývody nastavenia účinnosti gyra (tie samostatné drôtiky) priveď do niektorého vyššieho nepoužívaného kanála (napr. 5, 6 atď). Ak máš v modeli viac gýr, spoj tieto vývody dokopy, tak aby všetky viedli do toho jedného kanála.

- Ten kanál (môže byť neskôr ovládaný potenciometrom, ale zozačiatku je lepšie prepínačom) ti bude ovládať účinnosť gyra (gýr). Krátky impulz (1000 us) znamená, že gyrá neúčinkujú, dlhý impulz (2000 us) znamená, že účinnosť gyra je daná tým trimríkom.

- Zo začiatku zásadne štartuj s gyrami s nulovou účinnosťou - ten prepínač toho spomínaného kanálu nech je v polohe - krátky impulz. Keď budeš vo výške, prepni ten prepínač - tým zapneš účinnosť gýr a skúšaj, čo to robí s modelom. Ak sú gyrá orientované správne, bude sa ti zdať, že akoby si modelu snížil výchylky. Ak sú orientované nesprávne, tak reakcie modelu na kormidlá budú šialene obrovské. Vtedy by si asi s modelom aj havaroval, ale na to je tamten prepínač, aby si gyrá "vypol" a na to je potrebná aj tá výška. V dvoch metroch to isto neskúšaj. Jedine, že by si chcel,aby som o tebe napísal článok, rovnaký ako o Jožkovej Čechii.

- Keď overíš správnu funkciu gýr, môžeš to postupnje "vylaďovať", teda meniť účinnosť gýr tým trimríkom alebo lepšie tak, že ten prídavný kanál nebude ovládaný prepínačom ale potenciometrom. V tom prípade to ladíš za letu a nemusíš kvôli každej zmene pristáť.

- Keď budeš mať nastavenú tú (pre teba) optimálnu hodnotu, tak zistíš, že si môžeš dovoliť veci, na ktoré si dovtedy aninepomýšľal.

- Len upozorňujem, že činnosť gýr, čoby elektromechanická spätná väzba, znižuje účinnosť kormidiel a tak po "vyladení" bude dobré ich nastaviť väčšie.

- Ale tú možnosť, vypnúť ich v potrebnom prípade, by som ponechal.
Odpoveď | 2011-05-10 09:36:19
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 30561.42 kb