Tento článok bol napísaný 14.4.2010:
..............................................
Od našeho experimentovania s On-Line meraním rýchlosti pomocou Pitotovej trubice už uplynuli skoro dva mesiace a k realizácii som sa stále nedostal.
Ale tento víkend je pre Fantoma od Ripmaxu Víkend s veľkým "V".
Montáž Pitotovej trubice je realitou.
A nie len to.
autor: Janko O.
Vzhľadom na stále sa zvyšujúce vonkajšie teploty a blížiace sa obdobie lietania s modelmi, prekonal som svoju vrodenú lenivosť a konečne vybavil Fantoma Pitotovou trubicou. Musím priznať, že kamaráti majú pravdu, keď hovoria: "Lietať nechodíš, ani pozrieť sa neprídeš, keď lietajú iní, stále len sedíš za počítačom a píšeš články." Nebral som to príliš vážne až do chvíle, kým niečo v tomto duchu nepovedal človek, ktorého názor si veľmi vážim - Mirko Čamaj. Ako výhovorku, prečo nechodím lietať, som použil tvrdenie, že robím meranie rýchlosti Pitotovou trubicou. Pravda to bola len zčasti, pretože okrem úporného premýšľania, ako to konkrétne urobiť, som vlastne ani "krížom steblá slamy nepreložil".
Ale teraz môžem smelo povedať: Je to hotové! Zvláštne je to, ako často sa stáva (aspoň mne určite), že veci sa napokon vyvíjajú úplne inak, než ako si človek na za čiatku myslí. Pôvodne som mal obavy z mechanickej podoby, a o tvorbe potrebného softvéru som predpokladal, že to bude "malina". Óóój, veľký omyl. Nakoniec sa ukázalo, že práve mechanická časť je tá bezproblémová a pomerne chutná "malina", ale naopak softvér mi vyhnal nejednu kropaj potu na čelo. Treba doplniť, že sa vlastne jedná o softvéry (programy riadiace činnosť mikrokontrolérov) dva: jeden vo vysielacej časti a druhý v prijímacej časti telemetrie.
Mechanické práce zahrnovali: - pripojenie vývodov a konektora k senzoru tlaku MPXV5004 od firmy Freescale, na ktorý som zospodu nalepil suchý zips (a samozrejme protikus v trupe modelu), - vyvŕtanie otvoru v špici Fantoma a natiahnutie prívodu tlaku (obyčajná bužírka vhodného priemeru) a jeho prilepenie do otvoru v trupe, - príprava samotnej Pitotovej trubice. Tu mi padla do oka "slámka" na pitie džúsiku, ktorá okrem toho správneho priemeru bola na jednom konci ešte aj vhodne zo šikma zrezaná. To bolo všetko. Veď hovorím: "malina".
Potom malo prísť to jednoduché, krásne a bezproblémové: úprava oboch programov pre mikrokontroléry vo vysielacej aj prijímacej časti telemetrie. No, nebudem to napínať ani zbytočne dramatizovať, ale k jednoduchosti, kráse a bezproblémovosti to malo ďaleko. Len naznačím: doplnenie a zmena programu vo vysielacej časti musí byť urobená tak, aby bola "zrozumiteľná" pre doplnený a zmenený program v prijímacej časti.
Skrátka, zabralo mi to takmer dva celé dni a nie som si istý, či sa mi o tom v noci aj nesnívalo. Ale zdá sa, že by to mohlo fungovať, pretože praktické správanie sa tohoto merania rýchlosti Pitotovou trubicou sa zhoduje s teoretickými podkladmi a výpočtami. Asi ste spozorneli pri slovnom spojení "mohlo by to fungovať", pretože praktické letové skúšky na týchto dvoch (Pitotovu trubicu a Fantoma) ešte len čakajú.
Súvisiace články:
Meranie rýchlosti modelu jednoducho !