CanadAir CL-84: prvý krát vo vzduchu

CanadAir CL-84 už je niekoľko dlhých dní kompletne pripravený, ale stále neokúsil ten slastný pocit: nie stáť na vlastných nohách (či vlastne kolesách), ale visieť na vlastných vrtuliach.

Až inšpirovaný chlapcami z Bohdanovho webu som si povedal: pre prvé pojazdové a „vznášacie“ skúšky by taká telocvičňa nebola márna.

A tak som aj urobil.

autor: Janko O.

video: Miňo O.

 

Chlapci z Bohdanovho webu si chodia do telocvične zalietať. Nám by stačilo, absolvovať pojazdové skúšky a hlavne skúšky vznášania (sa). Mne je blízka telocvičňa na Murgaške, takže jediným problémom bolo nájsť voľný termín. A keďže sa blížia Vianoce, tak som vedel, že posledný školský deň roku 2015 (utorok 22.12.2015) majú študenti na Murgaške v školskom rozhlase počas 1., 2. a 3. hodiny vianočnú reláciu. Čiže aj tí, čo by mali mať normálne „telesnú“, sú vtedy v triedach a telocvičňa je prázdna. A to je chvíľa pre mňa.

Deň pred tým (v pondelok) som si to išiel „vybaviť“. Cez veľkú prestávku som sa zastavil v škole – konkrétne v klubovni, kde sa na kávičku zastavia učitelia vrátane pána riaditeľa. A tak som pekne „za horúca“ vytiahol moju prosbu na pána riaditeľa a keďže je pán riaditeľ tiež modelár , tak samozrejme súhlasil. Mal len jedinú podmienku: mám ho potom zavolať, že to chce tiež vidieť.

A tak som deň predtým všetko dôkladne skontroloval: samotný model, nastavenie vysielača, telemetriu, letové osvetlenie a realizoval som „prednabitie“ pohonných batérií. Skrátka, čo sa modelárstva týka, s Miroslavom sa striktne držíme ľudovej múdrosti: „Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku“. Jednoducho povedané, dôkladná príprava je veľmi dôležitá a spravidla trvá oveľa dlhšie ako samotné lietanie, či testovanie - ako v tomto prípade. Nie nadarmo (nie len) Winston Churchil tvrdil: „Victory loves preparation“.

V utorok ráno som „dolial“ LiPolky doplna, naložil model, vysielač a nejaké nástroje do auta a „hor sa“ na Murgašku. Medzitým mi volal Milan (náš najstarší brat), že pôjde zaviesť manželku do Tesca a kým ona bude ľahko míňať ťažko zarobené peniaze, Milan príde za mnou na Murgašku. Fajn, to sa mi hodilo: viac očí viac vidí, viac hláv viac vie.

Najprv sme realizovali to jednoduchšie: pojazdové skúšky. Asi sedemkrát som odpojil tiahlo riadenia predného kolesa a pootočil „vidličku“ (tie staré plastové Modelácke mám stále najradšej), pokiaľ som nastavil, že model išiel po palubovke úplne rovno. Ak si hovoríte, že čo je na tom také zložité, robiť to na sedem pokusov, tak asi tušíte, že som to „naťahoval“ zámerne. Akosi podvedome som sa snažil oddialiť ten okamih pravdy – skúšku vznášania. Krátko povedané: lepilo mi . Nikdy som neriadil model vrtuľníka, nikdy som neriadil nejaký multikoptér.

Tesne predtým som si v hlave znovu ujasnil spôsob ovládania CL-84-ky v režime „krídla – vertikal“ a tiež (pre krídlaté modely) pomerne nezvyklé zásady, ako že „ak je vo výške nejaký problém, tak v žiadnom prípade nesťahovať plyn“. Neskôr – na základe novo získaných skúseností, som k tomu pridal ďalšiu poučku: „Ak model stráca výšku, nepomáha potiahnuť výškovku.“ Vtedy klesajúca CL-84-ka začne akurát tak cúvať.

Takže: zhlboka som sa nadýchol, pomaly vydýchol a začal pozvoľna pridávať plyn. Najprv sa okrem „prievanu“ nič nedialo. Potom sa mierne nadvihla pravá podvozková noha. Keď sa po dorovnaní a ďalšom pridaní plynu nadvihla aj druhá podvozková noha, model začal na prednej podvozkovej nohe „tancovať“. Neviem, čo to je za tanec, ale chvíľu sa sunul doprava, keď som „zakontroval“, tak zase mierne doľava. Hoci som mal malé výchylky, tak kniplom som pohyboval o zlomky milimetra. To isté som neskôr zatancoval aj dopredu a dozadu.

Milan mi správne radil, že vo väčšej výške bude model stabilnejší, ale tento prízemný tanec ma naučil naozaj veľmi jemným pohybom knipla. Na mojom vysielači Turnigy i10 nemám na plyne „raptačku“ - zúbky či ako sa to volá. Plyn ide síce ťažšie ale hladko. Tu sa to veľmi hodilo, lebo ovládanie plynu muselo byť ešte jemnejšie ako ovládanie knipla nakláňania. Nastavovanie plynu po zúbkoch by isto nestačilo.

Keď už som ako-tak dokázal model udržať na jednom kolese alebo v dvoj-centimetrovej výške bez tancovania, odvážil som sa „vystúpať“ asi do výšky očí. Tu už bol model očividne kľudnejší, pretože prúdenie vzduchu pod modelom bolo rovnomernejšie. Občas som „mrkol“ na telemetriu, pretože ma náramne zaujímal prúdový odber. Teoretickými výpočtami sme došli k hodnote okolo 25 Ampérov:

  • hmotnosť modelu je necelých 1900 gramov.

  • pri koeficiente účinnosti vrtuľového pohonu, ktorý sme empiricky stanovili na hodnotu cca 5 gramov ťahu na Watt spotreby, vychádza príkon 380 Wattov.

  • Pri napätí 4-článkovej LiPolky okolo 15 Voltov, vychádza odber na asi 25 Ampérov

Keď sa model vznášal a Lipolka bola čerstvá, telemetria ukazovala okolo 22 Ampérov. Keď už bola LiPolka vyšťavená, prúd bol vyše 24 Ampérov. Z toho nám vyšlo, že CL-84 má koeficient účinnosti pohonu málinko nad 5g/W.

Posledné utorňajšie štarty som už robil trochu razantnejšie s pohľadom na telemetriu: plyn som pridával rýchlejšie, pokiaľ odber nebol 20 Ampérov. Potom už som pozeral na model a vedel som, že knipel plynu je už len desatinky milimetra od odlepenia sa od zeme.

Milanova prítomnosť bola okrem vecných rád prínosom aj v tom, že po výmene prvej pohonnej batérie vytiahol svoj mobil a natočil nasledujúce skoro dvojminútové video. Je na ňom ešte len druhý pokus o vznášanie sa, takže je poznačené mojou nesmelosťou (či strachom), ale aspoň si vychutnáte ten tanec.

V telocvični sme úmyselne nezapli svetlá, takže môžete vidieť mäkké rozsvietenie: postupné narastanie intenzity jasu osvetlenia CL-84-ky. Škoda, že Milan vypol nakrúcanie skôr, ako na konci svetlá aj mäkko zhasnú.

Odkaz na video Skúška CL-84.

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 23. 12. 2015, 12:29 | Prečítané: 1239x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 4
Však sa to správa presne tak ako DRON. Veľký.:-)
Odpoveď | 2015-12-23 20:55:49
S ovládateľnosťou spokojný ? Stabilizácia bola zapnutá ? Osvetlenie dostatočné ? Ale som rád, že som ho už videl letieť.
Odpoveď | 2015-12-23 21:16:26
.:. Stano O.
a ja som sa bal lietat v telocvicni s 350g modelom, Janko nema problem ani s 5x tazsim. a to som tiez visel :)
Odpoveď | 2015-12-23 22:52:19 | Príspevok upravený: 2015-12-24 08:28:01
.:. J O.
Áno chlapi, zrejme sa to naozaj správa ako dron (čo len teoretizujem, lebo drona som nikdy neriadil).
Stabilizácia bola samozrejme zapnutá, lebo s vypnutou by som to asi neustál.
S ovladateľnosťou som spokojný, ale musím ešte veľa trénovať ;-) .
Je to úplne úplne iné ako krídlaté lietadlo.
Odpoveď | 2015-12-24 08:22:59 | Príspevok upravený: 2015-12-24 08:29:17
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28169.24 kb