Vianoce sú tu a s nimi aj môj (sám-sebe-daný) darček v podobe stavebnice modelu lietadla L-410 od českej firmy Kor-Model.
Dnes sa pozrieme na spôsob dopravy balíka a na samotnú stavebnicu a jej obsah.
autor: mior
Tak ako firma Kor-Model avizovala v ímejloch, stavebnica bola vypravená a dorazila tak, ako som očakával. Pôvodne som zamýšľal, že si vyberiem zaslanie balíka ako dobierku na poštu do prihraničnej obce Květná (tak, ako už mnohokrát u predajcov, ktorí neposkytujú zasielanie na Slovensko), ale nakoniec som zvolil spôsob dopravy na Slovensko cestou Českej pošty, čo sa ukázalo ako dobrá voľba. Musím totiž pochváliť, že odosielateľ uviedol na balík aj moje telefónne číslo a Slovenská pošta mi zaslala SMS s tým, kedy asi bude balík doručený. Tesne pred doručením ma ešte kontaktoval doručovateľ a dohodli sme sa, že balík preberie moja dcéra Katka, ktorá bola zrovna doma. Vidím, že Slovenská pošta sa týmto snaží priblížiť k službám iných neštátnych prepravcov, u ktorých som zvyknutý, že mi balík doručia doslova a do písmena do rúk – teda tam, kde sa práve nachádzam, či už som v práci, doma alebo inde.
Balík ma teda čakal doma, dcérka bola prekvapená, že taká veľká krabica je veľmi ľahká. Ona dovtedy nevedela, že EPP výrezy sú síce rozmerné, ale ľahké...
Z balíku trčal bowden tiahla a tak som mal obavy, či sa prepravou nevytratilo toho viac. Hodilo by sa, aby Kor-Model obalil aj hrany krabice, nielen spoje. Našťastie, v krabici sa nachádzalo všetko to, čo tam malo byť. Nedočkavý som všetko z krabice povyberal, riadne poobzeral a začal ukladať naspäť do balíka. Na moje prekvapenie sa mi to ani na x-tý pokus nepodarilo uložiť tak, aby sa dala krabica zavrieť (obr.č.2), čím skladám hold tomu, kto to vo firme pred odoslaním balíka dobre urobil. Nevadí, pootvorenú krabicu som odložil do „úložiska“, kde čaká na ďalšie spracovanie.
Treba povedať, že táto stavebnica nie je určená začiatočníkom. Nemyslím tým začiatočníkom – pilotom (to posúdime až po prvých letoch...), ale začiatočníkom – stavačom. A myslím, že to ani nebolo cieľom výrobcu, aby takúto stavebnicu dostal do ruky ten, čo nemá žiadne skúsenosti s lepením, rezaním, tvarovaním a úpravou hlavného materiálu EPP, príslušných komponentov, inštaláciou motorov a elektroniky a s jej nastavením. Povedzme si rovno, že priskrutkovanie krídiel k trupu a prilepenie výškovky pomocou lepiacej pásky – tak ako to býva zvykom v typických setoch - nemožno považovať za dostatočnú prípravu na stavebnicu tohto typu.
Keď som sa po 25 ročnej prestávke vrátil k modelárstvu (pozri Ako som objavil penu), tak prvým mojím modelom bol legendárny model EasyStar od Multiplexu z Elaporu (variant EPP). Nemecká dôslednosť zaručila, že sa model nielen dobre staval (skôr skladal), ale aj dobre lietal. Pri stavbe som sa toho veľa naučil, čo som neskôr zúžitkoval pri iných modeloch. Nie nadarmo hovorieva náš modelársky kolega Dušan S., že „Multiplex – to je stávka na istotu!“. A preto som sa neskôr venoval ďalším multiplexáckym modelom z EPP (MiniMag, EasyGlider, TwinStar, Cularis, Solius, Xeno...). „Penu“ mám teda rád a keď som si neskôr zakúpil iné penové modely od iných (ázijských) výrobcov, ktoré sa síce tvárili ako „ready-to-fly“, bolo nutné mnohokrát domyslieť, vyrezať, dobrúsiť, upevniť to, čo výrobca a konštruktér neurobil, aby model ako tak vyzeral a uspokojivo lietal. Neskôr sa mi tento druh tvorivej činnosti zapáčil natoľko, že som zámerne vyhľadával stavebnice tohto typu.
Preto, keď som zbadal stavebnicu modelu L-410, zakúpil som ju, pretože predpokladám, že je rovno šitá pre mňa, aby som sa zase mohol vyblázniť v kreativite (čeština má omnoho krajšie slovo „vyřádit“) a naplní moje predstavy.
Stavebnica je vyrobená z EPP metódou CNC frézovania. Preto ten, kto očakáva perfekte hladký povrch multiplexového typu, ktorý je odstreknutý do formy, bude sklamaný.
My, čo už máme určité skúsenosti s úpravami povrchu modelov sa však neľakáme – ba naopak tešíme. CNC metóda na rozdiel od rezania odporovým drôtom dovoľuje vytvoriť rôzne priehlbne okienok a dverí.
V stavebnici sa nachádzajú aj pláty sklotextitu z predvyrezanými pákami kormidiel, motorovými prepážkami a inými doplnkami, ktoré podstatne zrýchľujú samotnú stavbu modelu.
Predsa len – vyrezať tieto diely by mne trvalo v domácich podmienkach veľmi dlho a nikdy by som nedosiahol tú presnosť a kvalitu. Stavebnica obsahuje aj veľmi dôležité časti ako sú rôzne trubky a spojky krídiel.
Potešil ma aj malý, zato bohatý sáčok s podvozkovými kolesami, rôznymi potrebnými skrutkami a matičkami vrátane zaťahovacieho hlavného podvozku a prednej riadenej nohy.
Návod ku stavbe – dostupný na webových stránkach výrobcu je spracovaný veľmi solídne a má 23 strán. Na rozdiel od čínskych setov (a bohužiaľ aj iných európskych výrobcov) obsahuje dostatok obrázkov a popis, ktorý priemerne skúseného modelára upozorňuje na niektoré úskalia a postupnosti.
Musím pochváliť elektronickú podobu návodu ku stavbe – využil som ju už niekoľkokrát. Ako klasicky – návod mám rád v papierovej podobe. To preto, aby som si ho mohol v kľude a s kávičkou v ruke pokojne poprečitovať. Ale stalo sa mi, že som z papierovej podoby nedokázal na obrázku „vyčítať“ niektoré konštrukčné problémy. Vtedy som sa pozrel do PDF súboru návodu, konkrétny obrázok niekoľkonásobne zväčšil (ďakujem, že sú vo veľmi slušnej kvalite!) a problém si ujasnil.
Ako samotná stavebnica, tak aj návod – cez bohatosť obrázkov a textu – je koncipovaný pre skúsenejšieho modelára.
Ale aby sme neodradili ani úplných začiatočníkov, tak možno povedať, že pod serióznym vedením skúseného modelára – stavača dokážu postaviť aj takýto typ stavebnice.
Nabudúce sa pustíme do stavby.