Milanov cvičný Jet (EDF)

Pôvodne som chcel napísať „Milanov prvý Jet“, ale to by nebola pravda, pretože v skutočnosti je to Milanov už tretí Jet.

Ale prvý by bol v tom, že s ním Milan konečne aj poletí.

Pretože Milanov naozaj prvý Jet: L-39 Albatros skončil neslávne (bez toho, že by s ním Milan vôbec letel).

A Milanov druhý Jet: Viper Jet, síce už letel (pilot Roman M.), ale Milan uznal (a za to si vyslúžil moju pochvalu), že by si zaslúžil akéhosi jednoduchšieho „predskokana“. A tým je práve Sport Jet 70mm z HobbyKingu.

autor: Janko O.

 

Celé sa to začalo pomerne nevinne (povedzme si rovno, že vlastne všetky takéto veci začínajú zdanlivo nevinne ):

Milan mi zavolal, že mi prinesie „futabský“ prijímač. Že ho ide kúpiť a že mi ho prinesie. Keďže ja Futabu nepoužívam, tak bolo jasné, že to asi nebude „predčasný“ Ježiško. A tak som pred manželkou utrúsil: „Myslím, že Milan neprinesie len futabský prijímač. On stopro donesie aj nejaký model. Zas niečo kúpil. A do toho potrebuje nainštalovať ten prijímač.“

Aj tak bolo. Druhý deň Milan opäť zavolal, že nech ho vyzerám a čakám pred vchodom. Mal som strašnú túžbu podpichnúť: „Veď hádam jeden prijímač nebudeme niesť dvaja?“ Ale Milan vyzeral unavený z práce a tak som radšej nerýpal.

A tak sme okrem novučičkého prijímača preniesli aj model: na model-bazári kúpený kompletne osadený (a k letu takmer pripravený) Sport Jet 70mm. Keďže „cestoval“ z Prešova, tak z prepravných dôvodov bol rozložený: krídla zvlášť, kompletný trup zvlášť. A ešte k tomu Milan dostal dve pohonné batérie: Zippy 4S/2650mAh/40C (údajne majú „nabehané“ 10 cyklov). A Milan priniesol aj svoj vysielač (7-kanálovú Futabu), aby som mu ten model do neho kompletne „napípal“.

Ani som sa nevzpieral. Vlastne som sa potešil, pretože práve som už niekoľko dní robil na svojich modelárskych veciach a už mi to programovanie začínalo liezť na nervy, takže niečo „kabelážno-konštrukčné“ bolo príjemným rozptýlením. Milan sa v mojej izbe slastne usadil do môjho nového („ušatého“) kresla, ocenil jeho pohodlnosť, moja manželka mu urobila ovocný čaj a priložila nejaké „šutemíny“ (koláčiky) a začali sme debatovať. Téma bola samozrejme modelárska. Milanovi to všetko evidentne padlo vhod, únava z jeho tváre postupne mizla.

A potom to prišlo: Milan prezradil, že pôvodný majiteľ modelu mu odporučil vybaviť ho stabilizačným systémom. Vtedy som si opäť pripomenul neotrasiteľnosť príslovia, že „Doma nikto nie je prorokom“. Keď sme (Miroslav aj ja - jeho bratia) Milanovi x-krát hovorili, že do jeho modelov by sa mu zišla stabilizačná jednotka, nedbal. Ale keď mu niekto cudzí, ktorého ani nikdy nevidel, len s ním telefonoval, RAZ povedal, že do tohto modelu by bolo dobré založiť stabilizačnú jednotku, naraz bolo všetko jasné: (príkaz pre mňa) „Do tohto modelu mi namontuješ letový stabilizátor!“ Vtedy som si pomyslel: „Škoda, že sa takýto Prešovčan neobjavil niekedy pred štyrmi rokmi, Milan mohol mať letové stabilizátory vo svojich modeloch už dávno.“

 


 

Tak sa teda poďte pozrieť, čo som Milanovi s tým jeho modelom dorobil:

Keďže sa výrobca modelu netrápil s tým, kam umiestniť RC prijímač, nebodaj stabilizačnú jednotku, musel som sa s týmto problémom popasovať sám. A tak som za kabínou urobil niekoľko radikálnych rezov a pripravil priestor pre palubnú elektroniku tak, aby letový stabilizátor mohol byť „levelovaný“.

Prepojenie RC prijímača a letového stabilizátora je urobené tak, že letový stabilizátor súčasne slúži aj ako rozvodná doska (Power Board), takže do prijímača je zapojené jediné servo: servo riadenia prednej podvozkovej nohy.

Keďže neznášam, ak kabeláž vyzerá ako vrabčie hniezdo, tak som sa snažil ju nejak „učesať“. Krátke káblové prepoje medzi prijímačom a letovým stabilizátorom „ušijem“ danému modelu väčšinou na mieru.

Káble k servám sa snažím „upratať“ tak, aby to celé bolo funkčné, prehľadné a pokiaľ možno aj vzhľadné.

Keď sa palubná elektronika a kabeláž opäť zadekluje, vyzerá to takto:

Aby boli antény RC prijímača čo najďalej od ostatnej kabeláže, „strčil“ som ich od zadu do kabíny (dúfam, že to nenarušilo až tak veľmi estetiku modelu ).

Zrejme pri preprave došlo k narušeniu geometrie modelu: zvislá chvostová plocha (smerovka) bola vykrivená na pravú stranu. Povolil som päť skrutiek jej „ukotvenia“, smerovku som primeranou silou narovnal a správnu polohu poistil sekundovým lepidlom:

Tiež som vymedzil vôle kolies podvozku. Zajtra mám v pláne skontrolovať a prípadne napraviť aj geometriu podvozku, lebo mám pocit, že pravé koleso „škúli“ (šilhá) doľava trochu viac ako je vhodné.

Po skompletovaní palubnej kabeláže som overil jej funkčnosť a „napípal“ vysielač. Trochu som zápasil s regulátorom: ten mi stále dookola vyhrával všetky svoje melódie (škoda, že nevie aj dáke koledy ). Až po zmeraní dĺžky impulzu plynu som si ťukol na čelo: „Jáááj, Futaba má plyn naopak.“ Dal som reverz 3. kanála a všetko už bolo v poriadku.

Na Open Stabilizeri (Ed_10) som nastavil primeraný a hlavne správne orientovaný gyro-efekt pre všetky tri osi.

Keď som už bol taký rozbehnutý, tak som zmeral „Céčka“ jednej z priložených pohonných LiPol batérií (druhú Milan nechal v aute). Nechal som ju deň aklimatizovať na 22,5°C (nabitá bola dosť) a pripojil na náš merač. Výsledok ma síce sklamal, ale neprekvapil: Céčka (C-rate) = 13, hoci deklarovaných je 40. LiPolka, ktorá má za sebou 10 cyklov, by mala vykazovať vyššie hodnoty . Ale na druhú stranu to potvrdzuje môj empirický „LiPolkový zákon“: „Nech je na LiPolke napísané koľkokoľvek, (skutočné) Céčka aj tak budú sotva 20“. A tak som si opäť spomenul na nášho kamaráta Jyrryho, ktorý tvrdí, že najmenšie sklamanie modelár zažije s obyčajnými modrými LiPolkami Turnigy, ktoré deklarujú Céčka s hodnotou 20.

Poobede som zavolal Milanovi, či sa nepríde pozrieť na výsledok môjho snaženia, ale s bolesťou v hlase mi oznámil, že ho tak seklo v krížoch, že ani nevie ako zíde po schodoch. A tak sme „kolaudáciu“ odložili na neurčito.


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 2. 8. 2024, 16:18 | Prečítané: 5638x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 3
Janči, daj vedieť keď pôjdete na zálet...my máme nového mustanga a 2týždne voľna....dufam, ze dovtedy zozenies reguletor s koledami :D
Odpoveď | 2015-12-18 13:38:07
.:. Miro
Super citanie, vzdy sa tesim na vase nove clanky. Mal by som otazocku ohladom toho stabilizatora, kedze som si ho tiez zadovazil. Naflesoval som ho "EDOM", ale nejako sa mi ho nedari nakofigurovat. Testoval som ho na EasyStare II, ale ked ho zapnem pocas letu tak sa mi cele lietadlo zacne hupat zlava do prava. Mohli by ste poradit, ako postupovat pri "ladeni" , nie je mi celkom jasne ako nastavit tie potenciometre na krabicke roll/pitch/yaw, teda s akou vychilkov zacat.
Dakujem!
Odpoveď | 2015-12-18 14:48:51
.:. J O.
Ahoj Miro.
Najprv je dôležité letový stabilizátor správne pozapájať:
V každom prípade zapoj všetky vstupy: teda určite vstup AUX (ten robím normálnym 3-žilovým káblikom (mínus, plus, signál)), ale aj všetky riadiace vstupy: AIL, ELE a RUD (Tie zapájam "rozvidleným" 3-žilovým káblikom. Už neťahám mínus a plus, ale len tie 3 signálové. "Rozvidlený" je preto, že vo väčšine RC súprav (okrem Graupnera a JR) je AIL(1) a ELE(2) vedľa seba, ale RUD(4) je "ob" až za plynom(3)). No a potom samozrejme pozapájať servá.

Po preflešovaní je funkcia trimrov iná, ako bola s pôvodným firmvérom. Teraz je to tak, že trimer v strede znamená, že gyro-efekt je nulový. Od stredu na jednu stranu sa gyro-efekt zväčšuje v jednom zmysle, od stredu na druhú stranu sa gyro-efekt zväčšuje v opačnom zmysle. Ktorý "zmysel" je ten správny musíš zistiť ešte na zemi tak, že signál do vstupu AUX nech je skoro 2000us (mikrosekúnd) - čiže dlhý impulz. Vtedy je Open stabilizer "naplno" v režime HOLD, v ktorom sa to lepšie zisťuje. Ak je signál AUX v neutráli (1500us), tak je stabilizácia vypnutá. Od neutrálu smerom ku kratšiemu impulzu (1500us -> 1000us) sa zväčšuje režim RATE.

Trimer ROLL pootočíš od stredu napr. doprava o necelých 90° (isto nie naplno). So zapnutým režimom HOLD nakloníš model napr. doprava. Ak krídielká na pravom krídle išli dole (a na ľavom hore), je to dobre. Ak išli naopak, tak trimrom ROLL musíš pootočiť naopak - od stredu doľava o necelých 90° (isto nie naplno).

Trimer PITCH pootočíš od stredu napr. doprava o necelých 90° (isto nie naplno). So zapnutým režimom HOLD nakloníš model napr. dopredu (špicou dole). Ak výškovka išla hore, je to dobre. Ak išla naopak, tak trimrom PITCH musíš pootočiť naopak - od stredu doľava o necelých 90° (isto nie naplno).

Trimer YAW pootočíš od stredu napr. doprava o necelých 90° (isto nie naplno). So zapnutým režimom HOLD pootočíš model (ktorý je stále vodorovne) napr. doprava. Ak smerovka išla doľava, tak je to dobre. Ak išla naopak, tak trimrom YAW musíš pootočiť naopak - od stredu doľava o necelých 90° (isto nie naplno).

Keď to máš, urobíš letovú skúšku: odštartuješ s modelom s vypnutou stabilizáciou: signál do vstupu AUX musí byť v neutráli (1500us). V bezpečnej výške postupne pridávaš stabilizáciu. Preto je dobré aspoň pre začiatok mať tento signál na potenciometri nejakého prídavného kanála (Auxiliary channel).
Od stredu smerom ku kratším impulzom zväčšuješ stabilizáciu v režime RATE, od stredu smerom k dlhším impulzom zväčšuješ stabilizáciu v režime HOLD (podľa mňa je stabilizácia RATE len stabilizáciou 3. kategórie oproti oveľa lepšej stabilizácii HOLD).
Ak postupne pridávaš stabilizáciu a model začne blbnúť, niečo nie je dobre: buď si nastavil nesprávny zmysel gyro-efektu, alebo si nastavil príliš veľkú úroveň stabilizácie a systém sa rozkmital (preto isto nedávaj trimre naplno, tu naozaj platí, že menej znamená viac). Uber príslušným trimrom.
Už som takto inštaloval viacero Open stabilizérov (Ed_10) a NIKDY nebol problém.
Daj vedieť, ako to dopadlo.
Odpoveď | 2015-12-18 18:32:57
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50712.02 kb