Naše modely, hoci väčšinou pochádzajú zo stavebníc, sú (našou zásluhou alebo skôr našou vinou) o dosť zložitejšie a komplikovanejšie (hlavne elektronicky) a teda aj pracnejšie a drahšie, ako pôvodne ich konštruktér či výrobca zamýšľal.
Hoci občas zatúžime po „inakších“ - odlišnejších modeloch, realita nás tlačí k nutnosti, radšej použiť ten istý model v iných – odlišnejších podmienkach.
Názorným príkladom je Skipper, model s prívlastkom All Terrain Airplane.
autor: Janko O.
Že je to model, ktorý môže štartovať a pristávať na vode, to sme ukázali v článku „Vodníci v Šalkovej? Áno, vodníci v Šalkovej.", ale hlavne v druhej časti článku "Náročný víkend“.
Avšak Skipper môže štartovať a pristávať aj na piesku, tráve alebo na snehu. A keďže tohtoročná zima je na sneh „prajná“, bolo rozhodnuté, že Skipper „okúsi slasti“ snehu skôr, ako slasti vody, či trávy. Či niekedy okúsi slasti piesku, nie je isté .
Aby sa kabína aj kryt stabilizačného systému dali ľahko odklopiť, vlepil som do nich plastové krídielká (to kabínové aj natrel načierno lakom na nehty), ktoré Dano F. priliehavo nazval "žraločie plutvičky".
Stavebnicu Skippera som dostal na okrúhle narodeniny od Miroslava. Stavba postupovala podobne ako stavba domu: „hrubá“ stavba bola hotová rýchlo, no najviac času zabrali inštalácie a „inžinierske siete“ (stabilizačný systém, telemetria, ...).
V prednej časti trupu je umiestnený telemetrický modul. Jeho kabeláž takmer nevidno.
30-Ampérový prúdový senzor je zospodu prilepený pod magnetickým držiakom kabíny (približne stred obrázku).
No nie len to. Na základe miroslavových skúseností s jeho Skipperom som realizoval viaceré úpravy. Keď sme v lete boli so Skipperom na vode v Šalkovej, tak sa občas stalo, že sa prehrial v (hermetickom) trupe umiestnený (a preto slabo chladený) regulátor. A tak bolo rozhodnuté, že je treba regulátor „presťahovať“:
Regulátor je vodotesný (waterproof), takže by snehu a striekajúcej vode mal hravo odolať.
Taktiež sa mi nepáčili tzv. „blimpy“ a vôbec spôsob mechanického ovládania kormidiel (krídielká, výškovka, smerovka) servami. Na krídielkách by to nebolo také jednoduché, ale na výškovku a na smerovku som radšej použil „šroubovacie vidličky“:
Nastaviteľná "vidlička" serva výškovky.
Nastaviteľná "vidlička" serva smerovky.
Neobľubujem uchytenie pohonnej batérie v modeli pomocou suchého zipsu. Navyše, po všetkých tých úpravách a elektronických „doplnkoch“ mi poloha batérie vyšla inde, ako výrobca prilepeným protikusom suchého zipsu v trupe naznačil.
Už dávnejšie som si prakticky overil, že model je zo spodu najlepšie viditeľný, keď je čo najtmavší. A tak som už od výroby nastriekané čierne pruhy doplnil širokými čiernymi samolepiacimi páskami:
Keďže som už od samého začiatku model pripravoval „na sneh“, spodok penového trupu a „podhnuté“ vinglety na koncoch krídiel som „zodolnil“ pevnou a veľmi hladkou bielou reklamnou fóliou. Tú (a aj čierne pásky) som potom k modelu „privaril“ a napol horúco-vzdušnou pištoľou.
Spodná časť vinglety (na snehu a vode slúži ako podporná lyžina) je polepená bielou reklamnou fóliou.
Vzhľadom na malé rozpätie (v porovnaní s dĺžkou trupu) Skippera, bolo hneď od začiatku jasné, že „nejaký“ stabilizačný systém tu bude nielen že oprávnený, ale vyložene nutný. To sa jasne ukázalo pred týždňom (1.2.2015), kedy Skipper na Ďateline absolvoval prvý „snežný“ let. Pri neustávajúcom nárazovom vetre model často „trepotal“ krídlami (bol priečne nestabilný). Závažia na koncoch krídiel by situáciu isto mierne zlepšili, ale zdalo sa mi, že v tomto prípade bude najlepším závažím účinný stabilizačný systém (Open stabilizer, FY-30A, AssOrx ...). Pozdĺžna aj smerová stabilita modelu bola v prijateľných medziach.
Už pri kompletácii stavebnice som hľadal vhodné miesto pre stabilizačný systém. Miesto za kabínou, na „chrbte“ (záda) modelu bolo predurčené len pre RC prijímač a je takmer v ťažisku. Ideálna poloha pre stabilizačný systém. Ale ako tam „napechovať“ prijímač FrSky D8R a ešte aj stabilizačný systém?
Vhodne vytvarovaným drôtom v pištoľovej spájkovačke som tam (v spodnej časti trupu pod otvorom) vytvoril akýsi „suterén“. Tam je RC prijímač: na špeciálnom medzipodlaží, aby bol chránený pred prípadnou vodou v trupe. Nad ním je z plastovej tabuľky vystrihnutá a na (tlmiacich) suchých zipsoch uchytená platforma pre stabilizačný systém. Keďže momentálne nemám „voľný“ AssOrx, je tam teraz - dočasne zapojená moja obľúbená FY-30A.
Stabilizačný systém FY-30A. Pod jeho bielou plastovou platformou je prijímač FrSky D8R II. To dovoľuje krátku "uhladenú" a relatívne vzhľadnú kabeláž (hoci tá je pomerne komplikovaná).
Do odnímateľného krytu som vyrezal otvor a doň zalepil priehľadný hermetický kryt (z blisteru dvojice tužkových batérií). Ten vytvára dodatočný priestor pre kabeláž (v budúcnosti použitého) AssOrxu a súčasne dovoľuje zrakom sledovať stav signalizačných LEDiek stabilizačného systému.
Dnes (nedeľa 8.2.2015) ráno bol model konečne pripravený. A keďže v dopoľudňajších hodinách tu – v Banskej Bystrici husto snežilo, Skipper to cítil, „vrtel chvostom“ (ocas) a bol celý nedočkavý. Hoci silný vietor naznačil, že dnes sa lietať nebude, tak som Skippera aspoň na záhrade, len tak „hodil“ do snehu, nech sa poteší:
Náš pes - sučka Tina nechápala, prečo toľko pozornosti venujem tomu nehybnému čudu a nie (ako obvykle) jej. A tak mi narušila dekoračný "panenský" sneh okolo modelu. Hoci sa zdá, že snehu je málo, tak pod čerstvým snehom je asi 25 cm starého - stvrdnutého, po ktorom Tina kráča.
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)