Keď sme boli v sobotu na Čerín-Čačíne lietať so 4-metrovým vetroňom DG-808S, tak som v kufri auta skrýval prekvapenie pre „starších pánov“.
Teda pre môjho staršieho brata Milana a pre nášho bratranca Ďuriho.
No, nemal by som machrovať, však som od nich len o 5 rokov mladší.
Tým prekvapením bol EasyStar NET (Nosič Experimentálnych Technológií) vybavený Stabilizačným Systémom FY-30A a podstatné je, že sa to obidvom tak páčilo, že sme boli poverení každému tú „zázračnú krabičku“ zohnať.
autor: Janko O.
Sobotňajšie
polietanie zakončené haváriou vetroňa DG-808S je popísané v
článku „Chladiť, chladiť, chladiť.“ a EasyStar NET je spomínaný v článku „Stará láska nehrdzavie“.
S mojim mladším bratom Miroslavom máme takú zásadu: že len tí najlepší môžu byť poctení tým, že ako prví budú nosičmi nových technológií. A EasyStar si to isto zaslúži.
Za účelom umiestnenia a pohodlného prístupu k „experimentálnym technológiám“ bol vnútorný priestor EasyStara upravený tak, aby bol poschodový. Na „prízemí“ je (ako v originál EasyStarovi) pohonná batéria uchytená pomocou (dvoch červených) suchých zipsov.
Nábežná hrana krídiel je chránená modrou Izolepou. Predok modelu je vpravo.
Platforma pre experimentálne technológie (tenká preglejka) je „na poschodí“, nad batériou uchytená pomocou suchých zipsov o vnútorné postranné pozdĺžne výstuhy.
Tu je model otočený, takže predok je vľavo.
Tým pádom je dobrý prístup k nastavovacím prvkom experimentálnych technológií.
Na obrázkoch je zároveň dobre zrejmé rozmiestnenie ďalších elektronických komponentov modelu.
Ako je už uvedené na začiatku, EasyStar je v tomto prípade vybavený Stabilizačným systémom FY-30A, ktorý je spomínaný v článkoch „Zisťovanie vlastností gýr – 2. časť“ a „Zisťovanie vlastností gýr – 3. časť“.
Treba zdôrazniť, že každý Stabilizačný Systém, teda aj FY-30A má svoje špecifické správanie, svoje charakteristiky, ktorým sa treba prispôsobiť a nie sa so systémom "pretláčať" o riadenie modelu. Po pár minútach (a to doslovne) však pilot pochopí vnútornú logiku systému a až potom to začne byť harmonické spolunažívanie (modelára a Stanbilizačného systému) pri riadení modelu. Dôkazom toho sú skúsenosti moje, ale aj Milanove, či Ďuriho.
Hoci v sobotu fúkal nárazový vietor, čo pre EasyStara vôbec nie sú ideálne letové podmienky, stabilizačný systém FY-30A odviedol dobrú prácu. Najskôr sa zainteresovaní rozplývali nad tým, ako stabilne model v takých podmienkach lieta (riadil som ja). Keď som vysielač zavesil na krk im a riadili oni, tak sa rozplývali nad tým, ako ľahko sa model v týchto poveternostných podmienkach so systémom FY-30A riadi.
Následne Milan, ktorý takýto model nikdy neriadil, aj v silnejúcom vetre priam učebnicovo krásne hladko pristál na pomerne úzky pruh trávy. Celé to vyvrcholilo v okamihu, keď Milan aj Ďuri takmer súčasne vyhlásili: „Toto chcem aj ja.“
Súvisiace články:
Zisťovanie vlastností gýr – 2. časť
Zisťovanie vlastností gýr – 3. časť