Chladiť, chladiť, chladiť.

Pred časom sme nie náhodou do popredia vytiahli článok s názvom „Ťažký „život“ kondenzátorov v striedavých regulátoroch“.

Nebolo to samoúčelné, ale malo to svoj jasný cieľ.

Lebo dnes vám chceme opäť pripomenúť, že namáhané a zle chladené rekuperačné kondenzátory regulátora môžu zapríčiniť haváriu modelu.

autor: Janko O.

 

 

 

Niekedy pred skoro ôsmimi rokmi (presnejšie v sobotu 4.5.2013) sme si poobede boli zalietať na letisku Čerín-Čačín.

Konkrétne ma tam telefonicky „vytiahol“ môj starší brat Milan.

S ním prišiel aj náš bratranec Ďuri, ktorého sme asi pred rokom velebili za pomoc s kauzou 2,4GHz (bližšie v článku „Dobrá správa pre modelárov!“).

Ďuri a Milan

Lietalo sa s Milanovým 4-metrovým vetroňom DG-808s, spomínaným v článku „Najskôr s motorom, potom bez“ (vtedy počas letu „stratil“ motor vďaka zlomenému pylónu). Aj teraz pilotoval, ako vždy, Roman M., asistoval mu jeho brat Braňo .

Roman M.

Všetko bolo fajn, model lietal krásne (motor neodpadol ), ale v závere tretieho, pomerne dlho trvajúceho letu, model havaroval. Nie „na ruky“, príčinou bola technická závada.

Skrátka: Roman si dlho-dlho poletoval na pol plynu, my ostatní sme sa kochali majestátnosťou letu, až naraz začal model vypúšťať dymovú stopu. Bolo to nádherné, kochali sme sa ešte viac, až do chvíle, kým nám Roman nepovedal, že on za to nemôže, že dymové efekty nie sú súčasťou exhibície . Potom dym ustal a Roman po chvíli zvolal svoje obľúbené: „Neriadim“ (rovnako ako v článku „Príčina havárie Milanovej L-39-ky (Albatros)“).

Tento veľký a nie veľmi ľahký model, našťastie miernym oblúkom, sa relatívne pomaly blížil k zemi.

Chvíľu to vyzeralo, že táto „neriadená strela“ vpáli do niektorého z našich aut. Našťastie ich o pár metrov minula a model mierne naklonený na pravé krídlo, ním štrajchol o zem a ….. Ako to dopadlo, môžete vidieť tu:

Čo teda bolo príčinou havárie (prečo bol model, hoci aj bez pohonu, neovládateľný)?

Napájanie palubnej inštalácie bolo realizované UBECom z regulátora a samostatným UBECom, ktoré boli spojené cez dvojicu Schottkyho diód. Takže OK.

Prevádzkové parametre pohonu boli počas letu snímané telemetriou. Žiadna hodnota nevykazovala nebezpečné hodnoty. Prúdový odber: v norme. Napätia článkov: v pohode. Teplota prídavného chladiča regulátora: 60 stupňov Celzia – teda OK. Avšak vo vnútri trupu sme po havárii videli rozstreknutý elektrolyt z rekuperačných kondenzátorov regulátora a prepálený mínusový vodič UBECu. Prečo?

 



Myslíme si, že sled udalostí bol pravdepodobne takýto:

Keďže predok trupu modelu je málo odvetrávaný, Roman správne pridal na regulátor pomerne veľký prídavný chladič. Jeho teplotu navyše sledoval telemetriou.

Avšak dlhým poletovaním na pol plynu sa zrejme neprehriali tranzistory regulátora, ale (nechladené) rekuperačné kondenzátory (tak ako je to spomínané v článku "Ťažký „život“ kondenzátorov v striedavých regulátoroch"). Po čase sa jeden nafúkol a druhý rovno „strelil“.

Na obrázku vidno len jeden (ten nafúknutý) kondenzátor, hoci tam pôvodne boli dva. Zvyšky toho druhého sú rozmetané po trupe modelu.

Tým sa výrazne zhoršili prúdové a napäťové pomery v obvode elektropohonu, čo malo za následok prehriatie (a zrejme aj prerazenie) spínacích tranzistorov. Teplota plošného spoja regulátora dosiahla takú hodnotu, že sa následne odletoval jeho mínusový vývod k batérii (prepojenie: batéria - regulátor). Tým pádom začal tiecť prúd cez oveľa tenšie vodiče (mínusovú vetvu) samostatného UBECu (prepojenie: batéria – UBEC – prijímač - regulátor). Jeho izolácia sa začala páliť a my na zemi sme sa opájali krásou dymovej stopy za modelom . O chvíľu sa vodič úplne prepálil. Dymová stopa zmizla, napájanie z UBECu tiež, ale Roman ešte stále model riadil. Ešte niekoľko sekúnd boli prijímač a servá napájané zo Superkapacitora (Voltage protector). Keď napätie superkapacitora pokleslo pod kritickú hodnotu, nastal neodvratný koniec.

 


Čo teda robiť? Ako tomu zabrániť?

  • Úplne najdôležitejšie je: zaistiť, aby bol v trupe modelu „prievan“. Niektorí dokonca nasmerujú chladiaci vzduch na regulátor (a jeho kondenzátory) a aj LiPol batériu.
  • Aby sa neprepálil tenký mínusový obvod UBECu, pomohol by regulátor typu OPTO.
  • Situáciu by vyriešil aj samostatný zdroj palubného napätia. Či už nejaké NiCd alebo LiFePo napriamo, alebo ďalšia LiPol cez UBEC.
  • Alebo spojenie BECu regulátora a UBECu mierne upraviť, tak ako to hodláme ukázať v niektorom nasledujúcom článku.


Keď som sa po chvíli truchlenia nad modelom nerozvážne priznal, že vždy keď sa na letisku Čerín-Čačín stretneme: Milan, Roman M. a ja (ale boli samozrejme prítomní aj ďalší modelári), tak nejaký model padne na technickú závadu, všetci na mňa upreli bodavé pohľady. Roman ešte pritvrdil vyhlásením, že desať rokov "nepadol", ale keď som nablízku ja, vždy (sa) niečo rozbije.

Na to ma jeden z prítomných chcel pokropiť svätenou vodou a hneď aj začal niečo odriekávať. Ozvali sa však hlasy, že pokropiť nepomôže, ale že ma v nej treba rovno utopiť.

Milan nesúhlasil. Že vraj toľko svätenej vody nezoženie a že po vzore stredovekých čarodejníc,bude lepšie ma upáliť .

Všetkým (okrem mňa) sa to zdal byť dobrý nápad a tak začali zbierať raždie a drevo. Keď Milan z vrecka vytiahol zapaľovač, urýchlene som sa z povzdiali rozlúčil, nasadol do auta a ťahal domov.

Nie som si istý, či ma ešte niekedy zavolajú na víkendové polietanie .


Súvisiace články: 

Ťažký „život“ kondenzátorov v striedavých regulátoroch

Najskôr s motorom, potom bez

Príčina havárie Milanovej L-39-ky (Albatros)

Dobrá správa pre modelárov!


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 9. 4. 2021, 08:04 | Prečítané: 11274x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 23
.:. Pet Sild
Ahoj,
opravdu smutný :( škoda tak pěkný větroň, určitě to bude možné opravit. Podle těch fotek byl použit nějaký externí chladič sice dobrý nápad, ale naprosto špatně aplikovaný :( nalepit chladič na originál plášť reglu a přelepit nějakou tlustou žvíkačkou je opravdu blbost. Chudák regl neměl tím pádem žádné chlazení a dusil ve vlastní šťávě se uškvařil. Pokud přidat chlazení je potřeba odříznout smršťovačku a sundat ten krycí plech a místo něho aplikovat nový kvalitnější chladič. Pod něj aplikovat dobrou teplovodivou pastu co se používá na PC a tranzistory budou podchlazené.
Odpoveď | 2013-05-05 19:46:09
.:. J O
Vďaka.
Vyzerá to tak, že v budúcej verzii to bude urobené práve takto.
Odpoveď | 2013-05-05 20:19:19
.:. Pet Sild
Jako příklad lze použít třeba tohle odkaz
nebo nejlépe odkaz tam je potřeba vymyslet fixaci páč nemá lepidlo.
Odpoveď | 2013-05-05 20:41:42
.:. Pet Sild
Ten drehej odkaz myslel tohle odkaz
Odpoveď | 2013-05-05 20:43:41
Serus Pet Sild :) opravdu blbost je zadreť do komentu taku vec - ze zuvačka. Tá, podľa Teba žuvačka, je špecialna teplovodná guma, určená práve na prenos tepla medzi modelárskym regulátorom a jeho prípadným externým chladičom.
A mal by si troška pozornejsie čítať článok.....ako Janči píše, regulátor(teda jeho tranzistory) sa uškwaril az po tom ako prdli kondíky, čiže uškwarenie tranzistorov nebola príčina, ale následok uplne iných procesov.
Sypem si popol na hlavu aj ja, mal som zabezpečiť lepšie prúdenie vzdchu vo vnutri trupu modelu-aby sa lepsie chladili rekuperačné kondíky(no ale kto predpokladal, ze prdnu kondíky-a tiez ich treba chladiť pri lietaní napol plynu. "Elektrickú analýzu toho", prečo sa to stalo vyswetluje Janči v predošlom článku). Prúd pri lietaní nikdy neprekrocil 20A(pri 60 A regulatore), teplota hlaneho chladiča s tou Tvojou žuvačkou :D neprekrocila 65 stupnov, obrem Becu v regulatore tam bol externy BEC zapojený cez zdvojenú Shotkyho diódu, obrovský chladič navyše, ...čiže niekoľkonásobné istenie ). Nešťastím bolo že sa udalosti udiali tak ako ich opísal Janči....čiže budem musieť prehodnotiť systémy zapojenia, aby sa vylúčila aj táto možnosť zlyhania. Návrhy riešenia už uviedol Janči v závere. Nuž čo už, učíme sa celý zivot....
Odpoveď | 2013-05-05 21:58:59
.:. Pet Sild
Ahoj,
svůj názor nemám důvod měnit obecně je třeba dodržet pravidlo mít co nejmenší teplotní přechod mezi chladičem a zdrojem tepla. Ta žvýkačka, ale není vhodná pro takové teploty, kterým regulátor musí odolat. Jinak ten kondenzátor je nejchladnější součástka ESC. Těžko mohl zbytek takhle shořet, teplotu v modelu vždy kontroluji teď začínám s EDF, tam se ta destička rozehřeje natolik, že není možné ani 1s udržet prst. Tedy zásada odříznout a obnažit ten chladič a nechat správně proudit vzduch v kabině no.
Odpoveď | 2013-05-06 16:21:17
.:. jackboy
Chlapi pozeram ze ste uz dost stari na to aby ste do takeho velkeho vetrona davali prijmacovky- 4m +ubec cudujem sa kto to takto navrhol ...6serv 4m a ubec !?!!Prenasat zvyky z epp modelov ...sa neoplati
SANYO CADNICA 1800 NiCD a pre tak pekny model 2x cadnicu /radsej pre istotu zalohu /Skoda modelu...pre hovadinu...
Proudový odběr serva HS-422 udává výrobce na 10mA v klidu a 280mA při pohybu při napětí 5V.
Odpoveď | 2013-05-05 21:59:51
.:. jackboy
Proudový odběr serva HS-422 udává výrobce na 10mA v klidu a 280mA při pohybu při napětí 5V. Ve skutečnosti, však podle [4] může proudový odběr při rychlém střídání krajních poloh, kdy servo ještě nedosáhlo požadované krajní polohy být až 700mA. Pro napájení dvou serv je potřeba hodnotu vynásobit dvěmi, tedy maximální proudový odběr může dosáhnout hodnoty až 1,4A.
Odpoveď | 2013-05-05 22:02:03
inak Janči, :D Ty určite nezapreš účasť na Štúrovom pere! Tvoje spisovateľské schopnosti metaforicky opisať situáciu zahambia aj Rozamundu Pilčerovú :D
Odpoveď | 2013-05-05 22:04:35
.:. J O
Roman, kde sa na mňa hrabe Pilcherová.
Aj ja dokážem úplne banálne situácie popísať srdcervúco dramaticky.
Ale veď: už na tom nič nezmeníme, tak nech je aspoň sranda.
Odpoveď | 2013-05-06 09:37:40
.:. jackboy
odkaz

chladenie ....
Odpoveď | 2013-05-05 22:04:38
.:. jackboy
Dam tipa na kvalitny pylon :
odkaz
Vlasta je ochotnej clovek ...porad sa s nim .
Odpoveď | 2013-05-05 22:10:25
.:. jackboy
Odpoveď | 2013-05-05 22:16:46
.:. bohdan
Bec 3A/5V je poriadna slabota na 6 serv. Už som to aj ja zažil na Čačíne a to som o tom vedel, že som poddimenzovaný. Teraz mám externý 15A :-) s vlastným 1000mAh 2S článkom.
Odpoveď | 2013-05-06 08:03:27
.:. jn
Ako som uviedol pri Cechii, bohuzial aj toto patri k lietaniu, hlavna vec, ze sa nikomu a nicomu nic nestalo.
Ja v mojich vetronoch, /4m a 5m,/ktore uz sice nelietam, som pouzival len tieto regulatory: odkaz
Tahal som z neho max. 50A, motor k nemu SK3548/900, ale vzdy som si urobil skusku na odber, lebo ani vrtule nie su rovnake
A ziaden BEC z regulatora, tento ani nema, prijimacovky a nikdy som neriesil ani chladenie regulatora , regulator isiel cca 30sec plny a poletovanie,
Odpoveď | 2013-05-06 08:04:30
Ahoj jack boy, ako to hovoril ten Pišta Lakatoš z reklamy?: Rozumieš Ty, čo ja myslím bratHmm ? Lebo tak mi príde Tvoj koment... . Mohol by som tu napísať litánie na pol strany a vysvetliť Ti prečo sa použilo spomínané elektrické zapojenie dvoch paralelne spojených spínaných BECov cez dvojitú Shotkyho diódu(ktorá mimochodom mala tiež svoj samostatný chladič), a že odbery serv ani zdaleka niesú take ako píšeš preto a preto, ale nechce sa mi, lebo pozerám že nie velmi tomu rozumieš.
Zapojenie palubného systému som konzultoval s tými najlepsími elektronikmi, ktorí mi ho schválili, pretože sme zhodnotili to a to a rozhodli sa pre to a to pri zachovaní istej miery rizika. Samozejme vždy ba sa dalo namietať, mohol si to spraviť tak a tak a uplne inak, a toto mohlo byt takové a makové a newiem ešte aké... . Každý má pocit, že jeho subjekívne názory sú tie najlepšie. Ja si ale možem povedať, že som to spravil s najlepsím vedomím, svedomím a aj bezvedomím. :D
inak Ti prajem pekný deň.
Odpoveď | 2013-05-06 08:20:25
.:. jackboy
sorry tak to bolo ok ...chyba bola chladenie ...
Odpoveď | 2013-05-06 08:45:47
.:. J O
Chlapi, chápte Romana. Urobil to podľa najlepšieho vedomia a svedomia a nemá z havárie žiadnu radosť.
ISTO ISTE nie je na vine slabý BEC. Tak sa mi vidí, že aj BEC v tom regulátore je spínaný. Tie sa nehrejú. Ich zapojenie cez dvojicu (chladených) Schottkyho diód a ten Superkapacitor na pokrytie špičiek, to by krátkodobno utiahlo hádam aj bodovú zváračku. O tom svedčí aj priebeh havárie.
To čo išlo do poslednej chvíle - to bolo palubné napájanie. Až do prepálenia mínusového vodiča prídavného UBECu. Prečo sa prepálil len mínusový a nie aj plusový, to o niečom svedčí a je to popísané v článku.
Keby tam boli aj dva 100 Ampérové UBECy, zapojené tak ako boli aj tieto zapojené, nič by to nezmenilo. Prepálil by sa ten tenký vodič a skončilo by sa to úplne rovnako.
Poučme sa z toho a eliminujme možnosti technických zlyhaní. Nevylúčime ich nikdy.
Odpoveď | 2013-05-06 09:31:29
Bohdan a to čo píšeš o tom BECu vieš dokazať aj meraniami? Netvrdím, že som neomylný, ale v nasich skoro 3 m vetronoch máme 6 serv(2,9 kg ťah) a napajame celý vetron z BECu v regulatore(5V, 3A) a žiadny problém. A to s tými vetronmi niekedy lietame už 3 roky štýlom skoro 3D-(vsetkých 6 serv maká na plno a dost často) a niekedy aj hodne dlho 20-30 minut, pokym nevybijeme celú 4S-ku. Regulátor je v modely prichytený lepidlom Hot melt glue, a niekedy sa zahreje až tak, že sa to lepidlo normalne odtaví. + par krat zafungowala uz aj teplotná ochrana regulatora pri 120 stupnoch( regulator sám začal obmäzovať výkon). A BEC funguje vzdy bez problemov, a to nespominam to ze ten BEC v regulatore je na spoločnom plošáku s výkonovou časťou regulatora takze sa zahriewa sekundarne aj od toho.
Nemyslím si teda, ze 3A BEC pri 5V je slabý na 6 serv. Jedine, že by to tak nebolo :D
No a v tej-4metrovke boli také spínané BECY 2. Pre istotu.A lietalo sa len kludne...
Chlapi, riešime tu BECy, to ale evidentne nebol problém v tomto prípade... . Ešte raz odporúčam prečítať predosšlý článok o rekuperačných kondenzátoroch v modelárskych regulátoroch....
Odpoveď | 2013-05-06 09:52:20
.:. peter
nabuduce treba kupit normalny regulator a nie cinsku hracku pre deti
Odpoveď | 2013-05-07 14:15:07
.:. Andrej
keď je teplota niekde na okraji chladiča 65°C, tak výkonová súčiastka čo ju zohrieva môže mať >100°C. na to treba pamätať a teplotu merať čo najbližšie k zdroju tepla
Odpoveď | 2013-05-08 09:31:28
Škoda pekného modelu, ale možno by stálo za to najprv si zmerať počas letu aké sú skutočné parametre, veď telemetria je už celkom dostupná, resp. dá sa požičať. Čo sa týka zvlášť napájania serv a prijímača som toho názoru, že u modelu tejto veľkosti by to mala byť samozrejmosť. Keď už pre nič iné, tak aspoň z dôvodu hodnoty modelu o bezpečnosti ani nehovoriac.
Odpoveď | 2016-04-19 10:08:22
Krásny model (moja krvná skupina) nuž a čo ma naučil JN ?
Nájdi miesto v trupe na sadu NIMh (NIZn) baterií a nimi kŕm prijímač. Potom už nevadia havárie v silových okruhoch zapojených na regler. Inak všetko je pravda čo píšete - chladiť treba a jedna-dve diery navyše čo aj v peknom trupe nikdy nezaškodia.|-/
Odpoveď | 2019-04-10 18:00:41
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50711.25 kb