Po roku – 2. časť: čo na to baterky?

Toto je akési voľné pokračovanie článku „Po roku!“, ktorého názov asi radšej mal byť: „Po roku: čo na to ja?“ To preto, že som tam rozoberal následky, ktoré sa na mne, čoby pilotovi modelu, prejavili po roku nečinnosti.

V tomto druhom dieli sa budeme venovať tomu, ako sa rok nečinnosti prejavil na LiPol batériách.

autor: Janko O.

 

 
 

V prvom rade treba poznamenať, že vtedy – pred asi rokom, keď manželka rozhodla, že sa budeme podieľať na rekonštrukcii svokrinho domu (pretože potom do neho pôjdeme bývať) a tým pádom ma prsty budú svrbieť maximálne tak od malty a nie od nezdolnej túžby držať v nich kniple, urobil som aspoň jednu dobrú vec. Skôr ako som LiPolky uložil do chladničky (teplota asi +10 stupňov) na dlhodobý odpočinok, s pomocou nabíjača som ich uviedol do stavu STORE (3,80 Voltu na článok) a  zmeral som ich vnútorný odpor Ri,  aby som neskôr mohol porovnať, ako sa na nich ročná nečinnosť „podpísala“. Že sa ročná nečinnosť „podpísala“ na mne, to je nesporné a mohli ste sa o tom dočítať v prvej časti. Ale, ako sa píše v nadpise: čo na to baterky?

Aby boli časovo vzdialené merania porovnateľné, je nutné, aby mali rovnaké podmienky. Tými bol stav STORE, kedy je v článkoch asi len 40 - 45% energie (viď článok Závislosť napätia LiPol batérie od množstva zostávajúcej energie) a „izbová“ (paneláková) teplota, teda okolo 21 až 22 stupňov. Treba podotknúť, že praktické merania ukázali, že v stave STORE majú LiPol batérie trochu väčší vnútorný odpor, ako v stave plného nabitia. Namerané hodnoty pre každý článok som napísal na malý samolepiaci štítok, ktorý som potom nalepil na batériu, tak ako to ukazuje obrázok:


Bohužiaľ musím priznať, že ďalší dôležitý parameter (a možno ešte dôležitejší) batérie, čiže kapacitu, som vzhľadom na veľkú časovú náročnosť nemeral (mám 53 kusov LiPoliek, z toho 47 zdravých (v rôznom štádiu opotrebenia) a 6 vadných alebo „pokusných“).

Ale netreba zúfať, pretože vďaka prúdovému senzoru v modeli Fantom a telemetrii som vlastne nepriamo overil aj kapacitu.

Tieto  merania a pokusy potvrdili našu tézu, že nesprávne používanie a vek (čas) majú oveľa nepriaznivejší dopad na vnútorný odpor LiPoliek ako na ich kapacitu.

Príklad: takmer 2 roky stará 3-článková LiPol batéria 1300 mAh (na nasledujúcom obrázku vpravo)


vo Fantomovi poctivo „odkrútila“ 1,2 Ah, pričom vďaka akustickému varovaniu o spotrebovaní prednastavenej kapacity som radšej pristál, hoci ešte nebola „vyšťavená“ do kritického poklesu napätia jednotlivých článkov.

To, že sa  nárast vnútorného odporu Ri  môže v konečnom dôsledku prejaviť ako  zdanlivý pokles kapacity  LiPolky, je spôsobené zvýšením úbytku napätia na zväčšenom Ri, tým pádom poklesom napätia na silovom konektore batérie a následným skorším vypnutím (alebo obmedzením výkonu) motora, čo si modelár vysvetlí ako pokles kapacity batérie.

Takže aký vplyv mala ročná nútená prestávka na vnútorný odpor článkov?

Vo všeobecnosti treba priznať, že  vnútorný odpor LiPol batérií po roku nečinnosti stúpol približne o 5 až 10%.  Dôkaz môžete vidieť na obrázku (porovnajte hodnoty na štítku batérie a na displeji merača Ri):


Ak sa vám tento údaj zdá byť neuveriteľne optimistický, tak vedzte, že ja sa k mojim LiPolkám správam neskutočne ohľaduplne, možno ohľaduplnejšie ako k vlastnej manželke (aspoň ona to tak tvrdí ). Dôsledne dodržiavam všetky pravidlá spomínané v článku: „Predĺženie životnosti LiPol batérií“.

Prekvapujúco sa rok nepoužívania najmenej prejavil (ak vôbec) na absolútne NO NAME lacných LiPolkách (na horných obrázkoch - tá biela v strede), na ktorých nie je žiadny štítok ani nápis (kúpené pred asi dvomi rokmi na HobbyCity). Ich vnútorný odpor sa vôbec nezvýšil.

Nevyznávam životnú filozofiu, že LiPolka je spotrebný materiál, ktorý sa má bezohľadne exploatovať bez akejkoľvek opatery a potom v stave nepoužiteľnosti vyhodiť. Mám na to jednoduchý protiargument:

Aj lepidlá či farby (a v podstate aj potraviny a mnoho iných vecí) sú spotrebný materiál a cez to všetko ich po každom jednotlivom použití normálny človek „opatrí“ tak, že ich zavrie (zabalí) a odloží na tmavé a primerane chladné miesto. Nenechá ich otvorené (rozbalené) na slnku či mraze.


 

Súvisiace články: 

Predĺženie životnosti LiPol batérií - 2.časť

Predĺženie životnosti LiPol batérií - 1.časť

Zazimovanie (dlhodobé skladovanie) LiPol batérií - dopl. článok

Ako prebúdzať LiPol batérie z hybernácie?

Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov

Závislosť napätia LiPol batérie od množstva zostávajúcej energie

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 15. 4. 2011, 07:44 | Prečítané: 9482x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 6
modelarom by mal niekto povedat, ze existuju aj take institucie ako su banky :) kde sa daju peniazky odlozit. Lipolky su zlou investicnou komoditou("mám 53 kusov LiPoliek") , ked uz tak zlato alebo striebro, ale chcem niekoho vidiet lietat na zlato... Tie casy su uz nastastie prec, ked sme jazdili na 6-clankove NiMh sady a v dielni na stole ich bolo 8-14 a kazda sada tak 1200-1800 Sk a po 2 rokoch sa maximalne do vrtacky dali pouzit. (tento komentar berte ako vtip, nikoho sa nechcem dotknut )
Odpoveď | 2011-04-15 18:08:38
.:. Janko O
Tomáš.
Ten kto ma pozná, vie, že na Ďatelinu s menej ako piatimi baterkami ani nejdem. Štandartný počet je 7, maximálny 9.
No a do Fantoma idú iné baterky ako do Black Sabbatha. Vetroň Harmony je napájaný tromi paralelne zapojenými dvojčlánkami. Do dvojmotorového Twinstara dávam paralelnú kombináciu iných, takých už dosť "vyšľahaných" LiPoliek.
Tak sa nesmiete čudovať, že naraz ich je 53.
Tomáš. Nepijem, nefajčím, milenku nemám, tak dakde tie ľahko zarobené milióny musím dávať :-D .
Navyše môj brat, keď vidí nový typ LiPolky, tak hneď ju musí mať a občas kúpi aj mne.
Tak ako ženy sú na kabelky a topánky, tak my modelári sme na LiPolky.
Odpoveď | 2011-04-15 18:19:34
vsak ja len zo srandy... viem, ze ked idete lietat, tak to nekonci pri jednom lete. Mozem asi povedat za velmi vela modelarov, ze keby sme si popocitali sady bateriek co doma mame, tie by sme skoncili pri velmi podobnych poctoch.
Odpoveď | 2011-04-18 10:06:17
apropo, spocital som si baterky a mam 21 autickarskych, s toho pouzitelnych 8 a leteckych 23 - pouzitelnych 15, nepouzitelne sa myslia stare NiCd a NiMh sady, ktore mi ostaly na hranie... :)
2011-04-18 19:28:43
.:. andrej
kto nepije, nefajci, nebeha za zenami tak ma:D
Odpoveď | 2011-04-15 19:41:50
.:. Janko O
No vidíte Tomáš.
Ako sa hovorí: Babka k babce a je to 44 bateriek.
Už som sa bál, že to len ja som taký fetišista.
Odpoveď | 2011-04-19 06:29:25
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 35305.52 kb