Zazimovanie (dlhodobé skladovanie) LiPol batérií
Mnohí modelári síce v zime lietajú (a zase iní zásadne nie), ale nie všetky modely sú na zimné lety vhodné a tak aj ich pohonné LiPol batérie sa ukladajú na "zimný spánok".
Pravdu povediac, na zimný spánok by ich mali "pekne krásne" uložiť ich majitelia, ak chcú, aby im na začiatku nasledujúcej letovej sezóny ich LiPolky spoľahlivo slúžili.
Sú aj takí, čo na to "kašlú", ale my ostatní, čo zvykneme na rozlúčku "vybozkávať" a slzami zvlhčiť každé Euro alebo korunku, kým ich pustíme z ruky, radšej nasledujúce riadky berieme vážne.
autor: Janko O.
Ja som už niektoré baterky zase "zazimoval", pretože počasie mi nedáva záruku, či v dohľadnej dobe pôjdem lietať a s čím. Vychádza mi to na iné dni. Buď keď bude suchšie, alebo zamrznuté a v ideálnom prípade sneh. Vtedy by mohol prísť aj Miroslav (mior). A dovtedy musím dať do poriadku modely, ktoré sa mi podarilo "obúchať".
Zazimovanie LiPol batérií robíme na základe odporúčaní skúsenejších a kompetentnejších (myslím, že šéf renomovanej firmy Hyperion Godfrey Sullivan je dostatočne kompetetntný aj pre zarytých odporcov akejkoľvek starostlivosti (péče) o batérie), ale aj vlastných skúseností:
- Neodporúča sa nechať LiPolky dlhodobo uložené v plne nabitom stave. A už vôbec nie dlhodobo, v plne nabitom stave a súčasne v chlade.
- Mali by byť v čiastočne nabitom stave - asi 3,80 Voltu na článok (tzv. režim STORE na väčšine nabíjačov) a odložené na chladnom a suchom mieste, môže byť aj chladnička alebo špajza. Nie mrazák, teploty nižšie ako +5 až +10 stupňov (údajne) škodia.
Z vlastnej skúsenosti: nechal som od jesene do jari drahé značkové Polyquesty plne nabité (v chladničke). Potom som zmeral ich parametre a porovnal s predchádzajúcimi hodnotami: stúpol vnútorný odpor (tj. klesli "Céčka" - tj. nedali taký prúd ako predtým).
- V úvode sme spomenuli, že na LiPol batérie nepriaznivo pôsobí dlhodobé skladovanie v plne nabitom stave (4,2 V/čl.). To, že pojem "dlhodobé" je dosť relatívny, dokazuje aj to, že ja osobne uvádzam LiPolky do stavu STORE buď hneď, ak viem, že najbližší týždeň nepôjdem lietať, alebo po troch - štyroch dňoch, ak som plánoval ísť lietať na druhý deň, ale počasie mi to medzitým prekazilo.
A to ma všetci kolegovia a dokonca aj môj brat Miroslav považujú za paranoika, pretože mnohí batérie do stavu Store neuvádzajú nikdy, alebo len na obdobie dlhšie ako niekoľko mesiacov, to je už skutočné "zazimovanie". Na svoju obhajobu opäť použijem názory tých najkompetentnejších: Šéf známej a renomovanej firmy Hyperion uviedol, že určite treba uviesť batérie do stavu Store aj vtedy, keď ich odkladáme na deň či dva. Režimom Store (skladovanie) je vybavená drvivá väčšina inteligentnejších nabíjačov a nabijú či vybijú LiPolku tak, aby každý článok mal 3,8 Voltu.
Nespochybniteľným faktom je, že (možno aj preto, že sa ku svojim batériám správam oveľa "ľudskejšie" ako môj brat Miroslav) moje zdroje (či už v ranných dobách NiCd alebo neskôr LiPol) mali vždy lepšiu "kondíciu" a dlhšiu životnosť, ako tie Miroslavove.
- Prečo ich skladovať v chlade? Nuž, lebo: Nižšia teplota = pomalšie chemické reakcie (samovybíjanie a starnutie - postupné zmeny v štruktúre použitých materiálov). Napríklad pri polovodičoch: každých 7 stupňov Celsia zvýšenia teploty zdvojnásobí neužitočný zvyškový prúd súčiastkou. Nárast o 14 stupňov = štvor-násobný, nárast o 21 stupňov = osem-násobný, atď.
Zmeral som teplotu v našej chladničke na spodných priečkach: 8 až 10 stupňov nad nulou. Teplota v miestnosti: 22 stupňov. Tých 14 stupňov stojí za trochu úsilia o vyhradenie si trochu miesta v chladničke. Už 3 roky vediem "studenú vojnu" s manželkou o právo uchovávať LiPolky v chladničke. Zatiaľ je to nerozhodne: síce asi raz za týždeň počúvam "pindanie", ale baterky sú stále tam. A nenápadne ich pribúda (momentálne ich tam je 53 kusov, takže manželkino "pindanie" je pomerne opodstatnené ).
V našich úvahách alebo výpočtoch sme predpokladali, že batérie majú stále také Céčka, ako je na nich napísané. Ale že to tak nie je, o tom pojednáva článok Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov. Aké Céčka vaše LiPol batérie skutočne majú môžete bez aj bez špeciálnych meracích prístrojov jednoducho zistiť, tak ako to popisuje článok Zistenie skutočných Céčok batérie bez špeciálnych prístrojov. Pre bežného modelára je toto zrejme najlacnejšia a najschodnejšia cesta, ako zistiť "kondíciu" pohonných batérií, ačkoľvek na našej Web stránke uvádzame aj návod na výrobu Merača vnútorného odporu LiPol batérií.
Súvisiace články:
Predĺženie životnosti LiPol batérií - 2.časť
Predĺženie životnosti LiPol batérií - 1.časť
Zistenie skutočných Céčok batérie bez špeciálnych prístrojov
Hibernation (long-term storage) Li-Po battery maintenance Ibernazione (stoccaggio a lungo termine), batteria Li-Po di manutenzione Hibernation (långtidslagring) Li-Po batteri underhåll Hibernación (almacenamiento a largo plazo) el mantenimiento de la batería de Li-Po Спящий (длительного хранения) Li-Po батарея обслуживания Hibernação (armazenamento de longo prazo), Li-Po manutenção da bateria Hibernacja (długotrwałe składowanie) utrzymanie baterii Li-Ion Dvalemodus (langtidslagring) Li-Po batteri vedlikehold Hibernation (Langzeitspeicher) Li-Po Akkupflege Hibernálás (hosszú távú tárolás), Li-Po akkumulátor karbantartás Slaapstand (lange-termijn opslag) Li-Po batterij onderhoud Hibernation (stockage à long terme) de maintenance des batteries Li-Po Horros (pitkäaikainen varastointi) Li-Po akku huolto Dvale (langtidslagring) Li-Po batteri vedligeholdelse الإسبات (تخزين طويل الأجل) لى بو صيانة البطارية תרדמת חורף (אחסון לטווח ארוך) ליטיום תחזוקה הסוללה
Komentáre: 18
Ten text na konci je celkom zaujimavy: Hibernation (long-term storage) Li-Po battery maintenance Ibernazione (stoccaggio a lungo termine), batteria Li-Po di manutenzione Hibernation (långtidslagring) Li-Po batteri underhåll Hibernación (almacenamiento a largo plazo) el mantenimiento de la batería de Li-Po Спящий (длительного хранения) Li-Po батарея обслуживания Hibernação (armazenamento de longo prazo), Li-Po manutenção da bateria Hibernacja (długotrwałe składowanie) utrzymanie baterii Li-Ion Dvalemodus (langtidslagring) Li-Po batteri vedlikehold Hibernation (Langzeitspeicher) Li-Po Akkupflege Hibernálás (hosszú távú tárolás), Li-Po akkumulátor karbantartás Slaapstand (lange-termijn opslag) Li-Po batterij onderhoud Hibernation (stockage à long terme) de maintenance des batteries Li-Po Horros (pitkäaikainen varastointi) Li-Po akku huolto Dvale (langtidslagring) Li-Po batteri vedligeholdelse الإسبات (تخزين طويل الأجل) لى بو صيانة البطارية תרדמת חורף (אחסון לטווח ארוך) ליטיום תחזוקה הסוללה
To nie sú žiadne tajné šifry z WikiLeaks ale kľúčové slová z článku v rôznych svetových jazykoch. Dôvodom je to, že významné percento návštev prichádza z krajín, kde je slovenčina dosť exotickým jazykom.
Podrobnejsie vysvetlenie najdete aj v clanku
odkaz
a len tak mimochodom... HK ma vypredaj ...
odkaz
Dear Sirs,
This is Tinkle from Billowy Power Co., Ltd.
With the competition is approaching, here we attached the picture of our most competitive 3000mAh 11.1v with discharge 35C lipo battery to you, which with superior quality and most favourable prices. This is the best seller of this season. We sincerely hope the good performance of our battery will help you to got prise in the match.
Welcome to enter our homepage for detailed information. Should any items you are interested in, please just be free to contact me !
We will provide timely reply.
Thanks and Best Regards,
Tinkle
Billowy Battery Team
Billowy Power Co., Ltd.
Add: No.6 Building GaYiYuan industrial
Wa Ning Road Long Hua Town ShenZhen
China.
Tel:+86 755 8948 0885
Fax:+86 755 8948 0911
Hoempage: www.billowy-battery.com
Mobile:+86 150 1359 3373
MSN: Sales01@billowy-battery.com
SKYPE: tinklelovehilary
E-mail: Sales01@billowy-battery.com
Ahoj som novačik nemam skusenosti z lipo baterkama!Mam imax B6 ake hodnoty mam nastavit ked chcem dobijat a ake ked chcem vybijat baterku.Mozte na email Dakujem
Ahoj Maťo.
Každá batéria (teraz mám na mysli LiPol) je charakterizovaná tromi údajmi (ktoré bývajú vyznačené na obale batérie):
- napätím (to je dané počtom článkov) vo Voltoch (napr. 11,1 pri trojčlánku)
- kapacitou v mAh alebo Ah (AmpérHodina)
- tvrdosťou (vnútorným odporom) - tzv. "Céčkami" (anglicky C-rate)
(Maximálny) vybíjací prúd je daný práve tými Céčkami. Ak má batéria kapacitu napr. 2,2Ah (2200mAh) a Céčka má 20, tak maximálny odoberateľný (vybíjací) prúd (pre pokles napätia o 10%) je daný súčinom kapacity (v Ah) a Céčok, čiže v našom príklade: 2,2 x 20 = 44 Ampérov. Keď budeš odoberať menší prúd, tak sa nič zlé nestane, naopak baterke tým predĺžiš životnosť (ale vozíš v modeli zbytočne veľkú (a ťažkú) batériu). Ak budeš z batérie odoberať väčší prúd, tak výstupné napätie poklesne viac ako o 10% (čo ešte nemusí nič zlé znamenať), ale batéria sa bude viac hriať a tým zkracuješ jej životnosť.
Vybíjací prúd je daný pohonnou jednotkou a nie nabíjačom. Jedine že by si chcel z nejakého dôvodu batérie vybiť nabíjačom. To väčšinou určuje výrobca nabíjača, ale vedz, že vybíjacie prúdy bežných nabíjačov sú dosť nízke (do 0,5A).
Nabíjací prúd danej batérie určuje jej výrobca a opäť je to nejaký násobok Céčok. Ak sa tejto hodnoty nevieš dopátrať, tak nič neskazíš, keď použiješ hodnotu 1C, čiže pre baterku podľa nášho príkladu to bude nabíjací prúd 2,2 Ampéru. Ale v súčasnosti väčšina LiPoliek zvláda nabíjací prúd aj 2C a dokonca aj 5C. Ale ja nabíjam stále 1C.
Dúfam, že ti to pomohlo, ak chceš ešte niečo vedieť, tak sa ozvi.
Mozu sa dávat do chladničky aj baterie DJI Phantom 2, ktoré maju svoju elektroniku? Nepoškodý sa elektronika chladom?
Do chladničky, rozumieme NIE DO MRAZÁKA. V chladničke (v chladiacej časti) je teplota medzi +5 až +10 stupňov Celzia. V mrazáku je oveľa nižšia (aj -18). Elektronike by ani taký chlad neuškodil, ale samotnej batérii áno. Teplota v chladničke neublíži batérii (len spomalí chemické procesy a tým spomalí jej prirodzené stárnutie) a už vôbec nie elektronike.
Dik za radu. Este otázocka, ked ich mam v chladničke a chcem ist lietat. Vytiahnem baterie z chladničky. Otázka znie kolko musím počkat, aby som ich mohol dat nabijat. Dik
Chalani mam v chladničke 2.ks batérie minuloročné už ich mam v chladničke si 4mesiace na 3,80 na článok. Stále držia napätie. Len sa obávam, aby sa mi v marci ked ich budem nabijat neponafukovali kvôli tomu, že boli tak dlho v chladničke.
Inak teraz som tiež kupil nove a dal na store 3,80 a dal do chladničky.
Janko O dakujem za info lebo su to do drah baterie od 3D Robotics 5100 mAh.
Innak ja ked ich vyberiem z chladničky, tak minimalne 5 hodin necham v izbovej teplote a potom nabijam 0,5 az 1,0 C.
Skutocne by ma zaujimalo, kolko vam tie baterie pri takejto starostlivosti realne vydrzia. Podla mna kazdy rok stratite aj tak z kapacity 10%.
Omyl.
Dlhodobým sledovaním sme zistili, že kapacita batérií sa vekom (a väčšinou ani inými vplyvmi) príliš nemení.
Mení - zvyšuje sa ich vnútorný odpor. Inými slovami: klesajú ich Céčka.
A to má za následok, že VYUŽITEĽNÁ kapacita batérie je nižšia.
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)