z denníku Janka O.
Keďže som včera opravoval pošramoteného malého Mustanga, dnes som sa ponáhľal vyskúšať ho. Bolo totálne bezvetrie, ideálne pre skúšobné lety. Miestom činu mala byť tzv. malá ďatelina alebo pol-ďatelina. Čiže v polovici ďateliny za Sásovou. Svoj zámer som v zápätí horko oľutoval. Prístupové cestičky aj samotná ďatelina je značne zdevastovaná. Niekoľkokrát sa tam v mokrom počasí producírovalo stádo kráv. A keď už tam boli, tak aj pohnojili.

Prekonal som všetky terénne nástrahy a lajná, skompletoval model, zapol a ... Zažil "deja vu". Rovnako ako v sobotu, Mustang odštartoval "spodným oblúkom." Potom sa začal nakláňať na ľavé krídlo a skončil v zemi. Nepomohla ani "plná pravá". Následky podsatne horšie ako v sobotu. A príčiny?
Som na seba "hrdý", že až po dvoch ťažkých haváriách začínam dumať nad príčinami.
Štart bol v obidvoch prípadoch v poriadku.
1. Nakláňanie spôsobilo závažie, ktoré som na koniec ľavého krídla nalepil ako "kontru" hmotnosti lepidla dávnejšie opravovaného pravého krídla. Evidentne som to s tou kontrou prepískol.
2. Plná pravá nezaberala preto, že krídielká sú dosť malé (a dal som si aj dosť malé výchylky) a len na koncoch krídiel, kde nie sú ofukované vrtuľou. Takže pri nízkej rýchlosti sú neúčinné.
A prečo mal model po štarte malú rýchlosť?
3. Namiesto originálnej štvorlistej 10-palcovej vrtule som použil dvojlistú 9-palcovú. Ťah bol samozrejme podstatne nižší (a rýchlosť pri štarte tiež). Ale hlavná vec, že som sa pýšil, aký príjemne nízky odber má motor.
Človek sa učí celý život.
Ja som tohoto spomínaného Mustanga dostal od Michala (majiteľa predajne), už bol trochu "načatý". Snažil som sa ho dáko polepiť, hlavne sekundovým lepidlom aj som ho vystužil uhlíkovými nosníkmi. Potom som ho vyčačkal a horsa do vzduchu. Dopadlo to tak, ako je popísané. Asi je to model len na väčšie rýchlosti. Usúdil som, že letové vlastnosti Mustanga a moje pilotné schopnosti nie sú v rovnováhe. Opatrne povedané! Ale Michal s ním lietal veľmi dobre, len už mu asi tiež trochu liezol na nervy. S tou štvorlistou vrtuľou neviem, skús sa obrátiť na Michala: srsen@promaxbb.sk On by ti to vedel zohnať lacnejšie.