Spomienka na lietanie z pred vyše dvanástich rokov, keď vonku bola riadna "kosa".
__________________________________________
Trochu spomínam: Bol som lietať s EDF-kovým Fantomom od Ripmaxu. Dátum - 20.december 2009, čas - 13.30, miesto - Ďatelina. Okolo obeda sa mi na malinkú chvíľočku zazdalo, že vietor ustal.
To, že ustal vietor, sa mi naozaj len zdalo. A ak zoslabol, tak naozaj len na veľmi krátku chvíľočku. Zima mínus 9, do toho vietor. Začal som si predstavovať, ako to asi vyzeralo v gulagoch.
autor: Janko O.
Ale chcel som si overiť niekoľko vecí:
1. V tej zime servá (HS - 55) výrazne spomalili. Asi na polovicu pôvodnej rýchlosti.
2. Podchladenej LiPolke stúpol vnútorný odpor, nedávala ten správny prúd (prečo, o tom bližšie v článku "Zmena vnútorného odporu LiPol článkov pri zmene teploty "), otáčky EDF boli nižšie, ťah slabší. Po chvíli lietania sa batéria ohriala a všetko sa zlepšilo.
3. Chcel som si overiť teóriu, ktorú sme s bratom Miroslavom (MiOr) prediskutovávali: model s malým rozpätím má najnižšiu stabilitu (najväčšiu nestabilitu) okolo pozdĺžnej osi (nakláňanie modelu doľava a doprava). Dôvodom sú malé zotrvačné hmoty, alebo lepšie povedané, hmoty sú dostatočné, len ramená (ich vzdialenosti od osi otáčania) sú krátke. Stabilita okolo priečnej aj zvislej osi je lepšia, pretože významné hmoty (motor a batéria) sú ďaleko od osí otáčania. Urobil som skúšku: Na konce krídiel Fantoma som nalepil po 16 gramov závažia. Situácia sa evidentne zlepšila. Nárazový vietor sa mi tentokrát hodil, lebo som si potvrdil, že so závažiami mu model odoláva znateľne lepšie, ako bez nich.
Po troch odlietaných baterkách som mal všetkého experimentovania dosť. Rýchlo domov. Manželka navarila čaj s citrónom a Rumom (či Umom), ten som ešte spečatil hltom 53 stupňovej slivovice a potom pekne v teple som ťukal do klávesnice.
Ešte som zabudol na jednu vec: vždy je niečo za niečo. Zvýšenie stability okolo pozdĺžnej osi (model pri nárazovom vetre toľko netrepoce krídlami) má aj odvrátenú stranu. Neochotu modelu ísť do výkrutu. Krídielká ako by boli menej účinné, hlavne pri prudkých obratoch. Je treba zväčšiť výchylky. Ak sa už nedá, je treba zväčšiť samotné krídielká.
Postupne sa mi Fantom tak zapáčil, nielen vzhľadom, ale hlavne letovými vlastnosťami, že absolvoval niekoľko-stupňové zlepšovanie a zdokonalovanie. Výsledkom je to, čo môžete vidieť na predchádzajúcom obrázku.
Súvisiace články:
Fantom vybavený meraním rýchlosti Pitotovou trubicou
Výsledky merania rýchlosti vrtuľových aj EDF modelov
Meranie rýchlosti modelu Pitotovou trubicou - praktické overenie
Použitie gýr v modeloch lietadiel - 2.časť
Nedeľné polietanie (24.1.2010)
servos slowdown due to cold, increase Ri, lateral instability model servi rallentamento a causa di freddo, aumento di Ri, modello di instabilità laterale servon avmattning på grund av kyla, öka Ri, vippning modell servos desaceleración debido al frío, aumento de Ri, el modelo de inestabilidad lateral сервоприводы замедление из-за холодной, увеличение Ri, боковые модели неустойчивости servos abrandamento devido ao frio, aumento de Ri, modelo de instabilidade lateral Spowolnienie serwa z powodu zimna, wzrost Ri, niestabilności bocznej model servoer nedgang på grunn av kulde, øke Ri, lateral ustabilitet modell Servos Verlangsamung durch Kälte, erhöhen Ri, seitliche Instabilität Modell Szervók lassulás miatt a hideg, növelje Ri, laterális instabilitás modell servo vertraging als gevolg van koude, verhoging van Ri, laterale instabiliteit model ralentissement servos en raison du froid, l'augmentation Ri, modèle de l'instabilité latérale servot hidastuminen johtuu kylmä, lisätä Ri sivuttainen epävakaus malli servoer afmatning på grund af kulde, øge Ri, sideværts ustabilitet model الماكينات التباطؤ بسبب البرد ، ري زيادة ، الوحشي نموذج عدم الاستقرار האטה בשל הקור, עלייה הר"י, מודל יציבות לרוחב