Zimné lietanie s Fantomom

Spomienka na lietanie z pred vyše šiestich rokov, keď vonku bola riadna "kosa", iná ako v týchto dňoch. __________________________________________

Trochu spomínam: Bol som lietať s EDF-kovým Fantomom od Ripmaxu. Dátum - 20.december 2009, čas - 13.30, miesto - Ďatelina. Okolo obeda sa mi na malinkú chvíľočku zazdalo, že vietor ustal.

To, že ustal vietor, sa mi naozaj len zdalo. A ak zoslabol, tak naozaj len na veľmi krátku chvíľočku. Zima mínus 9, do toho vietor. Začal som si predstavovať, ako to asi vyzeralo v gulagoch.

autor: Janko O.

 


Ale chcel som si overiť niekoľko vecí:

1. V tej zime servá (HS - 55) výrazne spomalili. Asi na polovicu pôvodnej rýchlosti.

 

2. Podchladenej  LiPolke stúpol vnútorný odpor,  nedávala ten správny prúd (prečo, o tom bližšie v článku "Zmena vnútorného odporu LiPol článkov pri zmene teploty "), otáčky EDF boli nižšie, ťah slabší. Po chvíli lietania sa batéria ohriala a všetko sa zlepšilo.

 

3. Chcel som si overiť teóriu, ktorú sme s bratom Miroslavom (MiOr) prediskutovávali: model s malým rozpätím má najnižšiu stabilitu (najväčšiu nestabilitu) okolo pozdĺžnej osi (nakláňanie modelu doľava a doprava). Dôvodom sú malé zotrvačné hmoty, alebo lepšie povedané, hmoty sú dostatočné, len ramená (ich vzdialenosti od osi otáčania) sú krátke. Stabilita okolo priečnej aj zvislej osi je lepšia, pretože významné hmoty (motor a batéria) sú ďaleko od osí otáčania. Urobil som skúšku: Na konce krídiel Fantoma som nalepil po 16 gramov závažia.  Situácia sa evidentne zlepšila.  Nárazový vietor sa mi tentokrát hodil, lebo som si potvrdil, že so závažiami mu model odoláva znateľne lepšie, ako bez nich.

Po troch odlietaných baterkách som mal všetkého experimentovania dosť. Rýchlo domov. Manželka navarila čaj s citrónom a Rumom (či Umom), ten som ešte spečatil hltom 53 stupňovej slivovice a potom pekne v teple som ťukal do klávesnice. 

Ešte som zabudol na jednu vec: vždy je niečo za niečo. Zvýšenie stability okolo pozdĺžnej osi (model pri nárazovom vetre toľko netrepoce krídlami) má aj odvrátenú stranu. Neochotu modelu ísť do výkrutu. Krídielká ako by boli menej účinné, hlavne pri prudkých obratoch. Je treba zväčšiť výchylky. Ak sa už nedá, je treba zväčšiť samotné krídielká.

 

Postupne sa mi Fantom tak zapáčil, nielen vzhľadom, ale hlavne letovými vlastnosťami, že absolvoval niekoľko-stupňové zlepšovanie a zdokonalovanie. Výsledkom je to, čo môžete vidieť na predchádzajúcom obrázku.


 Súvisiace články:

Fantom vybavený meraním rýchlosti Pitotovou trubicou

Výsledky merania rýchlosti vrtuľových aj EDF modelov

Meranie rýchlosti modelu Pitotovou trubicou - praktické overenie

Použitie gýr v modeloch lietadiel - 2.časť

Nedeľné polietanie (24.1.2010)

 

servos slowdown due to cold, increase Ri, lateral instability model servi rallentamento a causa di freddo, aumento di Ri, modello di instabilità laterale servon avmattning på grund av kyla, öka Ri, vippning modell servos desaceleración debido al frío, aumento de Ri, el modelo de inestabilidad lateral сервоприводы замедление из-за холодной, увеличение Ri, боковые модели неустойчивости servos abrandamento devido ao frio, aumento de Ri, modelo de instabilidade lateral Spowolnienie serwa z powodu zimna, wzrost Ri, niestabilności bocznej model servoer nedgang på grunn av kulde, øke Ri, lateral ustabilitet modell Servos Verlangsamung durch Kälte, erhöhen Ri, seitliche Instabilität Modell Szervók lassulás miatt a hideg, növelje Ri, laterális instabilitás modell servo vertraging als gevolg van koude, verhoging van Ri, laterale instabiliteit model ralentissement servos en raison du froid, l'augmentation Ri, modèle de l'instabilité latérale servot hidastuminen johtuu kylmä, lisätä Ri sivuttainen epävakaus malli servoer afmatning på grund af kulde, øge Ri, sideværts ustabilitet model الماكينات التباطؤ بسبب البرد ، ري زيادة ، الوحشي نموذج عدم الاستقرار האטה בשל הקור, עלייה הר"י, מודל יציבות לרוחב


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 4. 2. 2016, 09:14 | Prečítané: 3710x | Kategórie: Denník | Napísal: admin |
Komentáre: 7
Ahoj J.O. -vždy som chcel mať poslušnú deltu (bez letu ako mola) do rozpätia krídel do 800 mm. Musí to byť vydarená konštrukcia ,alebo dobrý pilot čo to vie. Mal som urobené 2 podobné poletuchy, ale podobné nie sú totožné čo vždy malo deštruktívne účinky.Nejdem sa Ďalej rozpisovať iba ak by niekto vedel dať sem link takejto mašinky ako máš ty -rád to opäť postavím s vierou ,že raz to musí výsť;-) .
Vopred dík.
Odpoveď | 2012-12-23 16:04:38
.:. Janko O
Pali,
ten model je zo stavebnice anglickej firmy Ripmax, hoci je vyrobený v Číne firmou Phase3. Keď dám na misku váh vydarenosť modelu a moje pilotné schopnosti, tak isto vyhrávajú letové vlastnosti modelu.
Na to, aký je to vydarený model, je oň pramalý záujem.
Ešte pred asi dvomi rokmi som Michala, čo má predajňu Promax, presvedčil, aby ich zopár kúpil a dal naň veľmi nízku uvádzaciu cenu a my sme na našej Web stránke tomu urobili reklamu.
Čuduj sa svete, nepredal sa ani jeden-jediný kus.
Odvtedy som si povedal, že robiť ľuďom dobre proti ich vôli nemá zmysel.
Ako sa môžeš dočítať, my s bratom Miroslavom ich už máme asi štyri roky a pre obidvoch je to náš "libling". Skrátka, keď si chcem pohodovo polietať (ale dá sa aj adrenalínovo) s poslušným, predvídateľne sa správajúcim modelom, tak vezmem Fantoma.
Neviem, či ho v Promaxe majú, alebo či ho má Mirko Poliačik vo Zvolene, alebo či ho majú v Žiline. Nám ich vtedy zo Žiliny doviezol Miloš Macko.
Odpoveď | 2012-12-23 18:51:33
Dík J.O.-budem sa informovať:-)
Odpoveď | 2012-12-26 10:29:03
.:. miro
Zaujimavy model, da sa este niekde kupit aj online, zeby ho poslali postou. Mal by som seriozny zaujem. Diky!
Odpoveď | 2016-02-06 12:40:28
.:. miro
Ten Fanton maju vsade vypredany, ale nasiel som tento Firebird DF EP ARF. odkaz vyzera podobne, co myslite?
Odpoveď | 2016-02-06 12:56:41
.:. J O.
Teraz sa už asi nedá zohnať, ale ...
V časoch, keď bol dostupný, tak som presvedčil Miša (čo mal modelársku predajňu v BB), aby na neho urobil akciovú cenu a my sme na našej web stránke o tom informovali.
A výsledok?
Mišo nepredal ani jediný kus, hoci je to naozaj vydarený a dobre lietajúci model.
Takže od tej doby sa nestarám o to, čo si kto kúpi a za akú cenu: hoci aj drahý a zle lietajúci model; na moje rady aj tak nikto nedá |-/ .
Ten model v tom odkaze nemáme overený, nič o ňom nevieme. Ale platí, že ak dvaja robia to isté, tak to nebýva väčšinou to isté.
Odpoveď | 2016-02-07 08:28:47
.:. miro
Hej, to je pravda, kazdy nech lieta s cim chce. Aj tak vdaka, asi ho vyskusam. Prave hladam nejake nove lietadlo, ca nahradi easystar, takze citam a hladam doporucenia.
Odpoveď | 2016-02-07 17:56:32
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26912.71 kb