Náš kamarát Bohdan pred nejakým časom premýšľal nad tým, že by bolo dobré postaviť maketu FW190 s rozpätím 1500mm x 1216mm s hmotnosťou do 2,6kg. S maximálnou rýchlosťou 120 až 150 km/h.
Trochu nás zarazila tá rýchlosť. Začali sme si predstavovať, na aké úskalia je možné naraziť.
Dosiahnuť 120 až 150 km/h vo vodorovnom lete s elektrickým vrtuľovým pohonom nie je vôbec jednoduché.
Spomeňme FAKTORY, ktoré sa modelárovi budú zarputilo stavať do cesty a hatiť jeho úsilie.
autor: Janko O.
1. Model bude musieť mať nízke Cx (koeficient odporu vzduchu), teda čisté aerodynamické tvary (zaťahovateľný podvozok?) a hladký (zrkadlovo lesklý) povrch (zbohom pena (Bohdan podobne ako my obľubuje penu a je v tom naozaj dobrý: jeho Mirage 2000 je toho jasným dôkazom)).
2. Vrtuľa bude musieť mať veľké stúpanie a motor vysoké otáčky. Jedno ani druhé radšej ani neodhadujem. Dôvod? Rýchlosť prúdu vzduchu za normálnou vrtuľou (s nie veľkým stúpaním) je asi od 60 do 100km/h. Keby aj bola 150km/h, tak taký pohon má pri rýchlosti 150km/h nulový ťah. Takže rýchlosť prúdu vzduchu bude musieť byť vyššia, aby ťah pri tejto rýchlosti bol rovný odporu vzduchu, ktorý kladie modelu.
Len tak - skusmo sme do počítača (využili sme program DriveCalc, ktorý je spomínaný v článku "Jednoduchý návrh elektro-pohonu pre modely") "hodili" zopár čísiel dvoch rozdielnych elektro-pohonov a vyšlo nám toto:
- pri použití väčšieho motora s Kv = 600, napájaného 6-článkovou LiPol batériou a zaťaženého vrtuľou s veľkým stúpaním (APC Sport 13 x 13), sú otáčky motora 8570 za minútu a výstupná rýchlosť prúdu vzduchu je len 144 km/hod (čo je pre naše potreby málo). Odber je 85 Ampérov, príkon 1870 W a účinnosť len 54 %.
- pri použití menšieho motora s výšším Kv = 1300 (malé motory mávajú vyššie Kv), napájaného 5-článkovou LiPol batériou a zaťaženého vrtuľou Aeronaut E-Prop 7 x 7, sú otáčky motora 19245 za minútu (čo na to povie vrtuľa?) a výstupná rýchlosť prúdu vzduchu je 174 km/hod. Odber je vyše 46 Ampérov, príkon 857 W a účinnosť asi 71 %.
Druhý uvedený príklad by mohol byť svojimi parametrami dostačujúci, avšak pre požadovanú rýchlosť modelu 150 km/hod by musela byť povrchová úprava priam špičková. Pre dolný rozsah rýchlostí - 120 km/hod je toto riešenie vhodné aj pre model s bežnou povrchovou úpravou.
Apropó, odpor vzduchu: ten je úmerný druhej mocnine rýchlosti modelu. Pri 30km/h je nejaký, pri 60km/h (dvojnásobok) je štvor-násobný, pri 90km/h (trojnásobok) je deväť-násobný a pri 120km/h (štvornásobok) je šestnásť-násobný.
3. Z toho vyplýva silná pohonná jednotka, ktorá bude rada "papať. A z toho zase vyplýva mocná batéria.
Nechcem nikoho odradiť. Ale len tak na okraj: Na rýchle modely je vhodnejší turbínový pohon (aj EDF), kde sú pomery výhodnejšie. (Rýchlosť prúdu vzduchu vychádzjúceho z EDF je aj viac ako 250km/h; malé rozpätie a šípovité krídlo, prípadne delta, dávajú nižšie Cx).
Súvisiace články:
Jednoduchý návrh elektro-pohonu pre modely
Účinnosť ťahu elektropohonu - čo to je?
Programy pre návrh vrtuľového aj EDF elektro pohonu modelu
Pokles ťahu pohonnej jednotky počas letu modelu
Zmena elektropohonu na pohon inou LiPol batériou
Porovnanie výkonov dvojlistých vrtulí s vrtuľami viaclistými
Návrh elektropohonu - jednoduché príklady
Zistenie skutočných Céčok batérie bez špeciálnych prístrojov
Electric drive for rapid propeller model trazione elettrica per il modello elica rapida Elektrisk enhet för snabb propeller modell Accionamiento eléctrico para el modelo de hélice rápida Электрический привод для быстрой модели винта Acionamento elétrico para o modelo da hélice rápida Napęd elektryczny do szybkiego modelu śmigło Elbil for rask propell modell Elektrischer Antrieb für schnelle Propeller Modell Elektromos meghajtás gyors hajócsavar modell Elektrische aandrijving voor een snelle propeller-model Entraînement électrique pour le modèle à hélice rapide Electric ajaa nopeaa potkurin malli Elektrisk drev for hurtig propeller model محرك كهربائي لطراز المروحية السريع הינע חשמלי עבור מודל המדחף מהירה