Mirage 2000 (Fly Fly Hobby)

Nuž, vyzerá to tak, že letová sezóna 2011 sa začala.

Včera (v sobotu 5.3.2011) sme sa stretli nad Sásovou (sídlisko v Banskej Bystrici) pod podárňou na malé polietanie.

A bolo nás tam pomerne dosť. Počasie nám prialo: vetrík bol slabý, slniečko fajn hrialo a tak niektorí polietali a my ostatní sme pokecali.

autor: Janko O.

 

 

 

Ako tak prezeráme spriatelené weby a vidíme, ako kamaráti napredujú v stavbe modelov pre sezónu 2011, tak nás pochytila obrovská závisť a rozhodli sme sa, že sa tiež pochválime.

Ešte ma síce stále "kvária" takmer denno-denné povinnosti na rekonštrukcii svokrinho domu (takže trochu času pre seba a na rcmodely.cevaro.sk mám len po zotmení), ale po krátkom (ale intenzívnom) mučení som všetkým prítomným musel na kolenách odprisahať, že tohoto roku už určite "vzlietnem".

A tak aspoň prinášame (síce nie nové) výsledky záverečnej  motorovej skúšky  už úplne dokončeného veľkého Mirage 2000-5 od FlyFly Hobby (EDF 91 mm).

Skúška prebehla v byte (v paneláku), čo moja manželka samozrejme patrične "ocenila". "Ocenenia" a vrúcnu vďaku od susedov sme priebežne prijímali hneď v nasledujúcich hodinách ale aj ďalších dňoch.
Konečná  hmotnosť modelu  je  2144 gramov.  Zo strachu (z neznámej sily pohonu) sme radšej založili slabšie baterky a pridali plyn.  Otáčky dúchadla  merané telemetriou:  21500 ot/min.

Statický ťah  meraný digitálnou váhou, keď je model špicom "zapichnutý" do váhy:  1940 gramov.

Dďaka dôslednému vyváženiu dúchadla a starostlivej povrchovej úprave vstupného a výstupného kanála dúchadla je hlučnosť pohonu prekvapivo nízka.

Ešte počas kompletácie jednotlivých dielov trupu bol veľký dôraz kladený na hladké prechody medzi vzduchovými kanálmi a samotným dúchadlom.

Jednotlivé časti dúchadla boli starostlivo začistené a vyhladené.

Veríme, že keď si vypijeme a tým si dodáme viac odvahy, tak pri použití lepších bateriek bude ťah prevyšovať hmotnosť modelu.

Takže teraz už len hľadáme mocného oštepára, najlepšie majstra sveta, ktorý to "hebedo" hodí do vzduchu.

Po absolvovaní niekoľkých letov je možné konštatovať, že Mirage 2000, čoby rýchly model, veľmi ochotne a stabilne lieta aj nízkou rýchlosťou.

A tak ako ostatne všetky delty, dá sa s ním v pohode pristávať metódou "na žabiaka".

Doplnenie:

Kamarát Tomáš zo Starej Turej nám poslal video, kde dokazuje možnosť pristátia tohoto modelu spôsobom "na žabiaka": (doplnil mior)


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 27. 6. 2022, 09:35 | Prečítané: 90860x | Kategórie: Denník | Napísal: admin |
Komentáre: 21
Cau, mam ten isty model, Miro bol so mnou pri zalete, ten tvoj este nelietal. Tiez mi ho musi kamarat odhadzovat. Moj pred havariou vazil 1970g. Tah som nemeral, ale na plny plyn sa mi vertikalne vznasal s rychlym stupanim, cize mam prebytok tahu. Potom som ho rozbil a teraz davam dokopy. Niekedy mozeme polietat, som s Turej a nad Turou mame pekny kopec bez ludi.
Odpoveď | 2010-02-21 13:05:15
.:. J.O.
Ahoj Tomáš,
prvé lety s Mirage som absolvoval vlastne na základe tvojich skúseností, ktoré mi sprostredkoval Miroslav. Takže, DÍK, lebo inak by ten model teraz vyzeral trochu inak. Takže na základe tvojich skúseností a rád mi Mirage hodil môj dobrý kamarát Miško (MisoeS) a dá sa povedať, že to dopadlo dobre. Model je celý a lieta naozaj dobre. Parametre modelu sú uvedené v článku, takže môžeš porovnať. Nižšiu hmotnosť si dosiahol zrejme vďaka ľahšej LiPolke. A okrem toho ja som celý model 4 krát natrel Purletom (polyuretanový lak na parkety). To modelu dalo pevnosť a tvrdosť povrchu. Za tento typ ďakujem opäť Miškovi. Zatiaľ sa do Turej nechystám, ale brat Miroslav až dokončí Bae Hawka, by tvoju pomoc isto privítal. Zatiaľ ahoj. Janko O.
Odpoveď | 2010-02-22 09:00:27
.:. Tomas
Ahoj, ten lak teraz tiez aplikujem, ale sak ten ti kolko moze pridat na hmotnosti? Aky tam mas motor a kolko ti to vydrzi lietat? Mne tak 4 minuty, mozno so slabym plynom 5 a mam tam toto osadenie:

WASP B3656 1800KV 850W
3300 mAh 5S 18,5 V
WASP 70A OPTO
Odpoveď | 2010-02-23 14:45:52
.:. J.O.
Pohom máme výkonovo zrovnateľný, len ja mám 3-články a preto mám motor s vyšším Kv.ˇAj bateriek mám viac - paralelne. Priemerný let s miernym plynom (menej ako polovičným) je to do 10 minút.
Lak mohol pridať 50 max.80 gramov, lebo voda sa z neho odparí.
Odpoveď | 2010-02-25 10:11:27
Ahoj, Tak som tu zas, citam tvoj clanok o baterkach, nejde mi ta elektrika do gebule, preto by som ta chcel poziadat o radu. Planujem kupit dalsie baterky do Mirage z HC konkretne:

ZIPPY Flightmax 4000mAh 5S1P 20C alebo
ZIPPY Flightmax 4000mAh 6S1P 20C

Ak som spravne pochopil vztah kV, ak pouzijem 6clanok 22,5V, motor by mal mat vacsie otacky, tym vacsi vykon. Avsak duchadlo ma svoj limit a ty mas take iste, cize ak by som chcel maximalizovat vykon modelu bez vymeny motora a duchadla, len pouzitim inej baterie, co by si mi doporucil?

regulator mam myslim 80 Amper. Este jedna otazka k aerodynamike. Pocas opravy modelu som sa rozhodol, ze ho spravim cely hladky. To znamena ze slahanym tmelom som zakryl vsetky medzery,prechody, rytia. Teraz je model uplne aerodynamicky cisty

Vies odhadnut vplyv na let?

Dakujem

P.S. pomaly, ale iste sa chystam na kupu FLYFLY Mig-29, co bol vlastne dovod, preco som stym vsetkym zacal
Odpoveď | 2010-03-02 19:58:27
.:. Janko
Ahoj Tomáš,
Kv znamená, aké otáčky bude mať motor pri privedení napätia jeden Volt. Po pripojení 22,5 V bude mať PRIBLIŽNE 22 krát väčšie. Výkon motora zvýšením napätia funguje len pre malé zvýšenia napätia a len krátkodobo. Inak motor preťažuješ a dlhodobé preťažovanie znamená prehrievanie a následné (demagnetizácia magnetov) zničenie motora. Samozrejme, ak dúchadlo má svoje limity, takže VEĽMI zvýšiť výkon motora zvýšením napätia, bez výmeny motora, eventuálne dúchadla sa ti asi nepodarí. Fyzika "nepustí". Navyše, motor na hranici svojho nominálneho výkonu, isto nedosahuje hodnotu 2 toho "magického" čísla. Čím ide motor na menej % svojich možností, tým je účinnejší.
Janko
Odpoveď | 2010-03-03 08:13:29 | Príspevok upravený: 2010-03-03 12:08:21
Tak som dnes kompletne opravil Mirage a chcel som odmerat tah tak ako ty na kuchynskej vahe. S modelom som sa aj po opravach a instalacii LED dostal na letovu vahu 2020 gramov aj tym ze som vymenil tazky NiMh prijimacovy clanok za 360 MAh LIPO baterku, cize super. Isiel som merat tah, najprv som odvazil model bez prekrytu a nejakych drobnosti, dostal som 1914 gram. Pri plnom plyne na vahe som dostal nieco 3800 gram, cize tah asi 1900 gram. To znamena ze meranie nie je presne, kedze som vyskusal vertikalne vznasanie a model mal tendenciu slusne stupat ala raketa, t.j. tah musi byt dost cez 1914 gramov. Takze neviem, len konstatujem
Odpoveď | 2010-03-05 21:39:10
tak som sa lepsie pozrel na ten moj motor

WASP B3656 1800KV 850W

a podla specifikacie moze pouzit max 5 clanok a max 50A, cize aj tak s tym nix neurobim
Odpoveď | 2010-03-02 20:07:49
dik Janko za odpovede, aj v tych dalsich clankoch
Odpoveď | 2010-03-03 18:13:46
Janko cau, prosim ta kde mas presne tazisko? Ja som dnes letel opat po havarii s tym istym 39cm od hrany kridelok. Vsimol som si, ze ak ho chcem dosiahnut, musim baterku dat vyrazne dopredu, ako som predtym daval. Model vazi 2040 gramov, cize 80 gram viac ako pred havariou. Iked tychto 80 gramov je rovnomerne rozlozene po celom modeli formou shlahaneho tmelu. Ale dnesny let najhorsi aky som mal. Lietadlo stale padalo po lavom kridle a nadol, kridelka slabe, pri 50 percent plynu takmer neovladatelne. Predtym som lietal na 30 percent a robil ploche pekne zatacky. Teraz je to tak zle ovladatelne az strach. Zda sa mi to totalne tazke na cumak.
Ale tazisko mam stale 39cm. Mohlo sa tazisko zmenit tou povrchovou upravou? Ale ako som povedal, len som tmalil povrch, takze ta vaha tmelu je rovnomerne rozlozena po celom povrchu.

Cize aby som to zhrnul, totalna zmena. Takmer som to rozbil pri pristati.
Odpoveď | 2010-03-24 19:56:03
.:. Janko
Ahoj Tomáš.
Ako som už niekde spomínal, ja mám radšej ťažisko viac vzadu, takže môj veľký Mirage 2000 ho má 375 mm od odtokovej hrany krídla (koniec krídeliek - elevonov). Keď je ťažisko viac v predu, mne sa zdá, že je model veľmi neochotný reagovať na riadenie a má neodolateľnú túžbu vybozkávať Zem.
Ťažisko sa posunúť tmelením mohlo. Závisí to samozrejme od toho, kde bol najviac pochriamaný a kde si tým pádom najviac lepil a tmelil. A keďže je u Delta krídiel najviac plochy vzadu, takže tam si možno aj najviac lepil a tmelil. Ak ti ho ťahá na jednu stranu a nie je pokrútený, tak môže byť, že jedna strana modelu bola viac doničená a preto je aj ťažšia od väčšieho množstva lepidla a tmelu. Modely s rozpätím menším ako je dĺžka modelu (a to Mirage určite je) sú na to dosť citlivé. Budeš musieť pridať závažie na koniec krídla, ktoré bolo menej poničené. Popisujem niečo podobné v článku "Mustang".
Prirodzené turbulátory (chlpatý polystyrén, výstupky, drážky) by na vyváženie vplyv mať nemali, ale na správanie sa modelu pri nízkych rýchlostiach a tým pri nízkych Reynoldsových číslach vplyv mať môžu. Ale sústredil by som sa na to dôsledné vyváženie: pozdĺžne aj priečne.
Odpoveď | 2010-03-24 20:38:43
Alebo zmizli prirodzene turbulatory? (chlpaty polystyren, vystupky, drazky atd)
Odpoveď | 2010-03-24 20:00:20
Oki Janko, takcitak zajtra budem posuvat dozadu, DIK za odpoved
Odpoveď | 2010-03-25 00:12:07
.:. Tomas
Janko servus,

takze: vyvazil som prave kridlo pomocou 5 samoreziek na odtokovu hranu. Uz sa to zdalo vyvazene. Baterku som posunul, tak ze tazisko bolo asi 37cm. Prvy let, opoznanie lepsie a stabilnejsie, ale stale to padalo po lavom kridle a na nos. Takze este posun baterky na 35 cm a trim elevonu doprava, ako aj potlaceny trim vyskovky. Takmer na 95 percent fajn, aj kamarat hovoril ze uz je to super. No na pristatie stale rychle, takze som ulomil predok, ale uz je to zlepene.

Inac ten pad po lavom kridle mi vysvetlovali (ked videli fotky co som im poslal) nejakym washoutom. Iked nemam s english problem, tomu som nerozumel.

citujem in english:

to me it looks like you have wash out as you should have on the left wing but not on the right wing. Then it for sure will drop left wing.
Looking at the little dull picture from the front it looks too as you have different profile of the leading edge, That too will change how it flyes.

Washout is a twist in the wing such that the wing tip is at a lower angle of attack than the root

Slabo som z toho pochopil nieco o skruteni kridla, ale nerozumiem, Mirage ma kridlo jak z betonu
Odpoveď | 2010-03-29 16:58:46
.:. Janko
Ahoj Tomáš.
Ak sme tomu tou našou angličtinou porozumeli nasledovne: že asi máš skrútené krídlo, ako keď sa kedysi žmýkalo prádlo skrúcaním. Pevnosť krídla tu nehrá príliš rolu, pretože po havárii a rôznych zlomeninách si to zlepil späť, ale teraz môže mať jedno krídlo iný uhol nábehu ako druhé. U delta krídiel sa to naozaj ťažko kontroluje, ale skús jedno krídlo na rovnom povrchu (na stole) podložiť nejakým dlhším pevným predmetom a druhé krídlo takým istým predmetom. A pozoruj, či obe krídla dosadajú na tie predmety rovnako - s rovnakými špárami.
Ak je model stále príliš rýchly (vieš koľko modelárov ti teraz závidí?), skús asi 10 až 15 mm od nábežných hrán obidvoch krídiel (najprv len zhora, ak by nepomohlo tak aj zdola) nalepiť asi 5 mm široké pásky napr. Izolepy (od trupu až po konce krídiel), aj dve či tri na seba (aby to nabralo výšku). Tieto turbulátory by mali model trochu spomaliť a zároveň trochu "umravniť" jeho správanie. Ale skrútené krídla žiadne turbulátory nanapravia. Tu aj milimetrík hore alebo dole môže pri danej rýchlosti znamenať zlé letové vlastnosti.
Odpoveď | 2010-03-29 17:51:26
.:. Dano | mail
Zdravím. Náhodou som narazil na vašu komunikáciu ohľadom Mirage.Píšete že ste z Turej, ja bývam vo Vaďovciach a nejaký čas lietam s RC na elekt. turbíny. Zvažujem si zaobstarať odkaz , ak sa stále venujete lietaniu dajte vedieť.
Odpoveď | 2010-11-17 18:13:41
.:. mior | mail
Lietame, pridaj sa k nám! Polietame, poradíme, pokecáme...
Odpoveď | 2010-11-17 18:43:26
.:. Dano | mail
To by som bol rád.Počasie nám už veľmi naklonené nebude v najbližom období.V stredu som bol s Mirage /malý model turbina 60mm - katapult/ no konečne som ho zalietal.Ako sa skontaktujeme ak by ste plánovali lietať ?
Odpoveď | 2010-11-21 21:07:39
.:. mior | mail
Buď mi napíš na rcmodely@cevaro.sk alebo zavolaj na 0903/807917.
Odpoveď | 2010-11-22 11:56:13
.:. Tomas
No Janko ty ho mas este stale taky pekny? Moj je uz otlceny, ale o to menej sa bojim s nim lietat. Akokeby platila umera, cim viac rozbity model - tym menej strachu z jeho lietania
Odpoveď | 2011-03-07 10:54:34
.:. Janko O
Ahoj Tomáš.
Ešte stále taký pekný je preto, že je málo lietaný. Má za sebou len zopár letov.
A s tou úmerou máš úplnú pravdu.
Odpoveď | 2011-03-07 11:05:37
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50808.38 kb