Keď sme začiatkom júla (července) boli na Zlete vojenských modelov lietadiel v Gôtovanoch (pri Liptovskom Mikuláši), tak sme Belugu predviedli viac-menej len staticky, pretože kvôli silnému vetru sme nechceli riskovať poškodenie tohto modelu.
A keď sme odchádzali, tak hlavný organizátor akcie – Miško Hrnčiar len tak – nesmelo utrúsil: Toto by som chcel vidieť za letu.
Žiaľ, na vlastné oči zatiaľ nemal možnosť (hoci s Miroslavom plánujeme niekedy (po dohode s Miškom) ísť si zalietať do Gôtovian), ale na našej web-stránke sme zverejnili niekoľko krátkych videí Belugy za letu.
pripravil: Janko O.
videá: Robo J. a Robo T.
Medzitým sa však mnohé zmenilo a tak Beluga dostala viaceré „vychytávky“ (ktorých väčšina je pred očami nezainteresovaného diváka skrytá), ale niektoré sa nedajú prehliadnuť a ani prepočuť.
Je to v duchu nášho realisticko-modelárskeho kréda: Sound and Vision.
Takže okrem toho, že Beluga má (klasické) pozičné „cevaro“ osvetlenie, je vybavená aj silným pristávacím osvetlením, ktoré je možné vidieť na kráťučkých videách v článku Po Gôtovanoch aj v Častej: a všade bolo super!
A zvukové „efekty“ našich modelov sme prvý krát (a zatiaľ len veľmi nesmelo) predviedli na akcii Lietame pre radosť na Očovej.
Na základe praktických skúseností sme od tej doby zvuk ešte trochu zdokonalili, no a s pocitom primeraného uspokojenia sme začali príjemné letné podvečery tráviť na Čerín-Čačíne.
Jedného dňa sa tam zjavil nový nádejný modelár – Robo Jančo a ten keď zaznamenal opticko-zvukové prejavy Belugy, tak sa spýtal, či si to môže natočiť na mobil.
Nemal som dôvod nesúhlasiť a tak vzniklo toto:
Video: C-130 Hercules LMK BB
Nasledujúci deň sa na Čeríne objavil aj Robo Trunek s kamarátom. Keďže sme sa dávno nevideli, zvítali sme sa a popri skladaní modelov sme o kadečom klábosili. Naraz na nejakú slovnú narážku zareagovala moja manželka a zahlásila: „Nie len vaše deti papuľujú, v tomto modeli aj piloti papuľujú“ a ukázala na Belugu.
No a Robo neodolal, vytiahol mobil a že či si to môže natočiť.
Video: herkules
Na záver možno zopár údajov o Beluge:
. rozpätie je 254 cm
. váha medzi 8,5 a 9 kg
. pohon štyrmi elektromotormi s 4-listými protibežnými vrtuľami 10,5x8
. napájanie: 4 paralelne zapojené LiPol 4S 2650 mAh
. všetky kolesá odpružené (vrátane riadeného predného dvoj-kolesa)
. brzdy na zadných kolesách, kvôli skráteniu dojazdu po pristátí
. meranie rýchlosti pitotovou trubicou:
. rýchlosť pri „odlepení od zeme“: cca 90km/h bez klapiek, cca 80km/h s klapkami
. rýchlosť pri dosadnutí: cca 63km/h bez klapiek, cca 54 km/h s klapkami
. palubné napájanie z piatich spínaných BECov (4 SBECy, 1 UBEC), zlúčených Schottkyho diodami
. výška modelu nad zemou meraná ultrazvukovým výškomerom, umiestneným „na bruchu“ modelu
. na základe výšky nad zemou je aktivované alebo deaktivované riadenie predného 2-kolesa
. pri malých výchylkách (pri veľkej pojazdovej rýchlosti) je riadenie predných kolies veľmi jemné
a len mierne exponenciálne. Asi od polovice rozsahu je riadenie kvadratické so stále
sa zväčšujúcimi výchylkami, aby sa model mohol (pri nízkej rýchlosti) na dráhe otočiť.
. letový stabilizátor verzia Ed_11
. kompletná PC telemetria, vrátane záznamu letových dát
. varovný systém nechceného pritiahnutia výškovky (nazvali sme ho „štýlovo“: MCAS)
. varovný systém nadmerného odberu prúdu
. varovný systém pri dosiahnutí nebezpečných (nízkych) rýchlostí (s ohľadom na otáčky motorov)