Hľadaný výraz: Obuch

Počet výsledkov: 19

Tak s týmito slovami vošla manželka do mojej izby.

Mysliac si, že rozpráva o jednom našom nie veľmi obľúbenom susedovi, prisadil som si: „Keby len Obuch, Je to riadny …..!“ A použil som jedno také expresívne slovo na 5 písmen (čo sa v tajničkách nevyskytuje).

A ona: „Nemám na mysli Paľa, ale toho Obra, tú Opachu, tú Obludu, tú Ozrutu, čo je v suteréne nášho domu.“ (neviem presne, čo to je Obuch, ale všimnite si, že moja manželka obľubuje slová začínajúce na „O“).

A vtedy mi došlo, o čom manželka „točí“.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 25. 9. 2023, 11:30 | Prečítané: 5239x

Prečo to bude rozhodujúci let?

Pretože podľa toho, ako sa počas neho bude Hercules (alias Obuch) správať, tak podľa toho sa rozhodne o jeho ďalšom osude:

Buď bude rozobraný na súčiastky a penové časti skončia v kontajneri,

alebo

podstúpi ďalšie konštrukčné úpravy a za odmenu aj skrášľovacie procedúry.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 25. 2. 2016, 14:49 | Prečítané: 6686x

Tento týždeň mali jarné prázdniny Trenčiansky, Žilinský a Bansko-Bystrický kraj.

A tak Miroslav prišiel na niekoľko dní sem, do Banskej Bystrice.

Cieľov návštevy bolo niekoľko, ale tým najhlavnejším bola realizácia „rozhodujúceho letu“ dva a pol metrového zreparovaného Herculesa C-130.

Ten je v miestnych modelárskych kruhoch známy skôr pod prezývkou „Obuch“.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 4. 3. 2016, 11:03 | Prečítané: 6319x

Prvá „reportáž“ z piatich dní, ktoré boli venované ôsmim modelom, bola zameraná na môjho veľkého „Miráža“ (Mirage 2000-5).

Dnes sa budeme venovať ďalším dvom veľkým modelom: Milanovmu motorizovanému 4-metrovému vetroňu DG-808S Competition a Miroslavovmu 2,5-metrovému 4-motorovému Herculesovi (C-130), familiárne prezývanému „Obuch“.

Tomu prvému venujeme už len pietnu spomienku, toho druhého oslávime tromi krátkymi videami.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 20. 9. 2023, 11:44 | Prečítané: 5129x

Vo štvrtok – deň po „rozhodujúcich“ letoch Miroslavovho 2,5 metrového Herculesa C-130 (krycie meno: Obuch) sme mali v telocvični na Murgaške dohodnutý termín.

Mali sme v pláne zalietať Ďuriho CanadAir-a CL-84 a Milanovho XC-142.

Obidva modely mali za sebou úspešné vznášanie sa „na bakuli“ a tak bol najvyšší čas, aby okúsili voľnosť, zatiaľ aspoň v telocvični.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 21. 4. 2022, 16:49 | Prečítané: 4798x

Myslíme si, že je to úplne normálne: ak agentúra pre letectvo a vesmír niečo skúša, tak to v začiatkoch isto skúša na „zmenšeninách“, teda na modeloch.

Na videu, ktoré vám ponúkame, „chlapci“ z NASA experimentujú so sklápaním koncov krídiel (hore aj dole) počas letu a pomocou bezpočtu senzorov zisťujú ich vplyv na letové vlastnosti lietadla.

Pravdu povediac, model majú pekný (žiadna „pena“ ako my)! Asi stál aj „pekné“ peniaze.

Že sa jedná o „seriózne“ zariadenie môžete usúdiť podľa naozaj perfektného vymakaného „bytelného“ odpruženého brzdeného podvozku.

Že by čítali náš článok „Modelársky paradox“?

Keď však pozerám na koniec videa, tak musím skonštatovať, že my pristávame lepšie (bez odskokov)!

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 30. 4. 2021, 08:22 | Prečítané: 4367x

Jasné, boli sme v Gôtovanoch aj skôr, ale len ako diváci.

Ale tentokrát sme tam boli lietať – po takmer 35-ich rokoch.

Zásluhu na tom má letecko-modelársky klub z Liptovského Mikuláša, no najmä hlavný organizátor nultého ročníka „Zletu modelov vojenských lietadiel“ - Michal Hrnčiar.

A keďže k Liptovu máme „tesný“ vzťah (Miroslav tam 5 rokov študoval a ja som tam 8 rokov pracoval), tak bolo jasné, že sme tam nechceli (neodvážil som drzo napísať, že NEMOHLI) chýbať.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 14. 7. 2020, 14:45 | Prečítané: 2694x

Je všeobecne známe, že väčšie modely lietajú lepšie a realistickejšie, sú odolnejšie voči poveternostným podmienkam, v diaľke sú lepšie vidieť …..

No veď hej, ale na druhú stranu sú s nimi oveľa väčšie starosti ako s modelmi menšími.

Ja osobne som skôr priaznivcom modelov, takých Middle.

Ale demokracia ma prevalcovala a tak keď sme my traja bratia (pomyselne) hlasovali o tom, že či „sa dáme“ na veľké modely, tak som bol 2/3-vou väčšinou prehlasovaný.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 20. 8. 2021, 08:11 | Prečítané: 2762x

Už vlani (2019) sme si (s Miroslavom ( mior)) povedali, že by sme sa mali pozrieť, ako to na modelárskych podujatiach vyzerá aj inde, nie len „u nás doma“.

Nevyšlo nám to tak, ako sme si predstavovali, ale povedali sme si, že v roku 2020 si to vynahradíme.

Ale prišla Korona a vyzeralo to, že zase „utrieme hubu nasucho“.

Ale napokon to tohto roku vyzerá celkom dobre: v Gôtovanoch bolo perfekt a o minulých Air Grill-och v Častej sme dostávali samé dobré referencie.

A tak sme sa tam teda tohto roku vybrali.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 28. 7. 2020, 12:09 | Prečítané: 3083x

Tento model sme na našej stránke už raz spomínali (a nie je vylúčené, že ho ešte zopár-krát spomínať budeme), a to v článku „Vrtule: protibežne-protibežné, alebo protibežné na druhú“.

Vtedy nás zaujali vrtule tohto modelu, no dnes nás zaujalo to, že tento model môže aj „cúvať“, hoci vlastne aj to nejako súvisí s vrtuľami.

Jasné, že A400M nemôže cúvať vo vzduchu, hoci naše konvertoplány dokážu aj to, ale môže cúvať na zemi.

Ale ani to by nás nemalo nijako ohúriť, pretože to Miroslav so svojim Lear-Jetom predviedol už pred tromi rokmi.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 8. 9. 2021, 08:09 | Prečítané: 3045x

Štvrtok (31.5.2018), piatok, sobota, nedeľa a pondelok.

To boli dni „zasvätené“ intenzívnemu lietaniu. Dalo sa to spoznať aj podľa toho, že sa na našej web-stránke neobjavil žiadny nový článok, ba dokonca sme nestíhali ani „refrešovať“ tie staršie. Hádam sme ani počítač nezapli.

Bolo to krásne, no bolo to aj únavné: vstávali sme skoro ráno a do postele padali neskoro v noci.

V podstate tých dní - „nabitých“ modelárstvom bolo viac ako 5, pretože im predchádzali takmer tri týždne, kedy som denno-denne niekoľko hodín usilovne pracoval na oprave Messerschmitta Me-262 (Schwalbe), aby bol do príchodu Miroslava do Banskej Bystrice pripravený k letu.

Zas je fakt, že v tom období som chodil lietať zriedka.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 6. 6. 2018, 10:03 | Prečítané: 5491x

Opäť vzorka našej „diaľkovej“ konverzácie.

Keď si moji dvaja bratia, Milan a Miroslav, pozreli článok, v ktorom popisujem, ako som urobil pruženie hlavného podvozku na 2,54-metrového bieleho (C-130) Herculesa, tak si o mne zrejme pomysleli:

„Ten sa na (B-24) Liberátora asi vykašľal!“

Aby som ich mrzké podozrenia vyvrátil, tak som opäť musel predložiť nevyvrátiteľné dôkazy:

Kratučké video o tom, že hlavný podvozok Liberátora funguje ako má.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 30. 9. 2021, 08:10 | Prečítané: 2967x

Namiesto kráľa sme „dosadili“ Herculesa, ale zmysel tohto historického zvolania zostal rovnaký:

Len čo jeden Hercules „zmizol zo scény“, nič nám nebráni prevolávať na slávu inému "novému" Herculesovi.

….........................

O tom, ako „zmizol zo scény“ prvý (modro-šedý) Hercules, sme už písali.

Ale kde sa vzal ten druhý – červeno-biely?

A čo je to vôbec za model?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 30. 10. 2018, 12:54 | Prečítané: 4540x

Video, zachytávajúce „horúce“ chvíle v roku 2018.

Pri jeho pozeraní sme si nevdojak spomenuli na náš článok „Modelársky paradox“, ktorý sme prvý krát zverejnili už pred vyše siedmimi rokmi.

V ňom sme skonštatovali, že najproblematickejšou časťou modelov nie sú krídla, či trup, ba ani motor, ale paradoxne je to podvozok.

A hľa: čo sa tohto týka, vyzerá to, že za tie roky ako keby sa ani nič nezmenilo.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 12. 2018, 11:17 | Prečítané: 3304x

O význame chladenia niektorých „exponovaných“ častí modelu sme sa na našej web-stránke už mnoho-krát zmieňovali.

V súvislosti s haváriami sme spomínali najmä chladenie regulátorov, prípadne (ich) BECov.

Ale naznačovali sme, že chladiť samozrejme treba aj pohonné motory, ale dokonca aj výkonové LED diódy pozičného osvetlenia a jeho obvod stabilizácie prúdu (tranzistor TIP122).

Dnes by sme sa chceli pozrieť na trochu „iné“ chladenie pohonných LiPol batérií v modeloch, ktoré im dávajú riadne zabrať a takto LiPolkám významne skracujú životnosť.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 18. 10. 2021, 08:23 | Prečítané: 4539x

Možno by bolo dobré hneď v úvode „rozlúsknuť“ tento zdanlivo nepochopiteľný rébus.

Skrátka a jednoducho: Miroslav (mior) prišiel na 5 dní do Bystrice (BB) na „modelársku dovolenku“, pričom sme mali v pláne zalietať, otestovať, nastaviť ….. odskúšať 8 modelov.

Keďže 5 z nich je veľkých, a to až tak, že jeden človek si s nimi neporadí, tak vlastne všetky čakali na týchto päť dní, kedy budeme všetci traja bratia (Miroslav, Milan a ja) pokope.

A tie tri malé modely?

To už bola len taká „čerešnička na torte“, chuťovka či balzám na ukľudnenie nervov.

Ale poviem vám, bolo to päť naozaj náročných dní.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 11. 9. 2023, 10:44 | Prečítané: 5478x

Isto nechceme poučovať či mentorovať, skôr chceme vyjadriť svoj názor, logicky ho zdôvodniť, prípadne spomenúť vlastné skúsenosti.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 24. 7. 2021, 08:44 | Prečítané: 3183x

Začnem trochu okľukou:

Keď sa ma včera večer (môj mladší brat) Miroslav pýtal, či som bol lietať, tak som sa snažil vyjavenie krutej pravdy o havárii „Schwalbeho“ (Messerschmitt Me-262) zamaskovať inou - radoby pozitívnou správou: „Overil som platnosť piateho pravidla Modelárskych povier!“

Toto pravidlo hovorí: „Nechoď lietať viac ako raz v daný deň (napr. aj ráno, aj večer)“.

No a včera (štvrtok 6.9.2018) som bol lietať dvakrát: ráno aj večer.

A tak to aj dopadlo!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 7. 9. 2018, 15:18 | Prečítané: 3279x

Uplynulý víkend (+ pondelok) bol Miroslav (mior) tu – v BB.

Nie na to, aby si váľal „šunky“, ale na to, aby si pekne vysúkal rukávy a spoločne so svojimi bratmi (teda Milanom a mnou) odviedol kus poctivej práce na poli modelárstva.

Po drobných úpravách sme hodlali (druhý-krát) dostať do vzduchu Milanovho 4,2-metrového Blaníka a odskúšať „gumové“ štarty Miroslavovho 3,5-metrového Blizarda.

Miroslav nám tiež chcel predviesť svoje Dvojfázové cevaro osvetlenie a ja som zas hodlal Miroslavovho ťažkotonážneho Herculesa využiť na overenie funkčnosti MDL (MultiDot Lasera) čoby núdzového pozičného osvetlenia modelov.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 3. 10. 2017, 17:05 | Prečítané: 4597x

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 40696.64 kb