Bola to naša tretia akcia tohto roku, na ktorej sme boli.
A pravdu povediac, zakaždým sa počasie nejako „predviedlo“, avšak zakaždým inak:
- V Gôtovanoch bolo teplotne fajn, fúkal však silný vietor.
- V Častej (v piatok, keď sme tam boli my) poprchovalo.
- No a v Očovej síce nefúkalo, ani nepoprchovalo, bolo však teplo „na zdochnutie“.
Boli sme tam v piatok podvečer, aj v sobotu asi do 13:00.
pripravil: Janko O.Aby ste tomu rozumeli: Slovo „žeravá“ má vyjadrovať charakter počasia, teplotné pomery, či ako to nazvať.
Zlet modelov vojenských lietadiel na letisku Jasná (Gôtovany)
Súčasne to bola naša prvá tohtoročná akcia, na ktorej sme sa zúčastnili všetci traja (bratia), teda Milan, Miroslav a ja (Janko). Každý so svojim modelom:
- Milan so svojim 4,2-metrovým motorizovaným Blaníkom
- Miroslav so svojim dvoj-motorovým Twin Otterom (DHC-6)
a
- ja so svojim štvor-motorovým C-130 Herculesom, prezývaným Beluga.
A čo je hlavné (aspoň pre nás), všetci traja sme mali vo svojich modeloch nejaké technické novinky – nejaké „vychytávky“:
Milan mal v kabíne svojho 4,2-metrového Blaníka figúrku pilota. Čo o to, to mal už minule, ale teraz bol pilot mierne animovaný: dokázal (kadejako) otáčať hlavou.
Slovom „kadejako“chcem naznačiť, že tento pohyb nebol odvodený od nejakého potenciometra vo vysielači, ale bol samostatný – automatický, náhodný – nepredvídateľný.
Na pohyb hlavy sme použili mikrominiatúrne servo, ktoré dostáva riadiace pseudonáhodné signály z modulu, ktorý sme pôvodne vyvinuli do 2,8-metrového modelu B-24 Liberátor, na animáciu pohybu strieľní:
Video: Rozpohybovaná" horná strieľňa (moving turret) modelu B-24 Liberator
Miroslav a ja sme mali vo svojich modeloch ako horúcu novinku zvukové moduly Shock Wave 3 od kanadskej firmy Model Sounds Inc.
Pre nás to je ďalší krok k ešte väčšej realistike letu našich modelov. Oba naše modely – Miroslavov Twin Otter a môj Hercules – majú skutočné predlohy osadené pohonnými jednotkami typu Turbo-Prop. A tak sme hľadali nejaké kvalitné zvukové moduly, tak aby k nim výrobca ponúkal zvukové súbory so zvukmi Twin Ottera a Herculesa.
Miroslav nadviazal kontakt s majiteľom firmy – s Davidom Harrisonom a ten nám ponúkol, že nám môže okrem samotných zvukov bežiacich turbo-prop motorov a zodpovedajúcich rozbehových a dobehových procedúr „pribaliť“ ešte komunikáciu veže s pilotmi.
Pôvodne som si pomyslel: taká blbosť, ale neskôr som zistil, že keď si sami vhodne načasujeme jednotlivé zvukové sekvencie, tak z toho môže vyjsť celkom „pôvabný“, realistický a pre prizerajúcich veľmi zaujímavý zážitok. To sme si prakticky overili v predvečer akcie (v piatok), ale aj neskôr na letisku Čerín-Čačín (v sobotu podvečer).
Video:
A keď sa k tomu pridá dvojstupňové osvetlenie modelu (klasické „blikavé cevaro“ osvetlenie a silné pristávacie osvetlenie), tak taký model pri podvečernom lietaní ponúka celkom nevšedný zážitok.
O skúsenostiach, možnostiach a vlastnostiach zvukových modelov od firmy Model Sounds Inc. chystáme samostatný článok!
Žiaľ, z podvečerného polietania na Čerín-Čačíne nemáme video, ale zo skúšobných letov v piatok predvečer Očovského podujatia (samozrejme na Očovej) máme dve kratučké videá, síce nevalnej technickej kvality (natočené mobilom), ale svetlá Belugy sú na nich vidieť a zvuk štyroch „turbo-propov“ je na nich (jakž-takž) počuť:
Video:
Video:
Samotné podujatie Lietame pre radosť bolo (ako sme už spomenuli) poznamenané neznesiteľnými horúčavami. Milan bol na ploche už od rána - skôr ako my. Keď sme prišli, rozložili sme si naše „bývanie“ a pomohli sme Milanovi skompletovať Blaníka. Potom sa (Milanovho) vysielača chopil Miroslav a za Milanovej asistencie rozbehol Blaníka uloženého na vozíku.
Žiaľ, pomerne mäkké pohonné batérie nevládali na tráve udeliť tomuto vyše 11 kilovému modelu dostatočnú rýchlosť a tak sa štart nevydaril. Vlastne sa nič nestalo, odniesla to len vrtuľa (vidno na nasledujúcej fotografii):
Potom si Miroslav pripravil svojho (tiež ozvučeného) Twin Ottera
a v pauzách medzi letmi ostatných účastníkov podujatia „dal“ niekoľko letov:
Okolo 12:00 sa podával dobrý (čo dobrý, bol fakt výborný) guláš a náš Modelársky kolega Radek ponúkal čapované pivo. Ale keďže sme boli šoféri, tak sme si dali guláš, ale pivo sme museli oželieť.
Keď okolo 13:00 teplota v tieni dosahovala 31 či 32 stupňov, zistili sme, že v záujme zdravia je lepšie odobrať sa domov.
Niekoľko fotografií z podujatia ponúka aj pán Vincent Cibuľa:
Fotografie: LMK OČOVÁ 2020 Lietame pre radosť.
A Jožko Neč zas pripravil zostrih viacerých záberov, dokumentujúcich priebej 19. ročníka akcie Lietame pre radosť: