Ozvučený 2,54m C-130 Hercules (prezývaný Beluga) - videá

Keď sme začiatkom júla (července) boli na Zlete vojenských modelov lietadiel v Gôtovanoch (pri Liptovskom Mikuláši), tak sme Belugu predviedli viac-menej len staticky, pretože kvôli silnému vetru sme nechceli riskovať poškodenie tohto modelu.

A keď sme odchádzali, tak hlavný organizátor akcie – Miško Hrnčiar len tak – nesmelo utrúsil: Toto by som chcel vidieť za letu.

Žiaľ, na vlastné oči zatiaľ nemal možnosť (hoci s Miroslavom plánujeme niekedy (po dohode s Miškom) ísť si zalietať do Gôtovian), ale na našej web-stránke sme zverejnili niekoľko krátkych videí Belugy za letu.

pripravil: Janko O.

videá: Robo J. a Robo T.

 

Medzitým sa však mnohé zmenilo a tak Beluga dostala viaceré „vychytávky“ (ktorých väčšina je pred očami nezainteresovaného diváka skrytá), ale niektoré sa nedajú prehliadnuť a ani prepočuť.

Je to v duchu nášho realisticko-modelárskeho kréda: Sound and Vision.

Takže okrem toho, že Beluga má (klasické) pozičné „cevaro“ osvetlenie, je vybavená aj silným pristávacím osvetlením, ktoré je možné vidieť na kráťučkých videách v článku Po Gôtovanoch aj v Častej: a všade bolo super!

A zvukové „efekty“ našich modelov sme prvý krát (a zatiaľ len veľmi nesmelo) predviedli na akcii Lietame pre radosť na Očovej.

Na základe praktických skúseností sme od tej doby zvuk ešte trochu zdokonalili, no a s pocitom primeraného uspokojenia sme začali príjemné letné podvečery tráviť na Čerín-Čačíne.

Jedného dňa sa tam zjavil nový nádejný modelár – Robo Jančo a ten keď zaznamenal opticko-zvukové prejavy Belugy, tak sa spýtal, či si to môže natočiť na mobil.

Nemal som dôvod nesúhlasiť a tak vzniklo toto:

Video: C-130 Hercules LMK BB

Nasledujúci deň sa na Čeríne objavil aj Robo Trunek s kamarátom. Keďže sme sa dávno nevideli, zvítali sme sa a popri skladaní modelov sme o kadečom klábosili. Naraz na nejakú slovnú narážku zareagovala moja manželka a zahlásila: „Nie len vaše deti papuľujú, v tomto modeli aj piloti papuľujú“ a ukázala na Belugu.

No a Robo neodolal, vytiahol mobil a že či si to môže natočiť.

Video: herkules

Na záver možno zopár údajov o Beluge:

. rozpätie je 254 cm

. váha medzi 8,5 a 9 kg

. pohon štyrmi elektromotormi s 4-listými protibežnými vrtuľami 10,5x8

. napájanie: 4 paralelne zapojené LiPol 4S 2650 mAh

. všetky kolesá odpružené (vrátane riadeného predného dvoj-kolesa)

. brzdy na zadných kolesách, kvôli skráteniu dojazdu po pristátí

. meranie rýchlosti pitotovou trubicou:

          . rýchlosť pri „odlepení od zeme“: cca 90km/h bez klapiek, cca 80km/h s klapkami

          . rýchlosť pri dosadnutí: cca 63km/h bez klapiek, cca 54 km/h s klapkami

. palubné napájanie z piatich spínaných BECov (4 SBECy, 1 UBEC), zlúčených Schottkyho diodami

. výška modelu nad zemou meraná ultrazvukovým výškomerom, umiestneným „na bruchu“ modelu

          . na základe výšky nad zemou je aktivované alebo deaktivované riadenie predného 2-kolesa

          . pri malých výchylkách (pri veľkej pojazdovej rýchlosti) je riadenie predných kolies veľmi jemné

            a len mierne exponenciálne. Asi od polovice rozsahu je riadenie kvadratické so stále

            sa zväčšujúcimi výchylkami, aby sa model mohol (pri nízkej rýchlosti) na dráhe otočiť. 

. letový stabilizátor verzia Ed_11

. kompletná PC telemetria, vrátane záznamu letových dát

. varovný systém nechceného pritiahnutia výškovky (nazvali sme ho „štýlovo“: MCAS)

. varovný systém nadmerného odberu prúdu

. varovný systém pri dosiahnutí nebezpečných (nízkych) rýchlostí (s ohľadom na otáčky motorov)


 


 


 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 27. 10. 2021, 08:32 | Prečítané: 3685x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 9
Pekný deň priatelia. Vašu stránku sledujem už dlhší čas. Dnes som si povedal že sa zapojím aj do komentovania, lebo tento článok, hlavne to video a to čo som videl, bolo skvele.
S pozdravom Martin :)
Odpoveď | 2020-09-22 07:43:55
.:. J O.
Vďaka Martin.
Odpoveď | 2020-09-22 08:50:31
"Beluga" - to je asi len Vaša súkromná prezývka Vášho modelu. ;-) Lebo skutočné transportné lietadlo Beluga odkaz , využívane pri doprave dielov A380 vyzerá celkom inak a s C130 Heculesom nemá nič spoločné :-) Teda len to, že obe sú transportné.
To len tak na okraj, lebo pri neporiadnom prečítaní textu ma to dosť zarazilo, potom po poriadnejšom prečítaní som usúdil, že to len medzi sebou tak prezývat.
Odpoveď | 2020-09-23 15:34:27 | Príspevok upravený: 2020-09-23 16:39:55
.:. J O.
Vlado,
je to presne tak ako píšeš.
Keďže spolu s bratom Miroslavom máme štyri Herculesy, tak aby sme sa v tom vyznali, museli sme každému dať meno. Ten najslávnejší - Miroslavov má prezývku Obuch ( odkaz ) .
Tento môj biely Hercules sme pôvodne volali Moby Dick, ale neujalo sa to.
A tak dostal meno Beluga, hoci z tohto článku:
odkaz
je zrejmé, že sme si vedomí, že nie je Beluga ako Beluga.
Odpoveď | 2020-09-23 16:27:28 | Príspevok upravený: 2020-09-23 16:43:46
Tak ten predchádzajúci článok mi akosi ušiel, po jeho prečítaní je to celkom jasné. Ale pre toho, kto to nesleduje ako seriál, to môže byť rovnako mätúce, ako bolo aj pre mňa.
Inak let toho Heculesa je veľmi realistický. To je z nejakej stavebnice, či rovno ARF, alebo je to celé vaša vlastná stavba.
A na ktorom letisku bolo natočené to video. V Očovej?
Odpoveď | 2020-09-23 17:01:15
.:. J O.
Je to zo stavebnice, ktorú si firma Ripmax nechala vyrábať u čínskej (ako inak ;-) ) firmy ASM - Advanced Scale Models.
My sme to kúpili už ako hotové, ale vďaka nešťastnému pohonu (nevhodnej voľbe vrtulí) bol po havárii (ale už opravený predchádzajúcim majiteľom).
Urobili sme na tom veľa zmien a takých tých "našich" úprav.
Vidá sú točené na (asfaltovom) letisku Čerín-Čačín (cca na pol-ceste medzi Banskou Bystricou a Zvolenom).
Na modelárskej akcii v Očovej sme síce boli, ale "oficiálne" sme s Belugou nelietali (len deň (piatkový večer) pred oficiálnou akciou sme dali pár letov): odkaz
Dôvodom je to, že sme si len potvrdili to, čo sme zistili už na akcii v Častej - odkaz
že tomuto modelu štartovanie z trávy činí isté potiaže.
2020-09-23 18:32:47
Perfektné, pri pozeraní som si pripomenul roky vo vojenskom letectve v Piešťanoch. Aj AN-12 čo sme ju mali vo výzbroji!!!
Odpoveď | 2021-03-14 23:29:08
pozdravujem tiez mam c-130ku na spalovak este nelietanu chcem prerobit na elektriku poradte ake motori pouzit a regulatori a tiez vrtule terazmam trojliste a kde akolko baterii pouzit akych ci na kazdy motor jednu alebo ako poradte dakujem Vlado
Odpoveď | 2024-02-01 10:32:45
.:. mior | mail
Skúsim zistiť, lebo model je ešte v BB a potom dám vedieť.
Odpoveď | 2024-02-02 12:31:39
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50806.8 kb