Odpružený podvozok bieleho Herculesa (prezývaného Beluga)

Na začiatku mája (května) sme zverejnili článok s názvom - „Cúvajúci“ model Airbus A400M.

V jeho závere sme sa priznali, že tento nádherný model bol pre nás inšpiráciou.

Inšpiráciou, aby sme aj môjmu 2 a 1/2 metrovému bielemu C-130 Herculesovi, ktorého prezývame „Beluga“, odpružili hlavný (zadný) 4-kolesový podvozok.

Pretože predný podvozok už má odpružený dávnejšie.

pripravil: Janko O.

 

Odkaz na článok „Cúvajúci“ model Airbus A400M.

 

Stavebnica 254-centimetrového modelu C-130 Hercules, „vo farbách“ americkej pobrežnej stráže (US Coast Guard), od firmy Advanced Scale Models, bola chápaná pomerne univerzálne:

- model môže byť poháňaný štvoricou 4-taktných motorov

alebo

- štvoricou 2-taktných motorov

alebo

- štvoricou elektromotorov

My máme práve túto "elektrifikovanú" verziu.

Čo sa týka (hlavného - zadného) podvozku, môže byť:

- pevný

alebo

- pneumaticky zaťahovací

My máme verziu s pevným podvozkom.

Ale ani jedna verzia akosi nepočítala s tým, že by bol hlavný – zadný podvozok odpružený, hoci predný podvozok - predná podvozková noha s dvojicou kolies, odpružená je.

Nie že by sa bez odpruženého hlavného podvozku s týmto modelom nedalo lietať (rozumej štartovať a pristávať). Ale keď je podvozok odpružený, tak je to lepšie a bližšie realite, tak ako to máme radi.

To sme si overili na mojom „malom“ 201-centimetrovom Herculesovi (má prezývku „Obuštek“, čoby zdrobnelinu od Miroslavovho väčšieho 254-centimetrového „Obucha“). Jeho podvozok je pomerne komplikovaný (už sa nám stalo, že nám bolo párkrát „vyhodené na oči“, že naše modely sú (skoro) vždy akési komplikované), každé koleso je nezávisle odpružené.

Faktom je, že my sa v „prvom pláne“ vždy snažíme veci urobiť jednoducho, ale postupne ako sa prejavujú menšie či väčšie nedostatky jednoduchých riešení, napokon skončíme pri tom, že sa „jednoduché a krásne“ riešenie zmetamorfózuje do akéhosi zložitého a komplikovaného „kombajnu“. A aby sme to zdôvodnili (alebo lepšie povedané „ukecali“), tak sme si vymysleli poučku, ktorou sa bezostyšne obhajujeme.

Už sme to spomínali, ale pre istotu: tá poučka znie:

V jednoduchosti je krása, v zložitosti je dokonalosť.

Ale keďže existujú aj iné poučky, napríklad:

Výnimka potvrdzuje pravidlo,

tak chceme veriť tomu, že práve odpruženie podvozku Belugy bude tým potvrdením, že okrem komplikovaných vecí vieme občas urobiť aj veci „krásne jednoduché“, samozrejme pri zachovaní ich primeranej (hoci nie úplne dokonalej) funkčnosti.

Síce tvrdíme, že video: RC Military A400M Scale RC Model Airplane Ultra High Detailed

bolo pre náš inšpiráciou k tomu, aby sme sa „nejako“ pokúsili odpružiť hlavný podvozok Belugy, ale treba priznať, že „snahu“ o odpruženie sme mali hneď od začiatku, keď sme (v podstate hotový) model získali.

Ale každý konštruktér (alebo každý, kto chce „niečo technické“ vyrobiť – stvoriť) vie, že niekedy ani snaha, ba ani inšpirácia nestačí.

Musí prísť nápad!

Nápad, ako to čo najjednoduchšie, s minimom nákladov, v čo najkratšom čase a s minimálnym strojným vybavením vyrobiť.

A ten nápad prišiel. A prišiel v pravú chvíľu.

Zistil som sa, že samostatne odpružiť jednotlivé kolesá hlavného podvozku Belugy je, vzhľadom na stávajúce konštrukčné riešenie, pre mňa prakticky nemožné. Ale odpružiť samostatne ľavú a samostatne pravú dvojicu kolies by sa snáď dalo?

Navyše na základe spomínaného videa a vlastných skúseností s pružením „Obušteka“, som usúdil, že predné koleso (každej dvojice) nemusí mať „hĺbku a tvrdosť prepruženia“ rovnako veľkú, ako zadné koleso.

Pri pristávaní sa dráhy dotkne najprv zadné koleso (hlavného podvozku) a až potom koleso pred ním. Preto by zadné koleso malo mať väčšiu „hĺbku prepruženia“ (zdvih) a súčasne menšiu „tvrdosť pruženia“. Našťastie tieto dva požiadavky nie sú protichodné a v danom konštrukčnom riešení podvozku Belugy sa bezproblémovo realizujú.

Rozhodol som sa, že medzi preglejkové „základy“ podvozka a duralovú „platformu“ dvojice kolies umiestnim „niečo“, čo mi splní moje požiadavky.

Vpredu som pevné uchytenie duralovej platformy (skrulkami) o preglejkové „základy“ nahradil dvomi silentblokmi, ktoré som vyrobil z tesniacich gumičiek starších (s otočnými kohútikmi, nie pákových) vodovodných „batérií“.

Vzadu som skrutky úplne odstránil a medzi „základy“ a „platformu“ som vložil „pružiace členy“, primeraných rozmerov a primeraných vlastností (tvrdosti, či vlastne „mäkkosti“). Toto riešenie som „odkukal“ sám od seba, pretože rovnaké „pružiace členy“ sa osvedčili v pružení „Obušteka“ (tie modro-čierne „kocočky“).

Akurát, že v Beluge sú kvôli väčšej „hĺbke prepruženia“ a menšej „tvrdosti pruženia“ dve „kocočky“ nad sebou a aj ich rozmery sú väčšie, pretože Beluga je oveľa ťažšia ako Obuštek.

Charakteristika pružiacich členov je silno progresívna, tak ako to vidno na nasledujúcom grafe:

Na porovnanie je tam aj charakteristika pruženia predného kolesa Belugy, ktoré je realizované pomocou vinutých oceľových pružín s (relatívne) tvrdým gumovým dorazom.

Absencia skrutiek v zadnej časti hlavného podvozku by však pri tvrdšom pristátí a prípadných bočných silách spôsobovala, že by zadná časť duralovej platformy horizontálne „uhýbala“ do bokov, prípadne by sa „krútila“ (silentbloky jej to zo svojej podstaty dovoľujú), čo by spôsobovalo dynamickú zmenu geometrie podvozku modelu a celkovo by to nerobilo dobrotu.

Preto bolo potrebné zadnú časť (každej) platformy stabilizovať pomocou vodiacej (dištančnej, stabilizačnej, torznej …) uhlíkovej tyčky.

Jej jeden koniec je pevne ukotvený v preglejkovom ráme modelu a druhý v zadnej časti duralovej platformy (dvomi kovovými svorkami). Aby zadná časť platformy mohla robiť potrebné vertikálne „výkyvy“, je v susediacej preglejkovej stene rámu modelu „vypilníkovaná“ kulisa (cez ktorú je prestrčená vodiaca tyčka) v tvare zvislého mesiačika, alebo skôr tvaru zátvorky „(“, ktorej dĺžka (vlastne výška) zodpovedá „hĺbke prepruženia“ a nejakej rezervy k tomu.

Celé toto riešenie trochu „zdvihlo“ zadnú časť modelu čo však nie je na závadu. Skôr naopak: teraz sa model vyrovnal, pretože doteraz bol predok, vďaka svojmu pruženiu, trochu vyššie ako zadná časť modelu.

Možno som v úvode zabudol uviesť, že aby som popisované úpravy mohol robiť, bolo potrebné urobiť „na bruchu“ modelu odnímateľný kryt, tak ako je to vidno na obrázku:

Aby ste mali predstavu ako sa správa jedno (peno-gumové) i druhé (vinuto-oceľovo pružinové) pruženie „v pohybe“, pripravili sme tri kratučké (niekoľko-sekundové) názorné videá:

Video:  Odpruženie hlavného (zadného) podvozku 2,54-m modelu C-130 Hercules (Beluga)

Video:  Odpruženie predného podvozku 2,54-m modelu C-130 Hercules (Beluga)

Video:  Celkový pohľad na odpružený podvozok 2,54-m modelu C-130 Hercules (Beluga)







 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 24. 5. 2020, 10:26 | Prečítané: 2033x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 40352.07 kb