„Cúvajúci“ model Airbus A400M

Tento model sme na našej stránke už raz spomínali (a nie je vylúčené, že ho ešte zopár-krát spomínať budeme), a to v článku „Vrtule: protibežne-protibežné, alebo protibežné na druhú“.

Vtedy nás zaujali vrtule tohto modelu, no dnes nás zaujalo to, že tento model môže aj „cúvať“, hoci vlastne aj to nejako súvisí s vrtuľami.

Jasné, že A400M nemôže cúvať vo vzduchu, hoci naše konvertoplány dokážu aj to, ale môže cúvať na zemi.

Ale ani to by nás nemalo nijako ohúriť, pretože to Miroslav so svojim Lear-Jetom predviedol už pred dvomi rokmi.

pripravil: Janko O.

 

Pravdu povediac, Miroslavovi vtedy nešlo ani tak o cúvanie, ale o čo najrýchlejšie zastavenie modelu po dosadnutí na dráhu, čiže o aerodynamické brzdenie modelu. Bližšie je tom písané v článku „Nápad roka 2018 – 2.časť“.

A tu si to môžete pozrieť na krátkom videu: Miroslavov LearJet LJ-45 s aerodynamickým brzdením

Princíp je jednoduchý: ťah elektrických dúchadiel sa zreverzuje zreverzovaním elektromotorov.

A rovnako to robí aj v úvode spomínaný 3,78-metrový, 38-kilový Airbus A400M.

Akurát že to robí vrtuľami a robí to zrejme pomocou nejakého „udělátka“, čiže nejakého mikroprocesorového modulu, takže sekvencia zastavenia motorov a ich následný rozbeh do protismeru je taká rýchla, že to je (na videu) ťažko rozpoznateľné. Isto to pilot nerobí pomocou prepínačov na vysielači, ako to Miroslav robí so svojim Lear-Jetom.

Cez to všetko pri pozornom sledovaní je možné postrehnúť kraťulinké zastavenie motorov a čo lepšie, je začuť typický zvukový prejav, ktorý reverzáciu sprevádza: raz v čase 5:32 a potom v čase 5:58.

Video: RC Military A400M Scale RC Model Airplane Ultra High Detailed

Tento úžasný model je naozaj precízne detailne maketovo spracovaný.

Okrem iného je zaujímavé aj napájanie: každý motor má svoju 6-článkovú LiPolku s kapacitou 6000mAh, čo umožňuje modelu asi 7-minútový let.

To by sme však neboli my, aby sme nemali nejaké výhrady. Ani nie k modelu ako takému, ten je skrátka perfektný. Ide o to, že ani štart a ani pristátie nevyzerajú príliš realisticky.

Rozbeh modelu (čas 1:50) je nerealisticky rýchly a samotné „odlepenie“ modelu od dráhy (čas 1:53) je „hokejkového“ štýlu.

Takémuto modelu by oveľa lepšie pristal taký ten „ťažkotonážny“ štart, kedy majú diváci pocit, že do vzduchu sa horko-ťažko a len-tak-tak dvíhajú tony duralu, titánu, …

Video: Miroslavov C-130 Hercules (Obuch): večerný ("ťažkotonážny") štart a pristátie

V článku Vrtule: protibežne-protibežné, alebo protibežné na druhú sme sa nie príliš pochvalne vyjadrili o pristátí, zachytenom na videu a „štipľavú“ poznámku si neodpustíme ani teraz.

Priblíženie na pristátie (čas 5:20) vykazuje známky toho, čomu sme dali meno: „potácajúci sa model“. Keby tak pristávala skutočná A400-ka, tak šéf letovej prevádzky na letisku bez váhania posiela záchranné jednotky na inkriminovanú pristávaciu dráhu.

Samotné dosadnutie na dráhu už bolo trochu lepšie, ale aby som citoval Miroslavove dcéry raz v skutočnom lietadle: "Oci, ty pristávaš lepšie!" (a všetky pohľady v lietadle sa upreli na Miroslava).

A tu je dôkaz: Miroslavov Hercules C-130 (Obuch) - učebnicové pristátie

Ale na ospravedlnenie pilota modelu A400M treba poznamenať, že let na videu je jeden z prvých, ktoré s týmto modelom absolvoval. Kdežto Miroslav s „Obuchom“ už toho nalietal až-až.

Musíme spomenúť ešte jeden moment na videu, ktorý sa stal pre nás inšpiráciou: hlavný (6-kolesový) podvozok modelu A400M.

Okrem toho, že je odpružený (čas 5:30), sú zadné kolesá viac „vystrčené“ ako tie pred nimi.

Na tom by nebolo nič zvláštne, takto nejako sme to urobili aj na mojom (malom) dvojmetrovom C-130 Herculesovi, ktorý familiárne voláme Hercules 201(cm):

Ide o to, že môj súčasný (väčší) Hercules, prezývaný Beluga, doteraz hlavný – zadný 4-kolesový podvozok odpružený nemal, na rozdiel od predného dvoj-kolesa.

Keďže píšem v minulom čase, tak je zrejmé, že teraz už je „všetko inak“ a 254 centimetrový C-130 Hercules – Beluga už hlavný podvozok odpružený má. A rovno poviem, že povzbudením a inšpiráciou mi bola práve v tomto článku spomínaná A400-ka. Bližšie niekedy nabudúce, v samostatnom článku.


 


 

 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 5. 5. 2020, 18:35 | Prečítané: 418x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 2
.:. jyrry | www
Nějak tam nevidím ty "high detailed" - má to jen pokreslené fixem.
Co se týká letu, mohl by se naučit startovat s dopravákem a ne jako s akrobatem, pak používat směrovku v zatáčkách a nakonec nepřistávat s tím jako s padákovým křídlem z výšky...
Odpoveď | 2020-05-08 06:34:34
.:. mior | mail
Úplný súhlas Jyrry!!!
Odpoveď | 2020-05-08 12:03:19
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 37526.67 kb