Tento model sme na našej stránke už raz spomínali (a nie je vylúčené, že ho ešte zopár-krát spomínať budeme), a to v článku „Vrtule: protibežne-protibežné, alebo protibežné na druhú“.
Vtedy nás zaujali vrtule tohto modelu, no dnes nás zaujalo to, že tento model môže aj „cúvať“, hoci vlastne aj to nejako súvisí s vrtuľami.
Jasné, že A400M nemôže cúvať vo vzduchu, hoci naše konvertoplány dokážu aj to, ale môže cúvať na zemi.
Ale ani to by nás nemalo nijako ohúriť, pretože to Miroslav so svojim Lear-Jetom predviedol už pred tromi rokmi.
pripravil: Janko O.
Pravdu povediac, Miroslavovi vtedy nešlo ani tak o cúvanie, ale o čo najrýchlejšie zastavenie modelu po dosadnutí na dráhu, čiže o aerodynamické brzdenie modelu. Bližšie je tom písané v článku „Nápad roka 2018 – 2.časť“.
A tu si to môžete pozrieť na krátkom videu: Miroslavov LearJet LJ-45 s aerodynamickým brzdením
Princíp je jednoduchý: ťah elektrických dúchadiel sa zreverzuje zreverzovaním elektromotorov.
A rovnako to robí aj v úvode spomínaný 3,78-metrový, 38-kilový Airbus A400M.
Akurát že to robí vrtuľami a robí to zrejme pomocou nejakého „udělátka“, čiže nejakého mikroprocesorového modulu, takže sekvencia zastavenia motorov a ich následný rozbeh do protismeru je taká rýchla, že to je (na videu) ťažko rozpoznateľné. Isto to pilot nerobí pomocou prepínačov na vysielači, ako to Miroslav robí so svojim Lear-Jetom.
Cez to všetko pri pozornom sledovaní je možné postrehnúť kraťulinké zastavenie motorov a čo lepšie, je začuť typický zvukový prejav, ktorý reverzáciu sprevádza: raz v čase 5:32 a potom v čase 5:58.
Video: RC Military A400M Scale RC Model Airplane Ultra High Detailed
Tento úžasný model je naozaj precízne detailne maketovo spracovaný.
Okrem iného je zaujímavé aj napájanie: každý motor má svoju 6-článkovú LiPolku s kapacitou 6000mAh, čo umožňuje modelu asi 7-minútový let.
To by sme však neboli my, aby sme nemali nejaké výhrady. Ani nie k modelu ako takému, ten je skrátka perfektný. Ide o to, že ani štart a ani pristátie nevyzerajú príliš realisticky.
Rozbeh modelu (čas 1:50) je nerealisticky rýchly a samotné „odlepenie“ modelu od dráhy (čas 1:53) je „hokejkového“ štýlu.
Takémuto modelu by oveľa lepšie pristal taký ten „ťažkotonážny“ štart, kedy majú diváci pocit, že do vzduchu sa horko-ťažko a len-tak-tak dvíhajú tony duralu, titánu, …
Video: Miroslavov C-130 Hercules (Obuch): večerný ("ťažkotonážny") štart a pristátie
V článku Vrtule: protibežne-protibežné, alebo protibežné na druhú sme sa nie príliš pochvalne vyjadrili o pristátí, zachytenom na videu a „štipľavú“ poznámku si neodpustíme ani teraz.
Priblíženie na pristátie (čas 5:20) vykazuje známky toho, čomu sme dali meno: „potácajúci sa model“. Keby tak pristávala skutočná A400-ka, tak šéf letovej prevádzky na letisku bez váhania posiela záchranné jednotky na inkriminovanú pristávaciu dráhu.
Samotné dosadnutie na dráhu už bolo trochu lepšie, ale aby som citoval Miroslavove dcéry raz v skutočnom lietadle: "Oci, ty pristávaš lepšie!" (a všetky pohľady v lietadle sa upreli na Miroslava).
A tu je dôkaz: Miroslavov Hercules C-130 (Obuch) - učebnicové pristátie
Ale na ospravedlnenie pilota modelu A400M treba poznamenať, že let na videu je jeden z prvých, ktoré s týmto modelom absolvoval. Kdežto Miroslav s „Obuchom“ už toho nalietal až-až.
Musíme spomenúť ešte jeden moment na videu, ktorý sa stal pre nás inšpiráciou: hlavný (6-kolesový) podvozok modelu A400M.
Okrem toho, že je odpružený (čas 5:30), sú zadné kolesá viac „vystrčené“ ako tie pred nimi.
Na tom by nebolo nič zvláštne, takto nejako sme to urobili aj na mojom (malom) dvojmetrovom C-130 Herculesovi, ktorý familiárne voláme Hercules 201(cm):
Ide o to, že môj súčasný (väčší) Hercules, prezývaný Beluga, doteraz hlavný – zadný 4-kolesový podvozok odpružený nemal, na rozdiel od predného dvoj-kolesa.
Keďže píšem v minulom čase, tak je zrejmé, že teraz už je „všetko inak“ a 254 centimetrový C-130 Hercules – Beluga už hlavný podvozok odpružený má. A rovno poviem, že povzbudením a inšpiráciou mi bola práve v tomto článku spomínaná A400-ka. Bližšie niekedy nabudúce, v samostatnom článku.