Niekedy ani „všetko zdvojené“ havárii nezabráni

Nemáme na mysli haváriu takzvane „na ruky“, teda haváriu zavinenú pilotom.

Máme na mysli haváriu, spôsobenú zlyhaním nejakej technickej časti modelu.

Hoci v percentuálnom poňatí havárie „na ruky“ vysoko prevažujú nad haváriami, zavinenými technikou, tak „technické“ havárie sa zase vyznačujú mimoriadne silným pocitom bezmocnosti.

Preto obzvlášť u veľkých, a teda drahých a na stavbu náročných modelov je snaha minimalizovať dôsledky technických zlyhaní zdvojovaním kľúčových komponentov riadenia.

pripravil: Janko O.

 

My (traja bratia) sa akosi nenápadne presúvame od stredných modelov k modelom stále väčším a väčším.

Úmyselne som nepoužil výraz „od jednoduchších ku zložitejším“, pretože naše modely jednoduché nikdy neboli. Možno niekedy pred viacerými rokmi, v začiatkoch našej modelárskej „cesty“.

Cez to všetko sme nikdy nepomysleli na to, že by naše modely mohli či snáď dokonca mali byť vybavené „dospelým“ Power Boxom

dvojitým palubným napájaním, zdvojenými RC prijímačmi, zdvojeným servo-ovládaním …..

Power Boxom sme sa zatiaľ vyhýbali ako čert krížu a radšej sme naše modely vybavili rôznymi rozvodnými doskami. A napájanie palubnej inštalácie sme radšej „zichrovali“ spojením viacerých BECov (väčšinou spínaných, teda SBECov a UBECov) prostredníctvom Schottkyho diód.

Napríklad taký 2,5-metrový 4-motorový C-130 Hercules, nami nazývaný Beluga,

je takto zichrovaný 5-násobne cez 5 Schottkyho diód: 4 SBECy v krídlach v regulátoroch motorov + 1 UBEC v trupe.

2,8-metrový bombardér B-24 Liberator latku „zichrovania“ posunul ešte kúsok vyššie:

- Hlavný okruh palubného napájania (oba prijímače, letový stabilizátor a všetky servá ovládajúce let modelu) je množinou šiestich (spínaných) BECov, spojených šiestimi Schottkyho diódami

- Pomocný okruh palubného napájania (zaťahovanie podvozku, ovládanie „roliet“ bombovníc, odhadzovanie bômb, pohyb štyroch strieľní, zvukový modul a pod.) je tvorený (len) dvojicou UBECov, vzhľadom na to, že tieto zariadenia sú aktivované (v pohybe) len občas a nikdy nie súčasne.

Tak nejak sme došli k názoru, že takýto spôsob zichrovania by pre naše modely mal byť dostačujúci a okrem toho že aj tak neexistuje absolútne spoľahlivý spôsob ako zaistiť, aby pri zlyhaní nejakého kľúčového komponentu (napr. serva) zostal model plne ovládateľný a nehavaroval.

Až sme jedného dňa narazili na takýto (smutný) oznam jedného skúseného modelára:

Český modelár, s nickom KVAK, napísal:

Dnes velký smutek. Duáč (model Duo Discus s rozpätím 6 metrov a hmotnosťou 13 až 15 kg) je mrtev. Servo výškovky shořelo a ač mám dvě serva na výškovce, tak se nic nedalo dělat. Ze tří set metrů do země, jen jsem to nasměroval mimo velké éra a rána jak z děla. Serva Hitec - opravdu kvalita HS-7115TH HV. Jen pro info - vše zdvojené: dva přijímače, dva napájecí systémy. Pravá a levá strana nezávisle řízena a přece to nepomohlo. Ta bezmoc je děsná ! 

Modelár s prezývkou KVAK a jeho "drobček".

Jedno zo (zdvojených) serv na výškovke sa údajne zablokovalo v krajnej polohe a hoci sa pilot pokúšal model jakš-takš riadiť aj pomocou bŕzd, tak po chvíli sa model aj tak stal neovládateľným. 

Vždy sme sa snažili poučiť sa z chýb nie len vlastných, ale ak to šlo, tak radšej z chýb ostatných modelárov. Ale aké ponaučenie si zobrať z tohto prípadu?

KVAK asi neurobil nejakú principiálnu chybu, takže našim ponaučením nech je, že nič nie je 100-% spoľahlivé a tak sa radšej už neposúvajme k ešte väčším modelom, pretože tak sa mi javí, že stále viac a viac platí moja poučka:

Najvýznamnejším rysom veľkých modelov, sú veľké problémy s nimi.


 

 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 2. 9. 2021, 08:01 | Prečítané: 3855x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 1
.:. Jozef
Jedine ponaucenie z tohho je , vykaslat sa na serva Hitec, pamatam, ako Jurajovi K na Storchovi zacalo pri starte kmitat servo na vstlakoch, proste odislo. A on sa vtedy spytal , Je tam hitec za 100e. Kolko uz mam dat za servo. Ja som mu povedal, ze maximalne 10 e. Ked to rachne aspon budes vediet preco.
Odpoveď | 2020-05-06 18:44:53
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50708.48 kb