… že či už „chodí“ tá predná podvozková noha? Jasné!

Mnohí pochopili, že takto nejako ma telefonicky „vypočúvajú“ moji (dvaja) bratia.

Zadali mi úlohy a potom kontrolujú postup prác.

A keďže ma nemôžu skontrolovať osobne, tak to robia aspoň telefonicky.

A aby som nemohol podvádzať, tak následne musím predložiť nezvratné dôkazy.

Na fotografiách síce môže byť vidno, ako to vyzerá, ale nie je vidno, či a ako to funguje.

A tak musím natáčať „dokumentárne“ videá.

pripravil: Janko O.

 

Priznám sa, že zaťahovacie podvozky na modeloch nejak zvlášť „nemilujem“.

Ja teda nemilujem podvozky (lietadiel) vôbec. Ale zaťahovacie obzvlášť!

Niekedy mám pocit, že nič na modeli lietadla nie je také problémové ako podvozok. A navyše je to aj pomerne drahá záležitosť.

Ale čo sa týka modelu Liberátora, hneď na začiatku sme si (všetci traja (bratia)) povedali, že toto bude výnimočný model: mal by sa čo najviac podobať na svoju veľkú predlohu.

No a skutočný B-24 Liberator zaťahovací podvozok samozrejme má.

Jeden model so zaťahovacím podvozkom už mám: je to dvoj-dúchadlový model Messerschmitt Me-262 – Schwalbe (lastovička) od firmy Dynam. Ale medzi týmito podvozkami a aj modelmi je predsa len „nejaký“ rozdiel.

- Schwalbe je „jednomužný“ model, teda klasika: model je riadený jedným človekom – jedným (presnejšie povedané jediným) pilotom. Aby sa uľahčila pilotova neľahká úloha, je model vybavený tzv. Steer-Gear-modulom, ktorý pomocou ultrazvukového modulu SR04 meria výšku modelu nad zemou (dráhou) a na základe toho vysúva či zaťahuje podvozok a zapína či blokuje riadenie prednej podvozkovej nohy.

No Steer-Gear-modul súčasne šetrí dva kanály RC ovládania, pretože vysúvanie a zaťahovanie podvozku je automatické a navyše: ovládanie riadenia prednej podvozkovej nohy nevyžaduje samostatný kanál, pretože je odvodené od riadenia smerovky. Na Steer-Gear-module sú dva (mnohootáčkové trimre): jedným sa nastavuje neutrál (priamy smer pojazdu), druhým sa nastavuje zmysel a veľkosť výchylky riadenia predného kolesa.

- B-24 Liberator je (v našom poňatí) dvojmužný model: je ovládaný (riadený) pilotom a pomocné agregáty modelu ovláda kopilot. A keďže medzi povinnosti kopilota patrí aj ovládanie zaťahovania a vysúvania podvozku, tak Liberátor na palube nemá Steer-Gear-modul, ale len Steer-modul.

Na tomto obrázku je Steer-modul pomenovaný ako "Fantómový" modul riadenia predného kolesa.

Spodným mnohootáčkovým trimrom (modrá kocočka) sa nastavuje neutrál (priamy smer pojazdu), horným sa nastavuje zmysel a veľkosť výchylky riadenia predného kolesa

A ten nemá ani ultrazvukové meranie výšky modelu nad zemou (dráhou). Rovnako ako Steer-Gear-modul, má dva mnohootáčkové trimre na nastavenie neutrálu (priameho smeru pojazdu) a zmyslu a veľkosti výchylky riadenia predného kolesa. Liberátorov Steer-modul ušetril jeden kanál RC ovládania (preto sa volá "fantómový"), pretože ovládanie riadenia prednej podvozkovej nohy opäť nevyžaduje samostatný RC kanál, pretože je odvodené od riadenia smerovky.

Video: Predná podvozková noha modelu B-24 Liberator - pohľad zboku

Možno to znie čudne, ale ten ušetrený kanál sa nám zišiel napriek tomu, že Liberátor je ovládaný dvomi 8-kanálovými RC súpravami, čiže je k dispozícii celkom 16 ovládaných kanálov.

Ale Liberátorov Steer-modul musí riešiť inú úlohu, súvisiacu so zaťahovaním prednej podvozkovej nohy: musí riadenie prednej podvozkovej nohy pred zatiahnutím s predstihom v správnu chvíľu „znehybniť“ a pri vysunutí zase s oneskorením v správnu chvíľu „rozpohybovať“ - uvoľniť.

Video: Predná podvozková noha modelu B-24 Liberator - pohľad spredu.

Dôvodom je to, že Liberátor má šachtu prednej podvozkovej nohy krytú dvomi zatvárateľnými krytmi – akýmisi dvierkami.

Okrem toho sa podvozková noha do šachty vojde len-tak-tak, takže nemôže byť vybočená, ale musí byť nastavená do „neutrálu“ (priameho smeru).

Preto musí Liberátorov Steer-modul zabezpečiť správne načasovanie jednotlivých úkonov, aby sa „niečo“ niekde nespriečilo, aby sa „niečo“ niekde nevylomilo, aby ….. Skrátka, aby to správne a hladko fungovalo. Slovom „hladko“ mám na mysli, že znehybnenie (vynulovanie výchylky) ale aj „rozpohybovanie“ (uvoľnenie – odblokovanie) nie je skokové, ale pozvoľné.

Video: Predná podvozková noha modelu - pohľad zospodu

Okrem elektroniky (Steer-modulu) bolo dôležité aj správne „vyladenie“ mechanických častí prednej podvozkovej nohy, jej riadenia (Steering) a zatvárania „dvierok“ podvozkovej šachty. Silón, zatvárajúci dvierka, je o podvozkovú nohu prilepený, inak by sa mohol posúvať a tým meniť „amplitúdu“ pohybu dvierok, ale aj „fázu“ medzi pohybom prednej podvozkovej nohy a pohybom dvierok.

Nesprávna „amplitúda“ môže spôsobiť nedovretie dvierok, alebo ich prílišné vtiahnutie do podvozkovej šachty. Nesprávna „fáza“ môže spôsobiť kolíziu medzi prednou podvozkovou nohou a dvierkami.

Správna poloha silónu súčasne zabezpečí primeranú rýchlosť zatvárania a otvárania vrátok.

Aby zatváranie a otváranie nebolo v štýle dlho-dlho nič a potom neprirodzene rýchly pohyb vrátok, sú na vrátkach prilepené dištančné výstupky.

Ešte taká zaujímavosť:

Keď som Milanovi predvádzal funkciu zaťahovania prednej podvozkovej nohy, spýtal sa ma, čo otvára vrátka podvozkovej šachty, lebo to, že ich zatvára silón, je zrejmé, ale čo ich otvára je akési „utajené“.

Musel som sa mu priznať, že na toto som použil takú moju „fičuru“ (od slova feature. Nezamieňať s p.čurou, ani s Kičurom ). Vrátka otvárajú torzné „tyče“, zabudované priamo do vrátok, takže sú vlastne neviditeľné. Slovo „tyč“ je trochu prehnané, jedná sa o pružinový drôt 0,8 mm, ktorý je vhodne vytvarovaný a primerane predpružený. Jedným koncom je „zakotvený“ v dvierkach a druhým sa opiera o bok podvozkovej šachty a „snaha zbaviť sa“ predpruženia spôsobuje, že dvierka majú tendenciu byť otvorené.

Okrem spomínaných mechanických komponent sú v podvozkovej šachte predného kolesa aj ďalšie mechanické diely, ktorých význam je na prvý pohľad (a keď všetko dobre funguje) zdanlivo nepochopiteľný.

Jednak sú to dve približujúce sa zvislé uhlíkové tyčky, ktorých úlohou je v prípade poruchy Steer-modulu alebo poškodenia (mierneho ohnutia) prednej podvozkovej nohy ju zrovnať a nasmerovať tak, aby nenarazila do pomerne presne a tesne vytvarovaných častí vnútra podvozkovej šachty.

Ďalej sú to pozdĺžne umiestnené pružné „sane“, ktorých úlohou je zabrániť tomu, aby sa silón, slúžiaci na zatváranie vrátok, zamotal do mechanizmu podvozkovej nohy, prípadne dištančných výstupkov na vrátkach.







 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 26. 4. 2020, 12:32 | Prečítané: 477x | Kategórie: Denník | Napísal: admin |
Komentáre: 2
Janko ako vždy originálne a vtipné. Čo som sa ja natrápil kým som vymyslel bombovnicové páky na dviera na vyhadzovanie cukríkov - aj tak to moc funkčné nebolo - to sú tie detaily ;-)
Odpoveď | 2020-04-27 13:54:57
.:. J O.
Ďakujem :-) .
Odpoveď | 2020-04-29 08:07:31
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 37526.67 kb