Pred nejakým časom nám náš modelársky kolega a dobrý kamarát Robo M. poslal odkaz na krátke video, na ktorom sú prvé „vznášavé“ pokusy spomínaného modelu.
Model je poháňaný130mm špičkovým dúchadlom od nemeckej firmy Schübeler, napájaným dvomi sériovo zapojenými 6S LiPolkami a stabilizovaný jednotkou KK2.1 so softvérom pre VTOL modely.
Cenné je to, že rovnako ako skutočná predloha, aj model je poháňaný ale aj stabilizovaný len jednou pohonnou jednotkou a nie viacerými, v trupe, v krídlach a pod.
pripravil: Janko O.
Staviteľom a pilotom je sympatický (podľa mňa) latino-fešák, ktorý nás "klame" svojim takým trochu slovanským (ruským) priezviskom: Joel Vlashof.
Zaujímavosťou je aj to, že model má funkčnú (a letu-schopnú) kostru, na ktorú sa potom „oblečie“ niečo ako karoséria. Kedysi sa tak robili aj osobné automobily (Škoda Spartak ...), neskôr sa prešlo na systém samonosnej karosérie (Škoda 1000MB ...).
V modeloch systém „samonosného draku“ (čoby analógie samonosnej karosérie) jednoznačne prevláda aj v súčasnosti.
Na videu však nevidno prechody zo vznášavého letu do normálneho a naopak.
Možno preto, že u modelov to je vždy veľký problém. Vieme o čom hovoríme: so svojimi konvertoplánmi (CanadAir CL-84, XC-142, TransVtol, Convergence) s tým máme svoje skúsenosti.
Rovnako ako my s našimi (vrtuľovými) konvertoplánmi, má aj Joel so svojim dúchadlovým Harierom problém so stabilitou modelu v malých výškach. Malou výškou v tomto prípade rozumieme takú výšku nad zemou, ktorá je menšia, nanajvýš rovná rozpätiu modelu. My sme tento problém napokon vyriešili našim KonveroPlánoPortom .
Video: UPDATE: LARGE 1:8 SCALE AV-8B HARRIER VTOL PROTOTYPE (Designed and flown by Joel Vlashof)
Poznámka od miora:
Tak sa mi zdá, že sám autor modelu hovorí, že teraz je jeho úlohou naprogramovať prechody z visu dopredného letu a naopak.