Model je poháňaný130mm špičkovým dúchadlom od nemeckej firmy Schübeler, napájaným dvomi sériovo zapojenými 6S LiPolkami a stabilizovaný jednotkou KK2.1 so softvérom pre VTOL modely.
Cenné je to, že rovnako ako skutočná predloha, aj model je poháňaný ale aj stabilizovaný len jednou pohonnou jednotkou a nie viacerými, v trupe, v krídlach a pod.
pripravil: Janko O.Pred nejakým časom nám náš modelársky kolega a dobrý kamarát Robo M. poslal odkaz na krátke video, na ktorom sú prvé „vznášavé“ pokusy spomínaného modelu.
Staviteľom a pilotom je sympatický (podľa mňa) latino-fešák, ktorý nás "klame" svojim takým trochu slovanským (ruským) priezviskom: Joel Vlashof.
Zaujímavosťou je aj to, že model má funkčnú (a letu-schopnú) kostru, na ktorú sa potom „oblečie“ niečo ako karoséria. Kedysi sa tak robili aj osobné automobily (Škoda Spartak ...), neskôr sa prešlo na systém samonosnej karosérie (Škoda 1000MB ...).
V modeloch systém „samonosného draku“ (čoby analógie samonosnej karosérie) jednoznačne prevláda aj v súčasnosti.
Na videu však nevidno prechody zo vznášavého letu do normálneho a naopak.
Možno preto, že u modelov to je vždy veľký problém. Vieme o čom hovoríme: so svojimi konvertoplánmi (CanadAir CL-84, XC-142, TransVtol, Convergence) s tým máme svoje skúsenosti.
Rovnako ako my s našimi (vrtuľovými) konvertoplánmi, má aj Joel so svojim dúchadlovým Harierom problém so stabilitou modelu v malých výškach. Malou výškou v tomto prípade rozumieme takú výšku nad zemou, ktorá je menšia, nanajvýš rovná rozpätiu modelu. My sme tento problém napokon vyriešili našim KonveroPlánoPortom .
Video: UPDATE: LARGE 1:8 SCALE AV-8B HARRIER VTOL PROTOTYPE (Designed and flown by Joel Vlashof)
Poznámka od miora:
Tak sa mi zdá, že sám autor modelu hovorí, že teraz je jeho úlohou naprogramovať prechody z visu dopredného letu a naopak.