Vyzerá to ako nejaký odtrhnutý zvyšok vety, ale …
Je to vlastne voľné pokračovanie nadpisu minulého článku: Zmerali sme ťah pohonu 2,8m bombardéra B-24 Liberátor.
Lenže sme nechceli „miešať hrušky s jablkami“ a hoci sme obe merania urobili v jeden deň - „jedným vrzom“, tak sme meranie parametrov pohonnej jednotky, zloženej zo 127-mm dúchadla, oddelili do samostatného článku.
autor: Janko O.
Niekto sa môže pozastaviť nad tým, na čo nám taká „ozruta“, akým sa 127-milimetrové dúchadlo zdá byť, asi bude. Lenže ono to je zložitejšie. Možno nie zložitejšie, ale má to svoju históriu:
Keď sme niekedy pred 9-timi rokmi zverejnili sériu článkov o vyvažovaní elektrických dúchadiel (EDF – Electric Ducted Fan), tak sme už mali za sebou nejaké skúsenosti s modelmi, poháňanými dúchadlami.
A tak sa stalo, že sa v našom modelárskom živote začala „dúchadlová éra“. A ako to už Ján Ámos (Komenský) zvykol z dlhej chvíle hovoriť, že sa to vždy začína menším a jednoduchším a končí väčším a zložitejším, tak aj my sme začali s dúchadlami priemeru 64 mm. Potom sme „opáčili“ 90 milimetrové dúchadlá, až sme napokon kúpili to najväčšie, čo sa dalo zohnať: 7-lopatkové dúchadlo s priemerom 127 mm.
Vlastne sme ani nevedeli do čoho – do akého modelu by sme ho použili, ale v každom prípade sme ho kúpili, osadili motorom, vyvážili a dlho – predlho sme sa s ním „hrajkali“.
V tej dobe sme už obaja – Miroslav aj ja, boli hrdými majiteľmi kultového modelu Fantom, od firmy Phase 3, vyrábaného pod „patronátom“ Ripmaxu.
Tento model je vybavený 55-milimetrovým, 3-lopatkovým dúchadlom a jeho nielen letovými vlastnosťami sme boli (a vlastne stále sme) natoľko očarení, že sme (ako vždy) začali fantazírovať a snívať o „niečom“ ako Fantom, ale oveľa väčšom. A tak sa zrodil projekt FantomMax, familiárne prezývaný Fantomas.
A práve FantomMaxa malo poháňať ono zmieňované 127-mm dúchadlo. Mal to byť taký „trochu“ prerastený Fantom, alebo skôr taká obluda s rozpätím 2 až 2,5 metra. Taká manta či raja, majestátne plachtiaca priestorom:
A vyzeá to, že nie sme sami, kto dostal podobnú myšlienku:
Vtedy sme mali tzv. „3-článkové“ obdobie, čo znamená, že drvivú väčšinu našich modelov poháňali 3-článkové LiPolky zodpovedajúcej kapacity. A tak aj 127-mm dúchadlo bolo osadené motorom, ktorý má také Kv, aby otáčky dúchadla boli o niečo menšie, než aké by zodpovedali maximálnemu výkonu tejto pohonnej jednotky. Dnes sa už také motory (s neznámych príčin) zohnať nedajú.
Lenže „vo víre udalostí“ sa projekt FantomMax stále odkladal a odkladal a tak sa po viacerých rokoch stalo, že sme na spomínanú pohonnú jednotku akosi zabudli. Až teraz sme ju „znovu-objavili“ a v duchu porekadla: „Našiel som gombík, ušijem si k nemu kabát“ sme si povedali, že k „nájdenej“ pohonnej jednotke postavíme model. A tak sme z fľaše opäť vypustili Džina menom FantomMax.
Pôvodný – malý Fantom, ten od Ripmaxu, je síce rekordérom v rýchlosti, ale inak je na pohon nenáročný a vďaka svojej nosnej ploche vie dokonca aj plachtiť. Cez to všetko nás teraz zaujíma, aký (maximálny) ťah jeho pohonná jednotka má a aký má pri tom odber prúdu.
Pôvodný zámysel, poháňať jednotku 3-článkovou LiPol, je taký (ako by sme povedali) veľmi „lajt“. Preto nás (okrem mnohého iného) zaujímalo, či by pohonná jednotka zvládla napájanie 4-článkovou LiPol batériou. Teoreticky by mala! Ale zvládne to prakticky?
A tak sme počas jarných prázdnin, keď Miroslav prišiel k nám do Banskej Bystrice, pripravili meracie pracovisko nie len na meranie parametrov pohonu 2,8-metrového modelu B-24 Liberátor, ale aj na meranie parametrov 127-mm dúchadlovej pohonnej jednotky.
Poskladali sme dostatočne dimenzované 4-článkové LiPol napájanie a pripojili 130-Ampérový regulátor. Neviem prečo, ale Miroslav začal spomínať aj hasiaci prístroj .
Ale nebojte, napokon nič nehorelo a aj dosiahnuté výsledky boli uspokojivé:
Statický ťah: 2300 g
Rýchlosť urýchleného vzduchu: 37 m/s
Prúdový odber: 137 A
Sme si istí, že tí skúsenejší si teraz povedia, že vzhľadom na ten odber, je ťah (a aj rýchlosť urýchleného vzduchu) pomerne úbohý.
Áno, to je pravda. Ale len čiastočná.
Pretože sme dúchadlo merali „len tak“, čiže bez vecičky, ktorá má meno Intake Lips alebo Intake Ring:
Teória hovorí a naše, praktickými meraniami overené, skúsenosti potvrdzujú, že Intake Lips zvýši ťah dúchadla aj o vyše 50%. Spotrebu nie!
V čom je „pes zakopaný“?
Počas behu dúchadla sa vzduch na ostrej hrane obvodu vstupného otvoru dúchadla výrazne víri, čo spôsobuje zhoršenú účinnosť pohonných lopatiek impeleru, menšiu rýchlosť urýchleného vzduchu a z toho následne menší ťah pohonnej jednotky.
Ďalšími mínusmi je zvýšená hlučnosť (na tú sa spotrebuje časť príkonu dúchadla) a znížená účinnosť ťahu elektropohonu (g/W). Inými slovami: dúchadlo priveľmi hučí, veľa „žerie“ a málo ťahá!
Takže vďaka tomu, že dúchadlo bude zabudované v gondole, ktorej vstupný otvor bude plniť funkciu Intake Lips, je možné, že sa (statický) ťah našej pohonnej jednotky „vyšplhá“ na nejakých 3300 až 3500 gramov.
Miroslav namieta, že on si FantomMaxa predstavuje predsa len trochu viac „mocnejšieho“. Takže sme sa uzhodli na tom, že toto naše dúchadlo bude použité na pohon trochu menšieho modelu, ktorý dostal meno Fantom Midi. Bude akýmsi „predskokanom“, na ktorom si overíme riešenia, ktoré budú neskôr použité v plnokrvnom FantomMaxe.
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)