Zmerali sme ťah pohonu 2,8m bombardéra B-24 Liberátor

Väčšina modelárov presadzuje zásadu: Len nič nemerať!

A drvivá väčšina modelárov má ešte „vyššiu“ zásadu: Len nič nepočítať!

Lenže my sme takí voláki "opační".

Keď ideme do nového projektu, tak čo sa dá (teoreticky) vypočítame alebo nasimulujeme – v počítači.

A čo sa vypočítať alebo nasimulovať nedá (alebo to nevieme), to zmeriame.

A až potom začneme projekt realizovať.

autor: Janko O.

 

Teraz asi niekto zaprotestuje: Veď už pár mesiacov kompletujete Liberátora a až teraz ste zmerali ťah pohonných jednotiek?

Áno, má pravdu, ale …

Výrobca stavebnice nás dosť presne nasmeroval, ako výkonné motory a s akými vrtuľami sa majú použiť. A navyše sme sa mohli „oprieť“ o naše skúsenosti s pohonnými jednotkami nášho iného, avšak "kubatúrou" dosť podobného modelu, teda 7,5-kilového 2,5-metrového C-130 Hercules, (nami) prezývaného „Beluga“. Bližšie je o tom popísané v článku Biely C-130 Hercules (Moby Dick) čakajúci na svoju druhú šancu.

Liberátor je síce trochu ťažší – asi 10,5 až 11kg, ale má aj väčšie rozpätie – 280 cm.

Jeho vrtule by mali byť 3-listé a tak Miroslav také (a samozrejme protibežné) naozaj zohnal.

Z výpočtov a simulácií (a aj z odporúčania výrobcu stavebnice) nám vychádzal rozmer 11x7.

Ale my sme sa poistili – pre prípad, že by sa naše výpočty aj simulácie „sekli“ a objednali sme aj 10x7 – tiež 3-listé protibežné.

Zmerať parametre pohonu sme potrebovali aj preto, že výrobca stavebnice síce uvádza rozmery odporúčaných vrtúľ, ale neuvádza koľko bude taký pohon odoberať prúdu. A keď sme už boli pri tom, tak sme zmerali aj „rýchlosť urýchleného vzduchu“. Tento parameter je obzvlášť u ťažších (rýchlych) modelov (teda u modelov, ktoré nemôžu lietať pomaly) dosť dôležitý, ako sme sa mohli presvedčiť už u spomínanej „Belugy“, keď sme túto kúpili s vrtuľami síce správneho priemeru, avšak nesprávneho (príliš malého) stúpania.

Výsledkom bolo to, že statický ťah – ťah stojaceho modelu bol síce dobrý, ten však so zvyšujúcou sa rýchlosťou letiaceho modelu významne klesal, až sa napokon ustálil na „nejakej“ hodnote pri rýchlosti tesne nad pádovou, hoci motory bežali naplno.

Video: Hercules c-130 27/10/2018

A tu sú teda namerané výsledky (pre jeden motor):

3-listá vrtuľa 11x7:

Statický ťah: 2800 g

Rýchlosť urýchleného vzduchu: 22 m/s

Prúdový odber: 51,8 A

3-listá vrtuľa 10x7:

Statický ťah: 2700 g

Rýchlosť urýchleného vzduchu: 24 m/s

Prúdový odber: 48,7 A

Z dosiahnutých výsledkov vyplýva, že sme sa v teoretických výpočtoch a v simuláciách zase až tak „nesekli“ a možno stačilo objednať vrtule len jedného rozmeru  . Ale veď viete ako sa hovorí: "Kto nemá plán B, akoby nemal ani (dobrý) plán A." .

Z výsledkov tiež vyplýva, že sa budeme musieť „pohrať“ s meraním prúdu, keďže na meranie odberu máme nainštalovaný prúdový senzor 150 Ampérov a Liberátor je 4-motorový. Ale už máme pripravené riešenie.


 

 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 21. 8. 2021, 08:20 | Prečítané: 3101x | Kategórie: Pohony | Napísal: admin |
Komentáre: 2
.:. jyrry | www
"na meranie odberu máme nainštalovaný prúdový senzor 150 Ampérov a Liberátor je 4-motorový"
Čekal bych dvě oddělené sady, zvlášť pro vnitřní a zvlášť pro vnější motory... ;-)
Odpoveď | 2020-03-13 15:34:10
.:. J O.
Ahoj Jirko.
Čo sa týka usporiadania "batériového balíka", na pretras prišlo viacero riešení.
Napokon o tom, že to bude takto, rozhodli dve skutočnosti, ktoré (našťastie) obidve smerovali k rovnakému riešeniu:
- "batériový balík" sa bude skladať z 8 ks 4-článkových LiPol 2650mAh
- 8 ks nie je preto, že by sa nám to číslo páčilo, ale:
-- jeden motor na maximum odoberá vyše 50A. Pri našej snahe nezaťažovať LiPolky viac ako 10C, vychádzajú práve 2 LiPolky spomínanej kapacity na jeden motor. Ale to nebolo to najrozhodujúcejšie.
-- rozhodla snaha o vyváženie modelu, čiže rozmiestniť batérie tak, aby sme model vyvážili bez použitia olova, či iného balastu.
-- tento model má dosť ťažký zadok a tak sme batérie umiestnili čo najviac dopredu ako sa len dalo. A aj tak sme model nevyvážili. A tak sme postupne LiPolky pridávali, až sme skončili na čísle 8. Ďalšie už nebolo možné zmysluplne umiestniť a aj tak (asi) budeme musieť použiť olovo v špici modelu.
- uvažovali (vážne) sme aj nad tým, že zvlášť budú ovládané vnútorné a zvlášť vonkajšie motory. A samozrejme zvlášť ľavé a zvlášť pravé, aby sme rozdielnym plynom mohli korigovať "let bokom" v zákrutách. Toto riešenie sa nám veľmi osvedčilo u "malého" (201cm) C-130 Hercules-a. Nakoniec sme ale rozhodli, že bude len ovládanie ľavé x pravé motory, pretože na ovládanie vonkajšie x vnútorné nemáme dostatok kanálov. Už teraz nám tento model "zožral" 16 kanálov riadenia: dve samostatné 8-kanálové súpravy.
- všetkých 8 LiPoliek bude zapojených paralelne (veď vieš, že my paralelné zapojenie milujeme, keby sme každý deň niečo nezapojili paralelne, asi by sme ochoreli :-D )
Odpoveď | 2020-03-14 10:17:31
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50711.36 kb