… a Fénix zase povstane z popola … 9. časť

Predchádzajúcu – 8. časť tohto miniseriálu sme uverejnili už pomerne dávno: takmer pred mesiacom – 7.1.2018. Hoci 7.časť ju predchádzala len zhruba o týždeň.

Pôvodne mala byť deviata časť časťou záverečnou a podľa toho sme k tomu aj pristupovali.

Avšak keď sa stále neobjavovala, tak niektorí naši modelárski kolegovia kde-tu uštipačne „utrúsili“: Tá bude zas (ako obvykle) o štyri roky?

A tak, aby sme im dokázali, že sme nezaspali na vavrínoch, skrátka že na Fénixovi stále pracujeme, rozhodli sme sa, že 9.časť nebude posledná – záverečná, ale (zrejme) predposledná.

autor: Janko O.

 

 

V predchádzajúcej časti sme skonštatovali, že Fénix je po technickej stránke pripravený k letu. Akurát, že by sa pilot cítil ako v kabriolete. Pretože s kabínou – s tou priehľadnou „bublinou“ si stále nevieme rady.

Ako môžete (aj na titulnej fotografii) vidieť, model už kabínu má. Presnejšie povedané: kabína je hotová po technickej a funkčnej stránke, nie je však hotová po stránke dizajnovej. Včera sme aj nejakými dizajnovými „elementami“ kabínu doplnili, ale (tak ako už niekoľkokrát na iných častiach modelu) sme usúdili, že sa nám to nepáči a zase sme všetko strhali .

Najväčší problém, s ktorým však momentálne nedokážeme nič urobiť, je tvar kabíny. Pýtala by sa tam oblá „bublina“. Tú sme však cez veškerú snahu nedokázali nijako zohnať a tak sme mimoriadne prácnym spôsobom vyrobili kabínu „hranatú“, zvarenú (hrotom pištoľovej spájkovačky ) z troch sekcií, aby sme aspoň takouto hrubou aproximáciou nasimulovali oblý tvar.

Síce si stále hovoríme, že možno sa nám raz podarí zohnať originálnu kabínu z modelu L-39 Albatros. No na druhú stranu si hovoríme, že možno sa s tým zbytočne s.rkáme: stačí jeden nevydarený štart alebo pristátie a nejaká hranatá kabína nás už nebude trápiť .

 


 

Dá sa povedať, že vo vnútri modelu sa toho už veľa nezmenilo (a keď, tak to spomenieme v desiatej – záverečnej časti), hlavné zmeny voči tomu, čo sme ukázali minule sú na povrchu modelu. A tak si môžete pozrieť zopár fotografií, ktoré sú krátko okomentované.

Nejaké konštrukčné zmeny (okrem dizajnových) môžete vidieť skôr na spodku modelu:

Hlavnou konštrukčnou zmenou sú vodiace sloty a vlečný háčik: všetko potrebné na štart z Katapultu a kryty na tiahla serv krídeliek.

Detailnejší pohľad:

Pohľad z opačnej strany:

Po dizajnovej stránke krídla ešte hotové nie sú: zatiaľ je natiahnutá len obvodová linka.

Zato trup (s výnimkou už spomínanej kabíny) je možné považovať (takmer) za hotový:

Možno časom pribudnú aerodynamické „plutvičky“, ale isto pribudne Pitotova trubica rýchlomera. Ale to až po prvých štartoch, letoch a pristátiach. Ak budú úspešné, Fénixovi pribudne Pitotova trubica, ak nie – tak nie je čo riešiť. Takto sme postupovali aj v prípade Miráža a keďže sa to osvedčilo, tak sme aj pri Fénixovi trochu poverčiví.

Pôvodne mal byť Fénix jednofarebný (tá svetlejšia modrá fólia), lenže … Množstvo fólie sa ukázalo byť nepostačujúce a tak nastúpila naša obľúbená metóda: „z núdze cnosť“. Napokon sa kombinácia s tmavšou modrou ukázala hádam aj lepšou alternatívou. 

Aj červené linky pôvodne nemali byť červené ale bordové, lenže … Aj bordovej tapety sme (po tých rokoch) mali naraz akosi málo.

 

Aj umiestnenie liniek malo byť iné, ale napokon poslúžili na prekrytie rozhrania svetlejšej a tmavšej tapety.

Dôkazom toho, že takmer vždy je všetko inak ako si pôvodne človek zaumieni je fakt, že najprv mali linky rovnakú šírku po celej svojej dĺžke. Keď to bolo hotové, ovládol nás pocit, že to nie je ono a všetko sme strhali. A tak viaceré linky dostali rozširujúci sa tvar.

Pomerne veľká zvislá chvostová plocha – tzv. smerovka bez liniek vyzerala ešte väčšia, no hlavne pôsobila takým „pustým“ dojmom. Napokon aj ona dostala linky, vytvarované do podoby štylizovaného písmena F.

Keď sa to tak vezme, tak aj popisky modelu (samolepky) mali pôvodne vyzerať inak. Mali byť matné, lenže … Také nemali.

Aj farba textu mala byť iná, lenže … V obchode, kde som (čisté - priesvitné) samolepkové archy kupoval, mi bolo poradené, že na potlač nech zvolím radšej tmavšiu farbu, než akú chcem. Lebo že po nalepení to zosvetlie a písmená budú nevýrazné. A tak som namiesto sýto červenej natlačil tmavo červenú – až bordovú. Po nalepení to stmavlo a tak nápisy vyzerajú ako keby boli hnedé. A sú nevýrazné .

Nie som z toho šťastný, ale hovorím si („utešujem“ sa): Veď po prvom nevydarenom …..


 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 30. 1. 2018, 18:32 | Prečítané: 5450x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 6
.:. Soaron
Janko, klobúk dolu. Pekne si ten model vyčačkal a urobil si z neho krásne lietadielko. Som zvedavý na letový prejav.
Odpoveď | 2018-01-30 19:44:16
.:. B4K | mail
pekná prácička, až na tú kabínu...
čo tok skúsiť niečo takéto?
odkaz
Odpoveď | 2018-02-08 07:49:04 | Príspevok upravený: 2018-02-08 08:14:41
.:. J O.
Áno, to bolo jedno z prvých našich možných riešení.
Až do chvíle, kým sme zmerali dĺžku kabíny. Tá je 44 cm.
Takú veľkú PET fľašu nevieme zohnať.
Okrem toho, dnes už "hladké" PET fľaše takmer neexistujú: na každej je nejaký reliéf, ktorý "vyšpanovaním" horúcim vzduchom nikdy úplne nezmizne.
Odpoveď | 2018-02-08 08:25:44
.:. B4K | mail
...tak 44 cm je naozaj dosť, na fotkách sa to až také veľké nezdá.
PET fľaša sa najlepšie vyrovná, ak sa pred ohriatím natlakuje. Treba do vrchnáku "inštalovať" ventil z bicykla, hustilkou nafúknuť čo to znesie a ohriatím teplovzdušnou pištoľou sa steny vyrovnajú. Chce to cvik, musí sa nahrievať rovnomerne po celom obvode. Z takto preparovanej fľaše je kanopa trochu hladšia.
Odpoveď | 2018-02-08 14:53:51
.:. J O.
Vďaka za tip.
2018-02-09 08:29:17
Zdravím Janko (a spol :) )

Ja som si na môjho albíka kúpil novú kabínu odtiaľto > odkaz takže ak chcete viem Vám dať pôvodnú nepoškodenú a nepoužitú kabínu aj s originál základňou. Mám ku tomu aj pilotov a pôvodné "maketové" bloky UB16 z EPO, ja ich asi nejdem dávať. Dajte, vedieť, kontakt máte.

S pozdravom M.Š.
Odpoveď | 2018-02-11 22:34:33 | Príspevok upravený: 2018-02-12 08:32:57
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50709.34 kb