Keď sme po lietaní na Ďateline za zhoršenej viditeľnosti zverejnili článok „Lietanie len pre „bystrozrakých““, tak už vtedy sme boli rozhodnutí, že s osvetlením Skippera bude treba niečo urobiť.
Keď sme druhý deň boli za ešte horšej viditeľnosti lietať s modelom Convergence, ktorý bol ako prvý vybavený „Tuctovým“ pozičným osvetlením - teda osvetlením s „protisvetlami“, tak sme hneď vedeli, že takto budeme musieť upraviť aj Skippera.
No a hneď nasledujúci deň sme to aj zrealizovali a boli sme na Ďateline uskutočniť „porovnávacie“ lety.
A dnes prinášame výsledky porovnania.
autor: Janko O.
Odkaz na články:
Bohužiaľ (alebo našťastie?) sa v nasledujúcich dňoch počasie zmenilo a viditeľnosť na Ďateline sa zlepšila, takže realizovať „porovnávacie“ lety pri rovnakej (rovnako zlej) viditeľnosti sa nám akosi nepodarilo. Cez to všetko som natočil niekoľko videí, na ktorých je zreteľne vidieť to, čo sme v posledných dňoch už zdôrazňovali:
Model vybavený „protisvetlami“ je pri zhoršenej viditeľnosti lepšie viditeľný, no najmä je lepšie „čitateľný“, ako model so štandardným pozičným osvetlením. To znamená, že aj pri lietaní podvečer, prípadne počas sneženia alebo slabej hmly, sa pilot rýchlejšie a presnejšie zorientuje, v akej polohe sa model, ktorý je v diaľke, práve nachádza.
Z nasledujúcich obrázkov je zrejmé, že protisvetlá (umiestnené na koncoch krídiel, avšak otočené „opačne“ tak, že ich svetlo smeruje k trupu) navyše účinne osvetľujú aj trup či smerové kormidlá a tak výrazne zlepšujú viditeľnosť „nasvieteného“ modelu za zníženej viditeľnosti:
Pri letoch v malej výške (ktoré my tak milujeme ) okrem toho osvetľujú aj okolitý terén:
To však nie je hlavný účel protisvetliel. Ich účel je zlepšiť viditeľnosť a tým aj „čitateľnosť“ modelu letiaceho v diaľke. Preto sme z videí vybrali porovnávaciu „dvojicu“ záberov modelu bez protisvetiel a s protisvetlami, letiaceho pred tmavým horizontom, kedy je model bez akéhokoľvek pozičného osvetlenia len veľmi zle viditeľný.
Na ľavom zábere je Skipper v čase, keď ešte nebol vybavený protisvetlami: prakticky vidno LEN jedno svetlo – červenú LEDku na ľavom krídle; druhé krídlo je akoby neviditeľné.
Na pravom zábere je už Skipper aj s protisvetlami a zreteľne vidno svetlá na obidvoch krídlach, z čoho sa dá jednoznačne určiť bočný náklon modelu.
Okrem toho sme pripravili aj druhú porovnávaciu dvojicu záberov, ktorá ukazuje viditeľnosť pozičných svetiel počas tzv. „podsvietenia“ (kedy LEDky svietia len 1/25 svojho výkonu) a počas tzv. „bliku“ (kedy LEDky svietia maximálnym výkonom).
Poznámka:
Pre lepšiu predstavu: Predtým ako si pozriete nasledujúce videá, pozrite si videá z článku Lietanie len pre „bystrozrakých“.
Prvé video so Skipperom, vybaveným protisvetlami, som realizoval ešte za slnečného svitu, pretože vo štvrtok 7.12.2017 bol krásny slnečný deň:
Video: Skipper s „protisvetlami“: Lietanie za slnečného svitu
Z viacerých videí sme vybrali ešte lietanie po západe slnka:
Video: Skipper s „protisvetlami“: Lietanie po západe slnka
Význam pozičného osvetlenia modelu však začal byť zrejmý hlavne keď sa začalo stmievať:
Video: Skipper s „protisvetlami“: Podvečerné lietanie
A tá hlavná „paráda“ to začala byť až po zotmení:
Video: Skipper s „protisvetlami“: Lietanie po zotmení
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)