Lietanie len pre „bystrozrakých“

V nedeľu (3.12.2017) som dokončil realizáciu mojich Vyhrievaných topánok (bot) a ako v závere článku konštatujem, hneď „zatepla“ som bol ich prínos pre modelárovu pohodu na Ďateline overiť.

Aj som spomenul, že som lietal so Skipperom, ale nič bližšie som k lietaniu neuviedol. Že sa vyhrievané topánky osvedčili, to je jasné, ale dnes by som sa chcel zmieniť skôr o samotnom lietaní.

To preto, že podmienky na lietanie boli, ako sa hovorí, „na hrane“.

Ale v konečnom dôsledku je tento článok (a priložené videá) ukážkou významu výkonného pozičného osvetlenia modelu a tiež zdôvodnením, prečo najradšej lietame pred zotmením.

autor: Janko O.

 

Snehu z predchádzajúcich dní bolo na Ďateline pomerne dosť: takých 30 cm, miestami aj viac. Horšie bolo, že po kombinácii „odmäk a potom mrazy“ sa na povrchu vytvorila pomerne pevná, ale hlavne tvrdá krusta. Takže o pristávaní „ako do perinky“ nemohlo byť ani reči – veď (to „drncanie“ ) uvidíte na priložených videách. No ale všetko zlé je na niečo dobré, takže napokon sa tento tvrdý povrch zaslúžil o odstránenie akejsi neidentifikovanej závady na palubnom osvetlení Skippera.

V nedeľu poobede občas padal taký drobný sneh, ktorému som ešte dávnejšie dal pomerne priliehavé meno „krupica“. Ale čo hlavne, viditeľnosť nebola bohvieaká: nebola hmla, ale to, čomu meteorológovia hovoria „dymno“ (kouřmo). Ale to ma nemohlo odradiť: veď Skipper má slušné pozičné osvetlenie, ale hlavne túžba odskúšať Vyhrievané topánky bola silnejšia ako akákoľvek prekážka.

A tak som z auta (na ceste) na Ďatelinu poprenášal potrebné „propriety“ (stolík, kufrík, vysielač, model), zapol vyhrievanie topánok, BenQ-a, vysielač a napokon aj pohonnú batériu v Skipperovi. Model som položil do snehu pár metrov od seba a zapol kameru. Ruky som vsunul do „Rukáva na vysielač“ a páčkou som zapol „cevaro“ osvetlenie. No zapol, zapol. Pokúsil som sa ho zapnúť, ale nič sa nerozsvietilo. Zopárkrát som pokus zopakoval, kým som pochopil, že z toho nič nebude. Cez zuby som potichu „precedil“ akúsi jemnú nadávku, niečo v duchu: „Práve teraz, keď to tak potrebujem (odskúšať) a keď je taká zlá viditeľnosť!“

Neochotne (ale aj tak trochu predčasne) som sa zmieril s tým, že dnes vyhrievané topánky dlhodobému testu asi nepodrobím. Ale keď už to mám všetko (topánky, model …) pripravené, tak ešte za vidna „dám“ aspoň jeden (krátky) let, aby som nevyšiel úplne naprázdno.

A tak som pridal plyn a vyštartoval – aj bez osvetlenia. Ako to vyzeralo, môžete vidieť na nasledujúcom videu, ale všimnite si, čo sa stane v čase 1:30:

Video: Poobedňajšie lietanie so Skipperom

Nuž, po otrase, spôsobenom pri pristátí na tvrdom snehu, sa osvetlenie (samo) zaplo.

Bolo jasné, že to teda nevzdám, že vylietam čo sa dá a že aj topánky odskúšam.

Na porovnanie, ako to vyzerá, keď sa v takom počasí lieta s fungujúcim osvetlením, si môžete pozrieť druhé krátke video:

Video: Lietanie so Skipperom (s osvetlením) na snehu

A to som ešte netušil, že čím viac sa bude stmievať, tým lepšie sa bude aj v tomto (alebo skôr: najmä v tomto) počasí lietať. Veď pozriete si ďalšie (krátke) video, aby ste mali predstavu o tom, že čím viac sa stmieva, tým lepšie je model aj za „dymného“ počasia vidieť.

Video: Zimné podvečerné lietanie so Skipperom

Nenechajte sa oklamať tým, že zase až taká tma na tom videu nie je: to len automatika kamery zvýšila jas na (pre ňu) potrebnú úroveň. Že je to naozaj tak, dokazuje fakt, že na „nočných“ videách svetlá pozičného cevaro osvetlenia aj v režime „podsvietenie“ svietia akosi silnejšie (zdanlivo silnejšie ako za vidna) a 30-milisekundové dvoj-bliky plného výkonu LEDiek priam až bolestivo bijú do očí.

Video: Zimné podvečerné lietanie so Skipperom - 2

Nič to však nemení na tom, že za takéhoto počasia by mali za plného sústredenia lietať len bystrozrakí .


 


 

 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 5. 12. 2017, 16:52 | Prečítané: 838x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 32335.81 kb