Na začiatku tohto roku som si (našťastie len tak potichu) povedal, že mám modelov dosť, že si teda (v roku 2017) už žiadny nekúpim, nepostavím, či inak nezaobstarám.
Morálnu „silu“ mi navyše dodávala skutočnosť, že aj naša PC Telemetria bola pôvodne koncipovaná na max. 16 modelov, pričom Trans(V)TOL bol zavŕšením tejto „série“.
Lenže … Ako sme už dávnejšie spomínali, nie je dobré si dávať akékoľvek podobné predsavzatia, pretože modelár má nutkavú potrebu ich neustále porušovať.
A tak keď som koncom leta videl, ako Miroslav „šantí“ so svojim novým modelom – Convergence, bolo rozhodnuté.
A hneď som aj začal premýšľať nad úpravami softvéru našej PC Telemetrie, teda nad „sériou 32“.
autor: Janko O.
Video: Miroslav a jeho Convergence: tesné oblety okolo kamery
Začnem trochu odzadu: „séria 32“ je už hotová a plne podporuje čísla modelov až do hodnoty 31, čo je v binárnom počítaní 32 modelov (lebo tu aj Nula je číslo ). Takže o najserióznejšiu morálnu oporu som prišiel a pandémii s názvom „Kúp ďalší model“ už nestálo nič v ceste.
No a začiatkom novembra (listopadu) som si zo Zvolenskej modelárskej predajne priniesol krabicu s rýchlostavebnicou modelu Convergence VTOL od firmy Horizon Hobby. Nechcel som verziu BNF (Bind aNd Fly, v preklade: Nabinduj (napáruj) už nainštalovaný prijímač so svojim vysielačom a leť!), pretože zo známych dôvodov používame RF-moduly a prijímače FrSky typu „D“. Takže som objednal verziu PNF, kde prijímač nie je.
Väčšina modelárov by túto rýchlostavebnicu skompletovala za pol hodinu, no mne to trvalo skoro dva týždne. Dôvodom je to, že my každý náš model povinne vybavujeme PC Telemetriou a pozičným (tzv. „cevaro“) osvetlením. Lenže teraz to bolo trochu zložitejšie: prvý krát sme do modelu namontovali tzv. „proti-svetlo“. Teda dve proti-svetlá: pravé a ľavé. O čo ide?
Na základe praktických skúseností sme zistili, že hoci sa počet svetiel (LEDiek) na našich modeloch neustále zvyšuje (prvý „osvetielkovaný“ model Fantom si v pohode vystačil len so štyrmi LEDkami, súčasné modely majú 10 svetiel, Miroslavove ešte viac), cez to všetko za určitých okolností je ťažko určiť polohu modelu.
To preto, lebo je vidno len jedno svetlo, alebo jednu „skupinu“ svetiel. Napr. vtedy, keď model je v diaľke a letí bokom k pilotovi. Vtedy pilot (zreteľne) vidí len jedno svetlo (skupinu), konkrétne na krídle. Ak model letí smerom doľava, vidno červené svetlo (skupinu) na ľavom krídle. Ak doprava, vidno zelené svetlo (skupinu) na pravom krídle. Ostatné sú prakticky neviditeľné, pretože sú voči pilotovi v nehodnom uhle.
Preto nám napadlo riešenie, ktorému sme dali meno: proti-svetlo. Je to svetlo – LEDka na hornej strane krídla, rovnakej farby ako ostatné LEDky (v skupine) na danom krídle, akurát že je orientovaná opačným smerom, aby sa tak „zviditeľnilo“ aj to vzdialenejšie (odvrátené) krídlo modelu.
Viac napovedia obrázky:
Už pri tomto pohľade "skupinu" červených LEDiek na ľavom krídle prakticky nevidno. Proti-svetlo však vidno krásne.
Situácia na druhom krídle je rovnaká.
Niečo ako proti-svetlo, avšak na spodnej strane krídiel, sme už aj doteraz na niektorých modeloch praktikovali v podobe tzv. „tajomných modrých svetiel“. Na Convergence to vyzerá takto:
Aby sme problematiku osvetlenia zavŕšili, je vhodné ukázať aj to, ako vyzerá predné osvetlenie:
Medzi bielymi LEDkami bol pôvodne otvor na FPV kameru. Aby mi tadiaľ zbytočne neunikal pretlakovaný chladiaci vzduch, zaslepil som otvor plastovou krytkou z PLUS pólu autobatérie .
S tým bezpodmienečne súvisí aj problematika kabeláže – inštalácie, ktorá je uložená pod spodným krytom trupu Convergence:
hoci je telemetrický modul umiestnený na hornej strane trupu: v mieste za kabínou, kde mal byť pôvodne umiestnený FPV vysielač:
Ďalším problémom, ktorý sa vynoril na základe praktických (Miroslavových) skúseností, bolo nedostatočné chladenie pohonnej batérie. O tom sme sa zmieňovali už pred tromi mesiacmi v článku „Aktívne chladenie (LiPol batérie v modeli)“. Toto Miroslav vyriešil práve oným „aktívnym“ chladením, keď do hornej časti odnímateľnej kabíny namontoval malý 12V ventilátor, ktorý fúka chladiaci vzduch na batériu:
Vstup ventilátora Miroslav elegantne prekryl takouto sieťkou.
Ja som sa však rozhodol vyriešiť chladenie pohonnej batérie trochu inak: stále je to aktívne chladenie, teda prúdenie vzduchu okolo batérie je tzv. nútené, ale na jeho „rozpohybovanie“ nepoužívam samostatný ventilátor, ale zadný (nosný) motor a trojlistú vrtuľu:
Namiesto ventilátora som na hornú časť odnímateľnej kabíny umiestnil len „pasivny“ výduch chladiaceho vzduchu:
Chladiaci vzduch je teda trojlistou vrtuľou tlačený do (rozšíreného) vzduchového (a kábelového) kanála (tunela) v zadnej časti trupu. Tu prechádza okolo regulátora zadného motora a výkonovej časti (prúdového 3,5A stabilizátora) cevaro osvetlenia, čím ich chladí (obzvlášť prúdový stabilizátor osvetlenia to dosť potrebuje ). Ďalej postupuje tunelom dopredu okolo Letového stabilizátora a prijímača (ktoré však chladiť príliš netreba), až sa napokon rozdelí na viacero (5, či 7) vetví
Batéria leží na siedmich malých dištančných blokoch (2 + 2 + 1 + 2), ktoré umožňujú chladicemu vzduchu obtekať batériu aj zospodu.
a obteká - ochladzuje pohonnú batériu vlastne zo všetkých strán:
Po založení kabíny to vyzerá nasledovne:
Pretože v modeli Convergence dostáva pohonná batéria riadny „záhul“, rozhodli sme sa použiť LiPolky, s ktorými máme (zatiaľ) najlepšie skúsenosti. Sú to „vysokonapäťové“ Turnigy BOLT, hoci my ich (zatiaľ) nabíjame „normálne“, teda na 12,60V.