Nebezpečný režim Store?

Nie, nie.

Režim store (hovoríme o LiPolkách) nie je nebezpečný. Skôr naopak.

Ale niekedy môže byť nebezpečná „cesta k nemu“.

A to sa ešte musí zbehnúť niekoľko nepriaznivých okolností naraz.

Ale, ak sa (zbytočne) neponáhľate, tak aj cesta, vedúca k režimu Store, môže byť bezpečná, pohodlná a kľudná.

autor: Janko O.

 

Inšpiráciou k napísaniu tohto článku bolo vlákno s názvom „Čeho jsem se bál se stalo skutkem“ na modelárskom serveri MojeHobby. Prečítajte si to, aby ste vedeli, o čom bude ďalej „reč“.
 

Je fakt, že modelár (z nepozornosti) urobil chybu a nabíjačka ho na to neupozornila. Výsledkom boli zhorené káble (nevieme však, ktoré presne) a tzv. „balancovacia“ doska.

Cez to všetko sa nám na tejto „Store story“ niečo nepozdáva. Je možné, že autor – zakladateľ vlákna nenapísal úplne všetko, alebo niečo bolo inak, ako on tvrdí:

  • ak boli články LiPolky vybité pod úroveň Store režimu, je možné, že nabíjačka sa snažila 3-článkovú batériu nabiť na napätie 4-článkovej, ktorá tam bola zapojená predtým, pretože pisateľ zabudol nabíjačku prestaviť. To by ale k „prúseru“ došlo neskôr a inak, takže prečo by mali zhorieť káble a balancovacia doska? Veď veľkosť balancovacieho prúdu je (interne) obmedzená (prípadne nastaviteľná) a veľkosť nabíjacieho prúdu je nastaviteľná užívateľom a tieto hodnoty isto neboli také, aby zhoreli káble. Ale aj keby, tak prečo by mala zhorieť balancovacia doska?

  • ak boli články LiPolky nabité nad úroveň Store režimu, je možné, že nabíjačka sa snažila 3-článkovú batériu vybiť na napätie 4-článkovej. Ale to by nič nevybíjala a žiadny vybíjací prúd by netiekol, pretože napätie aj plne nabitej 3-článkovej LiPolky je nižšie ako napätie 4-článkovej batérie v režime Store. Takže: prečo by mali zhorieť káble a balancovacia doska?

Myslíme si, že „pes je zakopaný“ niekde inde, ale to sa už asi nikdy nedozvieme.
 

Niekto by sa teraz možno spýtal: „Tak ako teda svoje baterky do režimu Store privádzate vy (frajeri)?“ Nechceme použiť tzv. JMalik-ovský prístup v zmysle: „Takhle to dělám já. A kdo to dělá jinak, tak to dělá blbě!“ My použijeme iný, oveľa miernejší prístup: „Takto to robíme my. Ale dá sa to robiť aj inak (a možno aj lepšie). Tak nech si každý vyberie spôsob, ktorý mu vyhovuje.“

My LiPolky „neStoridžujeme“ pomocou nabíjačky, lebo je to pre nás nepraktické a zdržuje nás to. Keďže máme Alarm spotrebovanej energie na našej PC Telemetrii nastavený na 35% (Miroslav dokonca 40%), tak napätie jednotlivých článkov našich pohonných batérií je po dolietaní v rozmedzí 3,77 až 3,79 Voltu. Takže naše LiPolky sú (za normálnych okolností) po dolietaní akosi automaticky v režime Store a netreba s nimi nič robiť. Viď článok „Závislosť napätia LiPol batérie od množstva zostávajúcej energie“.

Ak však okolnosti neboli „normálne“, tak mohli nastať tieto dva prípady:

  • z objektívnych (alebo aj iných) dôvodov let trval dlhšie (nepodarilo sa pristáť hneď na prvý pokus) a napätie článkov batérie je nižšie, ako by zodpovedalo režimu Store. Vtedy hneď  po príchode domov nechám takúto batériu trochu dobiť a ak som sa úplne „netrafil“ tak ju následne pomocou tohto prístroja: HobbyKing™ Battery Medic System (2S~6S) nechám vybiť na napätie 3,80V.

  • vplyvom počasia (alebo prílišného „zakecania sa“ ) som niektorú (niektoré) batérie nepoužil a sú teda stále nabité na napätie 4,20 Voltu/článok. Vtedy hneď po príchode domov nechám tieto batérie už spomínaným prístrojom vybiť na napätie 3,80 Voltu/článok.

Keďže sa mi stávalo, že obzvlášť „zásluhou“ počasia som takýchto plne nabitých batérií priniesol domov aj viac (veď naša zásada: „S menej ako štyrmi-piatimi batériami na lúku/kopec ani neideme!“ stále platí ), tak som si postupne takýchto prístrojov zadovážil viac: konkrétne štyri (a stále zvažujem, či neprikúpim ďalšie (k nešnému dňu - 23.10.2020 ich mám už 7 (slovom: sedem))).

Na rozdiel od nabíjačky, ktorá aj pri vybíjaní do Store režimu musí byť napájaná zo zdroja, tento prístroj sa napája z balančného konektora vybíjanej/balancovanej batérie. Po skončení vybíjania je jeho spotreba rádovo zlomky mA a tak sa až do rána o nič nestarám a potom mám naraz štyri (v súčasnosti sedem  ) „vystoridžované“ batérie. Ak by som „sa zabudol“ aj na niekoľko dní, tak sa aj tak vlastne nič nestane: napätie klesne o nejakú tú stotinku Voltu pod 3,80.

Keďže vybíjacie prúdy jednotlivých článkov sú asi 250mA, tak žiadne káble horieť nemôžu a takéto „storidžovanie“ je teda veľmi bezpečné, aj keby modelár urobil chybu a niečo zle nastavil alebo zle zapojil (hoci sa to hádam ani veľmi nedá ).

Navyše som (porovnávaním) došiel k názoru, že takéto občasné pomalé vybíjanie LiPolkám prospieva: konkrétne ich vnútornému odporu a ich životnosti. Bližšie v článku Aby sa LiPolky nenafukovali ...


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 12. 11. 2021, 07:55 | Prečítané: 6347x | Kategórie: Drobné nápady | Napísal: admin |
Komentáre: 5
Ty shořelé kabely a balanční deska - já to pochopil tak, že neshořely proudovým přetížením, ale plamenem hořící baterky.
Odpoveď | 2017-10-08 19:08:17
.:. J O.
Možno to nebolo napísané úplne jednoznačne a potom mohlo dôjsť k rôznemu výkladu.
Pre mňa veta:
"Shořel mi kabel a deska pro balancování."
znamenala, že došlo k preťaženiu vodičov, ale baterka zostala OK.
Odpoveď | 2017-10-09 08:23:21
Zdravím pán kolega,nie je to príspevok celkom k veci , ale chcem sa podeliť o zaujímavú skúsenosť.Pred štyrmi dňami som lietal a skončil na strome /nie prvý krát/.Podstatné je ,že po troch dňoch som sa dostal k modelu .Doma prvé čo bolo ,vybral som baterku a dal na nabijačku ale nastal problém .Baterka ,lipolka 2700 mAh,11,1V , 30C ,3S mala napatie 2,78 V.Nenapadlo ma nič lepšie ako pripojiť baterku k druhej lipolke , tiež 11,1V plus na plus a minus na minus. Po pol hodine mala moja vybitá baterka 11V ale tá ,z ktorej som nabíjal tiež 11V aj neaké drobné.Pripojil som baterku na nabíjačku nabila sa na 12,57V ,članok I-4,193V ,II-4,196V,III-4,188V,celkom vošlo do nej 1583mAh.Zdá sa mi to trochu divné rád by som "počul" názor odborníka.S pozdravom J.
Odpoveď | 2017-10-11 19:17:54
.:. J O.
Nemyslím, že by na tom bolo niečo divné.

Veľmi vybitá LiPolka (tá zo stromu ):-) ) má aj veľký vnútorný odpor. Ten obmedzil prúd medzi obidvomi batériami.

Napätie tej podvybitej LiPolky pomerne rýchlo "vyskočilo" na normálnu hodnotu. Ale z dobrej baterky sa náboja príliš neodobralo, aby jej napätie nejak významne kleslo.

Nehľadiac na to, že sa vtedy táto batéria nachádzala vo veľmi plochej časti svojej charakteristiky, zatiaľ čo tá podvybitá sa nachádzala vo veľmi strmej časti charakteristiky: za "kolenom" v pravej časti toho grafu:
odkaz
Tá strmosť hovorí o tom, ako veľmi sa mení jej napätie v závislosti od množstva odobraného/dodaného náboja.
Odpoveď | 2017-10-12 08:23:47
Vďaka za názor , zabudol som napísať ,že ide o úplne novú baterku 2x nabitú ,dúfam to bude bez následkov:-
Odpoveď | 2017-10-12 15:33:34
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50806.86 kb