Uplynulý víkend (+ pondelok) bol Miroslav (mior) tu – v BB.
Nie na to, aby si váľal „šunky“, ale na to, aby si pekne vysúkal rukávy a spoločne so svojimi bratmi (teda Milanom a mnou) odviedol kus poctivej práce na poli modelárstva.
Po drobných úpravách sme hodlali (druhý-krát) dostať do vzduchu Milanovho 4,2-metrového Blaníka a odskúšať „gumové“ štarty Miroslavovho 3,5-metrového Blizarda.
Miroslav nám tiež chcel predviesť svoje Dvojfázové cevaro osvetlenie a ja som zas hodlal Miroslavovho ťažkotonážneho Herculesa využiť na overenie funkčnosti MDL (MultiDot Lasera) čoby núdzového pozičného osvetlenia modelov.
autor: Janko O.
V sobotu doobeda sme sa všetci traja bratia (+ náš bratranec Ďuri) stretli na ploche bývalého družstevného letiska Čerín-Čačín. Ako prvé nás čakalo to najťažšie: opäť (a to už druhý krát) pomocou ťažnej gumy a troj-kolesového vozíka dostať do vzduchu Milanovho motorizovaného 4,2-metrového Blaníka. Podarilo sa, hoci zrejme nedostatočne dotlačený silový konektor (ktorý som dotláčal ja ) sa vplyvom vibrácií motora (no skôr nevyváženej vrtule) vytiahol a prerušil napájanie pohonu modelu. Model bol však aj naďalej plne ovládateľný a tak Milan (v podstate núdzovo) pristál asi 200 metrov za koncom dráhy, pričom model doznal len mierne poškodenia.
Video: Štart (a následné núdzové pristátie) Milanovho 4,2-metrového Blaníka.
A tak sme sa ďalej venovali Ďuriho modelu a Miroslavovmu „Obuchovi“. Keď obaja vylietali svoje sady pohonných batérií, odobrali sme sa na obed s tým, že o 17.00 hod sa tam opäť zídeme.
A tak sa aj stalo.
My s Miroslavom sme mali v pláne overiť dve „optické veci“: prvou bolo Miroslavovo dvojfázové cevaro osvetlenie. Aby sme sa o tom zbytočne nerozpisovali, radšej si pozrite video:
Video: Dvojfázové "cevaro" osvetlenie na Herculesovi C-130
Druhou „optickou vecou“ bolo moje núdzové (v prípade straty modelu z dohľadu zapínané) pozičné osvetlenie, využívajúce MDL – MultiDot Laser. Jedná sa o pomerne slabý - bezpečný Laser, ktorý okrem jedného lúča dokáže vytvoriť akýsi 3D vejár lúčov. Hustota „vejára“ - množstvo lúčov je nastaviteľné a pri namierení na stenu to môže vyzerať takto (keď je menej silnejšie svietiacich bodov):
alebo takto (keď je viac slabšie svietiacich bodov) :
a samozrejme všetky stavy „medzi tým“.
Šírka „vejára“ je minimálne 45 stupňov (možno aj 60), pričom najväčšia intenzita svetla je do uhla asi 30 stupňov:
Namiesto zbytočných slov je lepšie si pozrieť videá, kde MDL je zatiaľ provizórne pripevnený pod „nosom“ Herculesa:
Video: Skúška (nerozmietaného) MultiDot Lasera, Miroslavov C-130 Hercules
Video: Miroslavov C-130 Hercules na Čerín-Čačíne: 30.9.2017
Video: C-130 Hercules: učebnicové pristátie s MDL (MultiDot Laser)
Aby bol MDL viditeľný takmer „za všetkých okolností“ (a nie len občas blikol) bude nutné ho „rozmietať“, ale to je v tomto momente ešte predčasné konkretizovať.
Na záver sobotného odpoludnia až podvečera si Miroslav z chuti zalietal so svojim Herculesom a nepohrdol ani spoločným lietaním s ostatnými prítomnými modelármi.
Video: Miroslav (C-130) a pán Jandura: spoločný štart - podvečerný Čerín-čačín
Video: Spoločné lietanie: Miroslav (C-130 Hercules) a pán Jandura
Video: Miroslavovo podvečerné poletovanie s 2,5-metrovým Herculesom
V nedeľu doobeda sme sa venovali nastavovaniu a kontrole Miroslavovho 3,5-metrového Blizarda a poobede sme to boli na Ďateline overiť. Najprv som Blizarda Miroslavovi hodil z asi 4-metrového prevýšenia pri zvodidlách. Keď štart dopadol dobre, Miroslav nastúpal do výšky a venovali sme sa Blizardovmu trimovaniu a nastaveniu „bartflajov“. Ďalšie nastavovania si však vyžadovali pristátia a následné štarty.
Keď sme s nastavením boli ako-tak spokojní, vyskúšali sme štart Blizarda z môjho Katapultu. Najskôr sme 4 gumy natiahli na 2,5-násobok dĺžky, neskôr na 3-násobok. Hoci by to nikto nečakal, tak všetky štarty vetroňa s 3,5-metrovým rozpätím z Katapultu s rampou dlhou len 1,5 metra, dopadli nad očakávanie dobre. A tak som len tak súkromne – v rámci rodinného kruhu Katapult vyhlásil za (môj) Nápad roka (2017) .
Nasledujúci deň – teda v pondelok sme chceli overiť štart Blizarda pomocou gumy len z trávy (bez rampy), ale zosilnevší vietor nám naše zámery zhatil. Takže snáď nabudúce.