Štarty modelov z trávy s pomocou „gumicuku“ - skúsenosti

V nedeľu podvečer som bol otestovať štarty (dvoch) modelov zo zeme – konkrétne z trávy.

Jeden model (Easy Star) bol klasickej konštrukcie: trup, krídla, chvostové plochy, poháňaný vrtuľou, umiestnenou hore za krídlom.

Druhý model (Fantom od firmy Phase 3) je klasická delta, poháňaná dúchadlom – EDF, umiestneným vzadu medzi smerovkami.

Miesto testovania: lúka smerom na Pršany, ktorá po mojej nedávnej príhode dostala meno: diviačia lúka.

autor: Janko O.

 

Ak sa niekomu názov „diviačia lúka“ zdá byť nepriliehavý či nezmyselný, tak toho odkazujem na článok: Lietam si, lietam: vedľa pár divákov, no potom hlavne diviakov.

Celé toto testovanie bolo vlastne prípravou na očakávané zalietavanie Milanovho 4-metrového modelu vetroňa DG-808S Competition. Ak sa vám zdá spojenie Milan a DG-808S akési povedomé, tak vedzte, že sa vám to vôbec nezdá, pretože jedného (motorizovaného) 4-metrového vetroňa DG-808S už Milan naozaj mal. Píše sa o ňom v článkoch: Najskôr s motorom, potom bez; Chladiť, chladiť, chladiť a napokon v článku Ako tomu zabrániť?

Po prečítaní týchto článkov pravdepodobne dospejete k záveru, že to bol model plný problémov a aj preto mal taký krátky život. Priznám sa, že keď som sa dozvedel, že Milan (síce po štyroch rokoch) opäť kúpil taký istý model, nechápal som. Ale je možné, že sa Milan úporne drží onej legendárnej antickej poučky: Nevstúpiš dvakrát do tej istej rieky. A možno k nej vymyslel aj vlastný dovetok: Nerozbiješ dvakrát taký istý model.

Po dlhých diskusiách sme sa s Milanom uzhodli na tom, že tento model bude síce tiež motorizovaný, ale inak ako ten predchádzajúci. Nechali sme sa inšpirovať francúzskym modelárom Gerrym, ktorý svoj model ASH-25 omotoroval takto:

Hoci by takto omotorovaný DG-808S mohol byť ľahší a mohol by mať aj lepšie letové vlastnosti, ako keby mal motor na pylóne na trupe za krídlom (tak ako to mal ten „prvý“ DG-808), cez to všetko si myslím, že tento typ modelu NIKDY nebude pohodová pomaly letiaca orchidea. Dokonca ani ako „čistý“ vetroň.

 


 

Takže práve takémuto modelu mal byť (a vlastne aj bol) v nedeľu na „diviačej lúke“ Easy Star predskokanom. Akurát o dosť menším a o dosť ľahším.

Po príjazde na lúku som zaparkoval auto a rozložil potrebné modelárske príslušenstvo. Ukotvil som „singl“ šlapku, natiahol gumu a jej druhý koniec tiež ukotvil. Stále v predstave (teraz však už viem, že naivnej ), že do tohto ľahunkého modelu stačí zozadu len „cvrnknúť“ a on z trávy ochotne vyštartuje, som natiahol takú dosť slabú silikónovú ružovú gumu - takú ako je na tejto fotografii:

No vlastne som ju ani nenatiahol, pretože už pri naťahovaní sa roztrhla. Už toto bolo prvé memento, naznačujúce, že veci nebudú také jednoduché ako som si pôvodne myslel. A tak som z auta vybral červenú „makarónovú“ gumu, zakúpenú na HobbyKingu:

Majúc na mysli, že táto je oveľa silnejšia ako tá predchádzajúca (a že do Easy Stara predsa stačí len cvrnknúť ), napol som ju len tak „diétne“. Zapol som motor, zošliapol šlapku a … Model sa po tráve lenivo odplížil a o 3 metre ďalej zastavil.

„Však ja ti ukážem“ - toto som si povedal a gumu natiahol na 3-násobok dĺžky. Vtedy má ťah 1,5 kg, čo sa mi na model vážiaci asi 800 gramov javilo, že by mohlo byť až-až. Po štarte to už bolo lepšie, až na to, že po nejakom nedávnom experimentovaní (však môj Easy Star NET je principiálne určený na experimentovanie) som mal vo vysielači nastavené, že ak je zapnutý motor, tak je vypnutá stabilizácia a naopak . Výsledkom bolo, že rozbehnutý ale nestabilizovaný model štrajchol krídlom o neveľký trs trávy a následne urobil hviezdu. Upravil som nastavenie vysielača a ďalší štart už bol úspešný, hoci to stále bolo LTT (len tak tak). A tak som gumu natiahol na 4,5-násobok jej dĺžky (ťah vyše 2 kg) a odštartoval znovu.

Väčší ťah a účinná stabilizácia (Open stabilizer so softvérom Ed_11) spôsobili, že tento štart už bolo možné označiť ako OK. Aby bolo štatistike učinené zadosť, štart v tomto nastavení som niekoľkokrát zopakoval. Zakaždým OK.

Potom mi napadlo, že pri takom silnom ťahu gumy možno nie je potrebné míňať energiu batérie a motor stačí zapnúť až keď je model vo vzduchu. Ukázalo sa, že to nie je dobrá teória: keďže nebežal motor, ovládacie plochy (krídelká, no najmä výškovka a smerovka) neboli ofukované prúdom vzduchu a model sa javil rovnako ako keď nefungovala stabilizácia a navyše aj riadenie bolo „tupé“. Neskončilo to síce hviezdou, ale dosť som sa zapotil, aby som to ubalancoval a model sa vyhol stromu.

A tak som opäť niekoľkokrát (úspešne) odštartoval so „silnou“ gumou a zapnutým motorom. Bral som to ako overenie – potvrdenie správnosti nastavenia „gumicukových“ štartov z trávy.

 


 

Potom prišiel na rad Fantom od firmy Phase 3. Tento model na dobrom „podklade“ (krátka alebo suchá tráva) dokáže odštartovať sám svojou silou, teda aj bez gumicuku. Viď nasledujúce video.

Video: Phase 3 Fantom

Lenže tráva na „diviačej lúke“ v nedeľu isto nebola krátka a už vôbec nie suchá (rozumej zoschnutá), takže bez gumicuku to skrátka nešlo.

Vzhľadom na to, že hmotnosť tohto vynikajúceho Delta-modelu je podobná ako hmotnosť experimentálneho Easy Stara, nechal som aj rovnako napnutú gumu. Uistil som sa, že funguje stabilizácia (Open stabilizer so softvérom Ed_10), zapol som motor a zošliapol šlapku. Hneď prvý štart bol úspešný, hoci … Skrátka nie taký, ako by som si bol predstavoval.

Potom so dal ešte aspoň 8 takých štartov a postupne vylietal dve batérie. Keďže som s Fantomom pomerne dávno nelietal, bol som nečakane znovu-očarený jeho letovým prejavom a letovými vlastnosťami: je to proste skvelý model, jeden z najlepších (ak nie úplne najlepší) aké sme kedy s Miroslavom mali.

Ak by som však mal do niekoľkých kľúčových poznatkov zhrnúť skúsenosti zo štartov modelov z trávy pomocou gumicuku, tak by vyzerali nasledovne:

  • najdôležitejšie sú (momentálne) parametre - vlastnosti trávy. Ideálna by bola tráva krátka a zoschnutá. Ak je tráva dlhšia (ako napr. 5 až 7 cm) a ak je „čerstvá“ prípadne vlhká (hovoríme že lepivá), tak kladie modelu (ale aj sťahujúcej sa gume) prekvapivo veľký (a akémukoľvek pohybu vzdorujúci) odpor. Vtedy treba na úspešný štart modelu z trávy dosť silnú gumu, ktorej ťah je niekoľko-násobkom hmotnosti modelu. Ani tak však štart nie je oku lahodiaci. Je to štart, ktorému my hovoríme „hokejka“. Najprv sa model ledva-ledva plahočí trávou a keď sa mu ako tak podarí sa od nej odpútať, tak naraz ničím nebrzdený, prudko zrýchľujúci je gumou vystrelený šikmo hore k oblohe. S krásou štartu to nemá nič spoločné a o realistike letu nemôže byť ani reči.

  • štart by mal prebiehať so zapnutým motorom, inak je model nestabilný a navyše takmer neovládateľný.

  • ak má model letový stabilizátor, je štart z gumicuku vždy oveľa bezpečnejší a kľudnejší.

  • na základe získaných skúseností považujem štart (zo zeme) z trávy za pomoci gumicuku za náhradné alebo núdzové riešenie. Oveľa lepšou, no najmä bezpečnejšou alternatívou je štart modelu z Katapultu (alebo model nepoložiť na trávu, ale držať v ruke a takto ho aj odštartovať. Vtedy je však šlapka zbytočná a celý štart je dosť stresujúci). Vtedy model nepríde do kontaktu s trávou, ktorá je v prípade štartu zo zeme tým najrizikovejším faktorom. Je zrejmé, že pre veľké alebo ťažké modely je štart z Katapultu problematický ak nie rovno nemožný. Vtedy asi nezostáva nič iné ako štartovať z trávy, ale veľkou pomôckou v takýchto prípadoch môže byť pás (starého) koberca alebo linolea, po ktorom sa model (aspoň zo začiatku – od šlapky) rozbieha. Takto (trávou nebrzdený) model pomerne rýchlo naberie rýchlosť, na konci pásu už krídla vykazujú vztlak a model je pre trávu už príliš ľahký na to, aby ho mohla účinne zabrzdiť.


 


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 10. 7. 2017, 18:15 | Prečítané: 646x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28196.6 kb