Katapult: správne napnutá dobrá guma pekne „vystrelí“ váš model

Pred pár dňami sme zverejnili článok „Katapult (bungee launcher) ako z núdze cnosť“.

V ňom popisujeme naše trápenie so štartom niektorých modelov a ako riešenie vidíme stavbu a následné používanie Katapultu.

Katapult sme už dávnejšie odskúšali a po určitom „laborovaní“ sme došli k pozitívnym výsledkom.

Avšak stále nás hnevá, že nikde sme nenašli údaje o tom, že model vážiaci X kilogramov treba katapultovať takou-a-takou silou, teda konkrétnou gumou, napnutou na takú-a-takú dĺžku.

A túto medzeru by sme chceli zaplniť.

autor: Janko O.

 

Celé to začal Stano J., ktorý raz na Bohdanovom webe vzniesol nasledujúci dotaz:

Stano J:

J.O. čítal som tvoj článok o katapulte a zaujíma ma kedy a kde ho budeš oficiálne odskúšavať a či aj kolegovia sa môžu toho zúčastniť, díky za info.

K nemu sa pridal aj Janči K. - alias Diosko a bolo vidno, že sa (vo mne) už trochu vyzná:

Diosko reaguje:

Aj ja by som si Jančiho katapult rád pozrel naživo, ale ako poznám Jančiho, tak prvé skúšky prebehnú v utajení mimo civilizácie

Druhý deň som mohol obidvom predniesť „oficiálnu“ správu z prvých  „neoficiálnych“  skúšok:

J.O. reaguje:

100 bodov získava Diosko

Prvé neoficiálne skúšky prebehli včera podvečer. Keby niekto chcel vedieť, že kedy presne, tak vtedy, keď tak pršalo

Zmokol som ja, model, vysielač aj katapult.

Výsledok: dva štarty, nula letov.

Prvý štart - nechal som sa ovplyvniť videom, kde človek nabádal, aby sme gumu príliš nenapínali. Tak som ju príliš nenapol: model po 10 - 15 metroch pristal do trávy predo mnou.

Tak som na druhý pokus napol gumu viac: model odštartoval, ale sila gumy stále nebola dostačujúca a tak po opustení rampy model letel vo výške cca 15 cm nad zemou a naberal rýchlosť.

Už - už som chcel otvárať šampanské, keď krídlom štrajchol o voláky trs trávy. Nasledovala "hviezda" a odlomenie smerovky.

V silnom daždi som všetko zbalil a "šťastný" išiel domov.

Potom (doma) sme po telefóne s Miroslavom (miorom - mladším bratom) analyzovali priebeh skúšok a dospeli sme k záveru:

- všetko je OK (okrem)

- sila gumy (vzhaľadom na už aj tak ťažký a ešte dažďom premočený model) je nedostatočná

- riešenie: bolo by dobre aby nabudúce nepršalo  , dve gumy spojiť paralelne (paralelné radenie gúm aj batérií, to je náš osud  ).

Ak by počasie dovolilo, tak po oprave Black Sabbatha a "zdvojení" gúm by skúšky prebehli dnes (streda). Čas zatiaľ (až do dosiahnutia pozitívnych výsledkov) podlieha režimu utajenia.

Potom rád predvediem.

Takže: v stredu skutočne prebehlo „druhé kolo“ neoficiálnych skúšok (s vylúčením verejnosti ) Katapultu, o čom som hneď podvečer chlapcom podal podrobnú správu:

J.O. reaguje:

Dnes medzi 14.00 a 15.45 prebehlo na Ďateline druhé kolo skúšok Katapultu.

Výsledky však boli (našťastie ) diametrálne odlišné od tých včerajších.

Hoci o 13.00 začal fúkať naozaj silný nepríjemný vietor, bol som pevne rozhodnutý a nič ma nemohlo odradiť (a dobre som urobil).

Ešte predtým - predpoludním som opravil Black Sabbatha (krycie meno Čiernokňažník ) a zdvojil gumu.

Počas samotnej skúšky som absolvoval asi 20 až 25 štartov - všetky boli úspešné. Zrejme vďaka zdvojenej gume, ktorej prieťažnosť som nastavil na 3 (10 metrov gumy natiahnutých na 30 metrov). Včera bola prieťažnosť asi 5 a na gume sa to "podpísalo": je asi o 80cm dlhšia ako tá "nepretiahnutá".

Zdvojená guma udelila modelu až takú rýchlosť, že v poslednej fáze "výstrelu" začal nadmerne stúpať.

Ďalšie lety som sa sústredil už na to, aby bol "výstrel" hladký - bez nechceného nastúpania v jeho závere.

Je možné, že silný protivietor mi trochu napomáhal, takže pri bezvetrí možno bude treba nastaviť prieťažnosť gumy na vyššiu hodnotu: 3,3 až 3,5.

Až bude lepšie počasie (lebo zajtra a pozajtra má vraj pršať), tak je možné absolvovať štarty z Katapultu aj za prítomnosti verejnosti  
 

Hoci by sa teraz mohlo zdať, že keď Katapult bezproblémovo funguje, tak o tom už netreba veľa premýšľať ani hovoriť (nedajbože písať ) a skrátka ho treba používať.

Áno, teraz už sme „múdri“, už vieme: akú gumu použiť, či jednu alebo dať dve gumy paralelne, ako ju napnúť a aký model (s akou hmotnosťou) to dokáže úspešne „vystreliť“. Ale v utorok podvečer, keď som s malou dušičkou išiel na Ďatelinu, tak predo mnou stála úloha, ktorá mala mať len jeden výsledok: úspešný štart z Katapultu; ale na to aby som dostal správny výsledok mala táto rovnica príliš veľa neznámych.

Rady z videí a internetu: nenapínajte gumu príliš, alebo gumu riadne napnite sú vám na prd, keď neviete akú gumu dotyčný mal, koľko vážil jeho model, ako ďaleko od ťažiska má vlečný háčik a koľko je to podľa neho riadne a koľko príliš.

A tak sme sa rozhodli, že aj na základe tých pár skúseností, ktoré sme zatiaľ s Katapultom získali, by nebolo zlé tieto neurčité vyjadrenia „kvantifikovať“. Skrátka: naznačiť, že ak chcem úspešne odštartovať model o hmotnosti X kilogramov, tak z bežného (krátkeho) katapultu ho musím „ťahať“ silou Y kilogramov, čo znamená, že nejakú konkrétnu gumu o dĺžke L musím napnúť na N metrov.

Keby sme nejaké takéto informácie mali pred prvou neoficiálnou (utorkovou) skúškou, tak nemusela dopadnúť tak ako dopadla, teda neúspechom .

Najskôr sme sa teda rozhodli zmerať charakteristiku tejto konkrétnej (červenej) ťažnej gumy: závislosť jej „ťažnej“ sily od koeficientu natiahnutia. Maximálna prieťažnosť tejto gumy je 6, ale my sme naše merania ukončili pri hodnote 5, pretože sme nechceli ísť až na hranicu únosnosti. Výsledkom je nasledujúci graf (a takto svoje gumy zmerali Nemci, podoba s našim grafom je zrejmá):

Zmerali sme ešte aj inú gumu: v Rempe kúpenú (10 metrov), opletanú gumu, vhodnú skôr na tzv. „pavúka“, teda gumu (zvyčajne zakončenú kovovými háčikmi) určenú na upevnenie batožiny v aute. Nemyslíme si, že by bola príliš vhodná na naše účely, má síce väčšiu silu, ale o mnoho - o mnoho menšiu prieťažnosť. Takže jej graf aspoň na porovnanie:

Tiež sme zvážili model – Black Sabbatha: váži takmer presne 1000 gramov, čiže 1 kg.

Dvojitú gumu sme natiahli trojnásobne (koeficient natiahnutia = 3), vtedy má jedna guma silu (dáva ťah) 1,5 kg. Keďže bola guma zdvojená, tak celkový ťah bol 3 kg.

Možno sme, čo sa týka ťahu gumy, mali trochu rezervu: možno by stačil celkový ťah len 2,5 kg (prípadne trochu viac), ale po utorkových skúsenostiach by sme isto neodporúčali použiť len jednu gumu. Možno aj s ohľadom na tvar tej krivky: iný priebeh poklesu ťahu je v bode 3 a iný v bode 5 koeficientu natiahnutia. Taktiež veľmi natiahnutá guma má výraznejšie prejavy preťaženia – únavy: guma sa „vyťahá“ - nechce sa vrátiť na pôvodnú dĺžku, ale hlavne nemá už takú silu, ako guma „nevyťahaná“.

Takže ak by sme mali urobiť nejaký záver, tak by sa asi dalo konštatovať, že na úspešný štart z (krátkeho) katapultu musí byť sila gumy približne trojnásobná voči hmotnosti modelu. Tiež že ťah by mal trvať čo najdlhšie, pričom ťažná sila by (pri sťahovaní) mala klesať čo najpomalšie (ideálne, keby neklesala ale stúpala, ale takú gumu nepoznáme ). Tomu sa samozrejme viac blíži guma s veľkou prieťažnosťou (červená) a nie to „lano“ na pavúka.

 


 

Na záver (len pre zaujímavosť): pokúsili sme sa vypočítať, prípadne urobiť kvalifikovaný odhad niektorých veličín, pôsobiacich na model počas katapultu:

- Pri štarte musí (už aj tak ťažko skúšaný) Black Sabbath zvládnuť dosť veľké preťaženie: na toto preťaženie musí byť dimenzovaný aj vlečný háčik, tiež pozor na pevné uchytenie ťažších predmetov v modeli, taká LiPolka ak nie je dobre fixovaná, tak rada "precestuje" celý trup až ku chvostu (suchý zips tu už stačiť nemusí ).

- Po 2 metroch – tesne po opustení „štartovacej rampy“ musí mať Black Sabbath (v danom letovom režime) naplno pritiahnutú výškovku, pretože vtedy jeho rýchlosť ešte nie je dostatočná, navyše aj váha gumy ho ťahá k zemi. Tu zohráva nepriaznivú úlohu aj príliš vpredu umiestnený ťažný háčik: vtedy ťažný silón tiež trochu ťahá predok modelu dole (konštrukcia modelu nedovolila jeho „posunutie“ viac dozadu: vtedy by ťažný silón nepôsobil na predok modelu, ale skôr na jeho ťažisko).

- Po necelej pol sekunde (od zošliapnutia pedála) už má model rýchlosť vyše 50 km/h a tá ďalej stále stúpa.

- Po odpojení ťažného silónu z háčika už má model takú rýchlosť, že aby nedochádzalo k nadmernému stúpaniu, výškovku je treba povoliť - vrátiť do neutrálu (a niekdy aj trochu potlačiť).


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 4. 9. 2021, 08:08 | Prečítané: 9217x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50711.36 kb