Pár videí z katapultovania Black Sabbatha na Ďateline

V minulom článku o Katapulte sme uviedli, že keď použijete správnu gumu a správne ju napnete, tak model s tou správnou váhou správne odštartuje.

Inými slovami: keď úspešne vyriešite túto rovnicu o troch neznámych, tak štarty z katapultu (bungee launch) sa pre vás stanú novým nevšedným zážitkom.

Pretože pre nás sa zážitkom naozaj stali.

A súdiac podľa reakcií, dovolíme si tvrdiť, že štart Black Sabbatha z katapultu sa stal zážitkom nielen pre „pozvaných hostí“, ale aj pre náhodných divákov (bežcov, psíčkárov ...) na Ďateline.

autor: Janko O.

 

Od doby (polovice minulého týždňa), keď sme (s pomocou skúšania, merania a matematiky) snáď namiešali tie správne ingrediencie pre úspešný štart modelov z katapultu, uplynulo niekoľko dní a tak vždy, keď to počasie dovolilo, som bol s Katapultom trénovať.

No, trénovať – trénovať. Ono ani nie je čo trénovať: Katapult je „stroj“, ktorý keď správne nastavíte, tak bude to, čo od neho žiadate, robiť stále rovnako perfektne. Takže ono je to trochu inak: nie že by som išiel trénovať, skôr som sa nemohol nabažiť tej prazvláštnej zmesi adrenalínu a endorfínu, ktorú vám (úspešný) štart z katapultu poskytne.

Ono tá dynamika „výstrelu“, kedy sa pár sekúnd od zošliapnutia pedálu veci dejú viac-menej samé a vy môžete len mierne korigovať „dráhu strely“ - teda letu modelu a dúfate, že to dobre dopadne, a ono to potom naozaj dobre dopadne, tak práve to je ten úžasný pocit. Nemáte ani chuť „zbytočne“ lietať ďalej, ale ponáhľate sa čo najskôr pristáť, aby ste znovu a znovu mohli prepadnúť tej novej vášni - tej závislosti, o ktorej zatiaľ ani odborník na závislosti - doktor Okruhlica nevie - závislosti s názvom: štart modelu z katapultu .

Hoci považujeme náš Katapult prakticky za hotový, cez to všetko za posledné dni prešiel niekoľkými drobnými zdokonaleniami: na otočnej priečke (pri „vyššej“ strane katapultu) pribudli dva (červené) vodiace krúžky. Ich úlohou je nedovoliť silónu vybočiť, obzvlášť ak štartujúci model nebude mať vodiace sloty (ale Black Sabbath ich má):

Teraz po úpravách už Black Sabbath na "bruchu" nemá priehľadnú krabičku so svetielkami (tak ako na tejto fotografii), ale na jej miesto sa presunul (plastový biely) vlečný háčik.

Na „nohách“ rampy pribudli červené značky, ktoré signalizujú správne nasunutie „nôh“ rampy do otvorov v základni.

Video: Black Sabbath: štart z katapultu (bungee launch) video 1

Ale hlavne, na základe mailu, ktorý nám v reakcii na náš článok „Katapult: správne napnutá dobrá guma pekne „vystrelí“ váš model“ poslal náš český modelársky kolega Petr Pokluda, sme predĺžili silón na konci ťažnej gumy. Totiž: v závere tohto článku konštatujeme: „Po 2 metroch – tesne po opustení „štartovacej rampy“ musí mať Black Sabbath (v danom letovom režime) naplno pritiahnutú výškovku, pretože vtedy jeho rýchlosť ešte nie je dostatočná, navyše aj váha gumy ho ťahá k zemi.

Pôvodne sme na konci gumy mali „dvojchvostikový“ silón o dĺžke 1,5 metra (k pedálu) a 1 meter (k háčiku na modeli). Bola to čistá „z núdze cnosť“: proste sme v danej etape realizácie Katapultu dlhší silón k dispozícii jednoducho nemali. Na základe Petrovho „nakopnutia“ som prešmátral celý dom a napokon som objavil tajné zásoby silónu. Teraz je tam 5 metrov silónu od gumy k pedálu a druhý „chvostík“ je 1 meter k háčiku modelu. Ten 5 metrový úsek sme pôvodne zvažovali aj dlhší, ale na základe analýzy našich „plochých“ štartov sme ustálili túto dĺžku na 5 metrov: veď aj naše videá dokazujú, že v momente odpojenia silónu z háčika modelu, tento nie je vyššie ako 5 metrov nad zemou, teda guma svojou váhou neťahá model k zemi. Takže Petře: ďakujeme za „nakopnutie“ .

Video: Black Sabbath: štart z katapultu (bungee launch) video 2

Za účelom hladšieho sťahovania gumy (neverili by ste, ako významne môže vyrastená „lepkavá“ ďatelina brzdiť sťahujúcu sa gumu ) a zmenšenia uhlu, pod ktorým je model ťahaný, sme zhotovili jednoduchú (drevenú skladaciu) podperu. Na videách vidno, ako táto podpera zhruba niekde v polovici dĺžky nadvihuje napnutú gumu a po zošliapnutí pedálu sa postupne sklopí.

Video: Black Sabbath: štart z katapultu (bungee launch) video 3

Ďalším zlepšením bola tentokrát zmena nie na Katapulte ale na modeli. Odstránili sme spodné (slabé a tak v podstate nefunkčné) osvetlenie na „bruchu“ Black Sabbatha a na jeho miesto sme premiestnili plastový vlečný háčik, ktorý bol pôvodne o 12 centimetrov viac vpredu. Treba priznať, že táto zmena sa tiež pozitívne podpísala na správnom „postoji“ modelu tesne po opustení rampy:

Tu model letí ešte relatívne malou rýchlosťou a preto má aj zreteľne väčší uhol nábehu ako počas normálneho letu.

A tak som po všetkých tých vylepšeniach v pondelok 1.5.2017 o 17.30 hod vyrazil na Ďatelinu za účelom overiť ich opodstatnenosť. Žiaľ fúkal dosť nepríjemný nárazový vietor, ktorý Black Sabbath počas letu nijako neobľubuje, avšak pri štarte z katapultu mu napodiv nijako nevadil. Časom vietor zmenil smer, takže nefúkal oproti modelu, ale z boku a nakoniec fúkal od chrbta. Ani to sa na štartoch z katapultu badateľne neprejavilo.

Video: Štart Black Sabbatha z Katapultu (bungee launch) - video 4

Do kufríka som „pribalil“ aj tablet, aby bolo možné v prípade potreby (a prítomnosti nejakého potenciálneho „kameramana“) niečo natočiť. S modelom na Ďateline nelietal nikto, ale bol tam Duško Bugáň a aj pán Sršeň: nič lepšie som si nemohol priať - veď obaja sú skúsení modelári. Véééľmi som sa potešil ich prítomnosti: vedel som, že Duško je vášnivý kameraman a z pána Sršňa sa zase „vykľul“ schopný dramaturg - scenárista.

Ony spomínané videá sme hodlali natočiť hlavne „zo študijných“ dôvodov. Chceli sme si totiž v kľude – bez stresu pozrieť a overiť nasledujúce etapy katapultového štartu:

  • „postoj“ modelu tesne po opustení rampy

  • ako hlboko sa model „prepadne“ po opustení rampy, pokiaľ naberie dostatočnú rýchlosť

  • načasovanie sklopenia (drevenej) podpery

  • čo sa deje s uvoľneným „chvostíkom“ silónu po zošliapnutí pedála

  • moment odpojenia druhého „chvostíka“ z háčika na modeli

  • odhad času trvania a priebeh rýchlosti modelu po štarte z katapultu

Tento záber sme príznačne nazvali: Meter za rampou.

Krásne vidno, čo sa deje s "chvostíkom" práve uvolnivším sa z pedála. Práve preto sme tam nedali ani krúžok ani stužku či padáčik.

Kúsok ďalej vidno drevenú podperu (biele obrátené V), ktorá práve mení svoju polohu z vertikálnej na horizontálnu.

Doma sme si potom jednotlivé videá (v pôvodnej vysokej kvalite) rôzne roz-fázovávali a hľadali tak odpovede na otázky, ktoré sme predtým nastolili.

Video: Štart Black Sabbatha z Katapultu (bungee launch) - video 5

Okrem správania sa modelu, silónu, gumy, podpery atď. počas samotného štartu z katapultu, nás zaujímalo aj to, ako sa vtedy správa pilot. Teda čo robí s rukami, pretože pri riadení modelu akosi nemá čas to vnímať:

Video: Pohľad na kniple (a telemetriu) počas štartu modelu z katapultu

Taktiež nás zaujímalo, aké sú zmeny parametrov elektrických zariadení modelu (otáčky dúchadla, napätie BECu, stav jednotlivých článkov batérie, odoberaný prúd ...) počas štartu z katapultu:

Video: Pohľad na telemetriu (a kniple) počas štartu modelu z katapultu

Keď sa už trochu zotmelo, Duško sa ma spýtal, prečo na tomto modeli nemám to naše (cevaro) osvetlenie, že teraz by sa celkom hodilo. Odpovedal som mu, že Black Sabbath je (už niekoľko rokov ) určený na odpis a že inštalovať doň komplikovanú kabeláž a elektroniku osvetlenia by bola vlastne škoda. Zvláštne je to, že vždy keď od Black Sabbatha chcem, aby plnil nejakú nevďačnú úlohu, tak si v duchu (aby to BS nepočul) hovorím, že je posledná, že to je jeho „labutia pieseň“ a že potom už isto pôjde „do šrotu“ (pretože by mi Black Sabbatha – v porovnaní s ostatnými mojimi modelmi bolo najmenej ľúto). Zvláštne je aj to, že toto si (v duchu) hovorím už asi tak 6 rokov.

Ešte zvláštnejšie je to, že tento (modelárskym) osudom ťažko skúšaný model sa vždy vypne priam k heroickému výkonu, aby dokázal, že si zaslúži ešte tých pár letov navyše a predĺži si tak svoj neľahký život. A úplne najzvláštnejšie je to, že Black Sabbath to osvetlenie hádam nakoniec aj dostane (ale to sa tento model zatiaľ nesmie dozvedieť, lebo by spyšnel a nebol by už taký výnimočný) .

Keď sme sa zamýšľali nad stavbou nášho Katapultu, povedali sme si, že by sme chceli, aby štarty našich modelov z neho boli, jednoduché, pohodové a bezpečné, skrátka ako hovorí klasik, aby to bola "Stávka na istotu".

Video: Štart Black Sabbatha z Katapultu (bungee launch) - video 6

No okrem funkčnej stránky štartov sme chceli, aby súčasne boli aj také uhladené - lahodiace oku, aby si pilot ale aj nezúčastnený pozorovateľ mohol povedať: To bol pekný štart!

Video: Štart Black Sabbatha z Katapultu (bungee launch) - video 7

Chceme veriť tomu, že sa nám to podarilo. V to odpoľudnie (až podvečer) Duško za réžie pána Sršňa natočil dve technické videá (Pohľad na kniple a Pohľad na telemetriu) a sedem videí štartu modelu. Všetky sme zverejnili, ani jedno sme neodložili (nezatajili) s tým, že ten štart sa nevydaril alebo nebol pekný. Treba ale poznamenať, že sme mali mocného pomocníka: v Black Sabbathovi (tak ako v každom našom modeli) máme letový stabilizátor Open Stabilizer so softvérom Ed_11 (Jožko (JN), prepáč. Zase to "šidítko" ).
 


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 2. 5. 2017, 12:37 | Prečítané: 948x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 11
.:. JN
Janko , lenze to, co si vymyslel , tak podla mna nie je ziaden katapul, ale tzv. Gumicug, ktory sa pouziva a pouzival na vytiahnutie vetronov. Takze v podstate si nevymyslel nic nove . Ja som si v prvom momente myslel, ze tvoje zariadenie obsahuje vystrelovaci mechanizmus v ramci tej konstrukcie . Ze prides na plac , polozis, natiahnes a vystrelis. To by bol katapult. . Toto je obycajny gumicuk s nejakou rampou, kde polozis model. Pospekuluj na nejakej konstrukcii skutocneho katapultu , len to nebudes moct poskladat z plastovych vodovodnych trubiek. Drzim palce.
Odpoveď | 2017-05-03 08:32:31
.:. J O.
Jožko,
ja som to nevymyslel, ja som to zrealizoval.
A zrealizoval som to, čo som potreboval a tiež aby to malo tie vlastnosti, ktoré potrebujem. A nech sa to volá ako chce.

Daj si na YouTube vyhľadať (tvoj) výraz Gumicug a dostaneš odpoveď: Nenašli sa žiadne výsledky obsahujúce výraz Gumicug.

A daj si na YouTube vyhľadať výraz Katapult (alebo radšej Catapult EDF, lebo inak dostaneš odkazy na českú skupinu Katapult) a uvidíš, čo dostaneš.

Ale ešte raz opakujem: je mi úplne jedno ako sa to volá, či má volať. Podstatné je, že to funguje tak ako má a plní to účel, ktorý som od toho očakával: viď priložené videá.

A nad nejakou (tebou spomínanou) konštrukciou (tzv. skutočného katapultu) isto uvažovať nebudem.
Odpoveď | 2017-05-03 09:27:49
.:. Soaron
Jožko má pravdu, ale zdá sa, že názov katapult je na webe zaužívaný názov aj pre toto ťažné štartovacie zariadenie. Podstata je však v tom, že nech sa to volá, ako chce, Janko urobil presne to, čo potreboval a fandím mu.

Po prvom článku som si tiež myslel, že je tá guma súčasťou toho stojana a nedokázal som si ani predstaviť, ako to môže fungovať. Tiež ma zmiatol ten názov katapolt.

PS: inak katapult by bol fakt zaujímavý, ale na to by musel byť prispôsobený aj samotný model. Také zrýchlenie totiž nemusí prežiť každý model.
Odpoveď | 2017-05-03 10:40:43
.:. J O.
Soaron to vystihol: ... názov katapult je na webe zaužívaný názov aj pre toto ťažné štartovacie zariadenie ...

Niekto iný by však mohol Jožkovi namietať, že pravý - rýdzi gumicuk je v podstate len tá guma so silónom (a háčik, krúžok, padáčik a kotviaci kolík k tomu). Viď definícia gumicuku na web-stránke Libora Kolmana: odkaz

Lenže u toho môjho "čuda" je to tá menšia, ľahšia, jednoduchšia a aj lacnejšia časť z (o dosť zložitejšieho) celku.

Možno, že Sibyla Mislovičová z Jazykovedného ústavu Slovenskej akadémie vied by tomu našla iný - výstižnejší názov, ale obávam sa, že by bol taký dlhý, že okrem nej by ten terminus-technikus nikto iný nepoužíval.
Ľudia z praxe si zvyknú nájsť kratší (hoci možno nie úplne správny) názov a ten potom používajú.
Je to podobná situácia, ako keď v 80-tych rokoch (minulého storočia) frčalo VIDEO - mám na mysli prehrávač video-kaziet (angl. videorecorder). Jazykovedci lamentovali nad tým, že výraz VIDEO je nesprávny (a mali pravdu) a vymýšľali vlastné "skvosty": Magnetovid, Magnetoskop ...
Ale mali smolu: tie ich (správne) výrazy nikto nepoužíval, ale všetci hovorili VIDEO a kupodivu všetci vedeli, o čom je reč.
Odpoveď | 2017-05-04 10:21:46
.:. Vpershing
A ako sa to vola v realnej velkosti na Ocovej? Tusim tam pouzivaju navijak... Ale za starych cias tam bol tiez zauzivany vyraz katapult. (Ten vtedy s navijakom nemal vela spolocneho).
Odpoveď | 2017-05-04 15:23:25
.:. Vpershing
A na internete hladaj vyraz "gumicuk"
Odpoveď | 2017-05-04 15:30:15
.:. Vpershing
Ale inak pekna a uzitocna praca ne danu temu. Podobne ako sledovanie mravcov pri rieseni problemu zatarasenej vychodenej cesticke.
Odpoveď | 2017-05-04 15:34:31
.:. Stano O.
Niekde to volajú aj "bungee launcher" ale nič to nehovorí o tom či je guma umiestnená iba na konštrukcii alebo je mimo nej.
Odpoveď | 2017-05-04 20:16:22
.:. Soaron
Veď to pomenovanie má Janko priamo v článku. Inak bugee mi evokuje bungee jumping a tam asi má káždý jasno v tom, že sa jedná a gumené čosi, ktoré je umiestnené mimo základnú konštrukciu.
Odpoveď | 2017-05-05 13:52:05
.:. Stano O.
Tak potom neni o čom :-D
Odpoveď | 2017-05-05 14:14:07
Funguje to na základe premeny potenciálnej energie na kinetickú:
1. Gumolano HK Ø6mm Silicon Rubber Bungee Hi-Start Cord. Pružinovú konštantu „k“ gumolana stanovíme meraním tak, že postupne zväčšujeme jeho predĺženie „l“ a závesnou váhou/mincierom na konci meriame záťaž „z“, ktorá dané predĺženie vyvolá, k=F/l , F=z.g , g=9,81m/s2 , F[kg.m/s2].
Predpokladáme lineárnu závislosť predĺženia od zaťaženia, t.j. platnosť Hookovho zákona, t.j. má vlastnosti ideálnej pružiny):
ΔF= 1,5 x g = 1,5 x 9,81 (g je gravitačná konštanta)
ΔF= 14,715 [N]
Δl = 0,15 [m]
2. Pružinová konštanta gumolana potom bude:
k= ΔF/Δl
k= 14,715 / 0,15 =98,1
k = 100 [N/m]
3. Predpokladajme, že sa 80% potenciálnej energie Ep gumolana premení na kinetickú energiu Ek modelu lietadla o hmotnosti m.
Ek = (1/2).m.v2 [N.m]
Ep = (1/2).k.x2 [N.m]
kde:
- v je rýchlosť modelu pri opustení katapultu a
- x je predĺženie/natiahnutie gumolana
potom platí:
4. 0.8. k.x2 = m.v2
z toho pre x :
x = √( m.v2)/(0,8.k)
kde:
- m = 0,84kg je hmotnosť modelu EXPERIMENTAL pri štarte
- v = 10,0m/sec (36km/hod) je rýchlosť modelu pri opustení katapultu (0,8.cestovnej rýchlosti pri vodorovnom, bezmotorovom lete, vc = 45 km/hod)
x = √( 0,84.10,02)/(0,8.100) = √( 0,84.100) / (80) = √84/80 = √1,125 =1,05
x = 1,025 [m] (x=1,37m pre v = 50km/hod. = 13,33m/s)
Teda 10m gumolano Ø8mm bude treba natiahnuť o 1,0m, (na celkovú dĺžku 11m). Potrebné predĺženie/natiahnutie o 1m vyhovuje predpokladu lineárnej oblasti pružinovej konštanty „k“ (Δm < 15% m).
5. Počiatočné zrýchlenie pri katapultáži bude:
s= (1/2).a.t2 => 2.s = a.(s/v)2 => 2.v2/s = a
a = 2.v2/s
dosadením:
a = 2.102/1,025 = 200/1,025 = 195,12 [m/s]
a = 20 [g]
6. Trvanie aktívnej katapultáže – skrátenie gumolana Ø8mm na pôvodnú dĺžku:
Tk = √2.s/a = √2.1,025/195,12 = √2,05/195,12 = √0,0105
Tk = 0,10 [s]
Odpoveď | 2017-05-21 09:59:35
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28351.38 kb