Aký je stav „kauzy“ Rozhodnutie 1/2015?
Len na pripomenutie:
„Kauzou“ Rozhodnutie 1/2015 rozumieme rozruch, ktorý nastal medzi modelármi koncom leta 2015.
Rozhodnutie 1/2015 vtedy vydal Dopravný úrad (okrem iného) zrejme aj ako reakciu na akýsi síce nechutný, ale predsa len nepodstatný „dronový“ incident („šmírovanie“ okolo premiérovho bytu a následné zverejnenie nejakého videa na YouTube).
A výsledok: nespratní dronisti si aj tak z ničoho nič nerobia a nejaké Rozhodnutie majú „na háku“, avšak pre slušných a zodpovedných modelárov nastala doba temna.
pripravil: Janko O.
K tomuto „zamysleniu“ ma inšpiroval článok „To mi hlava nebere...“ na blogu Vojta Stupáka, na ktorý bude odkaz na konci tohto článku.
Takže: ak by sme mali odpovedať na nastolenú otázku, že teda aký je stav „kauzy“ Rozhodnutie 1/2015, tak by sme asi odpovedali, že: Taký nijaký, skrátka taký slovenský.
Čiže: úradník stvoril Rozhodnutie a „odfajkol“ si splnenie úlohy, ktorú dostal „z hora“. A ďalej (našťastie ) nesleduje, či sa reštrikcie, nastolené v Rozhodnutí, dodržiavajú. No a modelári: tí sa po prvotnom šoku trochu „otriasli“ a v podstate lietajú skoro rovnako ako pred Rozhodnutím.
Vplyvný funkcionár Dopravného úradu sa na naliehanie niektorých modelárov na zmenu niektorých ustanovení Rozhodnutia vyjadril v duchu niečo ako: … čo chcete, veď vám lietanie tolerujeme …
Ak by som mal (či mohol) vyjadriť svoj vlastný názor, tak by som povedal: Nechajme to tak! „Neškriabme“ si to! (A lietajme.) Lebo ak si to rozškriabeme, bude to svrbieť a bolieť (ako vždy).
Prečo? Lebo môže byť ešte horšie. Pretože vo vyjadrení „... tolerujeme vám (to vaše) lietanie ...“ sa kdesi medzi riadkami píše: Tolerujeme vám to, lebo považujeme vec za vybavenú a dajte nám pokoj! Lebo ak nám pokoj nedáte a budeme musieť (kvôli vám modelárom) Rozhodnutie prerábať, tak vám to potom už tolerovať nebudeme a vy ste tým pádom (rekreačne) dolietali !
Nemyslím, že zmenou Rozhodnutia sa modelári (čo i len čiastočne) zbavia zodpovednosti a pri nejakom incidente budú „z obliga“. Úradný dokument bude vždy prisudzovať vinu tomu najbezvýznamnejšiemu. A tými sme my – modelári. Hádam si nemyslíte, že ak dôjde ku kolízii s dopravným či športovým lietadlom, tak zodpovednosť padne na jeho pilota?
Obávam sa, že naliehanie na Dopravný úrad bude viesť ku zhoršeniu podmienok pre rekreačné (neoraganizované) lietanie. Tým myslím, že kto bude chcieť lietať vo vzdušnom priestore (mimo haly) bude musieť byť POVINNE organizovaný a evidovaný v nejakom modelárskom „registri zväzkov“, lietanie bude LEN v evidovaných (a teda Dopravným úradom schválených) priestoroch, ktorých nebude veľa, organizácia lietania bude mať prísny režim …
A tak sa môže stať, že namiesto pocitu rekreačnej pohody, budem mať skôr pocit buzerácie ako na (voľakedajšej) základnej vojenskej službe.
Nuž, ako som už spomenul, čo sa týka Dopravného úradu a jeho Rozhodnutia, ja by som odporúčal nenaliehať, netlačiť na pílu, nenútiť do zmien, pretože lepšie to už (s podmienkami na modelárske lietanie) nebude, pretože ako hovorí klasik: Dobre už bolo.
Okrem toho, samotný funkcionár Dopravného úradu skryto naznačil svoj postoj (voči modelárom), niečo v zmysle: Ži a nechaj žiť! V preklade to znamená: museli sme stvoriť Rozhodnutie, ale teraz už je hotové a tak už nás nechajte (žiť) a aj my vás necháme (budeme vám tolerovať lietanie) žiť váš modelársky život.
V blogu Vojta Stupáka sa spomína ZMoS a jeho funkcionári, ale k tomu sa vyjadrovať nebudem, pretože to je vec, ktorá ma absolútne nezaujíma a dúfam, že ani nikdy zaujímať nebude.
Odkaz na článok „Kladivo na (modelárov a) čarodejnice“
Odkaz na článok „Dnes je prvé výročie – môžme si (navzájom) kondolovať“
A teraz už konečne odkaz na článok „To mi hlava nebere...“ na blogu Vojta Stupáka.
<Staršie | tento článok | Novšie>
Napísané: 5. 3. 2017, 18:18 |
Prečítané: 6710x |
Kategórie: Denník |
Napísal: admin |
Komentáre: 17
Typickou vlastnosťou Slovákov je strčiť hlavu do piesku a tváriť sa, že nič nevidím, nič nepočujem.
Názory typu " Nechajme to tak, neškriabme si to" sme počúvali strašne dlho( minimálne celú dobu budovania svetlejších zajtrajškov " Pomohlo to? Že sa nedarí ani teraz (???), nie je dôkazom toho, že je cesta mlčania správna.
Považujem za scestné podporovať názory, že nech bude legislatíva akákoľvek, nikdy nebudeme, my modelári, nikdy z obliga. Slovensko nie je pupkom sveta a okolo nás sa dejú veci .
Je len na nás , či sa staneme "ÚČASTNIKMI" tohoto procesu alebo zostaneme len " DIVÁKMI".
Uznávam zásadu, že aj keď nemôžeš veľa vecí zmeniť, vždy sa môžeš pokúsiť o zmenu. Keď sa inde vo svete darí vytvoriť podmienky pre modelárov aj pri prísnych pravidlách pre drony, prečo by to nemalo ísť aj u nás??????
Nikto po TEBE nechce aby si šiel demonštrovať pred Úrad Vlády ale nemusel by si rozširovať pesimizmus a skepsu.
A že Ti nechýba ZMOS???? Už v tom " nikým nepotvrdenom vyjadrení úradníka DÚ ,je zakodovaný vplyv modelárov, ktorý sa podarilo vybudovať na DÚ. Oficiálne sa tvrdí, že to bol ZMOS, aj keď mi vieme, že cesta na DÚ neviedla cez ZMOS.
Ale to je dnes nepodstatné. DÚ potrebuje partnera a garanta modelárov.
Osobne ma mrzí Tvoj " Slovenský postoj" ja nič nepotrebujem, ja si vystačím aj sám......
Asi nemáš skúsenosti z práce s mladými, talentovanými modelármi, asi veľa nevieš o výsledkoch Slovenských leteckých a raketovách modelároch na Europských a svetových súťažiach. Lebo som si istý, že keby si čo len tušil o čom to celé je asi by si nikdy nenapísal, že je Ti to jedno, či máme ZMOS, či máme funkčnú organizáciu, ktorá je a hlavne vie byť a bude partnerom pri presadzovaní podmienok v ktorých budú lietať modelári na Slovensku. Teda aj TY.
Ospravedlňujem sa za otvorenosť, ale ver mi, že podobné názory nič neriešia a nikde neposúvajú riešenie problémov, ktoré stoja pred nami.
Predpokladám, že nie si členom ZMOS a lietaš si len tak kde tade, bez poistky a dodržiavania nejakých pravidiel. Lebo keby si predsa len dodržiaval nejaké pravidla, už tým by si poprel logiku svojho vyjadrenia
Ľ.Krupár
Asi som pána Krupára naštval, čo ma mrzí, lebo som to isto nemal v úmysle. Na druhú stranu som rád, že si to pán Krupár prečítal.
Naozaj som nechcel nikoho naštvať, skrátka som len vyjadril SVOJ názor. Dôkazom toho je to, že som úmyselne použil vety v 1. osobe: "... Ak by som mal (či mohol) vyjadriť svoj vlastný názor, tak by som povedal ...", čím som chcel naznačiť, že v tomto prípade neprezentujem názor dokonca ani môjho brata Miroslava ani Milana.
Ja viem, je to mrzká vlastnosť, mať vlastný názor, obzvlášť ak nie je konformný s názormi autorít komunity (modelárov). Samozrejme, môj názor vychádza z mojich (životných) skúseností. A váš názor, z vašich skúseností.
Preto ma prekvapuje, že hoci sme si my dvaja vekom veľmi blízki, dokonca trochu aj profesiou, točiacou sa okolo uniforiem, prísnej hierarchie a pod., tak naše skúsenosti a teda aj názory sa tak diametrálne líšia.
Len na spestrenie: na margo toho, že šírim pesimizmus a skepsu, tak uvediem onu humornú (ale zrejme pravdivú) definíciu pesimistu: Pesimista je optimista s bohatými životnými skúsenosťami. Tým samozrejme netvrdím, že vy nemáte bohaté životné skúsenosti, len si myslím, že tie vaše sú z iného konca ako tie moje. Tie vaše sú MOŽNO viac z pozície nadriadeného, tie moje z pozície "výkonného orgánu". Aspoň tak si to vysvetľujem, lebo inak by som nechápal a sám seba by som sa pýtal, či sme obidvaja žili v tom istom štáte, že máme také rozdielne postoje.
To, že sa Dopravný úrad hneď v úvode rozhodol tolerovať nám lietanie, dokazuje šot v Televíznych novinách niekedy začiatkom septembra 2015, keď hovorkyňa Dopravného úradu na otázku redaktora (ohľadne prevádzkovateľov UAV (teda aj modelárov)) odpovedala: "Nebudeme ich naháňať po lúkach ..." Pre mňa to bola tá najlepšia správa za posledné obdobie, preto si ju aj tak dobre pamätám.
Neviem ako pre vás, ale pre mňa je to "jasná správa", že môžem lietať aj na lúkach, ktoré nie sú v žiadnom zaregistrovanom a odsúhlasenom zozname. A o to mi naozaj ide.
Tiež mi ide o to, že som 100%-ný rekreačný modelár, nechodím po súťažiach, nepotrebujem schôdzovať, nepotrebujem od nikoho peniaze ani pomoc, ale ani nepotrebujem, aby mi niekto lietanie povoľoval, alebo zakazoval (ak tým samozrejme neporušujem nejaký predpis). Preto nie som v ZMoSe.
Poznám ľudí, čo rekreačne chodia na prechádzky do prírody. A tiež nepotrebujú byť v nejakom "Zväze prechádzkárov do prírody".
A keď sme už pri tom, tak mne osobne je milšie, keď tisíce chlapcov a mužov (alebo aj žien) bude len tak pre radosť za domom hrávať futbal (a budú mať na to aspoň aké-také podmienky, bez zákazov a obmedzení), ako keď sa vytvoria luxusné podmienky pre 11 potetovaných frajerovm, ktorí nás budú niekde reprezentovať.
Takže: áno, nepoznám žiadnych raketových ani iných modelárov, čo nosia medaily zo súťaží. A je mi to takmer jedno. Okrem toho poznám jedného fakt dobrého modelára, ktorý kedysi chodieval po súťažiach a potom sa priznal, že bol rád, keď cez víkend pršalo a súťaž sa nekonala.
Pretože rekreačný modelár modelárči preto, aby si po náročnej a stresujúcej práci vyvetral hlavu len takým obyčajným pohodovým lietaním a nie preto, aby obdivne híkal nad medailami, ktoré niekto INÝ priniesol zo sveta. Lebo ten "medailista" je len jeden, alebo dvaja, či traja ..., ale tých rekreačných sú tisíce.
Čo sa týka skúsenistí s mládežou, tak za posledných 12 rokov som "nejaké" získal a stačilo mi. Po ďalších netúžim. Nehľadiac na to, že modelárstvo je skôr geriatria a tých pár mladých, to sú tie povestné výnimky, čo potvrdzujú toto pravidlo.
Na záver: nie som nadšený situáciou, ktorá nastala po uvedení Rozhodnutia 1/2015 v platnosť, ale po jeden a pol roku som pochopil (plus to vyhlásenie hovorkyne Dopravného úradu), že žiadna kaša sa neje taká horúca ako sa uvarí a že pri drobných zmenách svojich modelárskych návykov sa "vpracem" do predpisov a teda môžem naďalej lietať na miestach, na ktorých lietavam tak rád.
Vlani som si urobil taký zoznam neďalekých lokalít, vhodných na lietanie. Na tomto zozname je 35 položiek, pričom asi 15 je takých častejšie mnou využívaných: keď idem s vetroňom, idem tam-a-tam, keď s motorákom, tak zase inam, keď s konvertoplánom, tak zase onam ... Skrátka, podľa smeru vetra, podľa podmienok a podľa mojej chuti môžem ísť na tú či onú lokalitu. ZATIAĽ. A zatiaľ stále legálne, nič neporušujem.
Bojím sa však, že po naliehaní na Dopravný úrad sa stane to, čo som hore v článku spomenul: povinné členstvo v Zväze, lietanie LEN v schválených priestoroch, ktorých bude len pár v okrese (či dokonca kraji), prísne pravidlá pri lietaní (hoci teraz keď som na lúke (väčšinou široko-ďaleko sám), tak aj tak nikoho neohrozujem, tak prečo by som mal lietať len v nejakom pomyselnom vyhradenom sektore, ktorý siaha odtiaľto - potiaľ) ...
Pán Krupár, ja nie že sa bojím, ja som si istý, že sa tak stane, ak ... Použijem svoju obľúbenú vetu: "Strašne rád by som sa mýlil." Veď čas ukáže. Ak sa mýlim a vám, či komukoľvek inému sa podarí s Dopravným úradom vyjednať lepšie podmienky pre rekreačné lietanie, ako platia teraz, tak sa vám (ako satisfakciu) verejne ospravedlním a priznám svoj kolosálny omyl.
Ale ak sa vám, či komukoľvek inému podarí naštvať DÚ a vyjednať zhoršenie podmienok pre rekreačné lietanie (povinné členstvo, lietanie LEN na registrovaných miestach ...), tak čo urobíme. No povedzte, čo? Akú satisfakciu mi (a tisícom iných rekreačných modelárov) ponúknete?
Žiadnu. Potom už bude neskoro. Potom už nebude cesty späť!
Len veľmi stručne, Nikto ma nenaštval a ani nenaštve. Mať vlastný názor je prirodzené, no publikovať ho v podobe " strašiaka" je už iná vec.
Iba pripomeniem, že autor vychádza z reakcie hovorkyne DÚ, ale já zo stanovisk riaditeľa divízie civilného letectva a predsedu DÚ, s ktorým som mal tu česť jednať o problematike " Modelárskej legislatívy. Asi sa to dá porovnať len ťažko.
To že sa sprísnia podmienky pre lietanie modelárov je viac ako isté, DÚ nečaká na to, či ho niekto Na...rie alebo nie. Problematika je riešená na najvyššej úrovni orgánov bezpečnosti lietania nie len v Europe, ale na celom svete.,
To ,že sa procesy spustili nemôžu modelári, ale bombastický rozvoj DRONOV, do vývoja ktorých bolo naliatých neskutočne veľa peňazí.
Takže po tom, čo som zatiaľ absolvoval v rokovaniach je môj názor nemenný:
* Pokiaľ sa nebudeme hlásiť o svoje práva, prídeme o aj o tie, ktoré nám zatiaľ tolerujú( netolerujú, len zatiaľ nemajú kapacitu riešiť tých prvých 100 sťažností na modelárov, ktoré už dnes evidujú)
* Príde doba, kedy model určitej váhovej kategorie ( môj odhad je nad 3 kg) bude musieť mať evidenciu a lietať s ním bude možné len na určených plochách. Pri tom "pilot" bude musieť mať pri sebe doklady o evidencii , poistke a ....
Prečo si to myslím?
Lebo som čítal formulár, krtorý požadovali medzinárodné orgány leteckej federácie a modelárov ( FAI/ CIAM) od jednotlivých členských krajín v ktorom boli otázky o problematike evidencie , organizovanosti a poistení a....
Malo to slúžiť na vytvorenie tlaku pre zmiernenie prísnych pravidiel pre bezpilotné prostriedky, chystaných v rámci Európy práve pre modelárov. To či sa to podari je zatiaľ otvorené a čakáme na výsledok.
Preto ani po snahe autora o vysvetlenie , nesúhlasím a tvrdím, že jedinou cestou je transparentné , otvorené a premyslené jednanie s orgánmi štátu, v záujme veci.
A dávať satisfakcie už vonkoncom nemienim. Tie môže dať iba ten, kto priamo procesy riadi a ovplyvňuje. Modelári na Slovensku to nie sú. Požadovať čosi len pre rekreačných modelárov a obchádzať organizovaný šport je tiež nie celkom správny, ba až zavádzajúci postup.
Ja sa bavím o organizovanom leteckom modelárstve, ktoré je pod kategóriou " LETECKÝCH ŠPORTOV".
Autor reprezentuje pretrvavavájúci názor spoločnosti , že modelári sú partia strapatých chlapcov, ktorí si za dedinou púšťajú modely zlepené zo špajličiek. No dnešná modelárčina ( okrem tých lietadielok) predstavuje vysoko sofistikované proswtriedky a činnosti, ktoré sú porovnateľné so skutočnými lietadlami. A to nie len technickými riešeniami , ale i veľkosťou a rýchlosťou. Preto tvrdenie hovorkyne DÚ možno stiahnuť len na oných chlapcov, už vonkoncom nie na tých, ktorých modely sa pohybujú vo váhovej kategóri nad 3kg a u ktorých rýchlosť je za hranicou 300km/hod.
Preto sa i podmienky o možnostiach a pravidlách lietania budú posudzovať podľa iných kritérií, než ako by to bolo výhodné jednotlivcom.
A to bez ohľadu na to, či sa budeme alebo nebudeme vo veci angažovať.
Pán Krupár.
Ja s vami v mnohých veciach súhlasím, ale rozdiel medzi našimi postojmi je ten, že k akej skupine modelárov sa ktorý z nás hlási, za akého modelára sa považuje, akým modelárom sa cíti byť.
Ja som svoje "zaradenie" už prezentoval v predchádzajúcom komentári: som typický rekreačný modelár: pochybujem, či niektorý môj model váži viac ako 3kg a isto žiadny môj model nelieta rýchlejšie ako 300km/h - obľubujem skôr pomalolety. Takže kľudne sa môžem považovať za toho strapatého chlapca, čo si obďaleč za sídliskom púšťa svoje modely, zlepené s prefabrikovaných EPP dielov.
Ale teraz sa poďme pozrieť na akúsi štatistiku. Keď sa pozrieme na percentuálny podiel predaja práve takýchto penových modelov, keď si pozrieme modelárske fóra, o akých modeloch to tam modelári diskutujú, tak zistíme:
- práve tieto modely (z penových materiálov), o dosť ľahšie ako 3kg a o dóóósť pomalšie ako 300km/h tu prevažujú a prevažná väčšina modelárov má práve takéto modely, takže prevažná väčšina modelárov sú práve tí "strapatí" chlapci.
Takže zisťujem, že patrím k tomu hlavnému prúdu modelárov, čo nie sú organizovaní, čo lietajú obďaleč na lúke za dedinou/sídliskom so svojimi modelmi, ktoré môžu byť pre high-end modelárov zdrojom posmechu.
Mne nevadí, ak tí (ako som ich nazval) high-end modelári budú lietať LEN na vyhradených a teda DÚ registrovaných plochách. Nevadí mi, že ich modely budú vážiť viac ako 3kg, lietať rýchlejšie ako 300km/h, že budú registrované a ich piloti budú mať akýsi modelársky vodičský preukaz.
Nevadí mi, že takto nejak budú prebiehať modelárske súťaže, či modelárske letecké dni a podujatia.
Ale vadí mi, že sa môže stať, že podľa šablóny týchto high-end modelárov sa ušijú pravidlá aj pre "strapatých" chlapcov, ktorým otec na 15-te narodeniny kúpil setový model za 80 €.
Moja skúsenosť je taká, že slovenský úradník je niekedy príliš iniciatívny a pápežskejší ako pápež. Z akýchsi dôvodov urobí akúsi nepochopiteľnú "nadprácu" (hlavne čo sa zákazov a reštrikcií týka) a keď sa niekto čuduje, tak použije ono obľúbené: To nie my, to Európska únia. Príkladom toho sú aj niektoré ustanovenia onoho Rozhodnutia 1/2015. Napríklad nemožnosť natáčať videá z paluby modelu. Internet - YouTube je plné videí zo zahraničia, na RC mánii sú rovno vlákna s názvom: Videa nejen začátečníků a Byl jsem si zalétat modelem letadla - dojmy, zážitky, foto. A v nich sú aj videá a fotografie urobené z paluby modelov našich českých kolegov. Slováci stiahli chvost, ak nechcú mať nepríjemnosti. Takže to vyzerá, že sme viac ako pupok sveta.
Preto sa obávam, že ochotné podsúvanie zoznamu plôch na lietanie a povinnej registrácie modelárov Dopravnému úradu, môže viesť k tomu, že sa toho DÚ chytí a povie: Dobre, takže modelári budú lietať LEN na registrovaných plochách, MUSIA byť členmi ZMoSu, ich modely musia mať "EČV" ...
A to všetko bez ohľadu na to, že či sa jedná o profi-modelárov s "ťažkotonážnymi" rýchlymi lietadlami, alebo o strapatých chlapcov s ľahučkými pomalými penovými modelmi.
Lebo v konečnom dôsledku sa môže stať, že menšie percento profi-modelárov takto znemožní rekreačné vyžitie mnohonásobnej presile strapatých chlacov. Alebo, že by práve o to išlo?
Ja rozumiem, že svet zaplavili drony a že s nimi a s ich pilotmi sú problémy. Ale nechápem ako tento problém vyrieši to, že sú aj s modelármi hodení do spoločného vreca s názvom UAV. Nechápem, ako problém s dronmi vyrieši to, že modelári s modelmi lietadiel budú lietať len na registrovaných plochách a že budú povinne organizovaní.
Ak si FAI/CIAM myslí, že povinnou registráciou modelárov a nahnaním modelárov do gét schválených priestorov sa problém s dronistami vyrieši, tak sa mýli. Ba čo horšie: občasní (rekreační) modelári, zahnaní do úzkych, sa defakto stanú tiež pirátmi a už nebudú dodržiavať vôbec nič a DÚ zistí, že namiesto jednej problémovej komunity (dronisti), má problémové komunity dve (+ rekreační modelári (strapatí chlapci)).
Plne súblasím s tebou Janko, no aj na som tiež len strapatý modelár. Je to presne tak, ako píšeš. Ak sa obzriem okolo seba, tak súťažiacich modelárov poznám len dvoch, no strapatých mnoho. Dokonca si dovolím tvrdiť, že aj High-end modelár je niekedy strapatý modelár. No opačne to platiť nemusí. Netreba zabúdať na to, že súťažné vystupovanie je v každom obore okrajová záležitosť a súťaží len malé percento ľudí. Veď aj Schumacher mal spešl licenciu a jazdil na to určenej dráhe. No na ceste môžeme jazdiť "všetci" za úplne iných pravidiel.
Ahoj Soaron.
Ďakujem za pochopenie a podporu.
A aby to nevyznelo len nejako samoúčelne, tak by som na margo úradov a toho, že niekedy je lepšie "držať hubu a robiť si svoje" spomenul inú kauzu, ktorá práve v týchto dňoch "slávi svoje 5-te narodeniny": kauza 2,4GHz v modelárskych RC súpravách na Slovensku. Tu je o tom niečo viac:
odkaz
Trochu ozrejmím situáciu: niekedy, zrejme na prelome rokov 2011/2012 nejakí "aktívni" pracovníci Telekomunikačného úradu vydali/zmenili nejaký predpis v tom duchu, že (od tej doby) modelárske RC vysielače nesmú mať VF výkon vyšší ako 10mW. Hoci celý svet má povolený výkon vyšší. Tým pádom vlastne žiadna RC súprava na 2,4GHz by na Slovensku nespĺňala tento predpis.
To bol typický príklad iniciatívnej "nadpráce" úradníka, aký som spomínal v predchádzajúcom komentári.
Ono sa nejaký čas nič nedialo, modelári si lietali a úradníci si písali iné - ďalšie "potrebné" predpisy, pokiaľ si túto skutočnosť nevšimol iný "aktivny" človek, tentokrát modelár, ktorý okolo toho rozpútal histériu. A čo horšie, nenapadlo mu nič lepšie, ako sa ísť spýtať priamo oných pracovníkov Telekomunikačného úradu.
A tak aj dostal odpoveď: Jasné, predpis platí a každý kto má VF výkon vyšší ako 10mW má po p*č*, pretože porušuje zákon.
Tu presne zafungovala ľudová múdrosť: "Kto sa pýta, ten sa dozvie." A tak sa aj chlapi dozvedeli. Ale nie to, čo chceli.
Stále si myslím, že keby si to nebol nikto všimol, keby sa nebola rozpútala mediálna búrka, keby sa nikto na TÚ nepýtal, tak dodnes v pohode a bez strachu lietame a možno by TÚ po čase svoj prešľap potichu opravil.
Lenže: mediálna histéria bola rozpútaná a tí (dvaja) horliví pracovníci TÚ tvrdošijne trvali na svojom (hádam nepriznajú, že niečo po***li) a nepomohlo ani poukazovanie na predpisy iných štátov, nepomohol ani telefonát kompetentného pracovníka českého Telekomunikačného úradu. Nepomohlo (by) nič.
Až do chvíle, kým do "hry" nevstúpil môj brat Miroslav, ktorý pochopil, že oficiálnou cestou sa nič nedosiahne. A tak zatelefonoval nášmu bratrancovi Ďurimu (ktorého občas spomíname aj v našich článkoch), ktorý je tiež modelár a ktorý bol v tom čase podpredsedom TÚ. (Mám pocit, že nebyť toho, tak na Slovensku stále používame pásmo 35/40 MHz.)
A naraz sa všetko dalo: TÚ vydal vyhlásenie, že všetko je OK (pre modelárov), že VF výkon nad 10mW v modelárskych RC vysielačoch na 2,4GHz je teda povolený (a že nikdy nebol ani zakázaný
). Že to modelári len zle pochopili atď. atď.
My sme ten odkaz medzi riadkami pochopili a bolo nám jasné, že nebudeme naďalej obviňovať TÚ, že nebudeme verejne pranierovať oných aktívnych pracovníkov úradu. A Miroslav k tomu vyzval aj ostatných účastníkov búrlivej debaty.
Škoda len, že nemáme nejakého bratranca aj na DÚ
. Všetko by bolo inak.
2017-03-10 10:09:58
Hmm. Velmi zaujimava debata. Ale len malo je v nej spomenute to, preco to vlastne vzniklo. Kvoli pomaly uplne autonomnym dronom, ktore to vsetko zapricinili. Preto chcem upozornit, ze bude horsie. Staci si pozriet ponuku Alza, konkretne najnovsi DJI Mavic Pro. Dnes staci tomu, co v zivote "nelietal" objednat balik, co mu zajtra pride a o 2 dni bude skusat jeho 2-7km dosah. Kam nas dostane prva havaria takeho produktu? Sam lietam, nie s dronom ale kopterou, presne podla podmienok vo vyhlaseni DU. A radim sa medzi rekreacne lietanie. Kam ale zaradime my, alebo policia alebo iny organ tych, co maju v rukach tie prostriedky a pritom nic o DU, modelarstve a podobne nevedia?
Vladko,
dnes som dokonca v rádiu začul, že v Bratislave organizujú nejaký workshop: Postav si svoj vlastný dron:
odkaz no a v Čechách to už rok praktizujú:
odkaz
Ja myslím, že v legislatíve, či už tej našej slovenskej, alebo európskej, či dokonca svetovej, by sa malo striktne rozlišovať medzi modelom a tronom - X-koptérou. A tým pádom aj medzi modelármi a tými (úmyselne som nechcel použiť výraz "piloti"), čo riadia drona.
Odpoveď | 2017-03-11 18:13:19 | Príspevok upravený: 2017-03-11 18:15:55
Nuž rád by som si vypočul, aký je rozdiel medzi konvertoplánom a kvadrokoptérou tak ako to mám ja alebo ty vybavené... Ja to za dron nepovažujem, obe sa zdvihnú vrtuľami nahor, obe majú pre to stabilizačné jednotky. U Teba je naviac možnosť pohybu dopredu vztlakom za ťahu vrtúl vpred... U mňa akurát pomerom výkonu medzi motormi... Ani jeden z nás však to však neriadi joystickom niekde v prítmí
ako vojenskí piloti skutočných dronov... Obaja pritom riadime stroje podobne, ako ktorýkoľvek iný modelári - s očami upnutými na naň a v rukách rc súpravy...
Akurát sa ten stroj dá presnejšie "umiestniť" do priestoru...
Dronom to začne byť vtedy, ak mu dáš nejakú samostatnosť, t.j. pošleš ho autonómne na nejaký waypoint, prípadne ho necháš sledovať cieľ ako to dokáže napr. ten Mavic Pro...
2017-03-12 09:46:01
V ČR majú model lietadla už pár rokov zadefinovaný v zákone takto:
Model letadla:
Letadlo, které není schopné nést člověka na palubě,
je používané pro soutěžní, sportovní nebo rekreační
účely, není vybaveno žádným zařízením umožňujícím
automatický let na zvolené místo, a které, v případě
volného modelu, není dálkově řízeno jinak, než za
účelem ukončení letu nebo které, v případě dálkově
řízeného modelu, je po celou dobu letu pomocí
vysílače přímo řízené pilotem v jeho vizuálním
dohledu.
2017-03-12 18:31:30
Vladko,
máš úplnú pravdu.
Ale ak by som ti predsa len mal odpovedať na otázku, aký je rozdiel medzi koptérou a konvertoplánom, tak je to tá skutočnosť, že (moje) konvertoplány majú svoju "dospelú" predlohu. Koptéry (zatiaľ) svoju dospelú predlohu nemajú.
Dokonca ani stabilizačná jednotka z modelu dron neurobí, lebo ak, tak všetky moje modely (vrátane vetroňov) sú vlastne drony (lebo v každom mojom modeli je stabilizačná jednotka).
Navyše ten názov: dron (myslím pre koptéry). Je úplne mylný, pretože taký americký Predator, to je naozajstný dron a pritom má krídla, trup, chvostové plochy ... Takže vizážou skôr patrí k modelom.
Ale dron z neho robí až spôsob riadenia - ovládania a účel.
2017-03-13 09:47:16 | Príspevok upravený: 2017-03-13 09:51:24
Janko, plný súhlas s posledným komentárom. Konieckoncov celkom pekne je to popísané tu: https://cs.wikipedia.org/wiki/Bezpilotn%C3%AD_letadlo
Ono ale nie vždy musí mať "model" veľkú predlohu, viď množstvo bizarne vyzerajúcich lietajúcich objektov medzi modelármi
A pojem "modelár" - nuž niekedy to bol ten, čo si sám konštruoval, skladal... hoci aj zo stavebnice, ktoré v dakedy zďaleka neboli RTF ako dnes. Vtedy si modelára poznal podľa Kanagonu na prstoch
. A modelári sú aj železniční, lodní...
"My" myslím Teba a prípadne aj mňa sa radíme k "modelárom" funkčných lietajúcich strojov, hoci poskladaných zo stavebnice, a napr. doplnených o nejakú vlastnú elektroniku zvyšujúcu komfort ovládania resp. bezpečnosť letového prejavu.
Ja som myslel v prvom príspevku k tomuto článku ľudí, čo tieto v podstate z týchto samostatne lietajúcich "hračiek" vedia urobiť zbraň pre neznalosť napr. poveternostných podmienok, šírenia riadiaceho signálu, a vôbec pravidiel letovej prevádzky...
Stačí si pozrieť fóra, kde si dokazujú, že naozaj dolet tých "hračiek" je ako tvrdí výrobca.. Čo k tomu dodať?
Práve pred tým by nás mala chrániť minimálne registrácia hoci v lokálnom modelárskom klube, aby nás všetkých potom orgány nedávali do jedného vreca s nimi...
Vladko,
ale veď nás orgány už dali do jedného vreca: UAV. A to je bohovsky veľké vrece.
Že model môže byť nebezpečný ako zbraň, to je jasné. Ale aj auto v rukách hazardéra môže byť (a často-krát aj bohužiaľ je) zbraňou. Čierne kroniky a Krimi-noviny sú toho plné.
A nikto nenúti "slušných" šoférov, aby vstúpili do nejakého auto-moto klubu, aby tak boli lepšie odlíšiteľní od hazardérov.
Navyše: ako má potom začínať nejaký "začínajúci" modelár? Vstúpi do nejakého modelárskeho klubu (aby sa tak zaradil medzi slušných
) a potom pôjde do obchodu a kúpi si setový model za pár desiatok Eur. Po čase zistí, že ho to nebaví a čo ďalej? Vystúpi z klubu, alebo bude ako "mŕtva duša"?
To potom budú mať modelárske kluby stovky (fiktívnych) členov, ale skutočných modelárov bude len pár. To mi pripomína modelárske krúžky v školách: (papierových) členov spústa, skutočných? Jeden, dvaja?
Janci, neviem preco to stale nechces pochopit. Ked si prirovnal to auto. Myslis , ze prvi vodici potrebovali na riadenie toho auta aj vodicsky preukaz, ani na strelne zbrane nebolo treba sprvu nejake opravnenie. Lietadiel je proste vela, v obchode kupis co chces, tak je predsa logicke , ze nakoniec musi prist k nejakej regulaci. A mozno by k tomu doslo aj bez nejakych o_dronov. Mas stale asi predstavu , ze ked budes v nejakom zvaze, tak musis aj sutazit? Myslim si , debata tohto druhu je skor k pivu, ako tu na fore.
Jozef,
nemôžem si pomôcť, ale s týmto proste nesúhlasím.
Začnem od konca:
- na pivo nechodím, takže ak tam niekto niečo také rieši, tak mám smolu a musím (môžem) to riešiť inde.
- takéto zásadné veci (ako že kde budeme/nebudeme môcť chodiť lietať a za akých podmienok a celkové smerovanie modelárstva) sa majú riešiť pri pive? A čo tam s vami chodia aj pracovníci Dopravného úradu a zapisujú si, aké pripomienky sa tam objavili?
Ide o to, že aby človek, ktorý má s DÚ kontakt a je možné, že jeho názory sa odrazia na podobe nejakého budúceho Rozhodnutia 1/20XX, vedel že nie všetci modelári majú taký istý názor ako on alebo modelári z jeho okolia.
Mám na mysli "podsúvanie" zoznamu vytipovaných modelárskych plôch DÚ na schválenie a aj otázku akejsi povinnej organizovanosti, hoci to ani samotný DÚ nevyžaduje.
To to (Rozhodnutie 1/2015) radšej nechajme tak, lebo podľa súčasnej legistatívy síce nemôžem lietať vyššie ako 120 metrov a nemôžem natáčať palubné videá, ale inak môžem lietať na množstve a množstve plôch, kde nikomu neublížim a nezavadziam a nemusím byť povinne organizovaný.
Podľa mňa, ak chce niekto niečo zmeniť na znení Rozhodnutia 1/2015, tak nech nepridáva ďalšie obmedzenia pre modelárov, ale nech sa sústredí na zmiernenie/zrušenie tých obmedzení, ktoré prinieslo Rozhodnutie 1/2015.
Vôbec nechápem myšlienku tvojej vety: "Lietadiel je proste vela, v obchode kupis co chces, tak je predsa logicke , ze nakoniec musi prist k nejakej regulaci."
To ako keď sa bude MUSIEŤ lietať LEN na niekoľko málo schválených plochách (alebo si myslíš, že DÚ odsúhlasí tisíce plôch pre modelárov, čiže aspoň 10 v blízkosti každého mesta?), ako že lietadiel ubudne?
Teraz sú modely rozptýlené tak, že ak cielene nejdeš na nejaké vytipované miesto, tak o modelára nezavadíš. Nezavadzajú nikomu a ani sebe navzájom. Keď ich povinne sústredíš na nejaké miesto, tak tam buď bude tlačenica a začnú vznikať havárie, alebo si nezalietaš.
Ja si naozaj neviem predstaviť, ako prídem s mojimi modelmi a 9-timi baterkami v taške na vyhradenú plochu niekedy v týždni poobede-podvečer a poviem, že teraz idem lietaj ja. Asi tak hodinu - dve. Čo si ostatní budú zatiaľ špárať v nose? Zotmie sa a môžu ísť domov. Ale druhý deň sa to isté môže stať mne: niekto prišiel skôr, lieta a ja len pozerám.
Veď vieš ako to vyzerá na akciách, kde sa zíde viac ako 10 modelárov: nikto si poriadne nezalieta, lietaš 5 minút a už ťa ženú dole, lebo čakajú aj ďalší. Takéto lietanie sa ti páči? Mne nie. A nechcem, aby to niekto tlačil týmto smerom, obzvlášť ak to ani platná legislatíva nevyžaduje
A to už nehovorím o tom, že potrebuješ model doštelovať-dostaviť. To vyštartuješ, niečo za letu poskúšaš a hneď pristaneš. Realizuješ úpravu a znovu štartuješ , aby si odskúšal, či to je ono. A takto aj 10 - 15-krát po sebe.
Vtedy potrebuješ byť na ploche viac-menej sám.
Takže za mňa: súčasný stav v duchu Rozhodnutia 1/2015 nie je ideálny, ale isto lepší ako to, čo tu obhajujete. Veď ak vy chcete mať klub, tak si ho majte. Ak chcete stále lietať len na jednom (vyhradenom) mieste, tak si tam lietajte. Ale nenúťte túto predstavu ostatným, ak ich (liberálnejšia) predstava nie je v rozpore so zákonom.
Dostal som sa na tento článok pri hľadaní ďalších informácií ohľadne "zlučovania" ZMOS a SNA alebo "vystúpenia RLM a RRM zo ZMOSu a podobne. Ako rekreačného modelára mi limit 120 m pri deproňákoch neštve, pri elektrovetroňoch už hej. Ale mám záhradu, kde si polietam a nikomu tam nezavadziam, lebo aj stíhačky lietajú nad hranou kopca mne za chrbtom.
Čo ma štve, že okolo celého procesu schvaľovania plôch je ticho, rovnako ako okolo zlučovania za účelom získania dotácií. Nie som reprezentant, modelárčim za svoje. Svoj názor som vyjadril na svojom webe, tu by z toho bol pridlhý príspevok. V podstate ale hájim záujmy strapatých chlapcov, ktorí nepotrebujú aeroklub a ak už chcú mať svoju partiu, tak im stačí tá, čo už je. Len aby fungovala ako má. A po odchode reprezentantov k aeroklubákom asi aj bude.
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)