FlyBoard – technická stránka veci

Už som niečo také pred časom videl, ale to čo mi pred asi týždňom poslal Mirko Čamaj, to je trochu iné.

Iné v tom, že to čo na tom lietajúcom „prkne“ predvádza Franky Zapata je nielen že technicky zaujímavé, ale navyše je to ladné, elegantné a v konečnom dôsledku vlastne krásne.

Teraz by sme sa však pozreli skôr na technickú stránku tohto „zázraku“.

Obzvlášť preto, že to čo Frankyho drží (v tomto prípade doslovne) nad vodou, sú spaľovacie turbíny.

V podstate také isté používajú niektorí modelári vo svojich modeloch.

pripravil: Janko O.

 

V niektorých momentoch tohto videa je zreteľne vidieť, že tých turbín je celkom šesť: štyri hlavné - nosné sú pokope v akomsi bloku, na ktorom Franky stojí a dve sú samostatne: jedna na ľavej a druhá na pravej strane. Okrem toho, že sú zrejme naklápateľné (alebo ich ťah je vektorovaný) a teda v spojení s nejakou stabilizačnou elektronikou by mohli pomáhať udržiavať rovnováhu, asi slúžia aj na to, aby sa Franky mohol otáčať okolo zvislej osi – robiť „piruetu“.

Ako to celé Franky robí sa môžeme len dohadovať, ale je evidentné, že v pravej ruke drží akýsi „ovládač“, ktorým okrem ovládania ťahu všetkých turbín, by mohol ovládať aj naklápanie (vektorovanie) tých krajných.

Ďalšie otázky by mohli byť: aké turbíny to asi sú, aký majú ťah a prečo ich je toľko?

Nemyslím, že je pre nás dôležité presne poznať výrobcu a typ turbín. Ale asi to budú podobné (alebo také isté) ako tie modelárske, akurát že bude položený mimoriadny dôraz na ich spoľahlivosť.

A aký majú (celkový (súhrnný) ťah)? No poďme trochu počítať:

Dajme tomu, že Franky váži okolo 70 až 80 kg. Samotný „turbínový stand“ + nádrž + príslušenstvo + oblečenie = dokopy cca 30 kg. Takže suma-sumárum 100 až 110 kg.

Keby však celkový ťah turbín bol oných 100 až 110 kg, tak by Franky mohol vo vzduchu akurát tak bezmocne visieť, nehovoriac o tom, že by ho do nejakej tej výšky musel niekto vytiahnuť/vytlačiť. Pri akomkoľvek pokuse o dopredný pohyb by sa však Franky musel nakloniť a tak by sa ťah turbín vektorovo rozložil na časť zvislú (nosnú) a časť vodorovnú (doprednú). To by však malo za následok pokles zvislej (nosnej) zložky a tak by Franky postupne klesal (čím väčší náklon by urobil, tým rýchlejšie by klesal), až by nakoniec skončil vo vode.

Takže aký celkový ťah musia mať turbíny, aby Franky mohol predvádzať tie kúsky, ktoré sú na videu?

Keď sa sústredíme na to, aký najväčší náklon na videu urobil, tak asi to bude v čase 1:57, keď to môže byť aj niečo vyše 45 stupňov od zvislej osi. Pre jednoduchosť však uvažujme, že uhol α (alfa) je 45 stupňov.

Vtedy musí byť celkový ťah turbín asi 1,4-násobne väčší (presne je to: 1/cos α), ako je súhrnná váha pilota a FlyBoardu, teda asi 141 až 155 kg.

Otázka: Existujú také (modelárske) turbíny, kedy by celkový ťah takejto „šestice“ dával 155 kg. Odpoveď je: existujú. To by na jednu turbínu vychádzalo asi 25,8 kg ťahu, čo zas nie je až taký problém. Turbíny Frank (možno práve tieto si Franky obľúbil ) a aj mnohé iné majú v niektorých verziách ťah aj väčší.

Ďalšou otázkou je, či ich musí byť až šesť, či by teda nestačila jedna veľmi výkonná (nosná) a dve slabšie po bokoch. Nuž, teoreticky by to tak mohlo byť, ale z hľadiska bezpečnosti je lepšie, keď je viac menej-výkonných turbín. Keby totiž zlyhala tá jedna – veľmi výkonná (nosná), tak by Frankymu zostala už len jediná starosť: kde to asi tak „zapichne“.

Pri šestici turbín to však s poruchou jednej z nich celkom v pohode „ustojí“, hoci náklon 45 stupňov si už veľmi dovoliť nemôže. Pri vynechaní tých najväčších „psích kúskov“ a drobnej úprave „choreografie“ by si možno ani žiadny divák nevšimol, že niečo nie je v poriadku.

A na záver si dajme poslednú „rečnícku“ otázku: prečo to Franky predvádza nad vodou?

Nuž, odpoveď bude jednoduchá a krátka: asi má svoje skúsenosti a zrejme si na vlastnej koži vyskúšal, že spadnúť z výšky pár metrov (a ešte pri nejakej rýchlosti k tomu) do vody, nie je to isté ako spadnúť na zem .

 

Odkaz na video The Incredible Flyboard Air


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 10. 11. 2016, 14:06 | Prečítané: 6761x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 6
.:. Stano O.
Podľa toho čo som sa dočítal na inete tak rukou ovláda otáčky štvorice hlavných turbín. Odladili vlastný algoritmus stabilizácie aby to bolo čo najlepšie v spolupráci s riadením vlasným náklonom letca. Riadi sa aj náklon bočných turbín. Ak jedna turbína zlyhá je stále možné bezpečne pristáť. Keď jedna zlyhá systém upraví algoritmus stabilizácie - musí vedieť presne ktorá zlyhala.

Max. výkon 1 hlavnej turbíny je okolo 250hp čiže spolu 1000hp.

Snažili sa prekonať vzdialenosť 2 míle pri rýchlosti 60-80km/h. Pri jednej skúške fúkal silnejší vietor a tak nároky na stabilizáciu boli oveľa vyšsie - došli im baterky 5 sekúnd pred pristátim a chlapík spadol do vody. Pred dopadom to celé rýchlo rotovalo ako vrtuľník bez zadného rotora.

Spadol do vody už veľa krát pri rýchlosti okolo 90km/h.

Jeho snom je surfovať s tým po oblakoch.

zdroj:
odkaz
Odpoveď | 2016-11-11 11:38:32
.:. Stano O.
Ešte dodám že na stabilizáciu používa 70 mm JP dúchadla poháňané s LiPo.
Odpoveď | 2016-11-11 11:45:11
.:. Stano O.
Odpoveď | 2016-11-11 11:47:32
.:. J O.
Stano,
vďaka za veľmi zaujímavé informácie a fakty.
Ja som si len tak tipol, ako by to asi tak mohlo byť urobené.
2016-11-12 07:57:34
Nejaký čas som lietal na vetroňoch, lietanie je fajn, ale "hento" by som si pod nohy nedal... Čokoľvek, čo lieta na tomto princípe nemá prakticky žiadnu mieru bezpečnosti, v prípade poruchy sa začnú diať "veci" a to beskurýchle. Dokonca aj vrtuľník je na tom o triedu lepšie, predsa i keď to nie je nič príjemné existuje autorotácia.
Iste, z hľadiska systému ovládania a algoritmov k tomu slúžiacich je to zaujímavá problematika.
Ozaj, kedy už na tie drony konečne vyrobia kolektívne ovládanie listov vrtulí? Takých je zatiaľ ako šafránu, pritom nechať si spadnúť drahú kameru môže byť tiež veľká sranda a pritom aerodynamika ponúka pomerne jednoduché riešenie a aj tých motorov by ubudlo.
Odpoveď | 2016-11-19 17:35:13
.:. Stano O.
Na osobný transport si stačí kúpiť v Alze túto kopterku :-D
odkaz
Odpoveď | 2016-11-20 09:06:08 | Príspevok upravený: 2016-11-21 08:01:01
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50729.22 kb