(Čo sa „Céčok“ LiPoliek týka, tak) Menej je niekedy Viac

Na modelárskych fórach sa s akousi nepravidelnou pravidelnosťou opakujú dotazy typu:

Aké LiPolky mám kúpiť?

Akú značku, od akého výrobcu?

Aké Céčka by batérie mali mať?

Stačia obyčajné, alebo radšej Nanotechy?

Aké ….. aké ..... aké?

pripravil: Janko O.

 

 

 

Nebudeme riešiť, koľko-článkové LiPolky a akú kapacitu by požadované (pohonné) batérie mali mať. To je otázka pohonu, aký dotyčný model má mať. Spravidla to výrobca (ak je to stavebnica) predpisuje, alebo prinajmenšom odporúča.

Skôr sa sústredíme na „Céčka“ (C-rate, tvrdosť, vnútorný odpor) aké by mali tieto batérie mať. Aj toto dokonca výrobca väčšinou (skoro vždy) predpisuje/odporúča, ale …

To, čo výrobca (stavebnice) modelu predpisuje/odporúča, síce môže korešpondovať s tým, čo je na LiPolkách deklarované, ale to zase spravidla vôbec nemusí súhlasiť s tým, aké skutočné Céčka LiPolka má. A navyše: výrobca (stavebnice) modelu predáva model a nie LiPolku a tak sa „zichruje“ tým, že do modelu predpisuje/odporúča radšej viac-Céčkové batérie, bez ohľadu na ich cenu alebo životnosť.

A tu je práve ten problém. Keby sme to mali zhrnúť do akejsi novej univerzálnej poučky, tak by sme vyhlásili:

Tie skromnejšie menej klamú a pomalšie starnú.

Čo myslíme tou prvou časťou poučky?

Nuž, čo sa LiPoliek a ich Céčok týka, tak naše (pomerne dlhodobé) skúsenosti naznačujú, že LiPolky s nižšími deklarovanými Céčkami ich naozaj aj dosahujú a niekedy aj mierne prekračujú. LiPolky s vyššími Céčkami ich skôr nebotyčne vysoko deklarujú, ale väčšinou nedosahujú. A platí tu, že čím vyššie (deklarované Céčka) tým horšie (skutočné hodnoty): tým väčší rozdiel medzi „papierovou“ a skutočnou hodnotou.

 


 

Priznáme sa, že vždy keď vidíme LiPolku s „úžasnou“ hodnotou C-rate, (napr. 65/130) tak zatúžime overiť si to. A ak majiteľ súhlasí, tak jej Céčka aj naozaj zmeriame. No musíme skonštatovať, že NIKDY sa nám do rúk nedostala LiPolka, ktorej skutočné Céčka by presiahli hodnotu 50. Tie najlepšie dosahujú tak do 40 - 45 a keď niektorá túto hodnotu prekročí, naše šťastie nepozná medze, tancujeme, spievame, otvárame šampanské a opíjame sa do nemoty. A práve vďaka tomu sme zatiaľ v podstate abstinenti .

A čo myslíme tou druhou časťou poučky?

Máme tým na mysli zmenu vnútorného odporu (Ri) a teda Céčok batérií v závislosti od Doby používania. Pod pojmom Doba používania chápeme nielen (časové) starnutie batérií, ale aj postupný nárast ich (nabíjaco-vybíjacích) cyklov. Názornejší bude zrejme zjednodušený graf:

Na ňom si dovolíme porovnať typické starnutie dvoch diametrálne odlišných LiPoliek:

  • červená je taká tá „hrdá“ batéria, ktorá sa „narodila“ s pomerne vysokými Céčkami, hoci na štítku bezostyšne deklarovala Céčka ešte vyššie

  • modrá je tá „skromná“, ktorá „do vienka“ dostala asi polovičné C-rate a pri zápise do svojho rodného listu sa neopovážila podvádzať a tak vystrašene možno radšej ubrala

Avšak ako plynul neúprosný čas a ako pribúdali vrásky - „zárezy na pažbe“, ktoré reprezentovali počet cyklov, tak tá Hrdá pomerne rýchlo stratila svoju mladistvú krásu – svoj lesk. Onedlho ju tá nenápadná Skromná modrá „šedá myška“ svojimi parametrami dobehla. A keby len to: za ten čas tá Hrdá navyše aj nepekne pribrala. Ani nie na váhe, ale na objeme.

Ostatné LiPolky ju začali hanlivo prezývať: Spuchlina. Nafukovací maskot firmy Michelin oproti nej vyzeral ako Twiggy.

No a od tej doby to s ňou (konkrétne s jej Céčkami), v porovnaní s tou Skromnou, išlo stále viac dole vodou. Jedného dňa si pri pohľade na svoje Céčka bolestne povzdychla (ako v tom úspešnom talianskom filme zo 70-tych rokov): "Bože, ako hlboko som klesla."

Hoci tá Skromná mala viac vrások, tak (v porovnaní s tou Hrdou) bola paradoxne stále žiadanejšia. Stále si držala svoju „figúru“ a aj vďaka tomu bola priam na roztrhanie: let za letom, cyklus za cyklom. A čo horšie: začala tej Hrdej preberať modely .

O Hrdej sa začalo šuškať, že už je nanič, že nestačí, že je nepoužiteľná, že vraj už nevládze, že už vraj toľko nedá. Až jedného dňa to niekto zakričal naplno: Táto už nedá nikomu! (žiadny prúd?) A tak spľasla jej hrdosť (na rozdiel od jej obalu) a zahanbená a zneuctená skončila v kúte zabudnutia.

Keď začula vetu: „Tu pomôže už len slaná voda!“, začala si predstavovať more, slnko, opätovne štíhlu postavu, návrat síl a energie. Až sa priam zapýrila, keď si predstavila, ako by si ešte mohla "zašantiť" a dať pár divokých akrobatických "cyklov" s nejakým modelom,

tak ako to bezostyšne a bezuzdne ako nymfomanka robila ešte za mlada .

Žiaľ nevedela, že slaná voda je pre LiPolku niečo ako krematórium .

 


 

Podobné skúsenosti nemáme len my, ale nechali sme sa inšpirovať aj skúsenosťami nášho českého kamaráta Jyrryho, ktorý konštatuje:

Moje zkušenosti se třeba nebudou líbit, ale už několik let používám modré Turnigy 5000mAh 20C, beru z nich teď už jen cca 60A (6s), ale když jsem lítal Mossie s 3S, bralo to podle vrtulí i 2x50A - tedy těch 100A. Nikdy se mi nenafoukly, vydržely sezonu a ve druhé pomalu ztrácely dech - nabíraly Ri ... Jestli je výrobce nějak nezmrší, budu je kupovat i nadále. Některé 3S packy mám čtvrtou sezonu, používám třeba na pohon kompresůrku (podvozky), nabíjení přijímačovek a tak... Nenafouklé.

Musíme jeho skúsenosti plne potvrdiť a vlastne aj trochu rozšíriť: v našich konvertoplánoch (a nie len v nich) sme vyskúšali rôzne LiPolky: s rôznym počtom článkov, s rôznou kapacitou, s rôznymi Céčkami, rôznych značiek, od rôznych výrobcov. Ale na „neobyčajne“ obyčajné 20-Céčkové modré Turnigy nedáme dopustiť. A je jedno, či sú to 3-články, 4-články, či 6-články, či to sú kapacity 1600mAh, 2650mAh, 3000mAh a pod.

Skúsili sme aj mnoho-Céčkové Nanotechy, alebo viac-Céčkové (v porovnaní s 20-Céčkovými Turnigy) iné značky, ale … Zo začiatku dobré, ale po čase sa na tie „naše“ obľúbené modré Turnigy proste „nechytajú“.

Podotýkam, že vo všetkých našich (MiOr a ja) modeloch máme telemetriu aj s meraním spotrebovanej energie, takže sa ku všetkým našim LiPolkám správame v podstate rovnako: po dolietaní v batériách zostáva väčšinou 30 až 35% energie. Žiadna NIKDY nezažila podvybitie, prúdové preťažovanie a ani iné životnosť-skracujúce situácie.

Ak nejaký model vyžaduje skôr vyššie prúdové odbery, tak (ak sa to aspoň trochu dá) to radšej riešime vyššou kapacitou batérie. Samozrejme za cenu nárastu hmotnosti, avšak s bonusom v podobe dlhšej doby letu. Ak nejaký model (kvôli zachovaniu hmotnosti) BEZPODMIENEČNE vyžaduje batériu s vysokými Céčkami, tak taký model radšej nechceme, pretože to je „žrút“ (ničiteľ) batérií a teda aj peňazí. Zatiaľ sme z toho vždy nejako „vydriblovali“.


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 13. 2. 2018, 08:54 | Prečítané: 1700x | Kategórie: Pohony | Napísal: admin |
Komentáre: 2
.:. Sejny
Udělal jsem velmi podobnou zkušenost s lipol do E-Reva. Nanotechy a 40C zipky nové jedou skvěle, ale rychle jim stoupá Ri a jsou velmi citlivé na podvybití oproti "obyč" 20-30C Turnigy
Odpoveď | 2016-11-18 07:56:11
Môj názor je, že tie LiPol - ky ako modelári dosť preťažujeme. Vyskúšal som niekoľko značiek a môj názor je ten, že pomôže len to, ak máme šťastie a kúpime akumulátory, ktoré sú čo najmenej vláčené po skladoch, kým sa dostanú k spotrebiteľovi. Podľa mojej skúsenosti na 3 sady LiPol, ktoré umreli z najrozličnejších dôvodov mám ešte stále LiFePo4 sadu, ktorá je ešte v stále dobrej kondícii. Aby som ale LiPol - kám neubližoval, každým rokom sú na trhu kvalitnejšie.
Odpoveď | 2016-11-19 17:12:00
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 30301.84 kb